Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Ja, dat is natuurlijk wat anders, maar omgerekend zijn er kosten voor wegenbelasting, benzine, onderhoud, en velen betalen dat zelf. Ik rijd geen auto trouwens.
 
Een hobby is tweeledig noodzakelijk, enerzijds houdt dat de dokter langer buiten en anderzijds spek je de economie.
Alleen de hobby's van de laatste tijd tonen aan dat werken niet meer moe maakt, er wodrtt wat afgerend, gefietst, gefisnisst en meer van die zweet veroorzakende hobby's, je hebt er geen moer aan, het kost je een rib uit je lijf en ik kan er nog steeds niet de lol van inzien...Heb lang genoeg hard genoeg gewerkt om dat gezwoeg in mijn vrije tijd niet nodig te hebben. doet m,ij maar een bakkie met vissies en zo....!
 
Helemaal mee eens bigsmoke, krijg er een big smile van!
Mijn werk is ondanks Corona gewoon zeer druk, vaak is er weinig tijd voor pauze en een praatje, daarna thuis komen en dan gaan hardlopen echt niet.
Ik ga kijken naar de vissen en voer geven.
Hobby wordt steeds duurder?, voor mij niet, alleen maar waardevoller.

Groetjes John.
 
Een hobby is tweeledig noodzakelijk, enerzijds houdt dat de dokter langer buiten en anderzijds spek je de economie.
Alleen de hobby's van de laatste tijd tonen aan dat werken niet meer moe maakt, er wodrtt wat afgerend, gefietst, gefisnisst en meer van die zweet veroorzakende hobby's, je hebt er geen moer aan, het kost je een rib uit je lijf en ik kan er nog steeds niet de lol van inzien...Heb lang genoeg hard genoeg gewerkt om dat gezwoeg in mijn vrije tijd niet nodig te hebben. doet m,ij maar een bakkie met vissies en zo....!

Ik begrijp goed wat je zegt. Zelfs al was ik een van die 'zweters' die na zijn werk nog graag een stuk ging hardlopen. Momenteel kan ik het niet meer i.v.m. rugklachten. Die had ik al langer door mijn bijbaan in het IKEA magazijn. Back on topic: hardlopen was voor mij een manier om even af te schakelen, lekker de natuur in en mijn hoofd leeg maken. Misschien dat het ook afhangt van wat voor soort beroep je hebt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een baan hebt waarbij je juist fysiek veel inspanning moet leveren, je niet staat te springen om daarna nog een rondje te gaan hardlopen.
Bij mijn werk (docent VO) moet ik juist constant inspelen op situaties in het klaslokaal, reageren op unieke reacties van pubers en daarnaast proberen kennis over te dragen. Kortom, aan het einde van de dag ben ik dood moe in mijn hoofd en is er niets zo lekker als even stoom afblazen door te gaan hardlopen. Nu dit niet meer gaat, ga ik vooral wandelen. Helaas niet zo intensief als hardlopen, maar wel veel minder belastend.

Met mijn aquarium bezig zijn is ook heerlijk, maar daarmee heb ik niet hetzelfde gevoel nadat ik was gaan hardlopen, dit laatste was beter voor de rust.
 
Ik was gisteren in een winkel in de omgeving van Brussel. Prijzen maal 1,5-2 voor levende have (vissen, planten, etc.) ten gevolge van stijgende energieprijzen. Echt erg denk ik dan voor de aquariumbezitters die wat minder geld hebben. Starten wordt onbetaalbaar, en voor sommige particulieren en winkel zie ik enkel de mogelijkheid om te stoppen.

Ik vermoed dat we een periode van krimp tegemoet gaan gaan in de hobby.
 
Tja hier zie ik dat niet bij de lfs en veel zaken maken ze duurder met het percentage van de inflatie en op veel visjes is een toeslag gekomen van zo n 50 cent. Guppen kosten voorheen 2,95 en sinds kort 3,50.
Mede door de hoge energiekosten konden ze niet anders.
 
Dan is er dus (meer) markt voor onderling ruilen van stekjes, jonkies etc. Ik heb al een voorstel bij beheer gepost.
 
Ik denk dat Sanderius gelijk heeft, een periode van inkrimpen. Ik heb het net zelf ondervonden. Twee grote bakken had ik operationeel, de Eneco draait me een poot uit met de energietarieven, dus één bak weg. De markt zit vol met inkrimpers, dus een puntgave Rio450 met inhoud (zonder vis) heb ik afgelopen week nog kunnen weggezetten voor €75,-. Da's niet veel geld.
Andersom geldt het natuurlijk ook. Mijn laatst overgebleven vis zat niet goed in een te klein opvangbakkie, ff shoppen op marktplaats en voor €30,- ook weer iets fatsoenlijks terug kunnen kopen.

Als je nieuw hebt staan en je moet er van af....tsja...dan is het nu een slechte tijd.... je schrijft meteen 90% af.

gr

Mark
 
De prijs van een aquarium en het onderhouden er van kan zo ongelovelijk uit elkaar liggen, dat ik niet denk dat je kan spreken van een "onbetaalbare" hobby. Maar ik denk dat we onze perseptie van wat betaalbaar is in de aqua wereld wel moeten aanpassen met de huidige inflaties. Wat nu normaal is is zometeen niet meer normaal voor een doorsnee aquarist. Maar ik denk dat iedereen kan stellen dat vroeger uberhaubt alles anders was. Dingen zijn er op vooruit gegaan en sommige dingen niet.

Het is ook niet niets zn water biotoopje in je woonkamer of (waar dan ook) het blijft toch ook wel een gek iedee zn een mini waterwereld in je huis met dieren die hier oorsprokelijk niet eens thuis horen. Het feit dat we dat mee mogen maken als mens is voor mij een teken dat we als rijken, als koningen leven. Alleen zijn we zo verwend dat we dit zelf niet eens meer door hebben.

Met die gedachten in mn hoofd stel ik dat aquariums nu al als onbetaalbaar beschoud kunnen worden. En wij het geluk hebben in een tijd en moment als deze rijk genoeg zijn om van het onbetaalbare iets betaalbaars te maken. Ik denk dat een aquarium totaal geen rendement heeft.

Het kost zo veel om een bak stabiel te houden en ondanks het een leuke hobby is, is het niet alles. De belasting die het de aarde kost, is meer dan dat het mij geluk opleverd. Ik ben alleen zo verwend dat ik zeg, nee ik wil perse zn aquarium met die vissen. Het feit dat ik die keuze heb mogen maken maakt me stinkend rijk. Dan speelt een euro meer of minder geen rol meer. Dat zijn maar valutas verzonden door de mens. Een aquarium is veel kostbaarder dan wij beseffen.
 
Ik denk ook dat het afhangt van wat je hebt en wil. Zaken als koralen zijn nu heel duur dus als je die moet aanschaffen dan moet je diep in de buidel tasten.
Ook zal het aantal liters uitmaken ivm de kosten van licht en verwarming en dat is ook bij zoet van toepassing. Op een bak van bv 80cm zal je de dure energieprijs niet zo erg merken als met een bak van bv 500 liter.
Veel zaken zijn momenteel veel duurder dan pakweg 2 jaar geleden. reken maar eens uit wat je nu op jaarbasis kwijt bent voor je auto en het gebruik ervan.
 
Ik denk dat de huidige energie crisis nog wel even door raast en dat er waarschijnlijk hier en daar een aquariumwinkel gaat stoppen. Zelf heb ik geen aquarium meer maar zoals wel bekend een paludarium, dus ik heb weinig nodig van wat een aquarium houder weer meer van nodig heeft.

Neemt niet weg zoals vermeld dat een aquarium-starter met alles nieuw te kopen veel geld kwijt is, en dat brengt de hobby in een soort van voorzichtig gezegd exclusieve sfeer.

Of de auto kosten zo ver gestegen zijn dat weet ik niet, loont nog wel eens de moeite om qua verzekering over te stappen, of de auto laten staan en de benodige produkten online te bestellen.

Kort geleden bij Frits Kuiper,, ja die in Groningen vitaminen en calcium besteld, niet dat ik daar ooit met de auto heen zal gaan, maar een online bestelling zit vaak rond de 6 euro, en ja daar kun je dus niet veel kilometers mee rijden, verder maakt het ook aqua kosten niet zo veel uit of iets uit Groningen of Limburg komt.
 
Kort geleden bij Frits Kuiper,, ja die in Groningen vitaminen en calcium besteld, niet dat ik daar ooit met de auto heen zal gaan, maar een online bestelling zit vaak rond de 6 euro, en ja daar kun je dus niet veel kilometers mee rijden, verder maakt het ook aqua kosten niet zo veel uit of iets uit Groningen of Limburg komt.
Alles uut Grunn is goed Bert en Frits heeft ook redelijk wat spullen te koop voor paludaria en dergelijke.
 
Nou jja "alles'" John.......:unsure::DD:DD

Over het onbetaalbaar worden, als je idd, onderling kunt ruilen of voor een leuk prijsje vissen/planten kan overnemen maakt de aqua hobby ook betaalbaarder/leuker al is dat wel minder voor de LFS.

Auto's is ook m mijn hobby en kijk ook naar waar ik iets laat doen..... ik kan met de Lotus BV. naar de dealer gaan in hun glazen paleis of naar een kleine zaak die geen dure uitgaven heeft maar wel dezelfde (of soms betere ) service heeft voor veel minder geld...

Ik zeg altijd "als bruin het niet meer kan trekken stop ik ermee" .......en nu kan het dus doen we dat gewoon.;)
 
Moest laatst 1,50euro energietoeslag betalen voor m'n pizza..
Heeft niks met aquariastiek te maken maar wou het toch even kwijt :juggle:
 
Moest laatst 1,50euro energietoeslag betalen voor m'n pizza..
Heeft niks met aquariastiek te maken maar wou het toch even kwijt :juggle:
Kun je beter een patatje halen want dan heb je die toeslag niet. Vindt dat best fors voor 1 enkele pizza hoor.
 
En zo gaat het met kleine stapje's omhoog, op dezelfde manier als supermarkten de zelfde prijs hanteren voor een product, maar in een kleinere / mindere netto verpakking verkopen.
 
Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga mijn aquarium niet meer installeren. De reden is dat er veel teveel griezelige zaken door deze door en door onbetrouwbare overheid door gedrukt worden.
Denk daarbij aan het CO2 budget, de CBDC, de energieprijzen en de constante dreiging van een nieuwe lock down. Ik ben mijn pensioen en spaargeld al kwijt doordat mijn bedrijf twee jaar lang is stil gelegd, ik ga mijn ballen niet nogmaals op het hakblok leggen.:p
Mocht iemand interesse hebben in een vrijwel voltooid project....
 
Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga mijn aquarium niet meer installeren. De reden is dat er veel teveel griezelige zaken door deze door en door onbetrouwbare overheid door gedrukt worden.
Denk daarbij aan het CO2 budget, de CBDC, de energieprijzen en de constante dreiging van een nieuwe lock down. Ik ben mijn pensioen en spaargeld al kwijt doordat mijn bedrijf twee jaar lang is stil gelegd, ik ga mijn ballen niet nogmaals op het hakblok leggen.:p
Mocht iemand interesse hebben in een vrijwel voltooid project....
Heel erg jammer van je keuze maar zeer te begrijpen.

Je kan je mooie zelfproject aanbieden in de sectie aangeboden het lijkt mij stug dat hier uiteindelijk geen intresse voor zal zijn.
 
Jammer Xammy maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben en ik begrijp je besluit.
 
Jammer Xammy maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben en ik begrijp je besluit.
Het gaat met pijn in mijn hart. Het probleem met zoiets is dat, als je er eenmaal aan bent begonnen je niet makkelijk terug kunt.
De overheid laat keer op keer zien totaal onbetrouwbaar en vijandig naar de eigen bevolking te zijn. Ik ben enorm geschrokken hoeveel macht ze hebben over mijn persoonlijke situatie, ook hoe makkelijk ze die macht gebruiken om je kapot te maken.
Nu mijn aquarium installeren voelt alsof ik met mijn broek op de knieën voorovergebogen ga staan om opnieuw genaaid te worden en dat vertik ik.
 
De prijs van een aquarium en het onderhouden er van kan zo ongelovelijk uit elkaar liggen, dat ik niet denk dat je kan spreken van een "onbetaalbare" hobby. Maar ik denk dat we onze perseptie van wat betaalbaar is in de aqua wereld wel moeten aanpassen met de huidige inflaties. Wat nu normaal is is zometeen niet meer normaal voor een doorsnee aquarist. Maar ik denk dat iedereen kan stellen dat vroeger uberhaubt alles anders was. Dingen zijn er op vooruit gegaan en sommige dingen niet.

Het is ook niet niets zn water biotoopje in je woonkamer of (waar dan ook) het blijft toch ook wel een gek iedee zn een mini waterwereld in je huis met dieren die hier oorsprokelijk niet eens thuis horen. Het feit dat we dat mee mogen maken als mens is voor mij een teken dat we als rijken, als koningen leven. Alleen zijn we zo verwend dat we dit zelf niet eens meer door hebben.

Met die gedachten in mn hoofd stel ik dat aquariums nu al als onbetaalbaar beschoud kunnen worden. En wij het geluk hebben in een tijd en moment als deze rijk genoeg zijn om van het onbetaalbare iets betaalbaars te maken. Ik denk dat een aquarium totaal geen rendement heeft.

Het kost zo veel om een bak stabiel te houden en ondanks het een leuke hobby is, is het niet alles. De belasting die het de aarde kost, is meer dan dat het mij geluk opleverd. Ik ben alleen zo verwend dat ik zeg, nee ik wil perse zn aquarium met die vissen. Het feit dat ik die keuze heb mogen maken maakt me stinkend rijk. Dan speelt een euro meer of minder geen rol meer. Dat zijn maar valutas verzonden door de mens. Een aquarium is veel kostbaarder dan wij beseffen.
Heel juist opgemerkt!
 
Ik denk dat de huidige energie crisis nog wel even door raast en dat er waarschijnlijk hier en daar een aquariumwinkel gaat stoppen. Zelf heb ik geen aquarium meer maar zoals wel bekend een paludarium, dus ik heb weinig nodig van wat een aquarium houder weer meer van nodig heeft.

Neemt niet weg zoals vermeld dat een aquarium-starter met alles nieuw te kopen veel geld kwijt is, en dat brengt de hobby in een soort van voorzichtig gezegd exclusieve sfeer.

Of de auto kosten zo ver gestegen zijn dat weet ik niet, loont nog wel eens de moeite om qua verzekering over te stappen, of de auto laten staan en de benodige produkten online te bestellen.

Kort geleden bij Frits Kuiper,, ja die in Groningen vitaminen en calcium besteld, niet dat ik daar ooit met de auto heen zal gaan, maar een online bestelling zit vaak rond de 6 euro, en ja daar kun je dus niet veel kilometers mee rijden, verder maakt het ook aqua kosten niet zo veel uit of iets uit Groningen of Limburg komt.
Zelfs die auto is eigenlijk veel te duur. Maar ook die kan ook bij de bijna onmisbare zaken gaan horen. Hier hebben we eigenlijk geen openbaar vervoer. Wanneer ik bijvoorbeeld mijn broers en zussen wil bezoeken kan dit alleen per auto. Helaas moet ik met een zekere regelmaat naar het ziekenhuis, ook daar komt dan de auto toch wel van pas. Mijn geliefde aquariums heb ik trouwens al niet meer vanwege mijn gezondheid. Wel vind ik het erg fijn om blijvend contakt te houden met iedereen hier!
 
Benovo
Ja dat is dan ook wel weer waar over de auto Ben, maar toen ikzelf met autorijden begon ( en misschien jij ook) was de benzineprijs nog beneden de gulden per liter en alom werd geroepen dat als deze boven de gulden kwam half Nederland minder zou gaan rijden of stoppen met auto rijden.Ja langzaam aan zijn de kosten gestegen, zeker ook na het invoeren van de euro, maar het is eigenlijk voor de wat oudere eigenaar van een auto een vast onderdeel/ uitgave patroon geworden wat ja qua kosten ook per maand weer terug ziet

Waar ik mij dan weer wel over verbaasd is hoe de jeugdigen onder ons na het halen van een rijbewijs wat al veel kost daarna een auto kopen, de hoofdprijs voor wat betreft de verzekering, wegenbelasting en de tank volgooien.

Dit zijn kosten die ineens naar voren komen voor deze generatie, lijkt mij dat je als 18 jarige nog niet zoveel verdiend, en voor hun is het dus een hele grote uitgave, en ja dan is auto rijden duur.

Een beetje off topic Ben, maar ik hoop dat John dit een keer toestaat, een klets praatje tussendoor mag toch wel, en verder wens ik je al het goede toe.
 
Het gaat met pijn in mijn hart. Het probleem met zoiets is dat, als je er eenmaal aan bent begonnen je niet makkelijk terug kunt.
De overheid laat keer op keer zien totaal onbetrouwbaar en vijandig naar de eigen bevolking te zijn. Ik ben enorm geschrokken hoeveel macht ze hebben over mijn persoonlijke situatie, ook hoe makkelijk ze die macht gebruiken om je kapot te maken.
Nu mijn aquarium installeren voelt alsof ik met mijn broek op de knieën voorovergebogen ga staan om opnieuw genaaid te wor
Is het niet misschien een iedee een onverwarmt en filterloos aquarium te nemen met makkelijk groeiende planten, en heel weinig bewoners in de bak? 😄 Dan zou het in principe vrij weinig hoeven kosten (vergeken wat het normaal zou doen althans)
 
Ik heb destijds een tweedehands bak aangeschaft, en om milieuredenen ( zie boekje: milieusparend huishouden!) werd dat een koudwaterbak. Ik zat in die tijd ook krap bij kas, autorijden doe ik ook al niet. In mijn bak zwemmen 2 Sluierstaarten en een Ancistrus, de duurste vis die ik ooit kocht was €12,50. Er staan Reuzenvallisneria, Javavarens en Waterpest in. We hebben lage stook- en electrakosten, voor ons is dit betaalbaar. Toch is mijn bak een levend schilderij, ik kijk er graag naar. Scaping kan ook in een low tech bak, in koud water, al is je keuze aan planten beperkter. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die graag bijzondere tropische vissen of een zeewateraquarium ( en/of hi-tech) er op na houden wel problemen met de huidige prijzen hebben. Dus misschien moet de hele aqua-hobby wel aan de situatie worden aangepast.
 
Ik heb destijds een tweedehands bak aangeschaft, en om milieuredenen ( zie boekje: milieusparend huishouden!) werd dat een koudwaterbak. Ik zat in die tijd ook krap bij kas, autorijden doe ik ook al niet. In mijn bak zwemmen 2 Sluierstaarten en een Ancistrus, de duurste vis die ik ooit kocht was €12,50. Er staan Reuzenvallisneria, Javavarens en Waterpest in. We hebben lage stook- en electrakosten, voor ons is dit betaalbaar. Toch is mijn bak een levend schilderij, ik kijk er graag naar. Scaping kan ook in een low tech bak, in koud water, al is je keuze aan planten beperkter. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die graag bijzondere tropische vissen of een zeewateraquarium ( en/of hi-tech) er op na houden wel problemen met de huidige prijzen hebben. Dus misschien moet de hele aqua-hobby wel aan de situatie worden aangepast.
Doet mij denken aan een wereldberoemde uitspraak: "I had a dream" :LOL:
En dan iedereen aan de sluierstaarten telescoopogen en andere gedrochten:LOL:
 
Ik heb destijds een tweedehands bak aangeschaft, en om milieuredenen ( zie boekje: milieusparend huishouden!) werd dat een koudwaterbak. Ik zat in die tijd ook krap bij kas, autorijden doe ik ook al niet. In mijn bak zwemmen 2 Sluierstaarten en een Ancistrus, de duurste vis die ik ooit kocht was €12,50. Er staan Reuzenvallisneria, Javavarens en Waterpest in. We hebben lage stook- en electrakosten, voor ons is dit betaalbaar. Toch is mijn bak een levend schilderij, ik kijk er graag naar. Scaping kan ook in een low tech bak, in koud water, al is je keuze aan planten beperkter. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die graag bijzondere tropische vissen of een zeewateraquarium ( en/of hi-tech) er op na houden wel problemen met de huidige prijzen hebben. Dus misschien moet de hele aqua-hobby wel aan de situatie worden aangepast.
Ik zit (nog) niet krap bij kas. Het was het plan om Discussen te houden, daar wil ik niet vanaf stappen.
Maar omdat ik overgestapt ben op infrarood verwarming zal mijn huis niet warmer worden dan pakweg 16ºC. De energie die ik daarmee bespaar zou grotendeel teniet gedaan worden door de extra kosten om mijn aquarium dan op temperatuur te houden.
Het is een bak van 225*70*70 met daaronder een bioloog van 150*50*50, ik heb onlangs de bak in mijn bedrijf bij een omgevingstemperatuur van 16º een aantal dagen verwarmd met een 600 Watt element en die kreeg de temperatuur niet hoger dan 24ºC. dat betekent dat ik zo'n 1000 Watt aan vermogen nodig heb gedurende pakweg 5 maanden per jaar. Met een kWh prijs van €0,80 zou me dat een kleine €3000,- kosten! Ga ik bij de overige maanden uit van 300 Watt dan komt er nog eens €1500 bij, pompen in de bioloog gebruiken €500 en de verlichting zal ook zoiets kosten. Totaal aan energie zou ik dan €5500 per jaar kwijt zijn. Da's meer als wat ik nu aan hypotheek kwijt ben.
 
Ik zit (nog) niet krap bij kas. Het was het plan om Discussen te houden, daar wil ik niet vanaf stappen.
Maar omdat ik overgestapt ben op infrarood verwarming zal mijn huis niet warmer worden dan pakweg 16ºC. De energie die ik daarmee bespaar zou grotendeel teniet gedaan worden door de extra kosten om mijn aquarium dan op temperatuur te houden.
Het is een bak van 225*70*70 met daaronder een bioloog van 150*50*50, ik heb onlangs de bak in mijn bedrijf bij een omgevingstemperatuur van 16º een aantal dagen verwarmd met een 600 Watt element en die kreeg de temperatuur niet hoger dan 24ºC. dat betekent dat ik zo'n 1000 Watt aan vermogen nodig heb gedurende pakweg 5 maanden per jaar. Met een kWh prijs van €0,80 zou me dat een kleine €3000,- kosten! Ga ik bij de overige maanden uit van 300 Watt dan komt er nog eens €1500 bij, pompen in de bioloog gebruiken €500 en de verlichting zal ook zoiets kosten. Totaal aan energie zou ik dan €5500 per jaar kwijt zijn. Da's meer als wat ik nu aan hypotheek kwijt ben.
Mensen verhuizen tegenwoordig naar warmere landen zodat je minder stookkosten zou hebben. Misschien werkt dat iedee ook met een aquarium 😂 het is echt verdrietig om te horen dat het allemaal zo duur is geworden. Ik moet misschien ook maar eens even snel wat berekeningen gaan maken. Als mijn gasprijs om hoog gaat zal ik ook wel met die dingen gaan zitten 😔
 
Denk dat het qua energiekosten best te doen is met een beetje creativiteit en een beetje nadenken over vissen en inrichting.
Er is veel op kamertemperatuur te houden, niet alleen goudvissen. Veel Noord-Amerikaanse en Chinese vissen doen het juist beter onverwarmd. Schijfbaarzen, Chinese/Vietnamese danio's, Darios, paradijsvissen en nog veel, veel meer die het jaarrond prima doen op 16-18 graden.
Een goede luchtpomp verbruikt maar een paar watt en daar kan een redelijk grote bak of meerdere kleintjes op draaien met een hamburger mattenfilter of sponsfilter. Klein intern filtertje of HOB verbruikt ook niet veel.
Verlichting hoeft ook niet veel te kosten als je een beetje goed vergelijkt en het niet erg vindt om wat makkelijkere planten te nemen.
 
Doet mij denken aan een wereldberoemde uitspraak: "I had a dream" :LOL:
En dan iedereen aan de sluierstaarten telescoopogen en andere gedrochten:LOL:
Nou ja, Guppies, Platy’s en Zwaarddragers had ik als kind in eerste bakkie, dat tegen de verwarming op mijn kamertje stond, een verwarming die alleen in de winter aan stond en nooit hoog. Misschien wordt het dan een beetje zoals in de beginjaren van de aquariumhobby( toen de Paradijsvis trouwens wel veel gehouden werd!) En mijn Sluiers zijn gelukkig huis- tuin- en keuken exemplaren, de extreme vormen wil ik niet eens hebben. Maar inderdaad, Discussen vragen ook veel techniek en een ruime behuizing, dus dat is ook niet voor iedereen weggelegd helaas😔. Maar was dat vroeger ook al niet het geval?
 
Denk dat het qua energiekosten best te doen is met een beetje creativiteit en een beetje nadenken over vissen en inrichting.
Er is veel op kamertemperatuur te houden, niet alleen goudvissen. Veel Noord-Amerikaanse en Chinese vissen doen het juist beter onverwarmd. Schijfbaarzen, Chinese/Vietnamese danio's, Darios, paradijsvissen en nog veel, veel meer die het jaarrond prima doen op 16-18 graden.
Een goede luchtpomp verbruikt maar een paar watt en daar kan een redelijk grote bak of meerdere kleintjes op draaien met een hamburger mattenfilter of sponsfilter. Klein intern filtertje of HOB verbruikt ook niet veel.
Verlichting hoeft ook niet veel te kosten als je een beetje goed vergelijkt en het niet erg vindt om wat makkelijkere planten te nemen.
Dat bedoel ik dus. Er is hier ook iemand met een schitterend “slootje” met Dario’s, ik heb daar ooit prachtige foto’s van gezien, leuke visjes met boeiend gedrag.
 
Dat bedoel ik dus. Er is hier ook iemand met een schitterend “slootje” met Dario’s, ik heb daar ooit prachtige foto’s van gezien, leuke visjes met boeiend gedrag.
Klopt helemaal, ze hebben ook nog eens geen gigantische bak nodig dus dat scheelt ook nog. Ik heb ze hier ook nog met vietnamese danio's, leuke combinatie en staat lekker op 18 graden.
 
Maar inderdaad, Discussen vragen ook veel techniek en een ruime behuizing, dus dat is ook niet voor iedereen weggelegd helaas😔. Maar was dat vroeger ook al niet het geval?
Jazeker maar met een kWh prijs van €0,20 en een gasprijs van €0,80 was het prima te doen, ik ging bij aanvang van dit project uit van maximaal €1500 per jaar. Mijn kWh prijs gaat naar €0,80 en mijn gasprijs naar €4,63, dat is meer dan een factor 4!
 
Ja, dat wordt dan wel een probleem. Maar ja, we kunnen ook niet eeuwig uit de fossiele brandstoffen putten, dat gaat een keer op. We zullen misschien moeten wachten op betere tijden met alternatieve technologie om aan onze energiebehoefte te voldoen en het nog betaalbaar te houden ook. Die ontwikkelingen zijn gelukkig ook volop bezig, dus wie weet wat voor moois ( en betaalbaars) we nog gaan ontdekken!
 

Terug
Bovenaan