Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Zeker ook de vissen mogen wel wat luxe hebben :p

Moet je die kokosnoten dan niet eerst een tijdje laten drogen voordat je ze kan gebruiken of kan dit meteen nadat je ze geraspt hebt? Anders is dit het proberen wel eens waard maar voorlopig ben ik al goed voorzien met 6 holletjes en dan nog eens wat kieren en spleten in, tussen en onder het hout dus ga er eigenlijk wel vanuit dat ik er nu wel genoeg heb :)
 
Als dat witte er uit is kan het er gewoon in (wel even omspoelen).De kokosmelk gebruik ik dan in gerechten, steenvrucht haal ik er met een mesje uit en rasp het dus om te gebruiken voor allerlei gerechten (bijvoorbeeld chocoladebollen met kokosraps).Win win situatie.
Maar toegegeven, zo'n leghol kant en klaar kopen is wel minder werk.;)
 
Ja inderdaad en ben vaak al liever lui dan moe haha maar bedankt voor de info ga ik zeker eens proberen :D
Foto's zijn gemaakt dus zal ze morgen even uploaden heb ik nu geen zin meer in :p tevens is het volle bak sjans in mijn aquarium en verwacht ik snel een legsel van de cacatuoides ze zijn volop aan het poetsen rond het grote en aan het baltsen :p heb ik ook foto's van dus die komen morgen, nog even geduld :D
 
Hierbij de foto's :D weer niet veel soeps maar kan er overdag helaas niet veel maken ivm licht weerkaatsing op de ramen :(

De nieuwe aanwinst is hij/zij niet prachtig :D

212161khoppie_0_82_p6030151.jpg


Apistogramma Cacatuoides aan de sjans :p

125125khoppie_0_82_p6030160.jpg

936721khoppie_0_82_p6030161.jpg

788394khoppie_0_82_p6030162.jpg


Poetsen :p
199913khoppie_0_82_p6030159.jpg

631873khoppie_0_82_p6030158.jpg


677963khoppie_0_82_p6030152.jpg


Maantjes:

567339khoppie_0_82_p6030154.jpg

346465khoppie_0_82_p6030155.jpg

123452khoppie_0_82_p6030156.jpg

534632khoppie_0_82_p6030165.jpg


Totaaltje:

873221khoppie_0_82_p6030153.jpg


Hoop dat jullie het wat vinden :D
Enjoy en hoor het wel :p
 
Zie ook valesneria staan?
 
tuut tuut .... van ruud.
 
Ja klopt maar die slaat niet aan dus vandaar dat ik al wat sterkere Valisneria wil die bij iemand anders uit het aquarium komen :) heb al eens eerder Valisneria uit de winkel gehad maar die sloeg ook niet aan en deze nu dus ook niet dus vandaar dat ik bij jou besteld heb Bertus :p
 
Ojee, nu dan maar hopen dat die wel aan slaan.
 
Ik hoop het haha :p
 
Heb je de vallisneria niet te diep in de grond?
 
Ssssssssst,heb ze net ingepakt. hahahaha
Kan ook best,moeilijk te zien zo.
Zie ze bij dat nieuwe Holletje, volgens mij ook wel.

De wortel te kort ,gaan ze drijven.
Dan ceramisch rolletje over de wortel schuiven,blijven ze beneden.
 
Erg mooie bak!
Heel natuurlijk.
Hopelijk slaat je nieuwe valisneria wel aan!
 
Nee ze staan alleen met de wortels in de grond de plant zelf zweeft boven de bodem :)
Ik zie ze morgen wel verschijnen Bertus :p

Bedankt Deesje ik hoop het inderdaad ook :)

Nog wat foto's van de nieuwe holletjes die vanmiddag binnen gekomen zijn :D

Totaaltje:

279448khoppie_0_82_p6040005.jpg


Holletjes en zoals je ziet worden ze al gebruikt :D

893283khoppie_0_82_p6040001.jpg

883251khoppie_0_82_p6040002.jpg

338478khoppie_0_82_p6040003.jpg


Maantje:

337827khoppie_0_82_p6040004.jpg


Enjoy :D
 
Meteen eentje geclaimd door een Apisto vrouw. Ik wist dat ze in de smaak zouden vallen :D

~ Ivo
 
Ik wist dat er verwarring zou onstaan :p
Dit is namelijk het mannetje in paringskleuren daarom vond ik hem zo mooi :D maar hij is inderdaad goed aan het poetsen wat een huisman :p
 
Oh verdraaid, niet goed gekeken en had ook zo een vrouwtje kunnen zijn ;)
 
Ziet er goed uit Kevin :)
Ik zou zelf die holletjes nog iets meer proberen te verbergen, ze vallen wel heel erg op zo.
 
Ik dacht eerst ook dat het een vrouwtje was totdat ik de verhoogde rugvin zag en de brede muil :p
ze zijn wel volop aan het pronken en poetsen maar als het net zo lang duurt als bij de maanvissen dan heb ik over 2 maanden nog geen nestje hahaha :p Tevens sjanst het mannetje om beurte met de vrouwtjes dus echt kieskeurig is hij niet :p
hoeft van mij ook eerlijk gezegd niet want zorgt voor een hoop opschudding maar vind het toch altijd heel mooi om te zien die broedzorg en de verzorging van de larfjes :D
 
Ja dat inderdaad wel maar ga nog op zoek naar goede bladeren voor in hrt aquarium dan kan ik deze hier overheen strooien :)
Het witte valt inderdaad wel heel erg op maar ze bewijzen hun nut en dat is het belangrijkste :D
Weet jij toevallig warom het zo lang duurt voordat de maantjes afzetten rene?
Kan dit nog onervarenheid zijn of zijn ze gewoon weg nog niet geslachtsrijp? Ze zijn nu namelijk al zeker 1,5 tot 2 maanden aan het poetsen zonder ook maar 1 legsel????

Hoor het wel :)
 
Hoe oud zijn ze?
Een jong en nieuw koppel kan er best een tijd over doen voor ze afzetten. Ik zou er ook niet raar van opkijken als ze plotseling een nest hebben als je een flinke bos lange Vallisneria erin hebt. Mijn koppels zoeken altijd een rustig plekje op (tussen of onder de hangende planten bijv.) waar ze zo min mogelijk last hebben van andere vissen. Het kan dus best zijn dat het allemaal nog wat te open is en ze geen rustig plekje kunnen vinden. Je planten zijn natuurlijk ook nog erg klein (klimop en Vallisneria).

1 Van mijn koppels zet altijd af op de achterkant van een stukje hout achterin de bak. Mooi tussen en onder de Vallisneria en ook uit het zicht. Een ander zet regelmatig af achter de Braziliaanse klimop, en het derde drietal tegen de ruit tussen de Vallisneria.
 
Ik heb ze nu vanaf eind januari maar hoe oud ze waren toen ik ze kocht dst weet ik niet.
maar wacht het dan wel even af :)
die van mij zijn constant de 2 stukken hout tussen de echinodorus in het midden en de klimop aan het poetsen en ook de bladeren van de echinodorus. Ik hoop inderdaad ook dat de vallisneria die ik nu krijg wel wil groeien lijkt me veel beter voor de vissen en denk zelf dat het zo'n mooi effect zal geven :) heb tevens de vallisneria nog wat verder uit de bodem gehaald. De wortels waren weer iets langer dus nu staan ze allemaal helemaal vrij van de bodem. Ook hoop ik dat de klimop snel aan gaat slaan want deze doet het ook niet helemaal top. Ik vermoed toch dat de led verlichting hier iets mee van doen heeft. Toch te weinig vermogen denk ik maarja de ecinodorussen doen het doorin tegen wel heel erg goed. Denk dat het gewoon afwachten is tot het echt aanslaat :)
Zijn er dat jullie weten nog ergens gedroogde eiken of beuken bladeren te krijgen? Kan nu ook wel eiken en beukenbladeren drogen maar die zijn dan nog steeds groenig van kleur wat ik niet mooi vind :) Wil hetzelfdd effect als catappa bladeren zeg maar :p

hoor het wel :D
 
De bladeren kun je ook nu plukken en in een emmer water leggen. Na een paar dagen zullen ze al wel verkleurd zijn.

Echinodorussen hebben over het algemeen ook niet zo veel licht nodig, dus dat is niet zo vreemd dat die het wel doen. Zou inderdaad best kunnen dat de led verlichting toch te zwak is voor de klimop. Ik kan zelf wel merken dat de klimop in de Rekord langzamer groeit dan in de 1,5 meter. Kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, maar in de Rekord heb ik wel zwakkere verlichting.
 
Welke Echinodorus heb je? Bleheri toch? Die kan ik een korte tijd echt gigantisch worden. Als je er 2 of 3 hebt dan is de bak al redelijk beschut.Grote kans dat je maantjes dan in de stemming worden gebracht. n anders hopen dat de Vallisneria goed aanslaat.

Ik pluk soms eikenbladen, beuken, berkenbladeren(wel goed kijken of er geen boswachter rondloopt). Zijn nu inderdaad groen.Die doe ik er ook in. Maar vind bruine bladeren simpelweg wat mooier. Daarom kook ik ze soms uit, dan worden ze ook weer wat bruiner, maar doe dat puur voor de kleur. Of je kan ze laten drogen ja, maar dat duurt wel een tijdje voor ze echt bruin zijn.
 
Ow ok� dan ga ik dat wel proberen :)
Ik heb eventueel ook nog de oude verlichting maar dit is 2x 35 watt en dat is weer veel te fel zoals je op mijn allereerste foto kan zien. Ik wacht het nog wel even af maar wissel liever niet de verlichting dan is het weer veel te veel licht denk ik :(
 
Bedankt vind ze zelf ook ontzettend mooi en ze laten zichzelf volop zien dus kan er nog volop van genieten ook :D
 
Je hebt helemaal gelijk. Als onze 1.20 bak geen dwergjesbak was geweest hadden wij er ook bij een forumlid die ermee kweekt een aantal opgehaald :)
 
Kan dat nu niet dan Ivo? Ik heb ook 3 cacatuoides en 3 L-nummers en merk hier niet echt dat dit problemen geeft :)
 
Net een heel leuk pakketje binnen gehad van Bertus :D
Zaten hele mooi stekken Vallisneria in, een zakje met voer voor de bodembewoners en nog een pantje wat ik niet ken :p
Tevens een paar asielzoekers meegekomen in de vorm van poelslakjes :p Lekker laten zitten kan helemaal geen kwaad voor het aquarium :D

Hier wat foto's :D

De binnen gekregen stekjes:

452869khoppie_0_82_p6050006.jpg


Het onbekende plantje??? Dus Bertus welke plant is dit hahaha :p

624893khoppie_0_82_p6050007.jpg


Zal vanavond in ieder geval nog wat meer foto's maken als de weerkaatsing van het glas weg is.
Aan de ene kant echt vervelend zo'n groot raam aan de achterkant maarja anderzijds wel lekker veel natuurlijk licht wat weer gezond is voor de mens :p

Tevens een vraagje over plantenvoeding.
Ik heb easycarbo en profito staan. Zou dit kunnen helpen om mijn planten dus de vallisneria en klimop te laten groeien? Ik voeg nu namelijk niks toe alleen maar kleibolletjes en lateriet in de bodem :)

Waterwaardes:

PH: 8
GH: 12
KH: 7
No2: 0 mg/L
No3: 10 mg/L
NH3/NH4: 0 mg/L
Po4: 1,5 mg/L
Fe: 0 mg/L (te laag??)

Ik weet het vrij hoge PH, GH en KH waarde maar vind ik nu niet eens het belangrijkste wil nu wel eens dat mijn planten het goed gaan doen dus hier ga ik me als eerste op richten :) Tevens zijn deze waterwaardes voor mij persoonlijk niet zo vreemd want ververs met kraanwater dus kan wel kloppen als ik kijk op de site van brabant water.

Hoor het wel want planten en de juiste waterwaardes is voor mij nog nieuw zeg maar :p
 
Tja,is mij ontschoten.
Weet een ander misschien.

Had ik er bij gedaan,vond de valis wat weinig.
 
Zoals je vanavond zult kunnen zien was het meer dan genoeg haha het is nu samen met nog een paar oude stekken een mooie volle bos die hopelijk uit gaat groeien tot een mooi dekentje :p weet jij misschien wat er met mijn water waardes verbeterd kan worden of valt het allemaal wel mee?

Hoor het wel :)
 
Je ijzer = 0.
Stop er lateriet bolletje bij de bleheri.

Andere planten vragen toch geen ijzer?

Voor de valesneria,kan je een paar stukjes witte krijt bij de wortels doen.
Of stukjes Sepia.

Ook kunnen we voeding in vloeibare vorm met een grote injectiespuit bij de plantenwortels spuiten. Bij Vallisneria, waterpest en hoornblad kunnen we een paar stukjes bordkrijt, waar de gele laag afgeschraapt is, of een paar stukjes Sepia bij de wortels stoppen. Daarmee voldoen we aan hun kalkbehoefte. Let erop, dat je echt krijt gebruikt en geen kunststof.

HELEMAAL !
Voeding voor aquariumplanten - NBAT


In een gemiddeld aquarium staan heel veel meer planten op een dm2 dan in de
... Daardoor veranderen de bicarbonaten in calciumcarbonaten (niet oplosbare ...
www.nbat.nl/starters/beginners8.html




Valesneria groeit in de bodem,hoor. met uitlopers.
 
Heb al lateriet bij de echino's gestopt dus die hebben voldoende neem ik aan :)
Dan ga ik eens kijken voor schoolkrijt dit is denk ik wel de makkelijkste oplossing. Ook bij de klimop stoppen of dat niet?
 
LEES eerst het Artikel, Nbat!!!
Wordt je een hoop duidelijk.
 

Terug
Bovenaan