Voorbereiding start Zeeaquarium


Heb je voor je filtratie ook al eens gekeken naar DyMiCo?

Dit 'vervangt' als het ware je eiwitafschuimer omdat je met een filterbak werkt (natuurlijke filtering).
Dit heeft als voordeel dat je goede stoffen/voeding/beestjes/plankton behoudt en dat het niet afgeschuimd wordt.

Dymico is zeker een mooi systeem alleen wel erg duur in de aanschaf en ik denk dat je normaal niet snel aan zo'n bedrag kom en zeker omdat er tegenwoordig aangeraden wordt om naast de Dymico ook een afschuimer te gebruiken voor de beluchting van de bak. De nieuwste versie heeft zelf speciaal een extra sump-vak zodat je gemakkelijker een afschuimer en andere apparatuur kunt plaatsen.
 
@Brem & @jessicapilon ik wil van alles het goede zodat ik zeker nergens faal of tekort kom in materiaal daarom ook een grote eiwitafschuimer deltec 1500i maar dat systeem is me idd wat teveel van het goed toch zeker in een start. Moest ik nu al 10 jaar een zee hebben.
Nu een kalk reactor zou ik wel nog overwegen met dat ik toch al een volledig co2 systeem liggen heb. Maar kunnen julliee vertellen hoeveel plaats ik moet voorzien voor de meest kalkreactors omdat ik maar 1 naast inloop en opvoer maar 1 algemeen vak zal hebben dan kijk in om zeker plaats te voorzien voor een kalkreactor ?
 
Wellicht dat Bram je kan adviseren maar ik ben ten eerste niet technisch en heb geen kennis van zo n kalkreactor. Zelf werk ik er niet mee en voeg wekelijks met de hand alles toe.
 
@Brem & @jessicapilonMaar kunnen julliee vertellen hoeveel plaats ik moet voorzien voor de meest kalkreactors omdat ik maar 1 naast inloop en opvoer maar 1 algemeen vak zal hebben dan kijk in om zeker plaats te voorzien voor een kalkreactor ?


oei, de maten zijn wel wat verschillend. ik heb een reactor draaiende gehad van 10x10cm maar er zijn er ook van 20x20 en alles daartussen.
volgens mij heeft Deltec ook een reactor (maar was die wel kostbaar)
 
@Brem ok dan hou ik een 15x15 marge aan dan ben ik zeker dat er wel een kalkreactor zal passen later!
 
Neem ik beter een sump van 35 lang op 68 of zouden jullie eerder een 45 op 56 ? Dan kan in beginnen met de eindafwerking van mijn sump! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Dit is de maximum maat van 70 lang op 45 breed dit is te groot er moet dus een stuk af. Neem ik best een stuk van de 45 weg of eerder van de 70? Meer brede sump of eerder lang?
 

Bijlagen

  • CDBA9341-F918-4639-B1C6-88FAABE0B9F9.jpeg
    CDBA9341-F918-4639-B1C6-88FAABE0B9F9.jpeg
    30.5 KB · Weergaven: 142
Hij is klaar denk ik! Iemand tips?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    230.9 KB · Weergaven: 127
Vergeet je bubbletrap niet om te voorkomen dat de microbubbels uit je skimmer de opvoerpomp in gaan.

Anders zit je tegen zo’n bak Spa rood aan te kijken.
 
Vergeet je bubbletrap niet om te voorkomen dat de microbubbels uit je skimmer de opvoerpomp in gaan.

Anders zit je tegen zo’n bak Spa rood aan te kijken.
kan ik dit voorkomen door een smalle lange spons te nemen en een gleuf in te maken en op het laatste glas te schuiven? dan zouten de bellen moeten vastzitten en eventueel restvuil? bedankt voor je tip!
 
Dit is mijn aller laatste stap! dan dien ik het in om te maken bij de winkel dus als er nog iemand een goed idee heeft shoot!
Deltec vraagt 15-25 cm waterstand ik heb 22 voorzien is dat goed?
en de plaats voor mijn stek gaas en witte wat zal dus 25-22 = 3cm diepte hebben met een breedte van 8 cm om witte wat in te steken dat is ook goed?
:O
moet er miss bij hoe dik het buitenste glas moet zijn?
 

Bijlagen

  • Sump bovenaanzicht.jpg
    Sump bovenaanzicht.jpg
    72.3 KB · Weergaven: 130
  • Sump Vooraanzicht.jpg
    Sump Vooraanzicht.jpg
    20.1 KB · Weergaven: 118
kan ik dit voorkomen door een smalle lange spons te nemen en een gleuf in te maken en op het laatste glas te schuiven? dan zouten de bellen moeten vastzitten en eventueel restvuil? bedankt voor je tip!
Dat is inderdaad zoals het normaal gesproken zit. Succes met je project :D
 
Of een extra schotje heb ik ook wel eens voorbij zien komen.
Maar stuk spons werkt ook goed
 
@Ballast top bedankt!

@tuinkabouter okee bedankt dan ga ik voor het spons je zo behoud ik meer stroming en plaats dan een tussenschot ;)
 
Neem ik beter een sump van 35 lang op 68 of zouden jullie eerder een 45 op 56 ? Dan kan in beginnen met de eindafwerking van mijn sump! ;)

45x56 zou mijn voorkeur hebben ^^

Ofja, ik zou de grootst mogelijke ruimte vullen zeg maar als dat 45x56 is, dat is dat de voorkeursmaat
 
Weten jullie een goed/betrouwbaar merk voor TDS meter?
 
Die van Voltcraft (van Conrad) bevalt goed en heeft een electrode die je kan vervangen. Wel duurder maar betrouwbaarder :D
 
dag iedereen,
Even geleden heb ik al een kleine vraag gesteld over mijn verlichting voor mijn Juwel trigon 350 liter.

Toen was ik 90% overtuigd om mijn t5 balken van Juwel te behouden (2x45w en 2x 24w) en dit uit te bereiden met JMB verlichting. Nu ben ik hier dus nog 0% zeker over. Ik ben letterlijk al 3 weken bezig met de volledig Google catalogus uit te pluizen, elke avond is YouTube avond, filmpjes over verlichting. En ik heb de volledig 30 pagina’s over verlichting van dit forum gelezen. Met gevolg; ik heb helemaal geen flauw benul meer wat ik nu nog moet aanschaffen om mijn bak tot een prachtig geheel te maken.

Ik weet wel dat (wat de keuze ook iets makkelijk zou moeten maken)
1) ik zowel led en tl wil omdat zo’n hybride in mijn ogen de beste en mooiste resultaten geeft.
2) ik een aquarium wil vol met alle soorten koralen!
3) eerder op het forum zei ik een gesloten kap maar dit is geen must meer.. want door de gesloten kap zit ik te beperkt qua keuze en ik heb dan liever een open kap tegen me zin maar prachtige koralen dan een gesloten bak en slechte groei. ik wil wel zo veel licht als mogelijk in de bak gericht dus zo weinig mogelijk strooilicht.

Opties die ik bedacht
  1. Standaard t5 + enkele JMB ertussen nadeel; JMB is normaal niet zo’n goed licht voor SPS en lps koralen. Heb ook vaan gelezen dat dit een matig kwaliteit led is en het nu snel 300 euro zal kosten en later mij zal beklagen.
  2. Standaard T5 + hvp ertussen hvp is volgens de meeste iets beter dan JMB nadeel; ze hebben enkel nog de 1 watt uitvoering waardoor ik maar 1 of 2 bakjes kan plaatsen door de standaard tl balken en dus weer watt te kort kom
  3. De afdichtingkleppen aflaten tl opschuiven naar de zijkanten en een Philips coral care tussen plaatsen maar na wat research is deze is veel te breed om tussen de t5 te plaatsen xs
  4. 5 tl + griesemann nadeel is i heb er gevonden maar zo’n griesemann van 870 mm heeft ook maar 37 watt dus dan kom ik belang nog niet aan mijn nodige watt.

  1. Is nu mijn standaard t5 laten zitten voor enkele maanden en den mos kijken richting ati hybride heb daar hele goeie dingen over gehoord. Voorlopig geen nadelen buiten de prijs. Daarmee dat ik dit dan pas later zou aanschaffen ik heb nu al de volledig aanschaf en daar heb ik ook geprobeerd goed materiaal te kopen. Dus 1000 euro vind ik toch wat teveel + al mijn andere kosten. Drm dat ik aan iets van 500-700€ dacht.

Weet iemand DE oplossing voor mij? Of kan mij helpen/advies geven!
 
Is enkel 1 Phillips coralcare niet voldoende voor jouw bak? Deze zijn volgens mij 190w dus voldoende voor 380l water inhoud. Dit is ook meteen de beste ledverlichting die je kunt vinden. Wat echt voor een goed resultaat zal zorgen.

Het enige nadeel van deze verlichting is dat ze meestal redelijk hoog boven het water moeten hangen voor de beste spreiding van het licht.
 
Die Philips zijn ook erg prijzig denk ik en volgens mij nog duurder dan de AI led.
 
Die Philips zijn ook erg prijzig denk ik en volgens mij nog duurder dan de AI led.

Dat valt wel mee hoor de ai hydra 52hd is 135w en kost €750 en dat kost de coralcare ook alleen is die 190w en bewezen beter voor het houden van koralen.
 
Dat scheelt heel veel met de website die ik even snel gevonden had, winkels vergelijken loont dus :thumbs:
 
Jaa dat zijn idd wel 2 top led volgens de dingen die ik gelezen heb. Nu dan valt mijn t5 wel weg? Zal ik later geen spijt hebben? Is we al hydra niet beter en mooier in te stellen? Dacht ik doordat je deze per kleur kan instellen en die Philips kon je enkel op algemeen regelen en dimmen had ik gezien? Alvast bedankt voor jullie reactie!
@lbakker en @jessicapilon dus jullie stellen voor de t5 eruit en 1 Philips coral care is voldoende dan is dat wel nog te doen. Ik dacht ze 2 nodig te hebben. Zal deze mijn bak voldoende overal belichten? Bak is naar de punt 87x87 en gebogen ruit van 120
 
@lbakker miss moet ik dan toch afstappen van mijn hybride idee? En volledig op led gaan?
Vallen deze Philips mooi af te stellen? Want ik hou wel van wat meer blauwe kleur maar ook niet teveel.
En als ik het goed gebruik. (Oppervlakte tot bodem is 60cm dus moet deze lamp nog eens 40 cm boven het oppervlakte gehangen worden om de beste verlichting/spreiding te hebben over de bak? Of nog hoger?

Als ik goed begrijp kan de AI hydra niet aan Philips tippen?
 
Als ik de grafieken op de link in mijn eerdere berichten juist interpreteer dan moet 75cm boven de bodem al voldoende zijn, voor jouw dus 15cm boven het water (wat prima is).

Deze lampen zijn volgens de kenners het beste wat er op led gebied verkrijgbaar is op dit moment. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dit zou mijn keuze op dit moment zeker zijn.
 
@lbakker ja als een betere spreiding Wat hoger moet hangen is dat ook geen probleem ik kan terwijl ik dan toch bezig zou zijn ze nog wat hoger plaatsen. Want zal 1 Philips coralcare voldoende zijn? Doordat ik vooraan met een gebogen ruit van 120 zit daarna loopt het wel naar een punt naar achter (daar zit mijn overloop dus ik hoop dat ik alle hoeken voldoende en goed zal kunnen belichten hiermee?
 
Wat je ook kunt doen is 2x de hydra 26hd dan kun je ze beter positioneren boven de bak waardoor de spreiding van het licht ook beter zal zijn.
 
@lbakker ja dat is ook een oplossing! Maar ik vraag me nu egt af los van externe factoren zoals wattage enzo welke van de 2 leds geeft nu het best licht als je naar de moeilijk koralen zou kijken? Want desnoods kan ik binnen 2 jaar nog een Philips bijhangen ook en zo de 2 balken mooi verdeeld hangen? Dan zit ik natuurlijk wel 380 watt aan led
 
Zonder twijfel is coralcare de beste ledverlichting die op dit moment verkrijgbaar is.
 
@lbakker ik wil dan ook echt het beste voor het aquarium dus ik denk dat ik voor de coral care ga! En ik zou met een L profiel aan de muur bevestigen. Indien het nodig zou zijn maar ik denk van niet kan ik nog een 2 de armatuur later ophangen dan

Bij het afregelen kan je enkel schuiven tussen blauw en warmer wit licht terwijl je met Al hydra elke kleur kan aanpassen is dat een beperking of probleem naar de koralen toe?
 
Nee dat is zeker geen probleem of beperking, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bak van Tanne Hoff in zijn dagboek op het andere forum, hij gebruikt ook coralcare. Of Tim Wijgerde die veel onderzoek gedaan heeft naar de invloed van licht / kleur op de groei van koralen voor de Wageningen universiteit, met coralcare.
 
De aantal watten die je LED lampen verbruiken is niet echt een richtlijn wat beter is en wat slechter is..
HYDRA gebruikt de CREE leds en Philips gebruikt de eigen ontwikkelde luxeon (correct me if I’m wrong)
Maar alleen al tussen de 2 merken zit een verschil in efficiëntie en is dus daarom geen maatstaf welke een hoger PAR produceert voor je koralen danwel de worp die ze hebben of het gebruik van lenzen wat ook nog van invloed is
 
@lbakker & @tuinkabouter bedankt ik ga zeker eens het dagboek van Tanne Hoff lezen!
Ik denk dan een Philips coral care te bestellen en hem mooi in het midden te plaatsen. Ik kan eventueel later nog wat bijplaatsen indien nodig maar ik denk dat 1 licht genoeg zou moeten zijn. Ik kan hem ook nog wat hoger hangen omdat ik zag op de datasheet, hoe hoger hoe beter de spreiding was tot op de bodem dus miss dan eens naar Philips sturen hoe hoog ik het best plaats voor mijn driehoek bak
 

Terug
Bovenaan