Wat is er nieuw

Welk aquarium is het meest geschikt voor een Betta?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogue1987
  • Startdatum Startdatum
Condens is vrij normaal hoor aan de binnenkant van de kap.

Gelukkig maar. Ga de verwarmingsbeschermer er maar af halen. Ik heb hem nu op 23 graden staan. Heb de plantjes wat meer verspreid, ziet er goed uit.

Ik heb nu al last van groene alg! Dat is snel haha. Ik heb het licht maar iets minder lang aangezet. Staat nu ongeveer 7 uur per dag aan. Is dat normaal na zo'n korte tijd?
Moet ik trouwens nu al water verversen in de opstarttijd? Ik las dat ergens maar twijfel.

Hier nog wat foto's. Mijn drijfplanten zijn binnen. Ik heb vandaag mijn waardes getest met druppeltesten. Nitriet was 0.5 en Ammoniak 0.
Ik heb een prachtige betta gezien bij mijn dierenwinkel waar ik helemaal gek op ben, maar ze willen hem niet reserveren voor me. Ik ben echt bang dat ze hem verkopen, hij is echt prachtig. Die is zo weg. Moet ik echt nog langer wachten? :help:

Maar goed hierbij dus de foto's.

IMG_20190405_173538.jpg

IMG_20190405_173601.jpg

IMG_20190405_173601.jpg

Nog wat plaatjes.

IMG_20190405_173556.jpg

IMG_20190405_173545.jpg

Ik zou met 0,5 mg nitriet echt nog even wachten hoor:sorry:

Het was echt amper zichtbaar, dat roze kleurtje. Kon het met bepaald licht amper zien. Maar dat het ammoniak op 0 staat betekent wel dat de cycle goed op start is toch?
Hoe lang nog wachten dan? Tot het nitriet 0 is? Ik ben zo bang dat ze hem verkopen. Echt klote dat ze hem niet willen reserveren. Het is een lichtblauwe crowntail en het is een schoonheid. Er stonden net al mensen naar te loeren.
De kleine koi betta zit er ook nog, daar heb ik ook nog een enorm zwak voor. Wat een schatje is dat. Die is niet echt mooi maar wel heel schattig.
Maar ja die is kortvinnig en die kunnen toch niet in dit formaat aquarium of wel? Hij is nog echt klein trouwens.

Zijn dit genoeg planten zo?

IMG_20190404_114744.jpg

IMG_20190404_114750.jpg

Heel gaaf! Die eerste. Mag ik vragen waarom ze hem niet willen reserveren?

Die ene man vond het geen probleem maar de baas wilde het niet hebben, hij vond een week wachten te lang. Dan kan hij hem al verkopen, vis is er net en is geheid binnen een paar dagen weg. Hij is nog veel mooier in het echt.
De foto is niet best. Ik vond het ook echt zo jammer dat ze hem niet even vast willen houden. Die koi is trouwens veel duurder en zit er al langer. Hij komt echt steeds naar me toe en is heel vriendelijk naar de andere vissen in de bak. Maar ja echt heel mooi is hij niet en Bettas koop je toch ook wel voor de mooi. Al is karakter ook wel belangrijk natuurlijk.

Ik was gisteren in een mooie speciaalzaak maar daar hadden ze alleen vrouwen en een niet echt bijzonder mannetje. Iemand nog tips over waar je mooie bettas kan open in omgeving Amsterdam?

dat roze kleurtje. Kon het met bepaald licht amper zien.
Een test lees je het best af in daglicht en niet in de zon...

Jammer dat ze de crown tail niet reserveren voor je.

Ik heb het water in elk licht gehouden dat ik kon zien maar ik werd er niet wijs uit. Het was amper zichtbaar maar had een heel licht roze randje. Ammoniak gewoon nul.

Ja echt super jammer. Welke betta soorten zijn trouwens het sterkst? Ik las dat de langvinnige veel last van tumoren kunnen krijgen en andere ziektes.

Tumoren zijn ze wel vatbaar voor. Helaas bij Henk, de vis in de klas waar ik les geef, ook aanwezig. Ondanks dat zwemt ie al wel sinds september rond. Ziet er niet uit maar ziet er niet naar uit dat ie er last van heeft

De man thuis heeft echter nergens last van

En wat voor soort bettas zijn dat? Crowntails zoals op je foto?

Dat las ik wel meer ja, dat ze vatbaar zijn voor tumoren. Dat de langvinnige aan hun vinnen gaan bijten en amper kunnen zwemmen. Ik ga vandaag nog maar eens een rondje langs de tuincentra en dierenwinkels.

De langvinnigen worden sneller moe en kunnen minder stroming hebben dus zelf ga ik voor de kortvinnigen. Hoe dat met de tumoren zit kan ik je niet zeggen.

Hoe thuis de crowntail op de foto ja, de andere is een normale langvinnige man, op de ene foto nog nauwelijks met een bult maar zit boven zn kieuw/achter zn oog
20180912_211901.jpg
20181212_170543.jpg

Ja valt me in de winkel ook op dat die Koi vrij actief is en heel nieuwsgierig rondzwemt terwijl de rest veel hangt inderdaad. De langvinnige dus. Maar ja heb ik wel genoeg zwemruimte voor de kortvinnige?

Mooie vis Mike! Prachtig. Ik vind die crowntails echt geweldig. Ik ga zo naar de tuincentra toe om te kijken. En daarna door naar de dierenwinkel om te zien of de blauwe er nog is. 😀

Als ik me niet vergis heb je dezelfde bak als waar ik Henk in heb, de langvinnige betta.
Zou er wel een actieve vis in zetten, je hebt natuurlijk wel ruimte in de hoogte. Maar als het echt een hele actieveling is... lastig om dat vanaf hier te zeggen. De dames die ik thuis in de 8cm heb zou ik in twijfel zitten. Zwemmen wel lekker rond, maar echt baantjes trekken zie ik ze volgens mij niet veel doen. Kan wel eens een filmpje maken als je wilt vergelijken, op het moment niet thuis. Fotos staan wel in mn topic

Als je de vis nu al wel koopt, maar nog niet meeneemt? Dan heeft de dierenwinkel zekerheid dat ie verkocht is en jij zekerheid dat ie niet in een bak komt die er nog niet klaar voor is. Win/win?

wat een rare winkel...
Ik heb bij "mijn winkel" in Groningen meer dan eens een vis uitgezocht, betaald en na twee weken vakantie opgehaald.
Mijn aanbod om nog wat extra te betalen voor het voer wuifden ze weg.

wat een rare winkel...
Ik heb bij "mijn winkel" in Groningen meer dan eens een vis uitgezocht, betaald en na twee weken vakantie opgehaald.
Same here. Maar ligt wel aan de winkel. Bij een dierenwinkel waar ze je kennen zullen ze dit eerder doen dan wanneer je naar een winkel als intratuin gaat waar ze ook vissen hebben, om maar even wat als voorbeeld te noemen.

wat een rare winkel...

Frits doet in de regel ook niet zo moeilijk inderdaad.

Verder zal het qua inhoudt van de bak weinig uitmaken of de vis kort of langvinnig is.

Ze kennen me ook wel bij die winkel, ik kom er al mijn hele leven. Maar die man mag mij niet zo en ik hem ook niet.
Maar goed, het doet er ook niet toe. Vis is al weg. Mijn waardes zijn na meer dan 2 weken nog steeds goed. Nitriet is nul en ammoniak ook. Ik had de eerste keer verkeerd gekeken. De dop is rood en daardoor leek het water roze. Toen ik de dop er gisteren af haalde was het water gewoon helder en kleurloos.

Dat filmpje lijkt me leuk Mike! Als je zin en tijd hebt zou ik die graag zien.

Ze kennen me ook wel bij die winkel, ik kom er al mijn hele leven. Maar die man mag mij niet zo en ik hem ook niet.
Maar goed, het doet er ook niet toe. Vis is al weg. Mijn waardes zijn na meer dan 2 weken nog steeds goed. Nitriet is nul en ammoniak ook. Ik had de eerste keer verkeerd gekeken. De dop is rood en daardoor leek het water roze. Toen ik de dop er gisteren af haalde was het water gewoon helder en kleurloos.

Dat filmpje lijkt me leuk Mike! Als je zin en tijd hebt zou ik die graag zien.
Ben druk de komende tijd, maar komt binnenkort een keer. Help me herinneren als ik het vergeet :juggle:

Misschien kan de winkel een gelijksoortige Betta bestellen voor je als je daarom vraagt.

Ik heb net mijn vis opgehaald. Een uurtje geleden. Het is alsnog een blauwe geworden, een vrij actieve ( had hem al langer op het oog in de winkel ) en een hele nieuwsgierige. Hij kwam steeds bij me kijken en volgde me ook echt. Mijn ammoniak en nitriet stonden nog steeds op nul en morgen staat de bak 3 weken. Ik vond het wel mooi geweest.
Het gaat super met de vis, hij is na langzaam wennen in het zakje goed overgegaan en is nu alles aan het ontdekken. Hij is echt vreselijk nieuwsgierig. Ik laat hem nog even met het licht uit zitten en dan zal ik wat foto's maken.

Hoeveel moet je ze nou voeren die Bettas? Hij heeft nog geen eten gehad hoor maar ik heb het wel in huis. Hikari micro pellets zijn enorm klein namelijk. Maar ze zetten wel uit in water. Dus ja hoeveel moet je daar nou van geven? Het is nog een vrij jonge betta trouwens. Ik ben wel heel blij met hem, het is echt een schatje.

Ik zou eerst een klein beetje voeren en kijken of hij dat snel op eet en anders een ietsje meer. Pas wel op na 3 weken indraaien dat je niet teveel voert.

Ja dat was ik ook van plan, matig voeren. Maar ja als het een vis in de groei is moet hij wel eten natuurlijk. Ik heb ook diepvriesvoer voor hem.
Maar hoeveel pellets zou jij geven? Ze zijn echt piepklein, gewoon een stuk of 4 per keer? En dan 2x per dag wat, voorlopig dan.

Ik lees overal wat anders over voeren en ben nogal geneigd snel teveel te geven omdat ik sluiers had die veel aten.

Ja dat was ik ook van plan, matig voeren. Maar ja als het een vis in de groei is moet hij wel eten natuurlijk. Ik heb ook diepvriesvoer voor hem.
Maar hoeveel pellets zou jij geven? Ze zijn echt piepklein, gewoon een stuk of 4 per keer? En dan 2x per dag wat, voorlopig dan.

Ik lees overal wat anders over voeren en ben nogal geneigd snel teveel te geven omdat ik sluiers had die veel aten.
Ik zou een paar korreltjes bij hem laten vallen. Zijn het drijvende pellets? Laat het dan boven hem vallen.
Kan best zijn dat hij door de stress even niet zo'n trek heeft. Voer je gelijk iets meer dan zal dat uiteindelijk naar de bodem zakken en de bak vervuilen.

Dit is wat wij onze betta geven dagelijks maar dat eet hij niet allemaal op, hij is te traag 🙂 Ongeveer de helft gaat naar de garnalen en de corydorassen.

Misschien geeft dit ongeveer een idee?

Bevroren voedsel ontdooiden wij in een speciaal bakje waarin we het makkelijk vers konden houden in de koelkast, in ruim fris water, en daarvan schepten we een theelepeltje met iets van het voer erin, misschien 1/5 van het oppervlak van het theelepeltje? Zonder bodemvissen om de rest op te eten zou ik nog veel minder voeren.

IMG_20190412_130114.jpg

Ja het zijn langzaam zinkende korrels. Ze drijven eventjes dus.

Bedankt voor de indicatie MenM! Ik ga straks wel kijken of hij trek heeft. Voorlopig zwemt hij nog lekker rond, zijn nieuwsgierigheid is groot. Hij komt absoluut niet gestresst of bang over. De bak is ook precies groot genoeg voor zijn voormaat vind ik, als hij nog groter wordt zal ik wellicht toch nog 50 liter overgaan. Maar voor nu is het prima. Het is toch een langvinnige geworden trouwens. Wat voor een, weet ik niet precies. Denk een half moon. Maar zijn vinnen zijn nog niet echt lang.

Klinkt als een mooie man! Wordt wel heel benieuwd naar een foto 😀

Hij is zeker mooi ja. Het gaat prima met hem. Hij zwemt lekker actief rond en heeft al wat gegeten. Hij voelt zich prima thuis zo te zien. Ik zal morgen wat foto's maken.

Dat is best wel oud inderdaad. Ik vind de filter er wel mooi uitzien op de Aqualantis. Groot maar ik denk beter dan zo'n klein superfish filtertje. Wat voor filters hebben jullie voor de Betta's?

Ik gebruik deze de bluwaterfall filter van ferplast. Werkt perfect en geeft een niet al te harde stroming wat perfect is voor een betta! Ik heb zelf wel een langvinnige en hij is gewoon lekker actief. Ik heb hem wel in een 20L aquarium van superfish wat velen te klein zouden vinden, echter heb ik nooit wat geks aan hem gemerkt of afwijkend gedrag door de grootte van het aquarium! Hij heeft voldoende beschutting en mooie drijfplantjes. Maar omdat het dus een langvinnige is heeft die niet enorm veel zwemruimte nodig omdat die wat rustiger is dan een plakkat, dus ik denk dat de soort betta die je neemt ook invloeg heeft op de grootte van je aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan