zee aquarium van jan fokke


JA als mijn glasetende garnaal nou eens mijn xenia op eet was ik er ook vanaf geweest maar dat doet die niet.
 
JA als mijn glasetende garnaal nou eens mijn xenia op eet was ik er ook vanaf geweest maar dat doet die niet.

Een garnaal die glas eet? O jee, jij hebt binnenkort de kamer blank staan Jan :D :D
Hoe heet deze soort want onder deze naam ik ik er geen.
 
Een garnaal die glas eet? O jee, jij hebt binnenkort de kamer blank staan Jan :D :D
Hoe heet deze soort want onder deze naam ik ik er geen.
glas anamoon etende garnaal. pepermunt garnaal (Lysmata Wurdemanni)
 
O ja die ken ik natuurlijk wel Jan. Maar niet onder de naam glas etende garnaal :D
 
276999



watch and shiver……...Xenia.
 
Dat zal er vast heel mooi uit zien als alles pompt in de stroming maar wel jammer dat je zo alleen maar xenia in de bak kan houden.

Een manier vinden om het onder controle te houden lijkt mij het beste.
 
Ja lijkt me ook, maar daar ben ik nu denk al te laat mee
 
Xenia kan je vrij makkelijk van je stenen halen , ik zie het probleem niet echt .
Je pakt een theelepeltje en schept het er langs onder gewoon af .
Van de ruiten kan je het gewoon met een ruitenmes afsteken zonder beschadigen .
Ik vind het bij Jan trouwens wel meevallen qua groeidruk van de xenia .
Xenia zeker mooi als alles pompt , de sump bij mij zit er ook aardig mee gevuld (dient als filteraar)
Pompen doet ie vooral als er weinig stroming staat .
 
20190728_131856.jpg

zo wel aat weten te verwijderen. Nog niet alles straks misschien nog wat anders iedere dag even een beetje.
 
Volgens mij heb je weer problemen bij de bodem Jan. Is dat flap?
 
ja klopt mischien dat ik er een geringde goby in stop maar moet even kijken of ze er een hebben zitten
 
Een geringde goby is een leuke vis die bij mij de bodem goed schoon hield en de voorkeur had voor plekken waar flap zit.
Het nadeel van deze vis is dat hij het zand omhoog gooit en dat kan dus ook wel eens op de onderste stenen en koralen blijven liggen.

Bij mij heeft hij het 2,5 jaar volgehouden, toen werd hij in korte tijd erg mager en ging hij dood.

Het is zeker een mooie en leuke toevoeging.
 
Maar goed ik vraag me af wat de oorzaak is van die flap op de bodem want ik neem aan dat je niet zoveel voert dat de bodem sterk vervuilt raakt en dat je ook wel slakken hebt voor de bodem of deze af en toe even afzuigt.
 
Dat is en blijft de beste vraag natuurlijk : wat is de oorzaak???

Vaak wordt gezegd dat het een onbalans is tussen no3 en po4 maar is dat ook waar?
Ik heb ook constant last van kleine plekjes flap op de bodem en het lukt me maar niet om er af te komen.
 
Zit de flap steeds op het zand alleen ?
Als dat zo is zou je eens een groffere bodem kunnen proberen . Het lijkt me vrij fijn zand bij u .
Of anders , voeg je koolstof toe , in de vorm van vsv ofzo ?
Waarom , omdat ik zelf momenteel dit aan het toevoegen ben en ik nu in mijn zand ook wat plekjes begin op te merken .
Ik gebruik wel een eigen brouwsel , dat even terzijde .
 
Flap en Xenia, is dat hetzelfde als blauwalg en Baardalg in de zoetwaterwereld :D

Mhaw , ik blijf de xenia toch een mooi ledertje vinden . En vrij makkelijk te verwijderen . Dat kan je van baardalg niet zeggen .
 
Zit de flap steeds op het zand alleen ?
Als dat zo is zou je eens een groffere bodem kunnen proberen . Het lijkt me vrij fijn zand bij u .
Of anders , voeg je koolstof toe , in de vorm van vsv ofzo ?
Waarom , omdat ik zelf momenteel dit aan het toevoegen ben en ik nu in mijn zand ook wat plekjes begin op te merken .
Ik gebruik wel een eigen brouwsel , dat even terzijde .

Mm ik voeg ook een eigen mengsel vsv en heb het alleen op de bodem en heb ook een hele fijne bodem.
Ik heb nog een zak met grof koraalbreuk liggen ik daarvan eens wat door de bodem mengen.
 
Zit de flap steeds op het zand alleen ?
Als dat zo is zou je eens een groffere bodem kunnen proberen . Het lijkt me vrij fijn zand bij u .
Of anders , voeg je koolstof toe , in de vorm van vsv ofzo ?
Waarom , omdat ik zelf momenteel dit aan het toevoegen ben en ik nu in mijn zand ook wat plekjes begin op te merken .
Ik gebruik wel een eigen brouwsel , dat even terzijde .
flap zit op het zanc en de stenen. Volg ez dus ook met koolstof bron maar die staat op laagste dosering. No3 is 1,0 verhoogd naar 3 nu en po4 is 0,03.
 
Laagste dosering volgens dsr of laagst mogelijk toe te voegen ?
Het zou iets mogen stijgen , maar of dat het probleem gaat verhelpen is maar de vraag .
Ik heb nog nooit flap opgemerkt in mijn bak sinds opstart , maar nu ineens wel .
In mijn stekkenbak heb ik het weleens , dan moet ik het zand , modder/vuil eruit halen .
Op een kale bodem zie ik het trouwens nooit verschijnen .
 
volgende week eens proberen om de hamer en toorts wat te verplaatsen zodat ze minder kunnen netelen.
 
Ik zie dat de acropora stek die erin staat het nogsteeds doet en lekker aan het groeien is :thumbs:
 
ja klopt die groeit lekker, de xenia jammer genoeg ook nog steeds. Alleen de padestoel leder doe achter in staat gaat wat minder
 
ja klopt die groeit lekker, de xenia jammer genoeg ook nog steeds. Alleen de padestoel leder doe achter in staat gaat wat minder

Daar kan ik inkomen , een paddestoel die niet naar zijn eigen zin staat , die kan ontzettend moeilijk doen .
Meestal is dat gewoon een stromingsverhaal .
Ik heb die ene groene paddestoel in de grote bak gehad , die "wilde" nergens niet, denk bijna driekwartjaar tegen een dichte hoed zitten kijken .
Overgezet in de stekkenbak met veel stroming en gelijk ging ie open en volgt nu gewoon dag-nachtritmes .
SPS kan je bijna overal wel zetten , die staan eigenlijk overal wel naar hun zin .
 
begin een beetje de moet te verliezen bij dit bakje, overal waar ik niet wil begint xenia op te duiken en veel flap
 

Terug
Bovenaan