Zeewater avonturen van Ed Tensen


Ik denk wel datdat kan werken.. doordat je een enorme zuurstofarme zone hebt, zou dif weleens enorm denitrificerend kunnen werkem
Naast het wierenfilter is dit ook een belangrijk onderdeel van de van Ommen methode.
 
Naast het wierenfilter is dit ook een belangrijk onderdeel van de van Ommen methode.
Als het wat tegenvalt kan je altijd wat meer water wisselen.
Heb wel het idee dat een dikke bodem een hoop doet.
Denk dat ik daarom te arm draai maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
 
Als het wat tegenvalt kan je altijd wat meer water wisselen.
Heb wel het idee dat een dikke bodem een hoop doet.
Denk dat ik daarom te arm draai maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
Ik heb de ervaring dat een bodem vrij snel vies wordt en daarom mik ik er vaak om de 2-3 maanden een nieuwe bodem in maar ja ik heb een kleine bak dus dan heb je weinig grind nodig. Volgens mij zijn er meer met zeewater die regelmatig de bodem eruit gooien.
 
Ik heb de ervaring dat een bodem vrij snel vies wordt en daarom mik ik er vaak om de 2-3 maanden een nieuwe bodem in maar ja ik heb een kleine bak dus dan heb je weinig grind nodig. Volgens mij zijn er meer met zeewater die regelmatig de bodem eruit gooien.
Dat klopt maar het gaat natuurlijk om het verhaal wat het met de waardes doet.
Bij de grotere bakken wil je natuurlijk niet elke week een flinke waterwissel doen.

Vroeger zag je een dsb (deep sand bed) erg vaak.
Daar had je dan een zuurstofarme zone welke het nitraat aanpakte.
Denk dat het in mijn geval iets te veel van het goede is. Dikke bodem flinke leders en relatief weinig vis.

Het lastige hier is dat ik het nog niet wil veranderen omdat je ergens naar toe werkt. Een systeem dat nog meer inhoud gaat krijgen. En daar zijn we nog niet.
Dus de kans bestaat dat ik misschien wel weer nitraat/ fosfaat ga toevoegen.

Bak draait nu bijna een jaar dus denk dat ik maar eens een Icp test moet laten uitvoeren.
 
Ik heb de ervaring dat een bodem vrij snel vies wordt en daarom mik ik er vaak om de 2-3 maanden een nieuwe bodem in maar ja ik heb een kleine bak dus dan heb je weinig grind nodig. Volgens mij zijn er meer met zeewater die regelmatig de bodem eruit gooien.
Bodem wisselen gaat zeker niet mijn intentie zijn of ik moet zien dat er tekort bufferend vermogen is. Maar dan nog kom je met supplementen een heel eind.

Van Ommen hanteert al jaren een bodem van 8-10 cm en draait daarmee zeer stabiel.

Eigenlijk zie je al bij bakken die bv een "bear bottom" bak draaien/indraaien, wat een bodem doet. Dit type bakken heeft altijd vrij veel moeite om stabiel te worden. Vaak maken ze wel wat goed met genoeg steen, maar toch.

Bodem reinig ik met onderhoud als dat nodig is, maar dat duurt wel even denk ik.
 
Ja ik snap het Ed maar de bodem wordt hier snel vies en soms met wat groene aanslag en daarom gooi ik er dan nieuwe in. Het is een kleine bak en ruimte rond het steen voor bv een zeester die de bodem reinigt heb ik niet. Alleen wat zandslakken maar ja die maken weinig verschil.
Ik wil graag een mooie "witte" bodem maar ja dat witte gaat er snel af.
 
Bodem reinig ik met onderhoud als dat nodig is, maar dat duurt wel even denk ik.
Dat vind ik een interessant gedeelte bij het van Ommen systeem. Bij de bakken met een overloop wil je zoveel mogelijk stroming zodat het vuil niet kan bezinken en in beweging blijft en zo de overloop in gaan zodat het door mechanische filtering en de afschuimer verwijderd kan worden.

Bij het van Ommen systeem word het vuil als ware vastgehouden in de potfilters / wierenfilters waarna het afgebroken word.
Erg benieuwd wat dat met de waardes gaat doen.
 
Ja ik snap het Ed maar de bodem wordt hier snel vies en soms met wat groene aanslag en daarom gooi ik er dan nieuwe in. Het is een kleine bak en ruimte rond het steen voor bv een zeester die de bodem reinigt heb ik niet. Alleen wat zandslakken maar ja die maken weinig verschil.
Ik wil graag een mooie "witte" bodem maar ja dat witte gaat er snel af.
Als de bodem verder geen invloed heeft op je waardes is dat natuurlijk geen probleem en heb je vaak een mooie witte bodem.
 
Vandaag weer een heerlijke stap kunnen maken.

Nieuwe magneten doen perfect hun werk en houden de stromingspompen probleemloos op hun plek. Rechterkant:

20240605_092552.jpg

20240605_092557.jpg


Ook de linkerkant is nu volledig ingebouwd:

20240605_120051.jpg

20240605_162725.jpg


Steunen voor de verlichting erin gelijmd:

20240605_155533.jpg

20240605_160050.jpg


En de kunststof strip waar ik de aquawind aan ga bevestigen:

20240605_162026.jpg


Zoutwater aanmaakton is ook gereed:

20240605_170726.jpg

20240605_171029.jpg


Alleen de roosters er nog inmaken. Zaterdag begin ik met vullen 🥳, met een beetje geluk is hij zondag vol en kan het indraaien beginnen voor de 2.40.

Gr. Ed
 
Vandaag weer een heerlijke stap kunnen maken.

Nieuwe magneten doen perfect hun werk en houden de stromingspompen probleemloos op hun plek. Rechterkant:

Bekijk bijlage 376350
Bekijk bijlage 376351

Ook de linkerkant is nu volledig ingebouwd:

Bekijk bijlage 376352
Bekijk bijlage 376356

Steunen voor de verlichting erin gelijmd:

Bekijk bijlage 376353
Bekijk bijlage 376354

En de kunststof strip waar ik de aquawind aan ga bevestigen:

Bekijk bijlage 376355

Zoutwater aanmaakton is ook gereed:

Bekijk bijlage 376357
Bekijk bijlage 376358

Alleen de roosters er nog inmaken. Zaterdag begin ik met vullen 🥳, met een beetje geluk is hij zondag vol en kan het indraaien beginnen voor de 2.40.

Gr. Ed
Ziet er goed uit al ben ik niet zo technisch 🤣🤣. Maar je bent goed bezig en ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks
 
Bezig met vullen, water wat erin gaat heeft momenteel een TDS van 0.12. Heb de stenen hiermee al aardig kunnen spoelen en ook een emmer water eruit geheveld. TDS van dat water was 0.84, dus er zit toch wel het 1 en ander in.
 
Laatst bewerkt:
100 ltr osmose/DI water zit erin en op het moment 46 kg zand. 6 kg aragonite fijn zand en 40 kg aquaholland koraalzand van 1-3 mm.

Dit heb ik eerst uitgewassen met gewoon kraanwater en daarna wat uitgespoeld met osmose/DI water (huidige tds van 0.04 inmiddels).

20240608_152656.jpg


Een mooie kleur zand van aquaholland. Past perfect bij de stenen. Al is dat in de bak vrijwel niet te zien 😅 (beetje mistig).

Morgen weer verder, al loopt mijn osmose apparaat lekker door momenteel.
 
Voor het wassen was het witter, maar erna ontstond dit. Stond daar wel van te kijken eigenlijk.
 
Al behoorlijk opgetrokken.

Achter momenteel van 4,5 tot 6 cm dik en voor momenteel 3 cm. Er moet dus nog wat bij 😉.

20240609_082444.jpg
20240609_082528.jpg
20240609_082532.jpg
 
Hier kleurt die bodem wel weer lichter Ed.
 
Een mooie kleur zand van aquaholland. Past perfect bij de stenen. Al is dat in de bak vrijwel niet te zien 😅 (beetje mistig).
Hele goeie keus als je het mij vraagt . Ik had dat ook en ik heb het ook bijgehouden na afbreken van de bak .
Dat zand is meer dan enkel wat zand . Het is zeer hoog paramagnetisch en heeft een hoog trillingsgehalte .
Verpest het niet !
 
Dit vraagt om uitleg:deal:
Soms doe ik dat , en soms mag je het zelf uitzoeken 😊
De kernwoorden heb ik verklapt 😉
Je zou eens je broekzak ermee moeten vullen en een dag mee rondlopen .

Het moeilijke hieraan is dat het onduidelijk is of ik het zelf zo heb gemaakt of dat het standaard al in de zak zo is .
Omdat ik zelf heel hard inspeel op de natuurlijke aanpak zonder enige troep toe te voegen kan je basismaterialen ook verbeteren of extra dingen meegeven .

Het is niet enkel door mij zo bevonden , ook door derden die niets met aquariums hebben .
Het is beter dan de beste lava - super basalt ....vele kristallen en edelstenen (dit laatste is niet op een zeewateraquarium van toepassing , wel op andere zaken)
 
Soms doe ik dat , en soms mag je het zelf uitzoeken 😊
De kernwoorden heb ik verklapt
Als je bedoeld dat er magnetisch materiaal in de zakken met koraalzand zit is dat geen pluspunt ☺️.
En ja er zijn mensen geweest die met een magneet door het koraalzand zijn gegaan.
 
Als je bedoeld dat er magnetisch materiaal in de zakken met koraalzand zit is dat geen pluspunt ☺️.
En ja er zijn mensen geweest die met een magneet door het koraalzand zijn gegaan.

Nee , zo moet je het niet bekijken , het materiaal straalt iets uit en gaat resoneren .
En dat gebeurt in een aquarium ook . Je aquariumwater neemt dit op in de kristalstructuur .
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je met zo n bodem dan uitkijken als je sieraden draagt die niet van edelmetaal zijn want voor je het weet schiet er een ring of neuspiercing de bodem in:ROFLMAO:;)
 
Volgens mij moet je met zo n bodem dan uitkijken als je sieraden draagt die niet van edelmetaal zijn want voor je het weet schiet er een ring of neuspiercing de bodem in:ROFLMAO:;)
En wat aangetrokken word door een magneetje de bak. Wil je niet je ramen mee schoonmaken.
 
Vandaag de filters ook aan het voorbereiden. Filtermedia goed uitgespoeld met kraanwater en nagespoeld met Osmose/DI water:

2 mandtjes siporax, 1 ltr per mandtje:

20240612_093100.jpg


1 mandtje Aquaholland koraalzand 5-7 mm. 1e foto vanuit de zak, 2de gespoeld, 3de en 4de in filterzak en gesloten kap erop:

20240612_093315.jpg
20240612_094430.jpg
20240612_094438.jpg
20240612_094630.jpg


Laatste mandtje, wat eigenlijk fungeert als het eerste mandtje in deze filters een spons en filterwatten:

20240612_094748.jpg

20240612_095642.jpg


Het verdere vullen van de bak gaat gestaag door, nu op 560 ltr momenteel. Morgen is de planning dat de pompen aangaan. Deze laat ik even draaien en de temp zal ik langzaam omhoog gaan brengen naar 25 graden. Daarna voeg ik het zout toe, weer even draaien en mengen. Daarna gaat het levend zand erin van AF (wat daarvoor 24h heeft staan "inwerken") en voeg ik bacteriën preparaat van microbe-lift toe. De UV blijft nog even uit in deze periode.

Komt heel dichtbij nu 😊.
 
Laatst bewerkt:
De laatste puntjes op de i.
Al met al best een hoop werk gedaan de laatste tijd 👌🏼
 
Wie is toch telkens die man op sokken die in beeld verschijnt:DD:pp
 
De 2.40 draait in. Er zit 830 ltr RO/DI water in en tot aan vanochtend 25,5 kg zout van Tropic Marin.

Waardes waren 1022 en 32 ppt, op zich al mooie waardes maar wel aan de ondergrens. Wil naar 1024-26 toe en 35 ppt. Dus een aantal uur geleden weer 500 gr zout toegevoegd. Dit blijf ik doen tot dat ik mijn streefwaarden gehaald heb.

De baccies van microlift special blend heb ik al toegevoegd. Iets meer dan 200 ml. Man dat ruikt behoorlijk 😅.

Verder staat het zand van AF in te werken met baccies uit de meegeleverde flesjes. Dit zand gaat morgen in de bak.

20240615_111818.jpg


Ook voeg ik nog wat grover "zand" toe.

Vandaag in ieder geval de roosters schoonmaken en plaatsen in de betreffende deksels.

20240615_111830.jpg


Verlichting wordt nu als het goed is volgende week geleverd. Gister met HVP gebeld. 1 balk krijg ik echter pas over een paar maanden binnen. Heb ervoor gekozen om dit te accepteren. Wel moet ik er dan even rekening mee houden met het plaatsen van koralen aan 1 kant van deze bak.

De kap voor de Trofis heeft een levertijd van 10 wkn. Strijker wacht tot hij meer orders verzameld heeft en begint dan aan een serie kappen. Op zich logisch natuurlijk en het wachten zeker waard. Dus uitgaande van deze levertijd, zal het vermoedelijk begin augustus worden voordat deze bak kan starten met indraaien. De apparatuur van deze bak ga ik wel binnenkort al inbouwen, op de verlichting na dan.

Tot zover deze update,

Gr. Ed
 
Man man man, wat een hoop werk. Is dat normaal om een zeewateraquarium te beginnen?
 

Terug
Bovenaan