Zeewater avonturen van Ed Tensen


Was gisteren mijn sump een beetje aan het schoon krabben. Aangezien ik het Fleecefilter in het eerste vak geplaatst hebt heb ik nu een vak over.
Het vak waar voorheen de watten zaten. Misschien ook wel een idee om iets met wieren te doen. Misschien iets met een tunze eco chic wierenlamp?
Heb zelf wieren altijd mooi gevonden en heb ze ook wel eens in mijn bak zelf willen hebben.
Toch waren er jaren terug een hoop die zeiden dat ik daar spijt van zou krijgen.

We wachten gewoon even op ed tot dat hij gaat oogsten ☺️☺️
 
Misschien iets met een tunze eco chic wierenlamp?
Deze lamp kan je idd gebruiken. Goed te regelen qua lichtduur dmv een slimme stekker. Intensiteit kan je er niet mee regelen maar dat is geen pure noodzaak. Je kan de nitraat en fosfaat opname verder prima regelen dmv duur. Intensiteit is dan verder een "luxe" regeling.

Let er wel op dat je waarschijnlijk moet bijsturen, omdat jij al vrij lage waardes hebt toch? Of komt dat dmv preparaten die je gebruikt?

Zodra ik moet oogsten zal ik er even aan denken 😉. Je kan ze altijd bij mij vandaan halen, beter dan weggooien 😊.
 
Klopt het dat die lamp in verschillende kleuren te koop is en welke kleur hebben de wieren dan specifiek nodig?
 
Klopt het dat die lamp in verschillende kleuren te koop is en welke kleur hebben de wieren dan specifiek nodig?
Klopt deze zijn in verschillende kleuren te koop. De wieren gedijen het beste bij rood licht.
 
Deze lamp kan je idd gebruiken. Goed te regelen qua lichtduur dmv een slimme stekker. Intensiteit kan je er niet mee regelen maar dat is geen pure noodzaak. Je kan de nitraat en fosfaat opname verder prima regelen dmv duur. Intensiteit is dan verder een "luxe" regeling.

Let er wel op dat je waarschijnlijk moet bijsturen, omdat jij al vrij lage waardes hebt toch? Of komt dat dmv preparaten die je gebruikt?

Zodra ik moet oogsten zal ik er even aan denken 😉. Je kan ze altijd bij mij vandaan halen, beter dan weggooien 😊.
Draai zelf op dsr ez. Maar heb nog plek zat voor vissen dus ga er van uit dat het nitraat niet laag zal blijven.
 
Een goed afgesteld wierenfilter pakt in de regel zelfs meer no3 en po4 uit een systeem dan een eiwitafschuimer.

Dat is de uitdaging 😊
Maar ik heb volgens mij nog niks van je wieropstelling gezien , of heb ik dat gemist ?
Welke wieren ga je toepassen , type verlichting , hoeveelheid in Watt , stromingstype door de wieren e.d.
 
Dat is de uitdaging 😊
Maar ik heb volgens mij nog niks van je wieropstelling gezien , of heb ik dat gemist ?
Welke wieren ga je toepassen , type verlichting , hoeveelheid in Watt , stromingstype door de wieren e.d.
Staat in het midden van dit Topic 😉, maar gebruik onderstaand:

Tunze algenreactor 3182 (incl 2 led 18 Watts per stuk en een circulatie pomp comline 2500 aangestuurt door een controller waarbij je het debiet in kan stellen van 1000-2400 ltr p/h). Staat op de 2.40 te draaien (laagste stand qua pompkracht, meer is nog niet nodig), de Trofis krijgt de 3181. Nog geen verlichting aan, want er zit nog geen alg in. Ik ga hiervoor Chaeto gebruiken. Ik moet eerst no3 en po4 gaan meten voordat ik dit ga toevoegen in de reactor. De Chaeto gaat er los in en wordt door de stroming rustig in circulatie gebracht.
 
Nog bedankt voor de inspiraties in dit topic , hier begint het zout ook terug te jeuken .
Binnenkort misschien ook eens werk van maken , de koi's moeten onderhand toch naar de vijver .
Heb al wat nieuwe ideeen opgedaan .
 
De Tunze aquawind ecochic draait ook. Mooie stille ventilator 👍. Temp ingesteld op 25.5 graden via de Schego tr2 controller.



En de roostertjes die zorgen voor aanvoer koelere lucht en afvoer warme lucht.

 
Hoeveel coolers heb je Ed want ik heb een 3fans van Alie en die kan net op de 170 liter de temp op peil houden. Ik denk dat je met jouw bak wel een aantal mag hebben toch?
 
Op zich denk ik wel dat dit moet lukken . Echte warmtebronnen in de bak zijn er volgens mij niet .
Denk wel dat het beter werkt als de kap gewoon open blijft .
 
Hoeveel coolers heb je Ed want ik heb een 3fans van Alie en die kan net op de 170 liter de temp op peil houden. Ik denk dat je met jouw bak wel een aantal mag hebben toch?
Ik heb er 1, deze staat te boek dat hij net zo goed is als meerdere ventilators in 1 lijn.
 
Lampen steunen zijn ook keurig nageleverd, zeer degelijke kwaliteit 👍:

20240628_171618.jpg
 

Terug
Bovenaan