Zeewater avonturen van Ed Tensen

Hip kleurtje geeft het af Ed dat licht. Ik moet zeggen dat ik vrij makkelijke koralen heb maar dan ook niet die toevoegingen gebruik die jij erbij doet. Ik ververs wekelijks 10% en gebruik af en toe wat Colombo all in one.
 
Hip kleurtje geeft het af Ed dat licht. Ik moet zeggen dat ik vrij makkelijke koralen heb maar dan ook niet die toevoegingen gebruik die jij erbij doet. Ik ververs wekelijks 10% en gebruik af en toe wat Colombo all in one.
Uiteindelijk wordt dit een mixed reef. Wou al gaan werken met amino zuren, omdat ik daar veel goede resultaten over heb gelezen. De AF powerfood gebruik ik nu om te kijken of het wat is. Kost gelukkig de hele wereld niet 😉.
 
Staat in het midden van dit Topic 😉, maar gebruik onderstaand:

Tunze algenreactor 3182 (incl 2 led 18 Watts per stuk en een circulatie pomp comline 2500 aangestuurt door een controller waarbij je het debiet in kan stellen van 1000-2400 ltr p/h). Staat op de 2.40 te draaien (laagste stand qua pompkracht, meer is nog niet nodig), de Trofis krijgt de 3181. Nog geen verlichting aan, want er zit nog geen alg in. Ik ga hiervoor Chaeto gebruiken. Ik moet eerst no3 en po4 gaan meten voordat ik dit ga toevoegen in de reactor. De Chaeto gaat er los in en wordt door de stroming rustig in circulatie gebracht.
Ik heb die ook maar ben ermee gestopt. In het begin draaide dat prima maar na een maand of zo werd de chaeto volledig naar boven geduwd, draaide niet meer rond en werd uiteindelijk een rottend broeinest van fosfaten. Ook problemen met de pomp van hun - heb die ter herstelling opgestuurd maar is teruggekomen zonder enige verbetering van de werking. Eigenlijk NIET tevreden van hun "garantie" - nooit nog producten van tunze gekocht.
 
Ik heb die ook maar ben ermee gestopt. In het begin draaide dat prima maar na een maand of zo werd de chaeto volledig naar boven geduwd, draaide niet meer rond en werd uiteindelijk een rottend broeinest van fosfaten. Ook problemen met de pomp van hun - heb die ter herstelling opgestuurd maar is teruggekomen zonder enige verbetering van de werking. Eigenlijk NIET tevreden van hun "garantie" - nooit nog producten van tunze gekocht.
Tot dusver ben ik tevreden, maar goed de ene ervaring is de andere niet natuurlijk 🤷‍♂️.
 
Pas goed op met al die foods en amino’s zeker tijdens opstart, je kan hier ook slechte dingen mee voeden, en buttons en die leder hebben dit echt nog niet nodig
 
Amino's geef ik nog niet veel, 1x in de 2 a 3 wkn of zelfs nog minder is het idee. De freguentie zal wel omhoog gaan naarmate er steeds meer koraal in komt.

Verder voer ik niet veel, dagelijks klein beetje vlok en om de 2 dgn AF powerfood. Dat laatste is een super klein maat lepeltje.

Vlokvoer doe ik voornamelijk voor de baccie's en om mijn Cheato te voorzien van wat nitraat (nog niet meetbaar) en fosfaat. De tepelanemoon pikt tevens ook graag een vlokje mee, leuk om te zien 😊.

Na 4 wkn draaien geen alg of andere opstart problemen. Rustig aan doorgaan zo.
 
Pas goed op met al die foods en amino’s zeker tijdens opstart, je kan hier ook slechte dingen mee voeden, en buttons en die leder hebben dit echt nog niet nodig
Ja idd .
Ik zou het zeker niet geven als je bak nog niet geheel gevuld is .
Je hebt echt wel "goede" verbruikers nodig en die ontbreken nog .
Ik heb het vroeger volgens mij nooit echt gegeven (paar keer , maar snel mee gestopt)
 
Na 4 wkn draaien geen alg of andere opstart problemen. Rustig aan doorgaan zo.
Dat is vrij logisch , zoals ik het zie vanaf hier is de bak ook nog zwak belicht (ik zou daar wel rekening mee houden met je koralen, die willen echt wel meer)
Ik ga full gas straks met verlichting met opstart (=snel verbruik ongewenste overschotten)
Altijd gedaan , en dan heb je ook snel mooie propere stenen .
 
Dat is vrij logisch , zoals ik het zie vanaf hier is de bak ook nog zwak belicht (ik zou daar wel rekening mee houden met je koralen, die willen echt wel meer)
Ik ga full gas straks met verlichting met opstart (=snel verbruik ongewenste overschotten)
Altijd gedaan , en dan heb je ook snel mooie propere stenen .
Ik doe qua verlichting een rustigere start. Het is voor nu zeker nog niet nodig om "vol gas" te gaan. Met de tijd zal ik wel omhoog gaan naarmate er ook koralen in komen die meer licht nodig hebben.

Met het plaatsen van de koralen hou ik er in ieder geval nu al rekening mee.
 
ik heb beide gedaan..

de kubus heb ik heel rustig, 2 a 3 weken echt zonder licht.. en daarna heel langzaam opgebouwd.. dit is mij wel goed bevallen.

de grote bak moest snel over, dus direct 400 par aan de bovenkant, en daar heb ik idd wel meer dingetjes gehad.

beide kunnen prima, als je de kans/keuze hebt, heeft mijn persoonlijke voorkeur de rustige, langzaam licht opbouwen en dergelijke..
 
Quadripel tricolor tepel anemoon en wasroos anemoon zijn binnen en staan over te wennen:

20240713_153843.jpg


Ook de kap voor de Trofis is binnen. Zeer fraai. Ik kan in deze bak niet werken met de Eheim hoek sets. Dus zal ik dit op moeten lossen met bochten.

20240713_154508.jpg


Ook zal ik hier maar 1 anemoonsoort in doen. Er kan toch chemische oorlogsvoering optreden in een kleinere bak met meerder anemoonsoorten. In een groot aquarium is dat rusico vele malen kleiner. Dus in de 2.40 heb ik straks 3 anemoonsoorten. Dat is verder prima en hier komt geen soort meer bij verder.

Ook heb ik wat slakken besteld:

3 Nassarius vibex zandslakken
3 Cerithium caeruleum zwarte zandslakken
4 Engina mendicaria (bumble bee's)

De zullen samen met mijn copepods komen, die wat vertraagd waren.
 
Tja je gaat heen voor 1 (Sarcophyton "weeping willow" green).

20240714_192941.jpg


En je komt thuis met 5 extra stekken/grotere koralen) 😅:

Sterpoliep:
20240714_192919.jpg


Soort Orgelpijp:
20240714_192923.jpg


Paddestoel roze met witte poliepen:
20240714_192929.jpg


Blauw oortje:
20240714_192936.jpg


Gorgoon:
20240714_192945.jpg


Hier en daar een voorzichtig verken poliepje, duurt verder wel 1 a 2 dgn voordat er meer te zien is.
 
Mooi spul Ed en die Sterpoliep hecht vanzelf vast met dat elastiekje?
 
Mooi spul Ed en die Sterpoliep hecht vanzelf vast met dat elastiekje?
Ja, over 2 wkn ongeveer staat hij vast en dan verwijder ik het elastiekje weer. Hetzelfde geldt voor de gorgoon.
 
Hahah zo werkt dat nou eenmaal. Het virus dat aquaria heet :LOL::ROFLMAO:
 
Nog ff aan het kloten geweest met instellingen op mijn tel camera. Met de WB instelling naar 8100, compenseer je al een hoop blauw:

20240715_182300.jpg
20240715_182345.jpg
20240715_182355.jpg
20240715_182406.jpg
20240715_182438.jpg
20240715_182442.jpg
20240715_182454.jpg
20240715_214824.jpg
20240715_215200.jpg
20240715_215512.jpg
20240715_222700.jpg


Eerste slakken en 2 zakjes copepod ook uitgezet in de bak.

Licht schema ook iets veranderd van:
-4h 30%, 4h 50%, 4h 30% met ramp on/off, naar:
- 2h 30%, 2h 40%, 4h 50%, 2h 40%, 2h 30% met ramp on/off.

Vond de overgang van 30% naar 50% ff te groot en zag dat ook wel terug aan sommige koralen (intrekkende poliepen rond overgang). Nu dus meer een geleidelijke op en afbouw.

Voor de rest gaat en mooi zo.
 
Terug
Bovenaan