Zuid Amerika riviertje van D.vdvoet


Wel oppassen, volgens mij heerst daar het gevaarlijke discus-virus :DD:DD:DD

Ja zet ook niet graag voet op dat eiland. Het is dan die LFS daar veel manen heeft zitten & dat ik er een aantal goede klanten heb. Kom graag zonder de vriendin een keer een bakkie doen.
 
Bang dat je vriendin gaat kwijlen op de discus en het je een kapitaal gaat kosten?
Laat maar weten, koffie is er altijd
 
Bang dat je vriendin gaat kwijlen op de discus en het je een kapitaal gaat kosten?
Laat maar weten, koffie is er altijd

Ze vind de vissen leuk. Maar dat geouwehoer laat ze aan mij over
 
Mijn oever experiment verloopt erg goed. Inmiddels helemaal dicht gegroeid & ook vanuit het water groeien inmiddels stekken de bak uit. De orchideeën lijken het vochtgehalte boven de bak ook best te waarderen.
43DBF213-3709-4B34-A0C6-B62214B21B4F.jpeg
 
Toch wel een mooie update vandaag. Gister vanuit mijn werk naar Emmen gereden & het belangrijkste onderdeel van mijn vissenbestand opgehaald. Een minderwaardigheidscomplex & een leuk gesprek veder, weer (2uur) richting huis gereden met een flinke voorraad vis. Ze zwemmen inmiddels allemaal rustig rond en beginnen langzaam mee te eten. De manen zijn wel nog erg schuw en schrikkerig.

vissenbestand bestaat nu uit:

10x Scalare Red Back Rio Manucapuru
6x M. Altispinosus
16x Corydoras Sterbai
1x L018
30x kardinaaltetra

De Maantjes zijn geboren op 14 maart en dus nu 4 maandjes oud.
De Alti’s zijn geboren op 1 maart & dus nog heel erg klein. En aangezien Jos er teveel had geschept zijn het er 6 geworden. Uiteraard word dit allemaal nog uitgeselecteerd.
Het risico van de Kardinalen vs manen ken ik maar was te eigenwijs het niet te proberen. Vind dit toch wel echt het visje wat een Amazone bak afmaakt!

Vandaag ook prachtige HN binnen gekregen via een forumlid @sschot super bedankt! vergeleken met deze gigantische planten zijn mijn sprietjes echt niks. De manen zijn duidelijk blij met de grote drijfbladeren.

foto’s volgen want uiteraard kwam ik wat klei tegen bij het inplanten ?....
 
Even een update met wat foto’s. De maantjes eten inmiddels uit de hand & ik geniet zwaar van de verzorging. Ze krijgen 4/5x eten per dag. Voornamelijk diepvries. Granulaat halen ze nog vaak hun neus voor op. Het is nu zoeken naar de juiste balans van voeren & verversen.

6EA3EE65-705E-42DD-8C0C-CEB23F21C762.jpeg
E0693F42-C010-4DDB-8CFF-65A1F39CD807.jpeg
4C24BF92-3FC9-4FB3-A6F8-29E4D2B4C2A0.jpeg
 
Bij mij hoor je een lichte brom, maar ik heb er dan ook nog geen kast omheen. Ben benieuwd wat je er van hoort wanneer er wel een kast omheen zit. evt. zou je hem ook nog op een dunne tempex plaat kunnen zetten, dat kan ooit schelen qua geluid.
 
Hoe bevalt die je kwa geluidsniveau en flow?
Hij komt kwa geluidsniveau niet boven mijn tetra ex1200. Wat ik toch vrij bijzonder vind aangezien hij veel krachtiger is. Voor nu vind ik het beperkte geluid perfect voor de woonkamer.
 
De flow is echt heel pittig. Maar ik heb het filter extreem gevuld zodat ik hem niet te ver moet “knijpen”. De maantjes zwemmen er rustig tegen in en lijken het totaal niet erg te vinden!
 
Even een foto van de snelgroeiende & altijd hongerige maantjes (Hierdoor is foto’s maken onmogelijk.) Kan niet in de buurt van de bak komen of ze sprinten allemaal naar het glas.

Duidelijk zichtbaar is ook dat het water donkerder gekleurd is. De bak moet ook steeds meer richting een black water biotoop gaan. Inmiddels zit er wat turf in het filter. De kleur vast houden is lastig met het vele water verversen dus het echt black water komt pas als de vissen wat minder gaan eten.

73140E93-7431-47A6-B92D-2A35D0F4C3B7.jpeg
96ADAC1B-9481-48D4-B628-D040BD9BF2FB.jpeg
 
Wauw, wat mooi zeg. Echt volop genieten kan ik me voorstellen!! Geweldig ook met die orchideeen bovenop :petjeaf:
 
Gisteren begonnen met het experimenteren met rooibos thee. Door het vele verversen is deze kleur niet echt goed vast te houden maar vind het effect super! Bizar hoe de manen erop reageerde. Ze kleuren veel beter en zijn helemaal niet schrikachtig meer!

De groei van de maantjes is bizar te noemen. Het verschil met toen ik ze ophaalde bij Jos is inmiddels toch wel duidelijk te zien. Aquarium draait ook erg goed & stabiel. Morge weer even nieuwe amandel bladeren halen voor op de bodem.

Ook heb ik via MP wat drijfplantjes besteld (limnobium) die inmiddels ook ronddrijven.
26F11820-D63A-444D-9A2E-7BBAA3E88F91.jpeg
F1BB6A73-BFB7-484E-A206-42C5B24CDF90.jpeg
 
Ik heb ook opgemerkt dat maantjes bij wat minder licht goed kleuren en zich veiliger achten.
Probeer ook eens zwarte thee :!
 
Ik heb ook opgemerkt dat maantjes bij wat minder licht goed kleuren en zich veiliger achten.
Probeer ook eens zwarte thee :!

Wist oprecht niet dat dit bestond ?! Wat vind je daar de voordelen van? Leuk om eens mee te experimenteren opzoek naar de perfecte kleur!
 
Wist oprecht niet dat dit bestond ?! Wat vind je daar de voordelen van? Leuk om eens mee te experimenteren opzoek naar de perfecte kleur!
Ik denk dat de maantjes minder licht willen hebben, maar dat jij de kleur bepaald i.v.m. de uitstraling welke je je bak wilt meegeven.
 
Ik denk dat de maantjes minder licht willen hebben, maar dat jij de kleur bepaald i.v.m. de uitstraling welke je je bak wilt meegeven.
Het doel is om het “blackwater” te creëren En dat lukt aardig met de bio rooibosthee. Heb dit ook gestolen van andere hobbyisten. Weet niet wat voor kleur zwarte thee zal geven?
 

Terug
Bovenaan