230x60x70 van GynnadVis


Nieuwe nozzle is binnen en inmiddels geinstalleerd. Stroming direct na de nozzle is best flink, dus misschien even kijken om wat planten te her positioneren.

full
 
Mooie vis Danny. Veel plezier van je aanwinst.
 
Komende week komt de Co2 fles (eindelijk), nu heb ik een PH van 7.54 en wil ik deze met 0.1 naar beneden brengen per week, tot ik uiteindelijk rond de 6.5 zit. Heb de dennerle ph controller deluxe voor het instellen van de waarde en ga gebruik maken van CO2Art PRO-SE Dual Stage CO2 drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel.

Hebben jullie nog tips waar ik verder rekening mee zou moeten houden? Natuurlijk wanneer ik zie dat de vissen zich anders gaan gedragen, ga ik weer terug naar de waarde van 2 weken geleden om weer een 'veilige' omgeving te hebben.
 
Mooie vis Danny. Veel plezier van je aanwinst.
Thanks John! Erg blij met de aankoop, vaak bij L-nummers/pleco's een beetje de vraag of ze zich goed laten zien, maar dat is bij de L200 zeker het geval.
 
Hij oogt vaal halverwege zijn lichaam, zou het even in de gaten houden

Het ligt een beetje aan het moment, de ene keer is het een beetje vaal en de andere keer wat minder, ik zie dat op andere foto's op het internet ook wel wat meer terug; https://www.google.com/search?q=l20...XJzaQKHfTpCIMQ_AUoAXoECCUQAw&biw=1536&bih=732.

Hij komt van Aquabeek en ik begreep dat naar mate ze ouder worden ook donkerder/groener worden, maar dat de jonge exemplaren altijd wat meer van kleur kunnen verschillen of lichter kunnen zijn.
 
Vanavond wat aan het zoeken geweest naar planten en ik kom eigenlijk bij de volgende uit:
4x Echinodorus xinguensis
4x Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid)
6x Alternanthera rosaefolia
1x Echinodorus bleheri
6x Echinodorus harbich

Ik twijfel of ik nog een lage plant zal toevoegen of niet, weet niet of dat veel gaat toevoegen tussen het 'grote' geweld en heb al een paar lage planten in het aquarium zitten. Had evt. de volgende op de lijst: Echinodorus magdalenensis / Echinodorus tenellus.

Ik heb momenteel al de volgende planten in het aquarium zitten:
2x Echinodorus bleheri , deze wil ik dus uitbreiden naar 3
2x Echinodorus red diamond
2x Echinodorus martii/major
3x Echinodorus parviflora/parviflorus
Een bosje van Hydrocotyle leucocephala

Sommige planten die ik voorheen had, zoals de echinodorus argentinensis waren favoriet bij de vissen en werden compleet opgegeten. Iemand nog tips m.b.t. het lijstje hierboven of ervaring dat ze worden opgegeten, want dan kan ik ze beter niet bestellen. :)

Edit: ben van plan ze te bestellen bij Aquarium123, begreep dat sommige hier goede ervaringen daar hebben, dus wil dat wel eens proberen.
 
Planten zijn vanochtend besteld, hopelijk morgen (of donderdag?) binnen. Vandaag in elk geval een nieuwe tool gekocht die mij helpt met het schoonmaken van het hout. Het was een flinke investering maar zeker de moeite waard!

 
Als het goed is komen de planten morgen binnen, hier even een foto van hoe het nu is (en dus voor de extra planten die toegevoegd gaan worden)

full


En nog een foto van een van de twee vrouwelijke apistogramma Agassizii

full


Edit: Zoals je kunt zien nog steeds niet van de bruinalg af, hopelijk is morgen de CO2 fles binnen zodat we kunnen beginnen met het opbouwen van CO2 en dus ook het terug dringen van de bruinalg. Gisteren nog een grote schoonmaak beurt gedaan om het bruinalg van het hout af te halen.
 
Gisteren een nieuwe bewoner gehaald voor in de tank, een L200, leuk visje en laat zich ook goed zien.

full
Denk dat ie nog op kleur moet komen.
Ik zelf heb de L200 High Fin, was de eerste dagen ook zo. nu ziet ie eruit zoals mijn avatar. ( dat is mijn L200) ook :)
 
Komende week komt de Co2 fles (eindelijk), nu heb ik een PH van 7.54 en wil ik deze met 0.1 naar beneden brengen per week, tot ik uiteindelijk rond de 6.5 zit. Heb de dennerle ph controller deluxe voor het instellen van de waarde en ga gebruik maken van CO2Art PRO-SE Dual Stage CO2 drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel.

Hebben jullie nog tips waar ik verder rekening mee zou moeten houden? Natuurlijk wanneer ik zie dat de vissen zich anders gaan gedragen, ga ik weer terug naar de waarde van 2 weken geleden om weer een 'veilige' omgeving te hebben.

De PH verlaging die je voor ogen hebt is erg fors. Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Misschien een continue-test erin hangen om te kunnen zien of je co2 niet te hoog wordt.

Hoe hard is je water? Dat zal met name bepalen hoeveel co2 je moet toevoegen om tot je doel PH te komen.
 
Vandaag aan de knutsel geweest en eindelijk de cerges reactor gemaakt. Hieronder een foto van de spullen die zijn gebruikt, alleen de PVC 32mm mist hier..

full


Het resultaat, de bioballen missen inderdaad nog, hij moet eerst nog even uitharden. In totaal is de reactor zelf 44 cm hoog (zonder de bochten er boven op)

full


Vandaag ook de CO2 fles op wezen halen, 58cm hoog, dus dat past mooi :)

full
 
De PH verlaging die je voor ogen hebt is erg fors. Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Misschien een continue-test erin hangen om te kunnen zien of je co2 niet te hoog wordt.

Hoe hard is je water? Dat zal met name bepalen hoeveel co2 je moet toevoegen om tot je doel PH te komen.

Ik ga er inderdaad ook een druppel in hangen (of hoe heet zo'n ding), dus ik ga het wel in de gaten houden. Maar waarom vind je het erg fors, het zal in stappen gaan van 0.1 per week, dus wil er 10 a 11 weken over gaan doen, mits het gedrag van de vissen goed blijft! De vissen die in mijn aquarium zitten die kunnen volgens aquainfo allemaal omgaan met 6.5
 
Nou de PH die je nastreeft is prima maar zoveel omlaag brengen met co2 vraagt om een grote dosis co2. Dus risico op te veel. Daarom wat is de hardheid? Je kan die dan beter omlaag brengen, dan zakt de ph al en kan je daarna nog wat verder aanzuren met co2
 
Nou de PH die je nastreeft is prima maar zoveel omlaag brengen met co2 vraagt om een grote dosis co2. Dus risico op te veel. Daarom wat is de hardheid? Je kan die dan beter omlaag brengen, dan zakt de ph al en kan je daarna nog wat verder aanzuren met co2
Ja maar je voegt CO2 toe omdat de planten dat nodig hebben. Als je de KH en pH op andere manier naar beneden brengt, zal ph 6.5 mogelijk een co2 tekort opleveren.
6.5 lijkt me een prima waarde om via CO2 naar aan te zuren.
 
Nou de PH die je nastreeft is prima maar zoveel omlaag brengen met co2 vraagt om een grote dosis co2. Dus risico op te veel. Daarom wat is de hardheid? Je kan die dan beter omlaag brengen, dan zakt de ph al en kan je daarna nog wat verder aanzuren met co2

Mijn hardheid is volgens mij niet bijzonder hoog, maar zal het morgen eens meten, dus volgens mij is CO2 de manier om o.a. de ph naar beneden te brengen. Natuurlijk is de ph niet het streven per se, als de bak verzadigd is qua CO2 en hij is nog niet op het gewenste ph niveau, dan gaan we natuurlijk niet meer CO2 toevoegen omdat te bereiken. Het doel van de CO2 hier is om te zorgen dat de planten goed groeien.
 
Nou de PH die je nastreeft is prima maar zoveel omlaag brengen met co2 vraagt om een grote dosis co2. Dus risico op te veel. Daarom wat is de hardheid? Je kan die dan beter omlaag brengen, dan zakt de ph al en kan je daarna nog wat verder aanzuren met co2

Zojuist de waardes even gemeten met de druppeltest, maar deze zijn, wat mij betreft, zeker niet te hoog.

Waardes 13 oktober
  • Nitriet 0 mg/l
  • Fosfaat 0.5 mg/l
  • Ammoniak 0 mg/l
  • Nitraat 5 mg/l
  • KH 8
  • GH 9

Waardes 21 november
  • Nitriet 0 mg/l
  • Fosfaat 0.5 mg/l
  • Ammoniak 0 mg/l
  • KH 7
  • GH 6
 
Lees her en der dat vissen vaak doel zijn op groenten/fruit, dus ben wat aan het experimenteren om het droogvoer en diepvriesvoer ook af te wisselen met verse groenten/fruit. Vandaag tomaat geprobeerd, maar daar lijken ze toch niet erg dol op..
 
Niet alles wat je leest op internet is ook aan te raden, fruit is er 1 van, krijgen ze veel teveel fruitsuikers/koolhydraten binnen dus dat kun je beter niet geven
 
Niet alles wat je leest op internet is ook aan te raden, fruit is er 1 van, krijgen ze veel teveel fruitsuikers/koolhydraten binnen dus dat kun je beter niet geven

Nee, fruit zal ik ook niet direct veel proberen. Maar tomaat is bij sommige wel een succes, tenminste zag ook een oud topic op Aquaforum voorbij komen waarbij ze het over tomaat hadden: https://aquaforum.nl/threads/welke-groente-en-fruit.5878/
 
Even een cross-post vanuit het Kingsize cerges topic.

Vandaag naar de lokale PVC handel (https://www.pvc-handel.nl/) geweest of ze PVC opties hadden om de slang voor CO2 aan te sluiten op mijn PVC en die hadden ze gelukkig op voorraad liggen. Heb nu alle onderdelen om het systeem af te maken / aan te sluiten!

Heb het volgende gekocht om de slang van 4mm aan te sluiten op een PVC systeem van 32mm, kosten hiervoor waren zonder het Y-stuk: 3,11:
  • pvc inlijmring 32x 20mm
  • pvc inlijmring 20x 1/4""bi
  • Nylon slangtule 1/4"x 4mm

full


full
 
Het staat en draait! In eerste instantie nog zonder bioballen en dat lijkt tot nu toe prima te gaan.

Start ph-waarde is 7,48, in eerste instantie zakte de ph vrij vlot naar 7,46 dus heb het aantal bellen wat omlaag gedraaid zodat het niet te snel gaat. Zitten inmiddels op 7,45 en heb de ideale waarde in de ph controller nu ingesteld op 7,35. Over een week zal ik deze bijstellen naar een ph van 7,20. Streven is om met 0,15 per week te zakken tot dat de bak voldoende CO2 heeft, mits de vissen/planten hier goed mee om gaan.

full


De working pressure staat nu op 20 psi, wat de aangeraadde waarde is volgens CO2Art (https://www.co2art.eu/pages/support#reamaze#0#/kb/product-manuals/pro-se-series)
1 - Reactors 10-20PSI*
2 - Ceramic and Basic diffusers 20-30PSI*
3 - High pressure atomizers (inline & bazooka) 30-40PSI*

full


Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag!
 
Wel stoer zo'n joekel van een reactor. Maa Ik begrijp eigenlijk niet waarom een CO2 reactor zo groot moet zijn. Ik kan makkelijk met een 10cm reactor met daarachter een 6w pompje 200 bellen/minuut volledig oplossen. Komt niet één belletje gas in mijn aquarium.
 
Wel stoer zo'n joekel van een reactor. Maa Ik begrijp eigenlijk niet waarom een CO2 reactor zo groot moet zijn. Ik kan makkelijk met een 10cm reactor met daarachter een 6w pompje 200 bellen/minuut volledig oplossen. Komt niet één belletje gas in mijn aquarium.

Truc is om de CO2 zo lang mogelijk met je water in contact te brengen alvorens het de bak in gaat. Wat niet wil zeggen dat het met een kleinere reactor niet gaat.

Afgelopen week de ph waarde terug gebracht naar 7,35 en de vissen hebben het nog goed naar hun zin, maar de dropchecker is nog niet veranderd van kleur (wat logisch is omdat er nog maar een minimale hoeveelheid CO2 is toegevoegd. Zojuist de waarde bijgesteld naar 7.20.
 
Al een tijdje niets meer geplaatst in dit topic omdat ik voornamelijk bezig ben geweest met het bestrijden en voorkomen van de algen. Bij aquariumbemesting Kaliumnitraat (KNO3), Kaliumfosfaat (KH2PO4) en Sporenelementen (Tenso cocktail) besteld en gisteren voor het eerst Macro toegevoegd na de waterwissel (KNO3 & KH2PO4).

Zojuist de Micro (Tenso cocktail) toegevoegd.

Meeting 16 december

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 7.01

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 0.0 mg/l

Meeting 3 januari

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 6.82

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 1 a 2 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 10 a 20 mg/l

Qua waardes dus direct 'zichtbaar' resultaat van het toevoegen van macro wat ook direct de juiste waardes zijn. Hopelijk gaat dit ook een positief effect hebben op de algen die ik momenteel heb. Hieronder nog een 'close-up' foto van de algen op de Echinodorus bleheri.

full
 
Als onderdeel van het bestrijden van de alg heb ik ook al het hout er uitgehaald en deze of in kokend water gezet (de kleinere stukken) of afgespoten met de hogedrukspuit (de grote stukken). Hierdoor heb ik ook direct de inrichting wat veranderd omdat ik niet helemaal tevreden was.

Dit is wat het was voordat ik de aanpassingen ging doorvoeren:
full


Eerste opzet, echter toen het erin stond zag ik dat de uitstroom van de pomp vooral tegen het hout aan kwam waardoor de stroming in de bak aanzienlijk minder was.
full


Daarom heb ik een aanpassing doorgevoerd waarbij het grote stuk hout nu verplaatst is naar rechts waar toch nog wat miste achter de Echinodorus bleheri.
full


Opzich tevreden met de inrichting nu qua hout, nu de planten nog die mogen groeien..
 
knap werk!!

hoe gaat het met de inwoners
 
knap werk!!

hoe gaat het met de inwoners

Over het algemeen goed, de blauwe acara's doen het ook nog goed. Alleen uitval gehad bij de Apistogramma Aggasizzi, wist van te voren dat het een speciale vis is maar wilde het echt niet goed doen in het aquarium.. Wilde afgelopen weken naar VKC gaan, alleen door het alg gedoe dat nog even uitgesteld, binnenkort toch maar eens doen. :)
 
Een paar kiekjes van de bak vandaag:

Corydoras Adolfoi lekker aan het chillen:

full


Otocinclus affinis (of vittatus) ook hard aan het werk:

full


full
 

Terug
Bovenaan