Wat is er nieuw

blauwe tijgergarnalen verliezen kleur

• Onderwerp starter Onderwerp starter basssiedtc
  • Startdatum Startdatum
In het begin zag ik weinig jongen. De Citroenen zijn in enkele maanden uitgestorven en de rode Sakuras die hetzelfde vertoonden doen daar langer over.
Ik heb tussentijds nog eens van een kennis een groepje gekregen en die zijn ook besmet ermee.
Daarvan heb ik nu nog enkele in een klein bakje van 20 liter maar regelmatig ligt er 1 dood en de groep breidt zich ook niet uit. Dus de jongen halen niet de volwassen grote.
Tja het is erg triest als je zoiets meekrijgt uit de winkel hoor. Ik zou anders foto s maken van de garnalen als ze ziek zijn en/of als ze dood zijn en daarmee de winkel weer confronteren. Ze weten vast nog wel dat je dit eerder hebt aangekaart.
Als ze een beetje fatsoenlijk zijn dan geven ze je een vergoeding. Zij verkopen zieke dieren en dan moeten ze ook voor de gevolgen staan vind ik.

Ze komen niet van een winkel,maar van een handelaar,die heeft ze van de week gezien,hij vond ze mooi en stond met zijn armen over elkaar te stotteren dat ze misschien wel ziek waren geworden van de rook bij mij thuis. Haha das een goeie grap.
Dat ze nu weer ziek worden en minder van kleur is de derde of vierde keer op rij,telkens opt moment dat er nauwelijks nog antibiotica int water zit worden ze ziek,dat in combinatie met de baktopur die bij hem vooraan op het plankje lag doet mij de conclusie trekken dat ze al ziek waren. Zal hem eens mailen over een vergoeding voor de zieke beesten.
Groeten Bassie

Je meent het toch niet zeg. dat noem ik een malloot. Je had moeten zeggen dat ze per garnaal 1 pakje sigaretten per week krijgen 😉.
Nou ik rook ook maar hier gaat daar geen vis ervan dood hoor. Echt, dat is zoeken naar een dom excuus.

Moest er ook een beetje omlachen, waar ik niet zo om kan lachen is dat er ook 2 van mijn gewone tijgers zijn uitgevallen gister en vandaag,met zelfde soort verschijnselen,
Mooi lekker mee want er zitten nog baby cpos en rode rillis bijin. Wat betreft de jongen en zwangerschappen zelfde als de blauwe tijgers,er zit er ook 1 in die al een paar weken draagt en wel vol zit ,1 halfvol,de rest een aantal afgebroken zwangerschappen, het kan zijn dat er jongen van 1 worp inzitten,maar die heb ik de laatste tijd niet teruggezien.
Groeten Bassie

Zitten die in dezelfde bak dan of hebben ze contact gehad??
Het is zover ik weet niet overdraagbaar aan vissen. Kreeften weet ik zo niet.

Andere bak geen contact geweest,komen van dezelfde leverancier dat wel. Heb het water getest. Die groep gewone tijgers heb ik nu zon zes weken. Tot nu toe heb ik eigenlijk met alle garnalen flink uitval gehad in het begin en uiteindelijk zitten de bakken toch vol met jongen,kan nog goed komen dus.
Groeten Bassie

Ik hoop voor je dat het goed gaat bij de Tijgers. Gelukkig zitten ze niet bij elkaar en is het een andere groep.
Die 2 uitval kan natuurlijk gewoon toeval zijn geweest.

Correctie 3 uitval lag er nog 1 onder een blad.
Water getest niks aan de hand.
Groeten Bassie

Gisteren de waterwissel behorend bij de Baktopur weer gedaan,de meeste garnalen zijn qua kleur weer supermooi. Nu zullen de antibiotocaverslaafdegarnaaltjes een week of 2 a 3 goed gaan,en als de antibiotica in het water dan weer flink verdund cq afgebroken is zullen er weer een aantal ziek worden.
Groeten Bassie

Het is triest dat het zo loopt maar je opmerking over de verslaafde garnalen is wel erg leuk.
Ik denk dat er met veel antibiotica gebruik resistentie op zal gaan treden.

Zou goed kunnen, heb het idee dat de garnalen zelf niet meer tegen de bacterieen kunnen vechten dat ze gewend zijn dat de antibiotica dat voor hun doet,immumsysteem naar de klote.
Zie nog steeds nergens jongen lopen van dat ene vrouwtje dat 42 dagen zwanger is geweest.
Groeten Bassie

Gisteren zaten de blauwe tijgers allemaal op de grond op de plek waar ik een voerplek van pobeer te maken,te eten van het gedruppelde voer ,zoals gewoonlijk vlak na de Baktopur ziet het gros van de blauwe tijgers er supermooi uit.
Groeten Bassie

Tja Bas het is raar he maar dat middel zal ook de garnalen treffen zoals je al zegt.
Dus ik denk dat dit blijven toevoegen ook weinig zin zal hebben en als het goed zou werken dan ou de ziekte al weg moeten zijn.
Zelf heb ik er niks tegen kunnen vinden wat de ziekte heeft doen verdwijnen. Het is gewoon flink shit voor je om het zo maar even te zeggen.

Begin toch wat hoopvoller te worden, de garnalen zijn wat actiever ,lopen wat meer over de grond ,eten steeds meer van het aangeboden voer. Gisterenavond waren ze helemaal hyper met als resultaat een nieuwe zwangere ,de mooiste grootste donkerpaarst gekleurde draagt ook een volle tros met eitjes,totaal nu 4 met eitjes, 2 maar een paar en 2 helemaal vol.
Groeten Bassie

Vandaag turfgranulaat maar vast weer vervangen. Vind ze alweer wat minder goed eruitzien als van de week.
Er zit weer minimaal 1 vrouwtje in dat ruim 3 weken eitjes draagt als het goed is.
Groeten Bassie

Bassie,
Even iets anders over dat granulaat. Ik kreeg er namelijk erg bruin water van en ben nu overgestapt op vezels. Nu is de bak veel helderder moet ik zeggen. Ik had de granulaat van APO.
Maar ik weet dat alle turf anders kan uitwerken maar heb jij ook behoorlijk bruin water??

Nee het water in die bak is ondanks het granulaat gewoon helder.
Groeten Bassie

Ok en welk merk gebruik je?? Ik gebuikte het om de ph van 7.9 naar 7.2 te krijgen en de planten achterin zag je echt stukken minder duidelijk met het granulaat.

Hs torogran , planten gaan hier in die bak ook niet zo goed.
Gaat ook geen plantenvoeding in. Het javamos en de cryoptocornes gaan wel redelijk.
Groeten Bassie

Die heb ik nog nooit gehad moet ik zeggen. Die van APO is in emmers van 5 liter lekker goedkoop maar ja het geeft af als ik weet niet wat zeg.
Ik gebruik ook geen plantenvoeding en de planten groeien niet tot erg traag.

Denk dat je het beter per 5 liter kunt kopen dan in deze kleine doosjes. De bakken met akadama gaan prima zonder voeding hier.
Groeten Bassie

Wel 3 gewone tijgerbabys gespot vandaag tegelijk ,nog geen blauwe tijgerbabys. De gewone tijgers heb ik precies een maand later gekregen dan de blauwe.
Groeten Bassie

Ja ik betaalde voor 1 liter vezels bij de lfs hier 4 euro. Via internet heb je 5 liter voor ik dacht 8 euro en het kan bij wat meer nog goedkoper.
Die van de APO kocht ik ook in emmers van 5 liter. Dat scheelt aanzienlijk hoor.

Mooi dat je toch wel 3 hebt gespot hoor.

Heb stiekem goeie hoop op meer gewone tijgers,tis namelijk een bakje van 35x35x45 met 1 echinodorus ,wat waterpest ,mosbruggetje,mosbal,stukje hout metjavamos en een.paar stengelplanten waarvan ik de naam niet ken,eigenlijk zie ik vooral de onderkant van enkele bladeren van de echinodorus ,makkelijk verstoppen tussen.die grote bladeren.
Van de blauwe tijgers nog geen baby gespot.
Groeten Bassie

Nou het is weer zover ,je kunt er de klok ongeveer op gelijk zetten,weer een dode . Denk dak de baktopur maar achterwege houd voorlopig.
Verder waren ze wel hyperactief vanmorgen.
Groeten Bassie

Er zou weer geworpen kunnen worden door de blauwe tijgers, er zitten er meerdere in die al over de 3 weken heen zijn,ook 1 die vol zit is al over de 3 weken heen.
Groeten Bassie

Ze gaan weer achteruit, baktopur er maar weet tegenaan , wil toch die jongen hebben die eronder hangen. Wel 2de worp van de gewone tijgers vandaag.
Groeten Bassie

Gisteren weer 1 dode ,nog geen jongen te zien.
Groeten Bassie

Het houdt niet op zeg. daar wordt je ook niet goed van dus.
Het meest frustrerende is denk ik nog dat je niet meer weet wat je eraan kunt doen.

Nou net Baktkopur ist weer het zelfde liedje ,de kleur wordt weer een stuk donkerder,nog steeda geen jongen.
De gewone tijgers werpen wel al verschillende worpen jongen rondlopen.
Groeten Bassie

Update :weer 1 eraf, deze keer een die nog niet ziek leek , er zitten er nog 2 in die weer grauw zijn.
En 2 dames waarvan de 1 al 25 dagen eitje draagt en een ander minmaal 32 dagen , ziet er verder wel goed uit, volle tros met eitjes wapperen goed.
Groeten Bassie

Je blijft bezig Bassie. Zelf heb ik het gevoel dat dit de hele groep gaat overkomen. Ik heb zoals je weet dit bij de garnalen hier gehad. Steeds sterft er weer een garnaal. In het begin meer en ik denk de wat sterkere later ook.
Pfffff, jammer dat je met de garnalen zulke dingen kan meemaken hoor. Bij mij ging de lol er destijds snel af maar nu gaat het gelukkig goed met de nieuwe groep cr s. Bij de 22 tel ik al over de 50 kleintjes inmiddels.

Ik heb bij mijn crystal red groep ook porseleinziekte gehad en heb er nog maar een paar over en die doen het nu al een tijdje goed. Ik had gehoopt dat ze weer zouden kweken, maar dat gebeurt niet. Nu ik jou verhalen zo lees, John, kan dat dus met die porseleinziekte te maken hebben.

Net als John ben ik bang dat je de ziekte niet kunt tegen houden en je het grootste gedeelte van de groep gaat verliezen...

Ja van mijn bijtjes en rode Sakuras zijn ook een paar over en die zitten op hun oude dag in een 20 liter bakje maar daar zie je ook geen jongen of ze gaan vrij snel dood. Tot volwassen zie je ze niet uitgroeien.
Maar goed, je hebt ze nu eenmaal nog en doorspoelen doe je ook niet. Dus wachten tot ze uitgestorven zijn dan maar. Het is zeker een rotziekte hoor.
Ik heb zoals ik al zei een nieuwe groep van 22 genomen maar zal daar voor alle zekerheid niks gaan bijplaatsen. Ik neem geen risico meer om ziekten van buitenaf binnen te halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan