Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?


Ik heb een plaat betonplex met daarop de tc420.
IMG_20200530_190637.jpg

Achterin zit een plank met de voeding erop.
IMG_20200530_190730.jpg


Daar komen niet snel kleine vingers.
Daarnaast zit het geheel in het meubel die bij mij met glazen schuifdeuren afgesloten kan worden.
Deze deuren hebben nogal een gewicht en gaan niet snel open met kleine vingertjes.
 
En er zit bij mij een kap over de schroeven
IMG_20200530_191419.jpg
 
Bij mij zit er ook een kapje over het 230v deel.....

12 en 24 zijn gewoon open

En de kids blijven van de kast af..... Dus maak mij er niet te veel zorgen om

En anders idd net als Raoul iets ervoor zetten

IMG_20200530_195258.jpg
IMG_20200530_195234.jpg
IMG_20200530_195225.jpg
 
Even niet meer gevolgd en veel gemist blijkbaar...

Je maakt er alvast een echte studie van! Ik heb indertijd ook vrij lang getwijfeld, gewikt en gewogen tot ik moe werd van mezelf en een beslissing heb genomen (tijdens het online bestellen heb ik die beslissing dan toch nog omgegooid op het laatste moment omdat ik de keuze had gemaakt om "verkeerde" redenen, omdat ik plots besefte dat ik tijdens het bestellen al spijt had van mijn compromissen maar dat terzijde).



Pro-daytime klinkt wat dubbel: ik ben (na drie jaar nog steeds) een zeer tevreden gebruiker, dat is zeker een feit. Maar ik zal nooit beweren dat dit dé beste verlichting is of iets dergelijks.
Want:
-Er zijn veel te veel types, merken en opties om zoiets te roepen.
-Er zijn genoeg duurdere/meer geavanceerde/"higher" tech merken op de markt waarvan sommige ongetwijfeld superieur zijn
-Ik heb met heel veel merken/modellen geen enkele ervaring

Je uiteindelijke keuze is dus zeer subjectief en afhankelijk van zaken zoals budget, verwachtingen, open bak of gesloten kap, ....
Laat alles even bezinken en maak dan je keuze op basis van je verwachtingen en je vergelijkingen!
Ongeacht wat iedereen zegt!
Uiteindelijk moet jij ze gebruiken (en betalen) dus volg je instinct. De balken die je nu overweegt zijn stuk voor stuk van bruikbare kwaliteit, elk met hun voor en nadelen. Aan jou om te kiezen welk aspect de doorslag geeft... :thumbs:

ter info:
Ik ging uiteindelijk voor de Matrix omwille van enkele redenen (die voor mij doorslaggevend waren):

- Het ontwerp!
Het feit dat alles steeds aanpasbaar, uitbreidbaar en vervangbaar blijft door het systeem met de rails icm de (super makkelijk verplaatsbare) modules. Je kan alles letterlijk op maat van je bak monteren. Ergens een donkere zone creëren of plaatselijk extra licht? No problem!
Wil je na verloop van tijd eens veranderen van inrichting of beplanting dan kan je je balk gewoon mee aanpassen zonder grote kosten.

- De "looks"!
Voor mijn open, lage bak wou ik een hangende lamp die liefst strak was van design. Essentieel voor mij was dat ze niet in de weg zou hangen bij onderhoud. Dus daardoor vielen al veel keuzes af (ik wou bvb geen drie losse balken ophangen of starten met één balk om dan toch nog extra aparte balken te moeten kopen in geval één niet zou volstaan.)
De matrix was op dat vlak ideaal: strak, stijlvol design en super makkelijk uit te breiden indien nodig. Smalle balk met toch een breed bereik/ brede lichtspreiding.
De aankoopprijs is inderdaad hoog maar de meerprijs is niet enkel voor het design of de naam. Je betaalt wat meer maar naderhand extra lumen bijkopen is relatief goedkoop en super simpel. Ik ken geen andere merken waarbij je zo makkelijk en goedkoop 1.800 lumen aan licht kan bijkopen waarmee je simpelweg je ledbalk kan upgraden!

- De prestaties!
De cijfers spreken voor zich.
Voor mijn lage bak had ik eigenlijk niet per se echt sterke verlichting nodig maar ik koos toch voor overcapaciteit. Na een maandje kocht ik zelfs een extra module, deels voor een betere lichtspreiding maar vooral omdat ik liever 20% extra licht had zodat ik 20% extra kon dimmen. Nooit slecht irt de levensduur en altijd leuk om desgewenst (enkele uurtjes) extra licht te kunnen geven.
Hoe het qua opwarmen zit in een gesloten kap durf ik niet zeggen want dat was niet aan de orde bij mij aangezien hij boven een open bak hangt en ook nooit op 100% brandt. Dus hier warmen de LEDs zelfs amper op...
Je weet natuurlijk nooit maar toch hoop/reken ik op een zeer lange levensduur op deze manier, iets dat ook meespeelde in mij keuze.

- Mijn bak is 50cm breed en ik wou liefst maar één balk hangen.
De verkoper heeft toen bij Daytime geïnformeerd en volgens hen was het in een bak van 50cm breed doenbaar om met 1 balk de ganse breedte te belichten om een tapijtje te kweken en compact te houden. Zeker aangezien ik met de hoogte van de lamp kon spelen.
50cm was volgens hen wel min of meer de maximale breedte voor 1 balk dus dat is voor jou wel belangrijk om weten. Misschien volstaat 1 unit maar zal onder andere wat afhangen van je plantenbestand en de montage van de balk in de kap.

- Het "merk", de "deutsche gründlichkeit".
Het was iets duurder dan andere "kwaliteitsopties" (en veel duurder dan minder bekende merken) maar ik zag na lang twijfelen de bomen door het bos niet meer. Alles had voor en nadelen, bij veel merken had je het raden naar juiste gegevens...
Bij de matrix vond ik uitgebreide info en specs, veel goede reviews en de afwerking zag er super uit!
Dus ja...

Is het daarom de beste keuze?
-Geen idee... Het was wel een goede keuze...
Maakt dit andere merken minderwaardig?
-Totaal niet.
Ben ik nog steeds tevreden van de aankoop?
-100%! (Ik vond de matrix zelfs mijn beste aankoop van dat jaar :DD;)))

Stel: ik koop morgen een nieuwe bak, ga ik dan nog een tweede Matrix kopen?

Hangt wat af van de afmetingen van de bak:
Is het voor een lage (of medium hoge) bak?
Dan waarschjnlijk niet...
Want er zijn nog een paar merken die ik graag eens zou uitproberen.
Bvb Twinstar, kessil
(Of ONF en natuurlijk ADA mocht ik de lotto winnen...) ;))

Mocht de nieuwe bak echter 60cm of meer waterhoogte hebben zou ik sneller opnieuw voor de Matrix kiezen denk ik.



Mja, ik snap je punt maar ik denk toch dat dit systeem niet zo snel zal verdwijnen.
Althans, dat hoop ik... ;))
(ik geef toe: na het lezen van je bedenking moest ik toch heel even de drang bedwingen om alvast wat vervangmodules te bestellen, for a rainy day :DD)
De komende jaren verwacht ik eerder dat ze nu en dan nieuwe modules zullen uitbrengen (zoals ze ook deden met de sunlike modules) en upgrades zoals de Pendix-rails om nieuwe én bestaande gebruikers te verleiden...

Bedankt voor je utigebreide toelichting! De keuze zal ik zeker zelf moeten maken, maar het is inderdaad een lastige!


Nope de 210 is is iets van 205 cm lang gaat dus precies ;) (Hoop ik :juggle:)


niks hoor je moet je eigen keuze maken we geven alleen aan wat de mogelijkheden zijn
En wat ik zelf gekozen hebben was bij mij ook een behoorlijk proces hoor heeft de nodige hoofdbrekens gekost. (zeker gezien de prijs stelling)
Raakte pas overtuigt welke ik moest hebben voor de 250 toen ik het verschil tussen jbm led en daytime zag bij mijn lfs (nou ja lokale wel 150 km in totaal heen en weer);)
Moraal probeer beide of welke keuze je ook maakt live te gaan kijken voor je de knoop door hakt.(y)

Denk dat dat wel een goede tip is om ergens te gaan kijken, het fijnste zou zijn als ze dan beide optie er hebben staan. In Nederland zijn er 'maar' 3 daytime dealers, Azaqua, Aquaplantsonline en Heems. Ik denk dat je bij Heems bent geweest, maar ik zie op hun website/webshop niets m.b.t. Daytime. Weet jij of ze beide altijd hebben staan?

In Duitsland kon ik zo 1 2 3 niet vinden waar ze Daytime en JMB hebben, dat is jammer aangezien Heems een flink stuk rijden is (300km op en neer... )
 
Daar gaan we weer, even een vergelijking voor Daytime met 18.000 lumen en 1 balk.
  • Kosten: € 894,31
  • Lumen: 18.800


ProductPrijs
Matrix 220€ 210,90
4x Warm White 4.000 K€ 199,60
4x Neutral White 6.000 K€ 199,60
4x SunLike fresh of Ultra Blue Red White*€ 231,60
Mean Well LRS-350 watt serie 24v€ 34,23
LED Computer (TC420)€ 18,38
Totaal€ 894,31

- Mean Well LRS-350: https://nl.aliexpress.com/item/4000356081734.html
- LED Computer (TC420): https://nl.aliexpress.com/item/32892039455.html

* De SunLike fresh is wat duurder, maar dat heb ik in deze berekening niet meegenomen.

---------

Deze zou vergelijking zou ik dan moeten vergelijken met de JMB 2x 90cm + 120cm:
  • Kosten: € 652,70 (met Mean Well adapter 350 watt, 12 volt: € 567,45)
  • Lumen: 18.000


Een verschil van € 241,61, waarbij dan gezegd moet worden dat bij de JMB calculatie de standaard JMB Adapter zit, terwijl je deze ook met een mean well adapter zou kunnen vervangen (kosten: € 34,70 > https://nl.aliexpress.com/item/4000356081734.html), dan zou het verschil € 326,86 zijn.

Voor dat geld zou ik een hele JMB rij kunnen vervangen en dan zou er nog geld over blijven ook. Mijn hersenen zeggen dat JMB de beste optie is omdat het verschil in bedrag dusdanig groot is dat je een deel nog kunt vervangen moet het stuk gaan. Maar voor mijn gevoel is Daytime toch een mooier systeem waarbij je makkelijk de modules kunt toevoegen of verplaatsen. Had ook contact gehad met Daytime en hun verwachten dat 1 balk voldoende is, maar mocht dat niet zo zijn dan is Daytime voor mij in principe geen optie omdat het dan alweer 200 euro duurder wordt meteen.
 
Als je echt een plantenbak wil en daar hoge eisen aan stelt zou ik voor 2 balken gaan. Maar 95 procent van de mensen neemt genoegen met normalepplantengroei. En dan is 1 balk meer dan genoeg.
 
326 euro, over 10 jaar is 33 euro per jaar en 2,75 per maand.

En dan moet een JMB balk het nog 10 jaar gaan doen....... (wat ik nog niet geloof, gelet op de opgedane ervaring met V1)

Maar als jij van JMB blij wordt, dan gewoon de keuze maken en kijken waar het schip "strand"
 
Denk dat dat wel een goede tip is om ergens te gaan kijken, het fijnste zou zijn als ze dan beide optie er hebben staan. In Nederland zijn er 'maar' 3 daytime dealers, Azaqua, Aquaplantsonline en Heems. Ik denk dat je bij Heems bent geweest, maar ik zie op hun website/webshop niets m.b.t. Daytime. Weet jij of ze beide altijd hebben staan?

In Duitsland kon ik zo 1 2 3 niet vinden waar ze Daytime en JMB hebben, dat is jammer aangezien Heems een flink stuk rijden is (300km op en neer... )
IK weet niet of ze nu alle bij hebben staan
Ik had de mazzel dat de techneut daar met de verlichting van klanten bezig was toen kon ik mooi het verschil zien.

Als ik je bedenkingen zo lees zeker qua muntjes dan gaan wat je hart je ingeeft
Maar bedenk 1 ding goede led verlichting kost geld daarmee zeg ik absoluut niet dat jbm slecht is ik ken de versie 2 niet dus kan daar niet over oordelen.
Succes met je keuze.
 
Je kunt op de site van Daytime vrij eenvoudig de dichtstbijzijnde dealer in Duitsland vinden. Ik heb mijn Matrix bij Zierfischtreff besteld en die bezorgden toen vlot en voor een hele redelijke prijs. Ik heb het nu ook 3 jaar hangen en wil niks anders meer. Topkwaliteit en heel flexibel door de losse modules, echt fantastisch spul.
 
Ik hoor je specifiek zeggen dat je bij een hoge bak juist wel voor Daylight zou gaan. Waarom is dat?
Mijn gedachtegang was namelijk juist dat ik (1 balk) Daylight daar iets minder geschikt voor vind (voor een high light plantenbak!) vanwege de grote stralingshoek.

Een paar redenen:

- Ik heb een voorkeur voor open bakken en denk niet dat ik ooit nog een bak met (gesloten) lichtkap zal kopen. Door de onderlinge afstand tussen de modules icm de hoogte van de balk te bepalen krijg je een vrij egale intensiteit op de bodem én kan je strooilicht beperken.
Aan de voorkant van mijn balk gebruik ik bovendien een "glareprotector": daardoor heb je voor de bak amper tot geen strooilicht, zeker als je de hoogte van de lamp daarop afstelt.
Groot voordeel van dit "schermpje" is ook dat je dan geen last hebt van licht in de ogen wanneer je naar de bak kijkt (zelfs wanneer je de unit vrij hoog hangt en/of je vrij laag zit tov de balk). Andere merken hebben misschien ook dergelijke optie? Geen idee eigenlijk.
Ik vind dat alleszins zeer belangrijk (zelfs essentieel) wanneer je een vrij hangende lamp boven een open bak gebruikt!
Als je ook achteraan eentje monteert zal je amper strooilicht voor of achter de bak hebben, door de modules niet op het uiterste uiteinde van de balk te plaatsen heb je ook zijwaarts weinig ontsnappend licht ime.

- Maar soit, ik moet ook toegeven: ik zal niet snel een hoge bak kopen (heb het nu eenmaal meer voor (brede) shallow bakken) dus zeer diep had ik nu ook niet over de kwestie nagedacht toen ik die conclusie schreef. Door jouw vraag besefte ik dit plots... :rolleyes::sorry:

Maar ik redeneerde ongeveer als volgt (denk ik):
bij de combinatie hoge bak/plantenbak is de kwaliteit van de Leds cruciaal om de bodem voldoende te belichten.
Liefst heeft je verlichting ook wat overcapaciteit (dimmen is nooit slecht voor de levensduur en extra power biedt ook meer mogelijkheden om bvb ooit een upgrade qua plantenkeuze te doen zonder een nieuwe verlichting aan te moeten schaffen).

Voor een hoge bak zou ik niet snel kiezen voor twinstar bvb omdat ik niet zeker zou zijn in hoeverre dit zou volstaan.
JMB zou ook een optie zijn (gezien de positieve reviews betwijfel ik dat niet) maar aangezien ik liefst niet met meerdere balken werk in een opstelling met hanglamp zou dit afvallen.
Een brede kwaliteitsunit zoals ONF zou ook kunnen maar dat is snel te duur, zelfde met ADA Solar RGB (1 unit is snel onvoldoende wanneer je bak iets groter/langer is).
Ik zou vooral voor de Matrix kiezen door de reeds bewezen kwaliteit (ook bij hoge bakken), omdat de balk moduleerbaar is waardoor hij steeds uitbreidbaar en aanpasbaar blijft, omdat je steeds zelf de kleurtemperatuur kan samenstellen, omdat ik intussen weet dat één balk sowieso volstaat om in een bak van 50cm breed een kamerbreed tapijtje te belichten én tenslotte omdat de matrix nu eenmaal zeer strak oogt als hanglamp (het blijft straf (en mooi) dat één relatief smal balkje volstaat voor mijn brede bak) en het is echt super handig tijdens onderhoud.

Weinig risico op ontgoocheling eigenlijk..

Maar zoals gezegd: ik zal die keuze vermoedelijk niet snel moeten maken aangezien een hoge bak niet op mijn wishlist staat en voor bakken van gemiddelde hoogte, en helemaal voor de shallow bakken die ik eigenlijk verkies, heb je sowieso meer geschikte opties (bvb qua budget, qua kwaliteit/sterkte van de Leds) gezien de waterhoogte geen belemmerende factor is.

In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat de Matrix boven mijn huidige bak eigenlijk zwaar overkill/onnodige luxe is (doordat hij zo laag is) en dat ik dat ook wist voor de aankoop. Bijna bestelde ik de daytime eco terwijl ik eigenlijk gaandeweg fan was geworden van de Matrix. Op het laatste moment gelukkig toch daarvoor gekozen (op termijn leek dat de juiste keuze) en drie jaar verder ben en blijf ik een enthousiaste gebruiker!

(@trinakria: gans dit epistel rolde eigenlijk uit mijn vingers doordat jij me aan het denken zette...:oops:
Aan alle ongelukkige slachtoffers: een welgemeende sorry daarvoor)
 
Laatst bewerkt:
Een paar redenen:

- Ik heb een voorkeur voor open bakken en denk niet dat ik ooit nog een bak met (gesloten) lichtkap zal kopen. Door de onderlinge afstand tussen de modules icm de hoogte van de balk te bepalen krijg je een vrij egale intensiteit op de bodem én kan je strooilicht beperken.
Aan de voorkant van mijn balk gebruik ik bovendien een "glareprotector": daardoor heb je voor de bak amper tot geen strooilicht, zeker als je de hoogte van de lamp daarop afstelt.
Groot voordeel van dit "schermpje" is ook dat je dan geen last hebt van licht in de ogen wanneer je naar de bak kijkt (zelfs wanneer je de unit vrij hoog hangt en/of je vrij laag zit tov de balk). Andere merken hebben misschien ook dergelijke optie? Geen idee eigenlijk.
Ik vind dat alleszins zeer belangrijk (zelfs essentieel) wanneer je een vrij hangende lamp boven een open bak gebruikt!
Als je ook achteraan eentje monteert zal je amper strooilicht voor of achter de bak hebben, door de modules niet op het uiterste uiteinde van de balk te plaatsen heb je ook zijwaarts weinig ontsnappend licht ime.

- Maar soit, ik moet ook toegeven: ik zal niet snel een hoge bak kopen (heb het nu eenmaal meer voor (brede) shallow bakken) dus zeer diep had ik nu ook niet over de kwestie nagedacht toen ik die conclusie schreef. Door jouw vraag besefte ik dit plots... :rolleyes::sorry:

Maar ik redeneerde ongeveer als volgt (denk ik):
bij de combinatie hoge bak/plantenbak is de kwaliteit van de Leds cruciaal om de bodem voldoende te belichten.
Liefst heeft je verlichting ook wat overcapaciteit (dimmen is nooit slecht voor de levensduur en extra power biedt ook meer mogelijkheden om bvb ooit een upgrade qua plantenkeuze te doen zonder een nieuwe verlichting aan te moeten schaffen).

Voor een hoge bak zou ik niet snel kiezen voor twinstar bvb omdat ik niet zeker zou zijn in hoeverre dit zou volstaan.
JMB zou ook een optie zijn (gezien de positieve reviews betwijfel ik dat niet) maar aangezien ik liefst niet met meerdere balken werk in een opstelling met hanglamp zou dit afvallen.
Een brede kwaliteitsunit zoals ONF zou ook kunnen maar dat is snel te duur, zelfde met ADA Solar RGB (1 unit is snel onvoldoende wanneer je bak iets groter/langer is).
Ik zou vooral voor de Matrix kiezen door de reeds bewezen kwaliteit (ook bij hoge bakken), omdat de balk moduleerbaar is waardoor hij steeds uitbreidbaar en aanpasbaar blijft, omdat je steeds zelf de kleurtemperatuur kan samenstellen, omdat ik intussen weet dat één balk sowieso volstaat om in een bak van 50cm breed een kamerbreed tapijtje te belichten én tenslotte omdat de matrix nu eenmaal zeer strak oogt als hanglamp (het blijft straf (en mooi) dat één relatief smal balkje volstaat voor mijn brede bak) en het is echt super handig tijdens onderhoud.

Weinig risico op ontgoocheling eigenlijk..

Maar zoals gezegd: ik zal die keuze vermoedelijk niet snel moeten maken aangezien een hoge bak niet op mijn wishlist staat en voor bakken van gemiddelde hoogte, en helemaal voor de shallow bakken die ik eigenlijk verkies, heb je sowieso meer geschikte opties (bvb qua budget, qua kwaliteit/sterkte van de Leds) gezien de waterhoogte geen belemmerende factor is.

In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat de Matrix boven mijn huidige bak eigenlijk zwaar overkill/onnodige luxe is (doordat hij zo laag is) en dat ik dat ook wist voor de aankoop. Bijna bestelde ik de daytime eco terwijl ik eigenlijk gaandeweg fan was geworden van de Matrix. Op het laatste moment gelukkig toch daarvoor gekozen (op termijn leek dat de juiste keuze) en drie jaar verder ben en blijf ik een enthousiaste gebruiker!

(@trinakria: gans dit epistel rolde eigenlijk uit mijn vingers doordat jij me aan het denken zette...:oops:
Aan alle ongelukkige slachtoffers: een welgemeende sorry daarvoor)
Ik denk dat we juist blij zijn met je verhaal. Interessant!
 
;))

Wat ook interessant is is onderstaande ledunit. :deal:

Read it and weep...
Op slag wordt de prijs van de Matrix zeer relatief.
En ook de aanpasbaarheid, flexibiliteit en vooral de controle van de Matrix lijkt plots eerder beperkt qua mogelijkheden.

Check out this cutiepie:
"Lupyled: The One" (persoonlijk gebruik ik liever de naam "Lottoled" aangezien het voor de meesten onder ons bij dromen blijft tenzij we de lotto winnen :br:)

https://www.sydneydiscusworld.com/lupyled-theone-116-with-a-116-x-35-x-2-5-cm-housing/

Dat is pas een straf stukje techniek met eindeloos speelplezier...

Edit: blijkbaar verkoopt dat ook want een tijdje terug was er iemand op het forum die dit lampje tweedehands aanbood.... :oo
 
Laatst bewerkt:
Ik lees onder andere dit in de beschrijving:

"Several theONE lighting units can be combined via the LUPYLED App"

Aha, maar dat is echt wel goed om weten!
Dus heb je een grote bak, dan koop je toch gewoon 2 of 3 keer "the ONE",
dan heb je zowaar "the THREE"!!

Alles kan beter...
:stars:
 
;))

Wat ook interessant is is onderstaande ledunit. :deal:

Read it and weep...
Op slag wordt de prijs van de Matrix zeer relatief.
En ook de aanpasbaarheid, flexibiliteit en vooral de controle van de Matrix lijkt plots eerder beperkt qua mogelijkheden.

Check out this cutiepie:
"Lupyled: The One" (persoonlijk gebruik ik liever de naam "Lottoled" aangezien het voor de meesten onder ons bij dromen blijft tenzij we de lotto winnen :br:)

https://www.sydneydiscusworld.com/lupyled-theone-116-with-a-116-x-35-x-2-5-cm-housing/

Dat is pas een straf stukje techniek met eindeloos speelplezier...

Edit: blijkbaar verkoopt dat ook want een tijdje terug was er iemand op het forum die dit lampje tweedehands aanbood.... :oo
Wat een geld zeg..
Daytime is dan echt spot goedkoop..
 
Wat een geld zeg..

Er zijn in Saudie Arabië een aantal aquascapende sjeiks. Die kerels vinden de Lupyled blijkbaar spielerei.
Naar verluid hangen zij Bentleys aan de zoldering zodat ze de Xenon dimlichten als aquariumverlichting kunnen gebruiken...
Staat best chique in een marmeren mansion...
:DD
Alles kan beter...
 
Een paar redenen:

- Ik heb een voorkeur voor open bakken en denk niet dat ik ooit nog een bak met (gesloten) lichtkap zal kopen. Door de onderlinge afstand tussen de modules icm de hoogte van de balk te bepalen krijg je een vrij egale intensiteit op de bodem én kan je strooilicht beperken.
Aan de voorkant van mijn balk gebruik ik bovendien een "glareprotector": daardoor heb je voor de bak amper tot geen strooilicht, zeker als je de hoogte van de lamp daarop afstelt.
Groot voordeel van dit "schermpje" is ook dat je dan geen last hebt van licht in de ogen wanneer je naar de bak kijkt (zelfs wanneer je de unit vrij hoog hangt en/of je vrij laag zit tov de balk). Andere merken hebben misschien ook dergelijke optie? Geen idee eigenlijk.
Ik vind dat alleszins zeer belangrijk (zelfs essentieel) wanneer je een vrij hangende lamp boven een open bak gebruikt!
Als je ook achteraan eentje monteert zal je amper strooilicht voor of achter de bak hebben, door de modules niet op het uiterste uiteinde van de balk te plaatsen heb je ook zijwaarts weinig ontsnappend licht ime.

- Maar soit, ik moet ook toegeven: ik zal niet snel een hoge bak kopen (heb het nu eenmaal meer voor (brede) shallow bakken) dus zeer diep had ik nu ook niet over de kwestie nagedacht toen ik die conclusie schreef. Door jouw vraag besefte ik dit plots... :rolleyes::sorry:

Maar ik redeneerde ongeveer als volgt (denk ik):
bij de combinatie hoge bak/plantenbak is de kwaliteit van de Leds cruciaal om de bodem voldoende te belichten.
Liefst heeft je verlichting ook wat overcapaciteit (dimmen is nooit slecht voor de levensduur en extra power biedt ook meer mogelijkheden om bvb ooit een upgrade qua plantenkeuze te doen zonder een nieuwe verlichting aan te moeten schaffen).

Voor een hoge bak zou ik niet snel kiezen voor twinstar bvb omdat ik niet zeker zou zijn in hoeverre dit zou volstaan.
JMB zou ook een optie zijn (gezien de positieve reviews betwijfel ik dat niet) maar aangezien ik liefst niet met meerdere balken werk in een opstelling met hanglamp zou dit afvallen.
Een brede kwaliteitsunit zoals ONF zou ook kunnen maar dat is snel te duur, zelfde met ADA Solar RGB (1 unit is snel onvoldoende wanneer je bak iets groter/langer is).
Ik zou vooral voor de Matrix kiezen door de reeds bewezen kwaliteit (ook bij hoge bakken), omdat de balk moduleerbaar is waardoor hij steeds uitbreidbaar en aanpasbaar blijft, omdat je steeds zelf de kleurtemperatuur kan samenstellen, omdat ik intussen weet dat één balk sowieso volstaat om in een bak van 50cm breed een kamerbreed tapijtje te belichten én tenslotte omdat de matrix nu eenmaal zeer strak oogt als hanglamp (het blijft straf (en mooi) dat één relatief smal balkje volstaat voor mijn brede bak) en het is echt super handig tijdens onderhoud.

Weinig risico op ontgoocheling eigenlijk..

Maar zoals gezegd: ik zal die keuze vermoedelijk niet snel moeten maken aangezien een hoge bak niet op mijn wishlist staat en voor bakken van gemiddelde hoogte, en helemaal voor de shallow bakken die ik eigenlijk verkies, heb je sowieso meer geschikte opties (bvb qua budget, qua kwaliteit/sterkte van de Leds) gezien de waterhoogte geen belemmerende factor is.

In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat de Matrix boven mijn huidige bak eigenlijk zwaar overkill/onnodige luxe is (doordat hij zo laag is) en dat ik dat ook wist voor de aankoop. Bijna bestelde ik de daytime eco terwijl ik eigenlijk gaandeweg fan was geworden van de Matrix. Op het laatste moment gelukkig toch daarvoor gekozen (op termijn leek dat de juiste keuze) en drie jaar verder ben en blijf ik een enthousiaste gebruiker!

(@trinakria: gans dit epistel rolde eigenlijk uit mijn vingers doordat jij me aan het denken zette...:oops:
Aan alle ongelukkige slachtoffers: een welgemeende sorry daarvoor)

Een (licht-)diffuser of glareprotector, zoals jij dit noemt, zal ook een deel van je lichtintensiteit beperken. Maar wanneer je "over" hebt zal dat een minder groot probleem zijn.
 
Een (licht-)diffuser of glareprotector, zoals jij dit noemt, zal ook een deel van je lichtintensiteit beperken. Maar wanneer je "over" hebt zal dat een minder groot probleem zijn.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
De glare protector is eigenlijk dit:

https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-glare-protector

Dus geen diffuser zoals jij dacht. Deze glareprotector zorgt gewoon voor minder strooilicht (in mijn geval voor de bak), als het ware een zonneschermpje, maar niet voor minder intensiteit zoals een diffuser.
;))
 
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
De glare protector is eigenlijk dit:

https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-glare-protector

Dus geen diffuser zoals jij dacht. Deze glareprotector zorgt gewoon voor minder strooilicht (in mijn geval voor de bak), als het ware een zonneschermpje, maar niet voor minder intensiteit zoals een diffuser.
;))

Het engelse woord glare betekend eigenlijk schittering, vandaar mijn difuus gedachte.
 
Het engelse woord glare betekend eigenlijk schittering, vandaar mijn difuus gedachte.

Je hebt een punt hoor, goh ja: Duitsers en Engelse benamingen is niet de beste combo zeker?
:DD
 
Je hebt een punt hoor, goh ja: Duitsers en Engelse benamingen is niet de beste combo zeker?
:DD

Ik heb 13 jaar voor een Duits bedrijf gewerkt. Duitsers spreken bij voorkeur geen Engels. Wij Nederlanders waren bij de internationale bijeenkomsten vaak de tolken tussen Engelstaligen, Franstaligen en Duitsers.
 
Wij Nederlanders waren bij de internationale bijeenkomsten vaak de tolken tussen Engelstaligen, Franstaligen en Duitsers.

Dus eigenlijk deden jullie wat wij Belgen anders moeten doen...
:DD
 
Van de week contact gehad met aquaplantsonline, zij hebben zowel JMB en Daytime, dus ik dacht bij hen kan ik terecht voor een goede vergelijking. Gelukkig maken ze het nog moeilijker en kwamen ze met een 3e optie, namelijk HVP Aqua Goldline (die ze binnenkort gaan verkopen).

Om even een juiste vergelijking te maken met mijn vorige vergelijking, hieronder ook een vergelijking voor 18.000 lumen.

  • Kabel: 1X 2 meter power jack 1x 2 meter RGB. Deze kunnen met een (bijgeleverde) adapter kabel worden bevestigd aan de power adapter
  • Kleur: 4.000K en 7.000K wit en RGB (instelbaar met de controller)
  • Type Led: Epistar 5050 SMD led
  • Lumen: 102 lumen per Watt
  • Waterdichtheid: IP68
  • Temperatuur: De lamp wordt warm, net als alle andere led lampen. De Goldline is aan de achterkant voorzien van koelribben om deze warmte af te voeren. De warmte is bij voldoende ruimte om te “ademen” niet van invloed op de levensduur.
  • Bevestiging: De lampen zijn te bevestigen in de huidige TL houders (T5 en T8).
  • Power adapter: Deze zit inberegepen bij de lamp

Omdat mijn aquarium een lengte van 230 cm heeft, is het meest ideaal om er 2x een Goldline 1047 MM 42W 24V Plug&Play in te doen, welke een prijs hebben van € 174,95. Elke balk levert dus 42 x 102 lumen = 4284 lumen.

18.000 / 4284 = 4.2 balk is er nodig om aan de 18.000 te voldoen. Laten we hier dan even voor het gemak uitgaan van 4 balken, wat betekend dat de 18.000 niet aangetikt zal worden.

ProductPrijs
4x Goldline 1047 MM 42W 24V Plug&Play€ 699,80
LED Computer (TC420)€ 18,38
Mean Well LRS-350 watt serie 24v€ 34,23
Totaal€ 752,41

Qua prijs zit deze dus tussen JMB en Daytime in, ik moet zeggen dat ik er eigenlijk erg weinig mensen over hoor en ook van aquaplantsonline eigenlijk geen goede onderbouwing waarom ik voor deze zou moeten gaan. Is deze dan beter dan JMB en qua prijs weer beter dan Daytime?

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om voor de Daytime unit te gaan, is een flinke investering maar wel van goede kwaliteit. Bij JMB blijft het toch de vraag of de 2.0 versie echt veel beter is, qua kwaliteit, in vergelijking in met de 1.0 versie.
 
Vandaag contact gehad met enkele (online) winkels voor de bezorgkosten van een Daytime Matrix 220cm:
- aquatom-krefeld (Duitsland) > Levering 80 euro, afhalen gratis
- Aquaplantsonline > Levering gratis

Dus ben van plan om het te gaan bestellen bij Aquaplantsonline, als het goed is krijg je daar ook nog wat punten die je daarna kunt besteden in de webshop (gratis planten :)). Maar nu is het nog van belang welke modules ik erbij wil hebben, dit is natuurlijk voor een deel smaak, ik dacht zelf te beginnen met 12 modules en kan deze nog altijd uitbreiden indien nodig.

4x NW (Neutral White)
4x UW (Ultra White)
4x UBRW (Ultra blue red white)

De reden dat ik niet voor de WW (Warm White) wil gaan is omdat ik deze wel erg gelig vind ogen tegenover de NW. NW in combinatie met WW lijkt mij een te gelige look opleveren.


Het bovenstaande is deels gebaseerd op de volgende topics:
- https://aquaforum.nl/threads/samenstelling-licht-daytime-matrix.164103/
- https://aquaforum.nl/threads/verdeling-modules.168934/
 
Met deze modules kom je op een gemiddelde van 7333 kelvin.

Ik denk dat dit behoorlijk wit is, alhoewel ik even niet meer weet welk visbestand/biotoop/planten je voor ogen hebt.

Maar mijn Aquatlantis Easy LED van 6800 kelvin vind ik persoonlijk veel te wit. Ik weet dat er meer leden zijn die dit erg wit vinden.

Ik denk persoonlijk dat ik (in ieder geval voor mijn inrichtnig) een lagere gemiddelde kelvin waarde zou "kiezen".
Als je bijvoorbeeld voor deze verdeling gaat

NWNWUBRWNWNWUBRWUBRWNWNWUBRWNWNW

dan kom je op een gemiddelde van 6666 kelvin

@rjoemman Raoul kan je hier ook wel wat info over geven, die heeft ook onlangs zijn modules gekozen, opgebouwd en uitgedokterd
 
als je trouwens naar deze site gaat en op de verschillende units klikt, zie jij bij de informatie over de lamp (kleur) ook voor wat voor aquarium en/of welke planten deze grosso modo geschikt is. Ik heb hier wel eens een beter overzicht van gehad, maar kan dat op dit moment ff niet vinden.......
 
als je trouwens naar deze site gaat en op de verschillende units klikt, zie jij bij de informatie over de lamp (kleur) ook voor wat voor aquarium en/of welke planten deze grosso modo geschikt is. Ik heb hier wel eens een beter overzicht van gehad, maar kan dat op dit moment ff niet vinden.......
Welke website bedoel je? Want ik zie het niet op https://daytime.de/led-system/matrix/lichtfarben/warm-white-4-000-k/?lang=en of https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-module-warm-white.

Bij de Matrix heb je ook de Sunlike (nieuwe module)

En als ik het goed zeg heeft Raoul een combinatie in de modules WW NW Sunlike

Ja zat eigenlijk al te denken aan de Sunlike, die oogt denk ik net wat mooier dan de UBRW, aangezien je daar misschien nog wel wat blauw / rood zou kunnen zien (?)
 
Met deze modules kom je op een gemiddelde van 7333 kelvin.

Ik denk dat dit behoorlijk wit is, alhoewel ik even niet meer weet welk visbestand/biotoop/planten je voor ogen hebt.

Maar mijn Aquatlantis Easy LED van 6800 kelvin vind ik persoonlijk veel te wit. Ik weet dat er meer leden zijn die dit erg wit vinden.

Ik denk persoonlijk dat ik (in ieder geval voor mijn inrichtnig) een lagere gemiddelde kelvin waarde zou "kiezen".
Als je bijvoorbeeld voor deze verdeling gaat

NWNWUBRWNWNWUBRWUBRWNWNWUBRWNWNW

dan kom je op een gemiddelde van 6666 kelvin

@rjoemman Raoul kan je hier ook wel wat info over geven, die heeft ook onlangs zijn modules gekozen, opgebouwd en uitgedokterd
Ik denk dat je daar een belangrijk punt hebt. De hogere Kelvin waardes, Juwel gaat daar met name erg ver in, geven voor het oog een fel wit licht die zeker voor planten beslist niet het beste zijn. Voor veel vissen trouwens ook niet, de meeste soorten houden helemaal niet van fel licht. Vroeger zweerden we bij Kelvin waardes die lagen ergens tussen 4000 en 5000. (De kende TL kleuren 830/840 gemixt met 865.) Mijn JMB balken heb ik ook gemixt, Niet te gelig, het oog wil ook wat, maar totale mix waardes die niet te hoog liggen. Tot nu toe blijkt dit zeer doeltreffend voor mijn planten. Maar door de schuilmogelijkheden die hierdoor ontstaan is het ook fijn voor de vissen.
 
Net wat Steven al aan geeft oppassen met de Ultra White is heel erg wit opzich niet erg maar voor sommige planten niet prettig bv de rode lotus is er niet blij mee.
Deed het bij mij prima onder de Neutral White na vervanging door Ultra White was het binnen een paar weken gebeurt met hem/haar.
Toch wel iets om bij stil te staan
Wat de kosten voor het opsturen van Daytime Matrix 220cm mag ik je aanraden om dit gratis verhaal absoluut zwart op wit te krijgen. (op papier)
Daar hebben meer mensen/bedrijven hun neus aangestoten.
En nog iets daytime modules zijn eigelijk niet te vergelijken met jmb of hpv goldline vind het eigenlijk verbazend dat ze dat proberen.
 
Net wat Steven al aan geeft oppassen met de Ultra White is heel erg wit opzich niet erg maar voor sommige planten niet prettig bv de rode lotus is er niet blij mee.
Deed het bij mij prima onder de Neutral White na vervanging door Ultra White was het binnen een paar weken gebeurt met hem/haar.
Toch wel iets om bij stil te staan
Wat de kosten voor het opsturen van Daytime Matrix 220cm mag ik je aanraden om dit gratis verhaal absoluut zwart op wit te krijgen. (op papier)
Daar hebben meer mensen/bedrijven hun neus aangestoten.
En nog iets daytime modules zijn eigelijk niet te vergelijken met jmb of hpv goldline vind het eigenlijk verbazend dat ze dat proberen.
Hoewel de gebruikte licht methodiek inderdaad verschillend is kan je wel degelijk het uiteindelijke verlichtingsresultaat vergelijken lijkt me. Want daar gaat het tenslotte toch om?
 
Ik persoonlijk zou proberen om op 5800k uit te komen vwb gemiddelde lichtkleur
 
Wat de kosten voor het opsturen van Daytime Matrix 220cm mag ik je aanraden om dit gratis verhaal absoluut zwart op wit te krijgen. (op papier)
Daar hebben meer mensen/bedrijven hun neus aangestoten.
En nog iets daytime modules zijn eigelijk niet te vergelijken met jmb of hpv goldline vind het eigenlijk verbazend dat ze dat proberen.

Ik heb het op de mail staan, maar als ze uiteindelijk zeggen dat ze het toch niet doen dan heb je daar als nog niet veel aan. Mocht dat het geval zijn, dan ga ik ze gewoon in Duitsland halen, maar goed als ze gratis thuis bezorgd kunnen worden, dat is altijd beter!

Ik persoonlijk zou proberen om op 5800k uit te komen vwb gemiddelde lichtkleur

Had ook azaqua even gecontact voor de verzendkosten. Wilco van azaqua geeft aan dat hij 4x 110cm zou doen (i.v.m. verzendkosten), maar mijn voorkeur heeft het om 1 volledige balk te hebben. Hij geeft echter aan dat hij het als volgt zou inrichten met modules:

6x Matrix module UltraWhite
6x Matrix module NeutralWhite
6x Matrix module Sunlike

Nu wil ik zelf met 12 modules beginnen, welke in de toekomst altijd nog uit zou kunnen breiden, zowel de modules als de daytime matrix balk. Echter als ik het filmpje van rjoemman zie vind ik het zeker niet te veel: Youtube linkje. rjoemman heeft het volgende erin zitten (althans dat is wat ik kan vinden in zijn laatste post over de Daytime Matrix Modules:

voorin 8 leds
  • 1 x 4000 k a 1800 lumen
  • 3 x 6000 k a 1800 lumen
  • 4 x sunlike a 1100 lumen

achterin 9 leds
  • 4 x 4000 k a 1800 lumen
  • 4 x 6000 k a 1800 lumen
  • 1 x sunlike a 1100 lumen

Totaal heeft hij dus de volgende modules:
  • 5 x 4000 k a 1800 lumen
  • 7 x 6000 k a 1800 lumen
  • 5 x sunlike a 1100 lumen

Linkje: https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/page-29#post-2171169. Of het de ideale combinatie is, dat is natuurlijk de vraag en ook smaak, maar ik wil voor het volgende gaan:

  • 4x SunLike (6000 Kelvin)
  • 6x NeutralWhite (6000 Kelvin)
  • 2x Warm White (4000 Kelvin)

Dat zou een gemiddelde geven van 5667 Kelvin

Mochten jullie daar nog aanmerkingen op hebben, dan hoor ik het graag.
 

Terug
Bovenaan