De aquarium hobby van RichD1011


Serious business! Leuk om te volgen!
Nog gecondoleerd met je kogelvis, welk soort had je precies?
 
WhatsApp Image 2020-07-17 at 14.32.18.jpeg


Bakken zijn binnen, nu nog ophalen (als het goed is maandag) :))
 
Leuk hoor die bakken maar heb je nog wel vissen? Tijd voor een paar vissenfoto's :deal:
 
Bakken staan in huis!
IMG_0701.pngIMG_0702.png

Inmiddels ook al 3 lagen verf erop
IMG_0710.png

Eigenlijk is de dekking perfect, alleen rond de kitnaden wil het nog niet helemaal.
Morgen nog even een paar keer aantippen daaromtrent.

Om @quistero nog een plezier te doen :))

Goeie maand terug 2x man en 2x vrouw van de Thorichthys meeki black angeles in 1 van de 115x50x45 bakken gestopt.
Alleen na 3 dagen kwamen ze nog niet tevoorschijn, ze hadden een "dither fish" nodig, dit zijn uiteindelijk 2x man en 4x vrouw Xiphophorus helleri geworden.
Ook nog 1x man en 1x vrouw Cryptoheros spilurus toegevoegd om ze uit de tent te lokken kwa verdediging werk.

En dat werpt zeker zijn vruchten af! het blijven enigszins schuwe vissen maar gelukkig zijn ze nu wel zichtbaar en eten ze weer :))

Meeki hierin is snel te herkennen aan de opgezette rode keel :)) als ik voor de bak sta doen ze dit regelmatig... volgens mij willen ze iets duidelijk maken :juggle:
IMG_0602.pngIMG_0603.pngIMG_0601.png

Zal binnenkort nog is de andere visjes op de foto zetten ;))

Oh en ik zit nog even in dubio over de verlichting betreffende de 2 nieuwe bakken, indien men mee wilt denken
 
Laatst bewerkt:
Erg goed geslaagd die zwarte achterwand Richard. Lekker strak:thumbs:
 
De bakken staan, wonderbaarlijk waterpas ook nog.
Bij het vullen hoorde ik het hout iets kraken, maar minimaal, is natuurlijk wel even 700-800kilo aan water wat er bijkomt :))

Verlichting ook aangesloten, ben uiteindelijk voor 3x 30watt 6400K breedstralers/floodlights per bak gegaan.
Of dat bevalt? we zullen zien als de bakken ingericht worden met vis ect.

wat ik wel weet is dat ik z.s.m. aan de afwerking moet beginnen, want het is aardig wat licht om in te kijken :))
Dit zal echter een paar weekjes op zich laten wachten, handigst om met zijn 2e te doen en vaders is voorlopig al bij m'n zuster bezig :juggle:
Afijn de bakken moeten toch nog ingericht worden en draaien dus we hebben nog wel ff.

IMG_0735.pngIMG_0762.png
 
Schitterende vissen Rich en een mooie solide stelling.

Gr. Ed
 
Ik twijfel......
Zal ik het vakwerk van een vakman/-vrouw noemen of een kunstwerk van een kunstenaar/kunstenares?

Of wacht.....dat is een geweldige home cinema set. Echt een pluim waardig! Dat wordt genieten.
 
Het begin is er al, dus succes met het inrichten en het testen / aanpassen van de techniek.
 
Ik twijfel......
Zal ik het vakwerk van een vakman/-vrouw noemen of een kunstwerk van een kunstenaar/kunstenares?

Dan toch eerder vakwerk :))
Nee het scheelt dat mijn vader heel handig is met zijn handen, en ik sterk ben in het uitdenken van constructies en materialen.
Samen zijn wij kwa kluswerk best een goed duo, en ook leuk om samen met paps op te trekken in een bepaald iets.
 
mooie setup wat heb je daar gebruikt bij je led lampen om ze aan elkaar te linken?
 
De ombouw zit tegen stelling aan.
Grondverf zit erop, van de week nog even de zwarte verflaag erover.

IMG_0953.png
IMG_0963.png


Vrijdag even bij VKC in Woudenberg geweest om hout te scoren, ben ditmaal eens voor Talawa gegaan.
voor mij een onbekend houtsoort maar oogt erg mooi.

IMG_0959.png
IMG_0960.png
IMG_0961.png


Ze hadden mij al gewaarschuwd dat er in het begin veel fijn vuil vanaf zou komen.
Helaas heb ik geen kuipen in huis waar het inpast kwa inwateren en schoonspoelen, dus dat moet (helaas) maar in de bak zelf.
Komende dagen maar even flink water verversen.
 
mooie setup wat heb je daar gebruikt bij je led lampen om ze aan elkaar te linken?

IP68 connectors:



die connectors zelf heb ik met 20mm PVC klemmen aan de muur bevestigd.
 
IP68 connectors:



die connectors zelf heb ik met 20mm PVC klemmen aan de muur bevestigd.
ah mooie spul bedankt voor link. je kan die led lampen ook tegen de onder kant van je bak doen als goed kopen verwarming
 
ah mooie spul bedankt voor link. je kan die led lampen ook tegen de onder kant van je bak doen als goed kopen verwarming

Dat heb ik bewust niet gedaan :))

De platen onder de bak zijn 15mm, daar staat de bak direct op.
Dus dan zou ik hoogstens 1cm schroeven kunnen gebruiken met het risico dat ik alsnog het glas beschadig omdat het hout uitzet met het boren :))
Tevens is het betonplex en dat is echt gigantisch pokke om in te boren (nog erger dan hardhout :)))

Maar nu de stelling is afgewerkt, zal de warmte van zichzelf al beter blijven hangen :cool:
 
ik ga nu ook helemaal stoppen met lucht en ga door met pet minni filters omdat ze geen geluid maken mocht je het geluid keer zat woorden;)
 
nog enige vooruitgang?
 
Super strak, wordt echt heel erg mooi!
 
Ik zou die schroeven in je plaatwerk trouwens ietsje dieper er in boren en dan met houtvuller afwerken. Kun je het meeschilderen en zie je er niets van ;)
 
Zag dat het zowat 2 jaar terug is dat ik een update had geplaatst in mijn foto album van de huiskamerbak (MA 230x70x70).... tja... voor iemand die dagelijks actief is toch best wel kansloos :DD

Overzichtsfoto
IMG_2066.png

De Vieja Fenestratus, de vis in mijn profielfoto... kreeg het na een mislukt nest in zijn bol en gaf zijn eigen vrouw de schuld.
Kan je melden, geen prettig gezicht. heeft haar in maximaal 20minuten dermate mishandeld dat ze het niet heeft overleefd (gok vol op de zwemblaas geraakt).
Dit is inmiddels al meer dan een jaar terug, maar als ik eraan terugdenk baal ik er toch nog steeds flink van... waren wel mijn paradepaartjes.

Vind maar is een nieuwe vrouw op formaat... en dan ook nog het geluk hebben dat het klikt.
Dat ging hem helaas niet worden, de Fenestratus man heb ik van de hand gedaan en er is een (bewezen) koppel Vieja bifasciata Laguna Catazaja voor in de plaats gekomen. als de vissen aan de voor- & bovenkant van de bak zwemmen vallen ze net uit de straal van de verlichting, dus vandaar wat donker soms.
IMG_2070.pngIMG_2097.pngIMG_2091.png

Er is nog een L001 bijgekomen
IMG_2121.pngIMG_2063.png

Alpha man van de Maskaheros argenteus en Zeta vrouw, die zijn best flink geworden (gok de Alpha man op zo'n 32-33cm van kop t/m staart)
IMG_2092.pngIMG_2077.pngIMG_2095.png

Cincelichthys bocourti, ik zat hoogst waarschijnlijk met 2 mannen opgescheept.. hoewel dat onderling prima ging gebeurde er verder niks... en dat zou wel zo leuk zijn. er kwam een bewezen vrouw vrij... dus ik heb 1 van mijn mannen omgeruild (nu zo'n 5 maanden terug).. en hoewel deze zich zeker als koppel gedragen (steen schoonpoetsen ect) gebeurd er nogsteeds niks... als ik het gedrag bestudeer vinden ze het te druk in de bak. en als ik heel eerlijk ben vind ik dat zelf ook.
Toen de Argenteus nog klein waren merkte je dat niet zo... maar nu die ook op formaat zitten... nouja moet ik nog even over denken.
IMG_2096.png

Het "koppelen" ging overigens niet geheel vlekkeloos... in 1e instantie accepteerde de al bestaande vis de nieuwe niet.. en dat gaat er hard aan toe :))
Had toen gelukkig nog in van de 180cm bakken vrij, dus de bestaande vis uitgevangen en 2 weken apart gezet.. de nieuwe vis kon toen rustig haar plek vinden binnen de bak.

Na 2 weken teruggeplaatst, de catazaja hadden in de tussentijd zijn oude territorium ingenomen... en die plek wou die graag terug hebben.
Ook dat gaat er hard aan toe, hebben een halve dag geknokt, maar uiteindelijk had die zijn plekje weer terug :juggle:
En als ik het over knokken heb, dan bedoel ik ook echt knokken.. af en toe heb je het gevoel dat je ruit eruit knalt.

Op een paar schermutselingen na liet die gelukkig zijn nieuwe vrouwtje wel met rust, na een paar weken begon ik te merken dat ze elkaar steeds meer opzochten dus dat was een (y)

Mocht je nu n.a.v. bovenstaande denken: joh wat zijn dat voor lastige figuren die alleen maar knokken: dat valt an sich wel mee, hoewel ze met regelmaat wat schermutselingen hebben, zijn die echte knokpartijen zeldzaam(!).
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me ook vooral in de eerste fase toch? Hiërarchie bepalen, net als je territorium? Zullen de kleine visjes ook wel doen, maar dat valt minder op
 
VKC geen mooie exemplaar voor je? dacht dat ik ook die zag.

Mooie bak wel hoor!
 
Prachtige dieren! Hopelijk heb je binnenkort jongbroed😁
 
Mooi om eindelijk eens weer foto's van je huisgenoten te zien! En wat zijn ze groot!
Dit is het aquarium dat op vivarium te zien was? Heb hem toen in het echt gezien, beste bak. Maar als je naar de bovenste foto kijkt heb je het idee dat het nog wel groter zou mogen.
 
Jeetje wat een monsters zeg, 20 a 25 cm?

Die blauwe vis (foto 2) dat is een apart modelletje?
 
Prachtige vissen! Foto nr. 8 is mijn favoriet
 
Dat lijkt me ook vooral in de eerste fase toch? Hiërarchie bepalen, net als je territorium? Zullen de kleine visjes ook wel doen, maar dat valt minder op

Vooral in de 1e fase inderdaad, maar waar kleine visjes vooral even hun vinnen uitzetten en achter elkaar aanzwemmen, zijn dit echte (zoals dat heet) "lip-lockers".
Vooral de bocourti's en catazaja's zijn hierin met regelmaat bezig.. als ik het zie zal ik eens een foto maken, is een prachtig spektakel(tje).

VKC geen mooie exemplaar voor je? dacht dat ik ook die zag.

Mooie bak wel hoor!

Inmiddels wel weer (VKC is mijn standaard winkel :))), maar Fenestratus zijn ook aardig pittig, wellicht net ff iets te pittig voor dit formaat bak.
voor alsnog ben ik hier gewoon content mee :))

Prachtige dieren! Hopelijk heb je binnenkort jongbroed😁

De catazaja maken eens in de 2 maanden ongeveer een nest... althans dat proberen ze, sinds de L001 in de bak zit zijn de eitjes in de 1e nacht alweer weg.
De L001 dient echter wel een nut in de bak, de vissen an sich zijn wat rommelige eters... oftewel her en der komen kleine etensresten te liggen die ze niet direct voor voer aanzien, de L001 veegt elke nacht de bodem weer schoon.

Heb wel het idee om de L001 even een keertje tijdelijk uit de bak te halen om jongen van de catazaja over te houden... maarja zo'n beest vang je niet "zomaar" even uit :juggle:

Mooi om eindelijk eens weer foto's van je huisgenoten te zien! En wat zijn ze groot!
Dit is het aquarium dat op vivarium te zien was? Heb hem toen in het echt gezien, beste bak. Maar als je naar de bovenste foto kijkt heb je het idee dat het nog wel groter zou mogen.

Is inderdaad die betreffende bak, hoewel de vissen best groot en log zijn, zijn ze ook "rustig".
en met rustig bedoel ik dat het geen actieve zwemmers zijn.

Je moet er alleen wel zorg voor dragen dat ze een plek voor zichzelf kunnen vinden wanneer nodig.

Jeetje wat een monsters zeg, 20 a 25 cm?

Die blauwe vis (foto 2) dat is een apart modelletje?

De grootse bocourti (de gele) is van kop t/m staart 35cm lang, maar niet alleen lang uiteraard, zijn ook hoog & breed.

De blauw vis op foto 2... is dat niet roze???
 

Terug
Bovenaan