De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Zo heel moeilijk is het niet, als je zorgt voor goede voeding en licht ben je al een heel eind, al geeft dat geen garantie ben ik inmiddels achter.
 
Slecht nieuws, de Corymbosa heeft het niet gered viel van ellende uit elkaar, dus.... weg ermee:D
P4010030.JPG
P4010031.JPG


En dan nu het goede nieuws, de kaamlaag is zienderogen verminderd:thumbs:.

De slangen van de pomp heb ik ook maar even schoongemaakt en dit leverde toch aanzienlijk meer stroming op, dus hieruit kan ik concluderen dat ik iedere 6 a 8 weken de slangen schoon moet maken:help:

Het blinderen van de slangen zou veel helpen heb ik gelezen?
 
Het blinderen van de slangen zou veel helpen heb ik gelezen?
Dat kan daadwerkelijk helpen, overigens is het zo dat als je in het begin veel de slangen moet schoonmaken dat het ook zo blijft, dat kan langzamerhand ook minder worden.
 
Hier ook maar 2x per jaar ofzo
Misschien komt het omdat de bak net nieuw is en nog niet helemaal in balans, de tijd zal het leren.
ik dacht eerst dat het filter misschien wat vuil was en dat daardoor de stroming terugliep, maar het was nog heel schoon in de mandjes.
De slangen leken zo op het oog niet vuil, maar toch kwam er veel prut uit, met name in de bocht van de aanzuig
 
Update!

Het lijkt de laatste paar dagen allemaal wat beter te gaan, de nieuwste blaadjes van de Ludwigia vervormen wat minder, en de Lobelia Cardinales behoud nu ook zijn blaadjes, een week terug had ie er aardig wat losgelaten namelijk, waarom? geen idee.

Sinds een week staat de verlichting 1,5 uur langer en ik voeg al een tijdje extra Kalium toe, en dat lijkt zijn vruchten af te werpen alleen het Belgisch groen heeft nog wat gedraaide bladeren nu, mocht dat zo blijven dan ga ik over een tijdje de Gh iets verhogen.

Helaas is de kaamlaag nog wel behoorlijk aanwezig, maar verder gaat het wel :thumbs:

1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
 
super dat je verbetering ziet. De planten zien er in mijn ogen perfect uit.
 
De planten zien er in mijn ogen perfect uit.
Het begint nu ook dichtbij het gewenste resultaat te komen, alleen de bladeren van het Belgisch groen vervormen nog (lichtgroene bos rechts)
 
fijn om te horen.
:thumbs:

Ja het gaat de goede kant op, alleen die kaamlaag blijft hardnekkig, geen idee waar dat vandaan komt, als de bak vol met slecht groeiende/stervende planten zou staan had ik het begrepen, maar dat is zoals je kunt zien niet het geval.

Gisteravond afgeheveld, en nu is de laag alweer zo dik, rechts net buiten beeld hangt de skimmer maar die helpt niets, de oppervlakte staat ook helemaal stil aan die kant.
Stroming is er wel genoeg, als ik de laag heb afgeheveld beweegt de gehele oppervlakte
 
Laatst bewerkt:
:thumbs:

Ja het gaat de goede kant op, alleen die kaamlaag blijft hardnekkig, geen idee waar dat vandaan komt, als de bak vol met slecht groeiende/stervende planten zou staan had ik het begrepen, maar dat is zoals je kunt zien niet het geval.

Gisteravond afgeheveld, en nu is de laag alweer zo dik, rechts net buiten beeld hangt de skimmer maar die helpt niets, het water staat ook helemaal stil aan die kant.

Raar hoor, maar ik had dat probleem ook, totdat ik er een skimmer in heb gehangen. Ik zou het moeten nakijken wanneer ik hem heb gekocht (even gespiekt, bij Pet's Place via Bol.com, 22 februari). Echt een wateroppervlak als een spiegel. Zou hem eigenlijk eens uit moeten zetten om te zien of zich een nieuwe kaamlaag vormt. Ga ik dus nu ook doen. Ben wel nieuwsgierig.

Hier gaan de planten ook goed, sinds er zoveel puntslakken uit zijn is de bezetting ook laag :S.
Zeg jij het maar :rolleyes:
 
Ik zie veel vlokjes voer drijven?
:juggle:

Of lijkt dat maar zo?
Dat is natuurlijk maar een momentopname.
Ik weet niet wat je voert en in welke verhoudingen/ hoeveelheden maar misschien (tijdelijk) afstappen van vlokvoer en overschakelen op diepvries voer/levend voer?
 
Hai, sorry dat ik hier zo even inbreek :) maar ik las een paar bladzijden terug dat jouw bio-mengsel maar 5 dagen goed loopt, en ik was dus benieuwd hoeveel bellen jij uit je mengsel haalt wanneer het goed loopt, en wat voor mengsel je gebruikt.
Als je geen zin hebt om te antwoorden ook goed hoor :)
 
totdat ik er een skimmer in heb gehangen
Die van mij is denk ik niet sterk genoeg
Zeg jij het maar
Euh, ik weet het niet:D
Ik zie veel vlokjes voer drijven?
:juggle:

Of lijkt dat maar zo?
Dat lijkt misschien zo, het is geen voer maar het zijn luchtbelletjes (assimilatie) die onder de laag blijven hangen, voeren doe ik sowieso al matig.
Soms voer ik ook een dag niets en dan is de laag net zo erg.
 
Laatst bewerkt:
Hai, sorry dat ik hier zo even inbreek
Dat mag hoor,

Ik gebruik een 1,5 liter fles die ik voor 80% vul, daarin gaat 170 gram suiker, een halve gram gist en een theelepel plantenvoeding (goedkope meuk)
De eerste 4 a 5 dagen heb ik zo'n 20 a 25 bellen per minuut, daarna zakt het af, de 7e dag heb ik er nog maar 12 a 14 bellen
 
Dat mag hoor,

Ik gebruik een 1,5 liter fles die ik voor 80% vul, daarin gaat 170 gram suiker, een halve gram gist en een theelepel plantenvoeding (goedkope meuk)
De eerste 4 a 5 dagen heb ik zo'n 20 a 25 bellen per minuut, daarna zakt het af, de 7e dag heb ik er nog maar 12 a 14 bellen

Ok, daar kijk ik van op.

Ik tel tegenwoordig de bellen in de bellenteller, en die zijn kleiner dan de taifun, maar wij hebben onze flessen op een roulatie systeem. De fles die een week is ingedraaid geeft nu 31 bellen per minuut.

Een nieuwe fles komt een halve tot hele week op een andere bak om het gist omhoog te krijgen. Daarna komt hij op de Rio180 en geeft hij tussen de 20 en 30 bellen per fles voor 2 weken lang. Daarna halen we de fles weg. Ons mengsel geeft na 4 weken nog zo'n 6 bellen dus dan is de kracht er wel uit. En we wisselen de flessen dan dus om de week wisselend.

We waren zelf eigenlijk verbaast hoe lang het bleef lopen.
 
Dat is wel veel, maar kleine belletjes zeg je? en wat gebruik je als mengsel?

Met kleine bellen bedoel ik... De bellen die we hadden in de taifun, kwamen vanaf de co2 slang, 4mm binnenmaat. De bellen in de bellenteller van jbl, komen door een staafje/slangetje, wat smaller is dan 4mm binnenmaat. Dus daarom geef ik aan welke bellen ik bedoel. 8 bellen uit de 4mm luchtslang waren ongeveer 12 bellen in de jbl bellenteller.

Ons mengsel is afgrijselijk simpel. Wij gebruiken de bio co2 flessen van JBL. Daarin mengen we 6dl handwarm water, 0,5gr gist en 25gr suiker goed. Daarna storten we zonder te schudden nog 75 gr suiker er in.

We hebben op dit mengsel ergens de eerste dagen een kleine cm schuim, daarna niet meer.

Na 4 weken is het mengsel volledig helder en ligt er alleen nog wat gist op de bodem.
 
Daarna storten we zonder te schudden nog 75 gr suiker er in.
Dat wil ik ook nog eens proberen, hoe snel start de fles dan op? en heb je de eerstvolgende dag al veel bellen?
 
Dat wil ik ook nog eens proberen, hoe snel start de fles dan op? en heb je de eerstvolgende dag al veel bellen?

Wij hebben nu 33 a 34 bellen op de fles die al een week loopt, en 21 bellen op de fles die gisterenmiddag rond 5 uur is opgestart. Wij hebben wel de flessen tegen het aquarium aanstaan (meer constante temperatuur), en een huls om de fles zoals er bij jbl standaard bij zit.

IMG_20190408_161709.jpg
 
Wij hebben wel de flessen tegen het aquarium aanstaan (meer constante temperatuur)
Ik houd ze ook op 23 graden in een apart bakje water en 25 watt heater.
Welke gist gebruik je?
 
Ik houd ze ook op 23 graden in een apart bakje water en 25 watt heater.
Welke gist gebruik je?


Ow, ja, wij verwarmen ze op zich verder niet. Als ik een hogere opbrengst wil, plaats ik de fles bovenop de lichtkap, dan gaat hij mee in het lichtritme, zonder licht minder bellen dan nu, met licht meer bellen dan nu.
De temperatuur van het aquarium waar ze tegenaan staan is rond de 22 a 23 graden.

En gewoon gist in van die kleine zakjes, dr oetker? We gebruiken het ook voor brood en pizzadeeg :) We willen nog op jacht naar een grotere verpakking, maar ook met deze zakjes zijn de kosten te verwaarlozen.
 

Terug
Bovenaan