De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Ik weet niet of je deze mogelijkheid al bekeken hebt?
Ik heb vele mogelijke oorzaken bekeken, teveel ijzer ben ik nog niet tegengekomen overigens, maar ik doseer maar 0,4 ppm per week, verdeeld over 7 dagen en dat is zoveel nog niet.
Het hout heb ik ook al als mogelijke boosdoener geacht, maar dit stond ook in mijn andere bakken zonder een kaamlaag.
De bodem lijkt het me ook niet, is gewoon filterzand wat ik ook jaren in een andere bak gehad heb, wel nieuw gekocht voor deze bak.

Het is en blijf een raadsel, slechte balans zou ook het probleem kunnen zijn, maar de plantjes doen het nu ook redelijk tot goed.

Zelfs na afhevelen en een 50% waterwissel is ie er binnen een paar uur alweer:stom:
 
Vervelend dat je er maar niet vanaf komt.
Ja leuk is anders....
Dit is mijn derde aquarium met nagenoeg dezelfde inrichting, enige verschil is de hoeveelheid licht, ik heb weleens gelezen dat planten die hard groeien dit ook kunnen veroorzaken, maar in de nachtelijke uren ontstaat de laag ook.
 
Dat van die ijzer bacteriën had ik hier gelezen. Het probleem op dat forum lijkt sterk op dat van jou

https://www.ukaps.org/forum/threads/surface-scum-keeps-coming-back.2389/
Hmmm, thread ook gelezen.
Even ingaan op de aangedragen oorzaken en oplossingen.

IJzerbacterieën. Gaan die niet dood door een Bactopur Direct kuur? Bij mij ging het vrolijk verder na die kuur.
In de natuur zou de laag andere kleuren kunnen aannemen, waaronder bruin. Ik had inderdaad een bruine aanslag (geen diatomen) op de ruiten.


En planten die zuurstof afgeven en daarmee troep mee naar boven nemen gaat hier niet op, mijn planten bubbelen niet.

Laag verdween inderdaad door een luchtpompje maar kwam steeds terug. Of de skimmer het heeft opgelost ben ik nou het testen.
Waarschijnlijk heb/had ik dezelfde laag als Patrix, dus vandaar mijn kanttekeningen.

Heel erg benieuwd wat de bevindingen van @Patrix zijn.
 
Dat van die ijzer bacteriën had ik hier gelezen. Het probleem op dat forum lijkt sterk op dat van jou

https://www.ukaps.org/forum/threads/surface-scum-keeps-coming-back.2389/

Wat een informatief draadje. Niet zozeer de ijzerbacterien wat mij betreft, dat ken ik niet maar wel de rest van het draadje. Balans in licht, voeding en co2, en het nut van sterke filtering tbv voorkoming kaamlaag.

Overgevende planten, brrrr, daar zou je zo een horrorfilm bij kunnen bedenken.
 
Het probleem op dat forum lijkt sterk op dat van jou
Dank je voor de link, de tweede foto lijkt idd veel op wat ik heb, het ijzerverhaal is het bij mij denk ik niet, tekortkoming in de voeding zou kunnen.
Ik had inderdaad een bruine aanslag (geen diatomen) op de ruiten.
Bij mij is de aanslag op de ruiten niet bruin, maar van hetzelfde soort als de kaamlaag, (vettige substantie)
En planten die zuurstof afgeven en daarmee troep mee naar boven nemen gaat hier niet op, mijn planten bubbelen niet.
Mijn planten bubbelen wel, maar dat kan of zuurstof zijn of de planten lekken suikers vanwege het feit dat ze gestrest zijn door te weinig voeding.
Nu ik even naar mijn bak kijk zie ik dat sommige belletjes heel snel naar boven gaan, maar sommige ook beduidend langzamer, die laatste zouden dan de lekkende suikers kunnen zijn (bedenk ik me nu)
Maar het feit dat bij jou de planten niet bubbelen/lekken maakt deze theorie dan weer niet hard, al zou het probleem bij jou gekomen zijn door de Bacto kuur?
Of de skimmer het heeft opgelost ben ik nou het testen.
Hier ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik heb wel een vermoeden dat het bij mij met de verhouding licht en voeding te maken heeft, mijn andere bakken draaiden op veel minder licht en daar had ik het probleem niet.
 
maar van hetzelfde soort als de kaamlaag, (vettige substantie)
Vettig voelde het wel aan.

Ik had wel veel last van diatomen dus wellicht dat de kaag daardoor bruin werd.

Ik zit mobiel, quoten lukt even niet. Ik heb in dit bakje lang iets van kaamlaag gehad al was het zeer minimaal, maar na Bactokuur werd het pas zo’n ondoordringbare laag.
Alleen, als het door de Bacto kuur komt, waarom houdt het maanden aan?
Voor de bacto leek het meer op een vlies zoals je op thee soms hebt, erg dun en te breken.

Skimmer staat uit, na 24 uur nog helemaal schoon, een spiegeltje. Maar het heeft eerder wat langer geduurd tot het terug kwam. Nog afwachten.
 
Alleen, als het door de Bacto kuur komt, waarom houdt het maanden aan?
Ja dat is ook weer vreemd idd, na een paar weken zou alles wel weer hersteld moeten zijn.
Ik heb ook een keer een bacto kuur gedaan en had maar een paar dagen last van een kaamlaag, maar veel stugger/harder dan wat ik nu heb, als ik daar in prikte zag je het breken, nu is het een slijmerige laag.

Hierbij nog een filmpje van de belletjes, sommige vliegen omhoog (zuurstof), maar de meeste gaan traag naar boven, dit lijken me dan de suikers??


En het Belgisch groen doet het momenteel als enige nog niet zo goed en lijkt ook te lekken?
 
Laatst bewerkt:
Sinds wij co2 toevoegen aan onze lido120 bubbbelen de planten daar ook. Eerder alleen bij stevige waterwissels maar nu bijna altijd richting het einde van de lichtperiode. En geen kaamlaag hier. Ik zal er eens op letten of hier ook bubbels in verschillende snelheden opstijgen

Bubbelen bij jou alle planten?

Op zich klinkt het heel logisch dat het een probleem met voeding /en of co2 zou kunnen zijn, als je nu veel sterkere verlichting hebt.

En hee, nav dat filmpje van je Belgisch groen, zo'n sliert belletjes zie ik hier ook vaak. Of zag ik vaak Ik moet er eens op letten.
 
Wat een informatief draadje.

Zeker de posts van Ceg4048 (aka Clive) zijn altijd informatief!
Co2/co2-distributie/EI en flow zijn zijn stokpaardjes (hij wordt niet zomaar "high-priest of nutrient/co2" genoemd :D) maar hij heeft bijna altijd gelijk!
Zijn posts zijn steeds to the point en rechtdoorzee! :thumbs:
Ik ben fan. Fan van Clive! ;)

Ja dat is ook weer vreemd idd, na een paar weken zou alles wel weer hersteld moeten zijn.
Ik heb ook een keer een bacto kuur gedaan en had maar een paar dagen last van een kaamlaag, maar veel stugger/harder dan wat ik nu heb, als ik daar in prikte zag je het breken, nu is het een slijmerige laag.

Hierbij nog een filmpje van de belletjes, sommige vliegen omhoog (zuurstof), maar de meeste gaan traag naar boven, dit lijken me dan de suikers??


En het Belgisch groen doet het momenteel als enige nog niet zo goed en lijkt ook te lekken?


De bellenstroom in het tweede filmpje is "lekkende suiker", als het echt een stroom bellen is is het zelden assimilatie.

Verder zou ik Clive zijn redenering volgen en in dit geval eerst naar de flow kijken (aangezien CO2 en voeding aanwezig zijn).
En het valt me op dat er amper oppervlaktebeweging te zien is in het filmpje.
In het rechterdeel van de bak staat het oppervlak zelfs compleet stil lijkt het...?
Eigenlijk zie ik ook amper planten bewegen in de bak?
Flow is nochtans cruciaal, zeker in plantenbakken!
Wat heb je nu juist aan flow?
900l/u bruto is je filter of?
Als er 600 l/u overblijft zal het veel zijn. Dan zit je eigenlijk maar aan een goede drie keer bakinhoud per uur.
Ik besef (en weet) dat er veel tegenstand zal komen door wat ik nu ga zeggen maar ik ga het toch doen! :D:cool:

De pompcapaciteit van 3 keer de bakinhoud per uur is te weinig voor je bak. (toch alleszins in deze opstelling van de filteruitstroom)
De 10xbakinhoud-regel is dan misschien soms overdreven (en ik weet dat er genoeg mensen zijn die het met minder flow wel klaarspelen) maar om het met Clive te zeggen:

"Any time you see surface scum, whether it be oily, white, brown or green it means that your plants are trying to communicate with you. What they are saying is that they are not happy with you." :thumbs:

Dus hoe we het ook draaien of keren: er is iets niet 100% in balans.

My two cents: Check, re-evaluate and adjust the flow (surface & distribution)!

Mogelijke aanpassingen:
Misschien is een spraybar over de lengte van de bak een idee (dit zal de beschikbare stroming beter verdelen over de ganse bak).
Of een lilypipe voor een bredere, diepere stroming.
Of meer filterpower.

Aangezien jij moeilijk je co2 kan opschroeven kan je ook omgekeerd te werk gaan en het licht nog iets meer dimmen (of afdekken) zodat er minder (snel) zichtbare assimilatie optreedt.
Je planten staan nu in een vrij hoge versnelling door het licht waardoor hun stofwisseling (afvalproductie) ook zeer snel gaat.
Door de groeisnelheid te verminderen vertraag je automatisch ook de stofwisseling en vermindert de "uitstoot" door de planten.

Dus door enerzijds de flow (en/of filtratie) op te krikken of te optimaliseren en anderzijds de plantengroei ietwat af te remmen kan je waarschijnlijk de balans vinden.
 
De bellenstroom in het tweede filmpje is "lekkende suiker"
Ja dat besef ik me nu ook, de kapotte Corymbosa die ik had vertoonde hetzelfde, niet alle bellen zijn suikers maar toch zeker de helft (of meer)
In het rechterdeel van de bak staat het oppervlak zelfs compleet stil lijkt het...?
Ja dat klopt dat komt door de kaamlaag, die met de dag erger wordt nu.
900l/u bruto is je filter of?
Mijn pomp geeft 900 liter bruto idd, hoeveel daar van over blijft weet ik niet.
De pompcapaciteit van 3 keer de bakinhoud per uur is te weinig voor je bak. (toch alleszins in deze opstelling van de filteruitstroom)
Meer stroming zou er wellicht voor kunnen zorgen dat de kaamlaag minder snel ophoopt, maar is niet de oorzaak van de lekkende suikers? Het Belgisch groen krijgt redelijk wat flow en deze lekt ook suikers.
In mijn oude bak had ik een soortgelijke stroming en daar ging het wel goed, wel met veel minder licht, dus minder behoeftes uiteraard
Dus hoe we het ook draaien of keren: er is iets niet 100% in balans.
Dat ben ik met je eens, maar alleen meer stroming zal het probleem niet oplossen denk ik?
Je planten staan nu in een vrij hoge versnelling door het licht waardoor hun stofwisseling (afvalproductie) ook zeer snel gaat.
waarschijnlijk gaat het allemaal te hard qua verlichting idd, sinds de verlichting langer staat lijkt de kaamlaag ook toe te nemen, met name de laatste paar dagen wordt het steeds erger.
Vreemd genoeg staan de planten (op het Belgisch groen na) er toch goed bij, en nog steeds geen spoor van alg, terwijl planten met tekorten toch redelijk snel alg moeten veroorzaken?
kan je ook omgekeerd te werk gaan en het licht nog iets meer dimmen (of afdekken)
Ja dat ga ik zo snel mogelijk doen, hopelijk komen de lagere plantjes dan niet in de problemen.
Dus door enerzijds de flow (en/of filtratie) op te krikken of te optimaliseren
Ik heb een spraybar in de kast liggen, deze heb ik er even in gehad maar deze floot behoorlijk vandaar dat ik nu het mondstuk erin heb.

Vanaf morgen ga ik de verlichten eens flink afdekken (50%) en dan maar eens zien wat er gebeurd.
Vreemd is wel dat in de donkere uren de kaamlaag zich ook vormt, wellicht bloeden de planten nog wat na dan in de nacht? (arme plantjes)

Nog een filmpje van de oppervlakte (bijna) zonder de kaamlaag, hier zie je dat er wel enigszins beweging is rechts.
 
Laatst bewerkt:
Om een fluitende spraybar een toontje lager te laten zingen hebben wij heel voorzichtig een gaatje iets uitgeboord, soms 2 of 3. Dat werkte voor ons goed.
 
Meer stroming zou er wellicht voor kunnen zorgen dat de kaamlaag minder snel ophoopt, maar is niet de oorzaak van de lekkende suikers? Het Belgisch groen krijgt redelijk wat flow en deze lekt ook suikers.

De kaamlaag wordt niet perse (enkel) door lekkende suikers veroorzaakt denk ik..
In high tech bakken is flow extra belangrijk net omdat alles in hogere versnelling gebeurt.
Dus wanneer je planten groeien als een malle produceren ze sowieso meer afvalstoffen dan traag groeiende planten.
Een goede flow zorgt dan enerzijds voor goede distributie van co2/voeding maar ook voor goede afvoer van afvalstoffen richting het filter.
Dus in jouw geval zou dat dan betekenen dat je planten zich misschien zelfs een beetje té goed voelen... ;):juggle:
Dat ze zo snel gaan dat de flow niet volstaat om alles efficiënt en tijdig af te voeren.

Dat ben ik met je eens, maar alleen meer stroming zal het probleem niet oplossen denk ik?

Mja, dat weet ik nog zo niet.
Ik geloof in het belang van flow dus...
Maar ook vandaar dat ik zou overwegen om het licht iets te dimmen icm het optimaliseren van de stroming/oppervlaktebeweging...

wellicht bloeden de planten nog wat na dan in de nacht? (arme plantjes)

Zo ongelukkig zien ze er nu toch ook niet uit hoor vind ik eerlijk gezegd. :D;)

Het lijkt me eerder kwestie van wat "finetuning", nog een beetje balanceren...
 
Laatst bewerkt:
De kaamlaag wordt niet perse (enkel) door lekkende suikers veroorzaakt denk ik..
Dat hoop ik nu eigenlijk wel, als ik het licht/voeding/flow probleem aan ga pakken ben ik er namelijk vanaf (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk)
Dus in jouw geval zou dat dan betekenen dat je planten zich misschien zelfs een beetje té goed voelen... ;):juggle:
Dat ze zo snel gaan dat de flow niet volstaat om alles efficiënt en tijdig af te voeren.
In deze stelling kan ik me wel vinden, ze staan er allesbehalve slecht bij idd, alleen is de prullenbak te snel vol ja.
Een grotere pomp hoeft niet perse, een stomingspompje erbij zal ook volstaan? (wave maker)
De biologische werking lijkt me toch wel voldoende van mijn filter?
Maar ook vandaar dat ik zou overwegen om het licht iets te dimmen
Dat ga ik asap doen, en dan zodanig dat er niets meer lekt/assimileert, hopelijk krijgen de lage planten dan nog wel voldoende licht.
Zo ongelukkig zien ze er nu toch ook niet uit hoor vind ik eerlijk gezegd.
Ondanks dat ze het blijkbaar moeilijk hebben staan ze er toch nog fris bij ja, (dank je)
Idd, werk aan de winkel.
Wat ik nog wel overweeg is om een beetje Ca en Mg toe te gaan voegen, als ik kijk naar de behoeftes voor optimale groei zit ik behoorlijk laag met deze twee Macro's.
 
In vervolg op de aanpak van de kaamlaag heb ik vandaag de Tl buisjes voor een groot deel afgeplakt, de planten lekken/bubbelen nu niet meer.

Mede dankzij @willem666 ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal veel te hard gaat in mijn bak, planten groeiden behoorlijk hard en gingen ook suikers lekken omdat ze door de minimale stroming blijkbaar niet genoeg voeding konden opnemen, plus dat de afvalstoffen die ze produceerden niet snel genoeg afgevoerd werden door de matige stroming.

En ik maar denken dat er een voedingstekort was, en dat de belletjes bestonden uit zuurstof, maar gezien de trage snelheid waarmee ze omhoog gaan had ik al eerder kunnen zien dat het geen zuurstof bellen waren.:stom:
Maar goed, ik heb nog niet eerder een bak gehad ie zo aan het bellen blazen was en ik ging er dus vanuit dat de planten het naar hun zin hadden onder de felle lampkes.

Vooralsnog ziet het er goed uit, morgen krijg ik 2 nieuwe TL buisjes binnen en zal de verlichtingssterkte met 35% verminderd worden, hopelijk hebben mijn planten nog voldoende daaraan maar dat zie ik snel genoeg.

Op het filmpje is goed te zien dat de planten nu niet meer lekken en ik ben dan ook benieuwd hoe het de komende dagen uit gaat pakken, vooralsnog ziet het er goed uit, niet te hard juichen maar met de sterkere verlichting stond de oppervlakte al na een paar uur stil, nu beweegt ie nog :thumbs:

De stroming ga ik binnenkort ook proberen te vermeerderen, ik weet alleen nog niet hoe, blijkbaar is de JBL902 toch wat aan de lichte kant voor mijn bak, harder dan dat ie nu staat kan ie niet, terwijl ie de eerste paar weken wel goede stroming gaf en ik hem zelfs op 50% had staan:juggle:

 
Inderdaad niet te vroeg juichen maar het klinkt al veelbelovend.
Door jou zoektocht heb ik nu ook een hele boel bij geleerd, zeer leerzaam. Wie had gedacht dat planten lekken als ze te veel licht krijgen in verhouding met hun co2 en voedingsstoffen...
Als ik het goed begrijp is het debiet van je filter flink gezakt? Misschien nog eens de in- en uitlaat reinigen samen de sponzen? Ik kan me inbeelden dat deze rap debiet verliezen als ze zo een kaamlaag moeten verwerken
 
maar het klinkt al veelbelovend.
inmiddels 6,5 uur gedraaid op de gedimde verlichting en ik zie al verbetering mbt de kaamlaag:thumbs:
Er zijn nog wel een paar planten die iets lekken, maar dat zullen beschadigde bladeren zijn dus die ga ik morgen even verwijderen.
oor jou zoektocht heb ik nu ook een hele boel bij geleerd, zeer leerzaam.
Ik zelf ook, mijn andere bakken draaide op zwakke verlichting en dan gaat alles een stuk makkelijker.
Wie had gedacht dat planten lekken als ze te veel licht krijgen in verhouding met hun co2 en voedingsstoffen..
Ik was helemaal blij met de assimilatie belletjes, waarvan blijkbaar 80% geen assimilatie was:D
Mijn vorige bakken draaide op low light daar had ik dit soort problemen nooit.
Lekkende planten heb ik wel eens gezien, maar dan alleen na het snoeien.
Als ik het goed begrijp is het debiet van je filter flink gezakt?
Inmiddels al wat winst weten te behalen door het (garnalen) sponsje wat over de inlaat zit schoon te maken, zonder het sponsje gaat het blijkbaar nog harder dus daar moet iets anders voor komen.
Slangen heb ik een tijdje terug al schoon gemaakt, en dat scheelde ook enorm.
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik nooit heb geweten dat planten op deze manier konden lekken.
Nee ik ook niet, ik dacht dat alleen kapotte bladeren/steeltjes dat deden.
Maar achteraf is het niet alleen het lekken wat de kaamlaag veroorzaakt, snelgroeiende planten produceren ook veel afvalstoffen en blijkbaar kan mijn filter dat niet aan.

Dus ik kan of alles aan gaan passen om met sterke verlichting door te kunnen draaien.
Of ik neem zwakkere verlichting, wat ik nu dus ga doen.
Ik heb de lampen vandaag met alufolie afgedekt, morgen komen er 21 watt lampen in nu is dat nog 39.
Grappige is wel dat de 21 watt lampen meer lumen per watt produceren dan de 39 watt

Er heeft zich inmiddels wel een kaamlaagje gevormd, maar een stuk minder dan de afgelopen dagen.
 
Laatst bewerkt:
Professionele dimmer:thumbs:
P4100005.JPG
 
It's Amazing Mike!

Gisteravond voor het laatst de Kaamlaag afgeheveld en tot nu toe blijft ie nog steeds weg, morgen haal ik ook het skimmertje weg (die ik voor niets gekocht heb want die hielp niets)
Ik had dus al veel langer de verlichting moeten dimmen, de afgelopen weken iedere dag de laag weg kunnen scheppen:stom:

Zelfs in de nacht vormde de laag zich, dat zal gekomen zijn door alle suikers/afvalstoffen die nog in het water zaten van de planten die het overdag blijkbaar moeilijk hadden

Nu maar hopen dat de lage planten nog voldoende licht krijgen:juggle:
 
Laatst bewerkt:
Das geweldig meneer Zeester!
Echt ongelooflijk, ik ben ook reuze blij nu.
Toppie! Ik ben benieuwd naar het resultaat op langere termijn.
Ja zeker TOP, ik ben ook benieuwd wat de planten gaan doen in de komende tijd.
Op dit moment heb ik de buizen voor 40% afgedekt, morgen komen er nieuwe buizen in die ongeveer 40% procent minder lumen geven.

Al vraag ik me wel af of de zwakkere buisjes diep genoeg doordringen, waarschijnlijk zullen de (sterkere) afgeplakte buizen toch dieper doordringen (denk ik) omdat de niet afgeplakte delen nog steeds feller zijn dan de zwakkere buisjes... ben ik te volgen:D:juggle:
 
Ik hoop dat het zo blijft en weet dat met meer licht de planten meer afval kunnen produceren maar je mag toch verwachten dat de bacteriecultuur zich daaraan aanpast en dat dit dan van korte duur zal zijn.
Nou ja, we gaan het allemaal zien en hou ons op de hoogte als je wil;)
 
en weet dat met meer licht de planten meer afval kunnen produceren maar je mag toch verwachten dat de bacteriecultuur zich daaraan aanpast
Mijn stroming is daar blijkbaar niet sterk genoeg voor om tijdig alles af te voeren, daarnaast lekten de planten ook nog suikers en dat was denk ik de grootste boosdoener.
hou ons op de hoogte als je wil
Zeker! niks is leuker dan te vertellen dat het goed gaat:thumbs:
 
Wat super om te lezen dat er positieve ontwikkelingen zijn voor je aquarium.
En ik leer veel van hier meelezen. Na jouw filmpje en de commentaren daar op, realiseerde ik me pas dat wij eerder ook een probleem hadden met een plant.
Nu kunnen we het dus beter in de gaten houden.

Veel succes en plezier vast met de verdere ontwikkelingen. Ik blijf meelezen.
 
probleem hadden met een plant
Mijn Corymbosa was er zo erg aan toe dat ik deze heb moeten verwijderen, had ik maar een stekje bewaard bedenk ik me nu.
Veel succes en plezier vast met de verdere ontwikkelingen
Dank je, komt vast goed,
Nu nog even spelen met de juiste hoeveelheid licht de komende tijd, net tegen de grens is het mooiste natuurlijk.
 
Ik ben niet bekend met luxe licht als wat jij hebt :)
Maar is er dan ook een optie om bijvoorbeeld aan de ene kant feller licht te hebben, voor lagere planten of planten die dat nodig hebben, en aan de andere kant minder fel licht?

Of zijn er opties om boven de meest gevoelige planten drijfplantjes toe te passen om het licht plaatselijk te verminderen?
 

Terug
Bovenaan