Wat een informatief draadje.
Zeker de posts van Ceg4048 (aka Clive) zijn altijd informatief!
Co2/co2-distributie/EI en flow zijn zijn stokpaardjes (hij wordt niet zomaar "high-priest of nutrient/co2" genoemd
😀) maar hij heeft bijna altijd gelijk!
Zijn posts zijn steeds to the point en rechtdoorzee!
Ik ben fan. Fan van Clive!
😉
Ja dat is ook weer vreemd idd, na een paar weken zou alles wel weer hersteld moeten zijn.
Ik heb ook een keer een bacto kuur gedaan en had maar een paar dagen last van een kaamlaag, maar veel stugger/harder dan wat ik nu heb, als ik daar in prikte zag je het breken, nu is het een slijmerige laag.
Hierbij nog een filmpje van de belletjes, sommige vliegen omhoog (zuurstof), maar de meeste gaan traag naar boven, dit lijken me dan de suikers??
En het Belgisch groen doet het momenteel als enige nog niet zo goed en lijkt ook te lekken?
De bellenstroom in het tweede filmpje is "lekkende suiker", als het echt een stroom bellen is is het zelden assimilatie.
Verder zou ik Clive zijn redenering volgen en in dit geval eerst naar de flow kijken (aangezien CO2 en voeding aanwezig zijn).
En het valt me op dat er amper oppervlaktebeweging te zien is in het filmpje.
In het rechterdeel van de bak staat het oppervlak zelfs compleet stil lijkt het...?
Eigenlijk zie ik ook amper planten bewegen in de bak?
Flow is nochtans cruciaal, zeker in plantenbakken!
Wat heb je nu juist aan flow?
900l/u bruto is je filter of?
Als er 600 l/u overblijft zal het veel zijn. Dan zit je eigenlijk maar aan een goede drie keer bakinhoud per uur.
Ik besef (en weet) dat er veel tegenstand zal komen door wat ik nu ga zeggen maar ik ga het toch doen!
😀😎
De pompcapaciteit van 3 keer de bakinhoud per uur is te weinig voor je bak. (toch alleszins in deze opstelling van de filteruitstroom)
De 10xbakinhoud-regel is dan misschien soms overdreven (en ik weet dat er genoeg mensen zijn die het met minder flow wel klaarspelen) maar om het met Clive te zeggen:
"Any time you see surface scum, whether it be oily, white, brown or green it means that your plants are trying to communicate with you. What they are saying is that they are not happy with you."
Dus hoe we het ook draaien of keren: er is iets niet 100% in balans.
My two cents: Check, re-evaluate and adjust the flow (surface & distribution)!
Mogelijke aanpassingen:
Misschien is een spraybar over de lengte van de bak een idee (dit zal de beschikbare stroming beter verdelen over de ganse bak).
Of een lilypipe voor een bredere, diepere stroming.
Of meer filterpower.
Aangezien jij moeilijk je co2 kan opschroeven kan je ook omgekeerd te werk gaan en het licht nog iets meer dimmen (of afdekken) zodat er minder (snel) zichtbare assimilatie optreedt.
Je planten staan nu in een vrij hoge versnelling door het licht waardoor hun stofwisseling (afvalproductie) ook zeer snel gaat.
Door de groeisnelheid te verminderen vertraag je automatisch ook de stofwisseling en vermindert de "uitstoot" door de planten.
Dus door enerzijds de flow (en/of filtratie) op te krikken of te optimaliseren en anderzijds de plantengroei ietwat af te remmen kan je waarschijnlijk de balans vinden.