De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Volgens mij zit er rechts nog één maar daar ben ik niet zeker van.
 
Gister alles weer even fris gemaakt, het middenstuk even opnieuw ingedeeld, dus tijd voor wat :foto:

1.JPG
1a.JPG
3.JPG


Het gaat allemaal nog redelijk goed, paar algjes gehad in het middenstuk dus vandaar de uitdunning.
De Crypto's links en rechtsvoor worden ook eindelijk wakker na 3 maanden.

Alleen de kaamlaag is nog steeds een beetje aanwezig maar het kleine beetje wordt bijgehouden door de skimmer.
Ik wil met de tijd ook een kaamlaagvrije bak zonder skimmer, maar geen idee wat ik nog moet aanpassen daarvoor, inmiddels wel een spraybar geplaatst maar dat veranderd niets aan de kaamlaag, wel een betere stroming:thumbs:

P4280010.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dank je, dat straatje is nog in aanbouw/groei:D

Die Crypto's zijn echt traaaaaaag idd, maar meestal als ze beginnen komt het wel goed, en voor je het weet staat er een struik.
 
Geduld is een schone zaak zoals je weet he
Dank je, en tja geduld.... 3 maanden wachten duurt lang hoor:D

Wat een bak! Mooie frisse planten. En wat zijn die pandas leuk op de achtergrond
Thanks, ja die Panda's zijn erg druk de laatste tijd, heeft wellicht te maken met het aantal jongen wat er nu zit, ik zie kleine en nog kleinere baby's dus volgens mij hebben ze meerdere keren eitjes gelegd.
 
Nog een totaaltje met de Led verlichting
P4280008.JPG


Beetje wazig maar dat doet de camera als er te weinig licht is
 
stippeltjes-12.jpg


Nu beginnen weer enkele nieuwe blaadjes te kreukelen van het Belgisch groen.
Het ging een tijdje goed nadat ik de verlichting had verminderd, maar nu begint het gedonder weer.
Ook de kaamlaag is nog ietsie aanwezig, weliswaar 80% minder dan voorheen maar toch.
Er moet dus ergens een tekort aan zijn, wie het weet mag het zeggen.
P4300020.JPG


50% waterwissel per week
Stroming geoptimaliseerd dmv een spraybar

Fosfaat 2 ppm
Nitraat 20 ppm
Kalium 20 ppm
Tenso 7 ml per dag (met magnesium), wat neerkomt op 0,55 ppm Fe per week
Verlichting brand 7,5 per dag en is maar 42 watt op 190 liter (T5)

De kaamlaag wordt wel verwijderd door de skimmer, maar omdat de skimmer alles dus de bak inblaast heb ik geen kaamlaag maar wel een waas op de ruiten, ook wordt de bak aan het einde van de dag een beetje mistig, zodra de lampen uitgaan trekt dit weer weg.
Dus het heeft hoe dan ook te maken met de niet optimale groei van de planten.
 
Laatst bewerkt:
Zit er geen sponsje in dan?

Ja er zit een sponsje in, wel een redelijk grove.
Maar dan nog is er iets wat die kaamlaag/kromme blaadjes veroorzaakt, dat wil ik dus graag weten.
De skimmer verbergt het probleem alleen maar.

Vreemd genoeg hebben de planten links in de bak (onder de spraybar waar de stroming het zwakst) is nergens last van:(
P4300022.JPG
 
Misvormde bladeren zijn vaak het gevolg van een calcium gebrek, dus misschien dat het daaraan ligt?

Wel een hele mooie groene bak trouwens!
 
Ja er zit wel een sponsje in, wel een redelijk grove.
Maar dan nog is er iets wat die kaamlaag/kromme blaadjes veroorzaakt, dat wil ik dus graag weten.
De skimmer verbergt het probleem alleen maar.
Dat begrijp ik. Lastig probleem wat ik volg.
Ook vreemd dat je een waas in je bak krijgt. Nieuwsgierig, denk je aan bacteriebloei?
Advocaat van de duivel: zou die waas op de ruiten wel te maken hebben met het terug blazen van de kaamlaag door de skimmer? Eerder had je toch ook een laag op de ruiten, of vergis ik me?
 
Bacteriebloei lijkt me niet, als de lampen uitgaan trekt het binnen een uur weer weg namelijk.

Als ik de skimmer nu uitzet vormt zich een kaamlaag(je) maar blijft het water wel helder, dus nu kan ik kiezen, of kaamlaag of wazig water (niet er wazig hoor maar je ziet het wel)
Ja eerder had ik een (nog ergere) waas op de ruiten EN een dikke kaamlaag:D
 
Misvormde bladeren zijn vaak het gevolg van een calcium gebrek
Ja dat ben ik al tegengekomen, vreemde is dat ik dit probleem in mijn vorige aquarium nooit had.
De Gh is wel erg laag in deze regio (3,8) dus ik overweeg om wat Gh+ toe te gaan voegen van Colombo, dit bevat naast Calcium en Magnesium nog meer goede mineralen las ik (voor een gezonde vijver:D)

Verder zou ik het echt niet weten, voeding is er voldoende, stroming is goed en het Co2 gehalte ligt boven de 20 mg/l
 
Fantastisch! Ze hebben bijna hun volwassen kleur.
Ik had gehoord dat die pandas minder schuw zijn, klopt dit?
 
Wat leuk om te zien hoe ze langzaam hun tekening krijgen.
 
Ik had gehoord dat die pandas minder schuw zijn, klopt dit?
Ze zijn absoluut niet schuw idd, ik moet ze soms gewoon aan de kant duwen als ik een plantje wil plaatsen:D

Wat leuk om te zien hoe ze langzaam hun tekening krijgen.
Ja zeker erg leuk, deze is de ''grootste'' ik zie er ook steeds meer en sommige zijn nog in embryo status, net kikkervisjes
 
Ik zei nog tegen de kapper, niet te kort hé :juggle:

P5030033.JPG


P5030043.JPG


Net klaar met snoeien dus is nog wat rommelig/mistig.
 
Laatst bewerkt:
Dat is lef hebben!
:br: groeit best snel hoor dus over een week is het al weer een stuk hoger.

Het Belgisch groen blijft ook wat gekreukelde bladeren geven, dus die moest sowieso even gesnoeid worden, en omdat ik toch bezig was:D
Omdat ik een vermoeden heb van een Ca tekort ga ik vanaf vandaag Gh+ van Colombo toevoegen.
Ik begin met het verhogen met 2 dGh, kijken wat dit oplevert.
Er zitten meerdere mineralen in die goed zouden zijn voor het water en de levende have, met een beetje geluk krijg ik het laatste beetje van de kaamlaag ook weg, verder zou ik het echt niet meer weten.
 
De mist begint weg te trekken, dus nog even een paar plaatjes van de nieuwe inrichting, niet veel veranderd maar sommige planten net even iets meer door elkaar heen gezet, waardoor het minder strak moet lijken.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
 
Ja zo nu en dan doe ik dat (best vaak eigenlijk:D)
Ik haal dan ook alle planten met de voetjes uit de bodem, top afknippen en wachten op nieuwe uitlopers kan ook, maar dan zit je een tijdje tegen afgekapte stammetjes aan te kijken.
 

Terug
Bovenaan