El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
El gran rio Amazonas de Raoul
Raoul's grote Amazone rivier. :cool:



In dit topic ga ik mijn foto's en activiteiten/dagboek bijhouden voor mijn nieuwe aquarium.
Vandaag geen foto's, maar....



Vandaag in alle vroegte naar De Maanvis in Nijmegen gereden (113 km enkeltje) om mijn wensen met hen door te spreken.
De grote bak is besteld, ik ben superblij !!!!


Het volgende heb ik besteld:
- Aquarium 250x70x70 (80 met lichtkap) 12mm, transparant kit
- Aluminium frame 250x70x77 (77 is hoog, ivm de eettafel die tegen het aquarium aan komt te staan, die is ook 77 hoog.) 8 poten
- Aquarium en frame zijn zwart bekleed met 5 schuifdeurtjes.
- Bioloog 150x50x40 met drie filterkamers en een pompkamer voorzien van tussenschotten.
- De overloop wordt voorzien van drie bodemgaten, 2 stuks van 40mm voor de durso afvoer en de noodafvoer en een 32mm opvoer.
- Overloopkamer wordt 15x25 cm linksachter in de lengte van de achterwand (dus de 25 aan de achterwand en de 15 tegen de linker wand) met een kam aan de waterzijde, zo'n 2.5 cm onder de glasrand
- Het aquarium/frame wordt thuis door de Maanvis waterpas neergezet

PVC en overige techniek regel ik zelf nadat het aquarium op zijn plek staat.


Het ziet ernaar uit dat ik iig de volgende hardware ga gebruiken:
- Opvoerpomp regelbaar tot 9000 l/h van Jabao/Jecod de DCS 9000
- Verwarming Schego 600 W
- Inkbird ITC-308 controller/thermostaat voor de verwarming
- JBL Solar LED Natur 2 stuks van 120cm, schakelbaar in 2700 K, 4000 K, 6700 K
- 100 kg (4x25) filterzand 0.40 - 0.80 mm van Wildkamp



Daarnaast denk ik nog aan de volgende hardware welke ik waarschijnlijk wel direct aanschaf maar pas ga gebruiken wanneer daar de noodzaak voor is
- Nitraatfilter als bypass aangesloten op de opvoerpomp met retour terug het pompvak in van het bioloog, pvc kraan standaard dicht, op basis van hergenererend hars met NaCl, dwz NO3- wordt door Cl- vervangen.
- uv-c lamp als bypass aangesloten op de opvoerpomp met retour terug in het eerste vak van de bioloog, lamp standaard uit
Beide mogen naar mijn idee pas gebruikt worden wanneer het aquarium volledig is ingedraaid, dwz alle benodigede bacteriën reeds aanwezig zijn.


JBL levert ook nog een Solar effect LED waarmee zonsopkomst gesimuleerd kan worden.
Eventueel met een los aan te schaffen stuur computer.
Ik twijfel nog of ik die nodig heb. Misschien een LED balk van een meter.
Beslis ik later wel, of iemand moet daar tips over hebben.


PVC leidingen en achterwand ga ik zelf maken.
Geschatte levering half januari, dit ivm de feestdagen in december.


Indeling van het bioloog denk ik aan het volgende:
kamer 1: groffe mechanische en biologische filtratie door filterwatten en diverse soorten matala matten van grof naar fijn
kamer 2: bewegend bed filter met k1 kaldnes en/of bioballen, eventueel voorzien van een stromingspomp of luchtpomp om het in beweging te houden
kamer 3: siporax deze heeft een hoge bacterie hechting
pompkamer: opvoerpomp en verwarming eventueel nog wat matten indien de kamer vrij leeg is
Alle kamers zijn voorzien van roosters waarop het filtermateriaal ligt.
Ook wordt het bioloog voorzien van dekruiten.




De komende tijd ga ik de benodigde hardware bestellen.
Het grote avontuur kan beginnen, spannend.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een beste maat bak, succes en veel plezier vast
 
Ik ga je topic volgen. Ben benieuwd hoe het gaat worden, ook je achterwand.
Veel plezier!
 
Gaaf project ik ben ook benieuwd en volgend :)
 
Mooi project!
ik snap alleen het doel van de nitraatfilter niet. Zeker niet als je daardoor chloor in je bak krijgt.
 
Er is verschil in chloor en chloride.
Chloor is cl2 en clhoride is cl-. Het nitraatfilter geeft het cl- af.
Chloor dus cl2 is iig schadelijk. Van cl- weet ik het niet goed of dat schadelijk is.
Ik weet ook niet wat de watertesters van bijvoorbeeld sera meten, doen die de cl2 of de cl- meten?


Ik zie op diverse Malawi bakken het gebruik van nitraat en/of fosfaat filters.
Ook op de discuszolder wordt de nitraat/fosfaat filter aangeprezen.

Het nitraathars is nogal kostbaar, ook de reaktor waarin je 5 of 10 liter hars kwijt kan is kostbaar.
Ik houd dit filter in gedachten voor eventueel later, laat ik eerst maar eens kijken wat het bioloog gaat presteren.
Met een bioloog zelf heb ik nog niet zoveel ervaring, mijn vorige discusbak had ik twee flinke potfilters op omdat ik daar ook gebruik maakte van co2.
Dus toen bewust niet voor een bioloog gegaan.

Op een bak van dit formaat is het bijna niet meer te doen om met potfilters te werken.
 
Een bioloog is natuurlijk perfect voor dit formaat aquaria want je bent enorm flexibel met hoe je het inricht en wat het debiet uiteindelijk gaat worden. Ik denk dat ik persoonlijk voor 2 opvoerpompen had gekozen zodat je een backup hebt mocht er iets mis gaan met 1 van de pompen.

Wellicht ook eens kijken naar Biohome Ultimate Maxi ipv Siporax al is het wel allemaal vrij kostbaar in de hoeveelheden waar jij over praat. In principe heeft biohome (net als siporax overigens) ook een denitrificered effect (no3 naar n2) na 4 tot 6 maanden. Volgens de specs heb je zo'n 12 tot 13 kg nodig voor een 'normale' bezetting en het dubbele voor een drukke bezetting. Voor Siporax heb je overigens volgens Sera slechts 6 tot 7 liter nodig al zou ik er 10 liter ingooien en daarna nog gewoon een hoop lavasteen/pumice omdat het lekker goedkoop is en ook prima nitrificerend werkt. 30 Siporax liter is m.i. overdreven (uit je andere topic).

Als je echt redelijk onderhoudsvrij van de nitraat af wilt komen kun je ook eens kijken naar een automatisch waterververs systeem i.c.m. je bioloog, dat is niet zo ingewikkeld om te maken. Overloop in je bioloog naar riool en gewoon constant een instroom nieuw water van x liter per uur. Ben je daar ook vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Thx.
Ik denk dat in een bioloog geen denitrificered effect ontstaat. Dat gebeurd denk ik alleen in zuurstof arme omgevingen. Juist in een bioloog is er veel zuurstof opname door gasuitwisseling met de atmosfeer.
Toch?
 
Leuke vooruitzichten!

Bij de Biohome wordt beweerd dat binnenin deze staafjes de doorstroming zeer minimaal is en er dus binnen in die buisjes wel denitrificerende effecten ontstaan.
... heb alleen nog nergens duidelijk een bevestiging (van een gebruiker) teruggelezen dat dat ook zo is.
 
Juist in een bioloog is er veel zuurstof opname door gasuitwisseling met de atmosfeer.
Toch?

Ja en nee :) Je snijd nu een lang en ingewikkeld onderwerp aan maar ik zal het kort houden. Omdat een biologisch filter een open en zuurstofrijk systeem is wil niet zeggen dat de biofilm waar de bacteriën in zitten hier veel 'last' van heeft. Mooi stukje van Adriaan Briene over de biofilm op aquainfo hierover: https://www.aquainfo.nl/de-biofilm/

Daarnaast biedt de poreusheid in biohome ook veel mogelijkheden voor denitrificerende bacterien, ook in trickle filters en biologen. Siporax heeft een soortgelijk effect alleen zou volgens 'de verhalen' minder denitrificerend werken. Voor Richard hierboven, ik spreek uit ervaring dat Biohome bij mij denitrificerend werkt. Of het beter is dan Siporx durf ik ook niet te zeggen dat is zo ontastbaar. Ook een paar mensen hier op het forum ontmoet die zelfs gestopt zijn met Biohome omdat er geen nitraat overbleef voor de planten.
 
Laatst bewerkt:
Top.
Ik snap wat jullie zeggen.
Misschien moet ik dat spul maar eens proberen dan en misschien als eerste dan de feedback erover geven .
In mijn tijd bestond dat biohome nog niet. Ik filterde destijds voornamelijk over siporax en heb daar goede resultaten mee gehaald met wildvang discus.
 
Mijn verhaal hierboven nog iets aangepast.

Er is op dit forum ook al verschillende keren gesproken over Biohome en er zijn ook al best wat leden die het gebruiken. Je hoeft niet perse proefkonijn te zijn ;)

 
Dit stukje doel je op denk ik.

Quote:
dikke biofilmen worden snel zuurstofloos en er treedt al snel denitrificatie op. Veel sneller dan iedereen zou verwachten! Dus kamp je met een tekort aan nitraat?? maak je filter eens schoon!
 
Dit stukje doel je op denk ik.

Quote:
dikke biofilmen worden snel zuurstofloos en er treedt al snel denitrificatie op. Veel sneller dan iedereen zou verwachten! Dus kamp je met een tekort aan nitraat?? maak je filter eens schoon!
Juist. Als je met die wetenschap je filter onderhoudt zou je er dus voor kunnen kiezen om de biologische media niet (vaak) schoon te maken en dus een lekker dikke biofilm te laten ontstaan. Als je goed mechanisch voorfilter hebt zie ik ook geen noodzaak om je biologische media uit te gaan spoelen. Dan krijg je dus automatisch een in dit geval gewenste denitrificatie in je filter.
 
Alvast veel plezier van deze grote bak.
 
Je kan ook wat snelgroeiende drijfplanten in je bioloog gooien (met wat licht er boven), die vreten ook nitraat.
Mosselplanten groeien zeer snel, maar het zou ook kunnen met hoornblad.
 
Je kan ook wat snelgroeiende drijfplanten in je bioloog gooien (met wat licht er boven), die vreten ook nitraat.
Mosselplanten groeien zeer snel, maar het zou ook kunnen met hoornblad.

Heb je natuurlijk wel voldoende licht nodig om de planten te laten groeien.
 
Er komen wel drijvers in hoor, maar dan gewoon boven in de bak zodat de vissen ook niet tegen de felle LED aan hoeven te kijken.
Ook wat Valisneria Gigantea en wat Echinodorus.
 
Mooi project, mooi maatje ook :)
 
Vandaag zijn de eerste spulletjes binnen gekomen.
Joeppie.


25 liter K1 voor in vak 2 van het bioloog als bewegend bed filter.
Daarbij ook een stromingspompje. Ik heb toch afgezien van een luchtpompje ivm het geluid.
Diverse filmpjes op youtube bekeken voor de kracht van die 1000 l/h maar dat lijkt behoorlijk mee te vallen.
Het idee is dat hij zo laag mogelijk tegen de bodem aan komt om onderin het vak wat stroming te produceren, we gaan zien hoe dat zal gaan.

De opvoerpomp, ik had de 9000 l/h besteld maar heb de nieuwere 10000 l/h gekregen.
Deze is in te regelen tussen 3400 en 10000 l/h.

Ben benieuwd, aansluiting is wel 40mm.


IMG_20191204_180230.jpg
IMG_20191204_175810.jpg
IMG_20191204_175906.jpg
IMG_20191204_180154.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die stromingspomp heb ik ook en die is erg goed en stil verder hoor. ook gebruik ik opvoerpompen van Jecod en die zijn voordelig en van goede kwaliteit.
 
Ja over die jecodpomp zijn wij ook erg tevreden, je hoort hem totaal niet en erg zuinig in gebruik en een goede prijs
 
Goed bezig, zelfs een beetje te goed LOL.
Hier draait een 650 liter amazone aquarium met discussen, zie mijn https://aquaforum.nl/threads/amazone160x60x60-janjdk.164239/#post-2061402
K1 kaldnes vormt de hoofdmotor van mijn biofilter, heb er al meer dan 15 jaar ervaring mee en heb destijds ooit aan de ontwikkeling gestaan van een K1 vijverfilter.
Op dit moment moet ik wekelijks zeeer frequent nitraat toevoegen voor mijn planten, en dat terwijl ik makkelijk 8 blokjes diepvriesvoer per dag voer. Paar keer per week gaat er ook nog hoog proteine voer erin.
Dat alles wordt makkelijk middels de biofillm op de K1 omgezet, en dan praat ik over een totaal van slechts 1 1/2 liter K1.
De grootste fout die geemaakt wordt is nl teveel K1 gaan gebruiken, niet doen dus maar de biofilm zo dik mogelijk laten worden op een beperkte hoeveelheid K1.
Opstarten kan ik je adviseren doe dat met ammoniumchloride, bacteriestarter van aqaumunster en all in one van dr Tim Hovanec...succes is dan verzekerd.
Dan je keuze inkbird...als je geen koeler gaat gebruiken zou ik kiezen voor de https://inkbird.shop/products/itc-306a dan heb je een veiligere 2 meetpunten.
Voor stroming in het aquarium heb ik gekozen voor een jecod rw4, bovenin naar beneden gericht. Deze draait op de laagste stand. ( 500liter) Meer is absoluut niet nodig, en 1 keer per week gaat die voor een uurtje op max om alles van de bodem af te halen LOL
Verwarming, beter is twee elementen nemen, ik merk dat 2 x 300 watt er voor zorgt dat (snachts als de woonkamer nog maar 15 graden is ) de 30 graden niet meer wordt gehaald.
Ik heb dan een daling van 1 graad.

meer info, mag je mij een pb sturen

groeten
jan
 
Vandaag zijn weer leuke speeltjes binnen gekomen.
De LED computer en de 240W voeding.
Tijdens de kerstvakantie een leuk soldeer klusje.
Inmiddels is de verlichting gekozen en zoals in het verlichting topic gelezen kan worden heb ik de DayTime Matrix module gekozen.
Er komen 2 profielen van 225cm elk (de 230.0)

IMG_20191205_102700.jpg
IMG_20191205_145335.jpg
 
Ik heb vandaag weer een heleboel techniek binnen gekregen.
Maar liefst 10 liter Siporax, wel het grotere formaat de 25mm wat eigenlijk voor de vijver is.
Maardie zal het in een bioloog ook prima doen.
Dit Siporax komt in het derde filtervak van het bioloog.

IMG_20191207_113537.jpg


Ik heb ook nog 6 kg Biohome filtermateriaal wat ook in het derde filtervak van het bioloog komt.
Tussen de Siporax en Biohome komt waarschijnlijk een glasplaatje die ik even bij een glashandel op de juiste maat laat snijden.
IMG_20191207_133346.jpg


Wat een mega spul is dit zeg.
Samen met het K1 wat in filtervak 2 komt denk ik dat ik zo een perfect filter heb.

In het eerste vak komt wat grove mechanische filtering dmv matten en filterwatten.
Maar er zit al het een en ander bij de levering van het Bioloog dus ik wacht even af wat ik daarbij allemaal krijg.

De bedoeling is dat er naast het bioloog nog een klein filterpotje komt met daarin ook wat Biohome voor de denitrificatie.
Dat potje is in China besteld en zal ergens in januari binnen komen.

Wat is er nog meer binnen gekomen.
Een uv lamp
IMG_20191207_133518.jpg



De controller voor de verwarming van Inkbird.
Ik ben niet voor de 308 versie gegaan want die heeft een verwarming en een cooler aansluiting.
Het cooler deel heb ik niet nodig, afgelopen zomer is mijn woonkamer niet extreem warm geweest.
Dus ik heb gekozen voor de goedkopere 306 versie, die kan twee maal een verwarming van 600W dwz 1200W aansturen.
Ik denk dat ik hier meer aan heb.
Helaas kon ik de versie van Jan niet vinden die twee temperatuursensoren heeft, dus ik heb de 1 sensor variant gekozen.

IMG_20191207_151815.jpg


Een 600W verwarmingselement van Schego zal door de Inkbird worden aangestuurd
IMG_20191207_114531.jpg


Maar het allermooiste wat binnen gekomen is, is wat me wel het meeste hoofdpijn heeft gegeven, de LEDs.
Ik ben begonnen met 4 LED modulen, de rest komt later wanneer ik met de lichtkleuren heb kunnen spelen.
Vandaag is binnen gekomen:
2 maal warmwit 4000 K, 1800 Lumen per 10W
1 maal koelwit 6000 K, 1800 Lumen per 10W
1 maal SunLike 8000K, door het vele rood en blauw in het midden geeft deze maar 1100 Lumen op 10W, je ziet ze duidelijk op de module zitten.
Het Sunlike spectrum bevat een behoorlijke rode en blauwe piek voor de plantjes.
IMG_20191207_113626.jpg

Volgende week verwacht ik de twee 230.0 (225 cm) led profielen.
Daar zit al een stuk draad aan, om die netjes op de tc420 te kunnen aansluiten heb een verloopstukjes gekocht.
Zo hoef ik niet in de originele kabel te gaan snijden/knippen.
Ik heb ze hier al op de tc420 aangesloten.

Er moet nog iets van een trekontlasting op komen, ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Mogelijk op het controle paneel waar ik het hieronder over heb.

IMG_20191207_124718.jpg


De twee zwarte kabels komen op de V+
Voor elk LED profiel krijgen de witte LEDs elk een eigen channel, nr 1 en nr 2 zo kan ik voorin en achterin apart bedienen.
Ook de blauwe leds zijn elk op een eigen channel, nr 3 en nr 4 zodat ook die apart te bedienen zijn.
Mijn idee is dat wanneer rood moet branden dat dit altijd voor en achter tegelijk is, dus beide rood zit samen op channel 5.
Nu nog uitvoegelen hoe ik dat ding programmeer, want ik zag maar vier channels in de software.
Zie hiervoor mijn losse topic.


Mijn techniek is nu bijna compleet.
Volgende week verwacht ik dus de twee led profielen nog.
De overige LED's koop ik pas wanneer er al water in het aquarium zit zodat ik eerst met de huidige LEDs kan stoeien of ik wel blij ben met de gekozen kelvin waarden.

Mijn PVC leidingen moet ik nog even nauwkeurig uittekenen zodat ik weet wat ik daarvoor moet gaan bestellen, dat komt volgende week wel.

Voor de denitrificatie verwacht ik nog twee pakketjes uit China.

Dan moet ik nog 100kg filterzand laten brengen door Wildkamp maar die bestel ik waarschijnlijk samen met het pvc.

En materiaal voor de achterwand, van die schuim platen haal ik wel bij de bouwmarkt..
Ik heb al wat acrylverf in diverse tinten en ik heb nog voldoende tegellijm en gekleurde watervaste tegelvoeglijm van een badkamerklus over.
Dan moet er nog wat Epoxy komen, wat ik later ga uitrekenen hoeveel ik daarvoor nodig heb.


Ik zit er nog aan te denken om een kastje te bouwen van betonplex of multiplex wat onder in het meubel komt.
Het idee is dat ik een plaat heb die ik met een scharnier omhoog of opzij kan doen, op die plaat komt dan al het electronica voor de pompen/filters/verwarming/leds e.d.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Nou je kan weer lekker aan de slag zo te zien.
 
yes, het is een behoorlijk bouwpakket geworden zo.
Maar ik kan er nu niet heel veel mee nog, pas als het aquarium geleverd is kan ik alles op de juiste plek gaan monteren.
Wordt een leuk klusje, ik heb er zin in.
 
hmm in de post van donderdag zie ik twee maal de foto van de tc420 led computer terwijl ik het daar ook over de voeding heb.
Het soldeer werk is vooral aan deze kant en niet zozeer op de ledcomputer.
Dit ivm de 230V wat je niet wil zien losschieten.

Dit is de voeding:

IMG_20191205_145335.jpg
 
Een tip voor je om op de K1 sneller een biofilm te krijgen...behandel de k1 met een beetje kaliumpermanganaat.
Spoel goed na.
reden hiervoor is tweeledig, enerzijds verwijder je extrusie vettigheid, anderzijds en dat is de belangrijkste ...je maakt het oppervlakte ruwer waardoor de biofilm beter doet hechten.

als je tijd hebt, en engels goed verstaat.
nitrifiction by dr tim hovanec
 
Laatst bewerkt:
Beetje apart als ik teruglees husselt het forum of mijn Chrome browser de foto's door elkaar.
 

Terug
Bovenaan