El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Ik heb gewoon 25mm druk PVC gebruikt. De korf is een standaard Eheim zuigkorf van een filterset. De toegepaste slang is de standaard 16/22

Achteraf had ik het liever allemaal wat groter uitgerust, zodat het wat sneller gaat. Maar nu drink ik dus een bakje koffie.

Mijn slang is 10 meter ongeveer. Eerst boven de toilet pot voor de afvoer van het water. Daarna via Gardena (Hazelock) koppeling op de kraan.
 
Slangetje voor het efficient onderhouden van het aquarium.
Binnenmaat 1 inch (~25,6mm) buitenmaat ~29mm.
Non toxic, vrij van Arium, lood en cadmium, door deze slang gaat er iig niks dood.
Kan 18bar aan wat ruim voldoende is voor mijn toepassing.
Ik gebruik deze slang ook, twee zelfs...ik vul en voer af tegelijk.
De opvoerpomp heeft een aftakking en hierop klik ik een gardena koppeling op vast die naar et riool gaat.
In het aqaurium heb ik een pvc T stuk wederom met gardena koppeling en gardenne kraan, hierop sluit ik de tweede slang die op de doucheaansluiting met mengkraan zit.
Ik hou het niveau dus constant, toevoer en afvoer is gelijk en spoel zo ongeveer 3 kwartier door...700 liter.
Planten hebben dan geen last van dalend nivo, veel minder luchtbelletjes na het vullen, voor de vissen is het ook rustiger. daarnaast kan ik met het T stuk waarop ik uitstromers op gemonteerd heb goed richting de bodem en tussen de planten schoon water blazen.
Nadeeel van deze slangen, als ze warm zijn knikken ze nogal makkelijk bij het oprollen...eenmaal een knik erin blijft die zitten.
 
Nadeeel van deze slangen, als ze warm zijn knikken ze nogal makkelijk bij het oprollen...eenmaal een knik erin blijft die zitten.

Praat me niet van slangen want ik had laatst 20 meter bij de Praxis gekocht en die zijn zo stug als het maar kan als ik hem uit de douche pak. Daar is amper iets mee te beginnen. Dan beviel die van de Action me veel beter.
 
Euhm, dit is niet zomaar een slangetje he.
Deze heeft een binnen diameter van 25.6 mm.
Daar past geen Gardena kopeling op die hebben een binnen diameter van 12.5.
Ik denk dat deze slang ook niet gaat knikken, ik kan hem amper optillen en amper buigen zo dik en stug is ie.
 
Ik zal vanavond een foto maken met een gewone tuinslang en een 25mm pvc dan zie je het beter in perspectief.
 
Euhm, dit is niet zomaar een slangetje he.
Deze heeft een binnen diameter van 25.6 mm.
Daar past geen Gardena kopeling op die hebben een binnen diameter van 12.5.
Ik denk dat deze slang ook niet gaat knikken, ik kan hem amper optillen en amper buigen zo dik en stug is ie.

Ik maar denken dat je hiervoor co2 slang gebruikte :juggle:
 
Uhu ben wel tijdje zoet als ik door CO2 slang 1450 liter moet pompen.


Hier een idee hoe dik de slang is.
Groen is normale tuinslang en compatibel Gardena koppeling. Die pvc bocht is ook 25mm.

IMG_20200108_155642.jpg
 
Ook de transparante slang is binnengekomen vandaag.
Deze heeft ook een binnen diameter van 25mm.
De hoofd pvc buis is 32mm.

Er komen 3 stuks van deze boven in het aquarium voor de uitstroom.
Het idee is dat het doorzichtige deel in het water komt voor zo min mogelijk co2 verlies.
En doordat het transparant is zou het niet zo moeten opvallen vanuit de voorruit gezien.
Ben benieuwd of het allemaal gaat werken.
Therorie is mooi, praktijk kan zomaar anders wezen.

Nu het aquarium zelf nog.
Gister contact hehad met de Maanvis, ze zijn er al mee begonnen maar kunnen me nog geen exacte datum van levering geven.

IMG_20200108_172538.jpg
 
Komt bewust niet bij Bol vandaan
 
Verstandig dat je de Discus pas gaat plaatsen als je er weer bent. Ik heb die van mij om die reden ook pas net na de kerstvakantie overgezet naar mijn grote bak. Overigens heb ik mooie nakweek (wildkleur) en kan ik je dat ook van harte aanbevelen. Wildvang kan heel mooi zijn maar het is toch jammer dat we de Amazone leeg vissen als er ook goede alternatieven zijn.
 
Hier een idee hoe dik de slang is.
Groen is normale tuinslang en compatibel Gardena koppeling. Die pvc bocht is ook 25mm.
daar past geen gardena koppeling op, zelf heb ik de 3/4 aansluiting met slang...is inwendig 18 en dat is dan de grootste uitvoering.
Aangezien ik de hoofdpomp in de bioloog ook gebruik om af te voeren ( T stuk > kraan > koppeling gardena ) was een nog dikker slang voor mij niet zo interessant...daartegen vond ik de beperking van eenvoudig verkrijgbare snelkoppelingen een tweede reden om niet dikker te gaan.

Theorie en praktijk kan zomaar anders worden....volkomen gelijk. en ook aanpassingen later zullen er volgen. Nu nog pas ik eea aan...veranderend inzicht noemt men dat :)
 
Ook de transparante slang is binnengekomen vandaag.
Deze heeft ook een binnen diameter van 25mm.
De hoofd pvc buis is 32mm.

Er komen 3 stuks van deze boven in het aquarium voor de uitstroom.
Het idee is dat het doorzichtige deel in het water komt voor zo min mogelijk co2 verlies.
En doordat het transparant is zou het niet zo moeten opvallen vanuit de voorruit gezien.
Ben benieuwd of het allemaal gaat werken.
Therorie is mooi, praktijk kan zomaar anders wezen.

Nu het aquarium zelf nog.
Gister contact hehad met de Maanvis, ze zijn er al mee begonnen maar kunnen me nog geen exacte datum van levering geven.

Bekijk bijlage 286897

Slaat de doorzichtige slang niet wit uit naar verloop van tijd ? wat ook met de Co2 slangetjes gebeurd.
Super bouw hoor blijven we zeker volgen.
 
Geen idee, tot nu toe heb ik alleen groene slangen gehad.
 
Eheim master race ;)

Je kan altijd nog overstappen op glas. Van die fancy 'aquascapers' accessoire dingetjes, alleen dan in groot formaat.. (zijn die er?)
 
Wist niet dat je boos werd op het hedendaagse aqua taal :D:oops::sorry::r:thumbs:
 
Hij heeft patent op het woord debiet, die mag je niet zomaar gebruiken
 
Vul slang hoeft niet zo dik te zijn althans als je via de kraan vult dan is een 12 / 16 mm slang prima en daar passen Gardena koppelingen op.

@janjdk Vul jij die 700 liter in 45 minuten via een opvoerpomp? Want standaard haal je die hoeveelheden niet uit de kraan.

Ik doe ongeveer 95 min over 750 liter kraan water vullen.

Op Discuszolder staan trouwens een hoop tekeningen over vul slangen

@rjoemman Heb je die witte slang via PVC Voordeel?
 
Klopt helemaal, voor het vullen is die 25mm een beetje overkill.
Mijn koudwater buis in de keuken is maar 15mm en warm is 12mm.
Die 12mm warm wordt niet volledig gebruikt wanneer ik vul op 28-30 graden.

Die 25mm heb ik voornamelijk genomen voor het leegtrekken van het aquarium.
Lekker snel.


De transparante slang komt bij Aresho vandaan:

Geschikt voor levensmiddelen en aquaria.
 
Laatst bewerkt:
Vul slang hoeft niet zo dik te zijn althans als je via de kraan vult dan is een 12 / 16 mm slang prima en daar passen Gardena koppelingen op.

@janjdk Vul jij die 700 liter in 45 minuten via een opvoerpomp? Want standaard haal je die hoeveelheden niet uit de kraan.

Ik doe ongeveer 95 min over 750 liter kraan water vullen.

Op Discuszolder staan trouwens een hoop tekeningen over vul slangen

@rjoemman Heb je die witte slang via PVC Voordeel?
Nee geen opvoerpomp, ik heb een hogere voordruk op het leidingwerk en vul 1000 liter per uur.
 
Hoe heb je dat voor elkaar Jan?

Mijn maatje bij Evides zegt dat dat niet zo maar kan en best kosten aan zitten.
 
Denk het ook.
Of zit er een hydrofor tussen.
 
Maar das dan vooral voor koud water toch?
 
Kan een CV ketel achter.
In Suriname hadden we die dingen ivm waterdruk. Maar geen idee wat Jan heeft.
 
Hoe heb je dat voor elkaar Jan?

Mijn maatje bij Evides zegt dat dat niet zo maar kan en best kosten aan zitten.

Ons drinkwater is afkomstig van Duitsland ( Eiffel), het is natuurwater ( bronwater opgepompt uit 200 meter diepte) dat nauwelijks bewerkt wordt.
Daar ben ik dan ook heel blij mee....KH3/GH5/ nitraat 0 / fosfaat 0 /
Wij zijn dan ook aangesloten op een ander netwerk, dat gekoppeld is met het Nederlands bronwater uit Schinveld dat ook een hogere druk heeft ivm ons landschap.
Wij kennen nl heuvels en dalen....hoogte verschillen.
https://www.limburgsdrinkwater.nl/gemeente/landgraaf
 
Maar das dan vooral voor koud water toch?
Warm water krijg ik via de CV combiketel en warmwater zonnepanelen.
Het systeem is aangesloten op het koudwater drinkwater leidingwerk, alleen zit er op het warmwater systeem een hoge druk beveiliging.
 
Oke je hebt dus standaard een hogere leiding druk das wel lekker :)
 
Tijd voor een update.

Er is contact geweest met de aquarium bouwer en een datum voor levering is geprikt, donderdag de 30e wordt het aquarium geleverd.

Ik had nog geen mechanische filtratie, die is vandaag binnen gekomen.
Drie matten :
50x50x10, grof 10 ppi blauw
50x50x10, medium 15 ppi zwart
50x50x5, fijn 30 ppi rood

De kleuren hebben verder geen functie, dus dat zwarte is geen kool. Ik vond het gewoon leuk om meerdere kleurtjes te nemen.
Daarnaast kreeg ik een tip om een fleece rol van 20m te nemen, daar kan ik wel een tijdje mee voort.
25mm x 40cm.

IMG_20200117_135548.jpg
IMG_20200117_135618.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je die fleece rol vandaan? Das denk ik handiger dan witte watten voor in mijn voorfilter,

Kan je makkelijker op maat knippen.
 

Terug
Bovenaan