We moeten toch vergroenen? En dus werd, wordt verduurzaming aangeprezen. En ja, dan koop je zonnepanelen, al dan niet gesubsidieerd. En nu moeten wij, de mensen die dus een tigtal zonnepanelen hebben extra betalen? Doe het dan naar rato.. dus wel een deel, maar niet de volle mep.Ja Ben, ik weet er ook niet helemaal het fijne van.
Maar wat ik nu een beetje uit het verhaal begrijp is dat ze geld te kort komen om het netwerk te verzwaren.
Dat geld zou in eerste instantie opgehaald moeten worden uit de transportkosten.
Wat dat opleverd zou het net onderhouden en verzwaard kunnen worden.
Maar omdat de salderings regeling niet alleen de kosten van electra en btw op electra vergoed, maar ook de transportkosten.
Hierdoor is het zo dat ze dus veel minder geld binnen halen om het net te verzwaren. Dus moeten de transportkosten omhoog.
En omdat de mensen met panelen deze hogere kosten wegstrepen (salderen) en de mensen zonder niet.
Leg je de kosten dus volledig bij mensen zonder panelen.
Dat is een stukje wat ik eigenlijk niet eerlijk vind. Want mensen met panelen hebben het netwerk wel nodig.
Want ze duwen hun overproductie het net op. En ze gaan ook zeuren als hun omvormer uitvalt wegens te groot aanbod.
Wat mij betreft hoeft de saldering niet geheel weg te vallen. Maar de transportkosten zouden wel volledig berekent moeten worden.
Met alleen de transportkosten hou je nog genoeg over om het rendabel te houden.
Ik heb ook nooit begrepen dat mensen hun dak compleet vol leggen. Terwijl ze dat vermogen niet eens kunnen gebruiken in huis.
Ik heb daarom ook nooit echt veel panelen genomen. Mede omdat ik deze discussie al aan zag komen.