Handige tips om te onthouden:


Vandaag een gesprek over de glazen afdekplaatjes van een nano bakje en hoe je de druppels van het ruitje afhoud.
Zelf zet ik de plaatjes een fractie schuin zodat de druppels naar achter worden afgevoerd, door b.v. de glasplaat op de voorrand te zetten en achter in het houdertje zoals bij een Dennerle nanocube, of aan de voorkant ook een houdertje en de glasplaat daar op te leggen.

20201014_082925.jpg
20201014_083010.jpg
20201014_092727.jpg

Bij andere nanobakjes zal je even moeten kijken wat daar de mogelijkheden bij zijn.
 
Tip bij baardalg problemen op je achterwand; prik wat javavaren en/of mos soorten op de achterwand. deze gaan de strijd aan met de baardalgen wat de laatstgenoemden beslist gaan verliezen.
 
Tip bij baardalg problemen op je achterwand; prik wat javavaren en/of mos soorten op de achterwand. deze gaan de strijd aan met de baardalgen wat de laatstgenoemden beslist gaan verliezen.

Mooie tip maar goed dan heb je voor een gemiddelde bak wel veel Javavaren nodig natuurlijk. Vaak zit het in een co2 probleem en dan zou ik liever de oorzaak aanpakken en de achterwand insmeren met carbo om de algen de baast te worden.
 
Mooie tip maar goed dan heb je voor een gemiddelde bak wel veel Javavaren nodig natuurlijk. Vaak zit het in een co2 probleem en dan zou ik liever de oorzaak aanpakken en de achterwand insmeren met carbo om de algen de baast te worden.
Je kan ook borstelen zoals ik al aangaf in dat andere topic. Carbo gebruik direct op de achterwand kan ook helpen maar CO2 komt maar zelden over de achterwand door decoraties en hogere beplanting. Daarom is dit, ik pas het zelf toe met succes, een goede manier die extra hulp kan bieden niet alleen bij het bestrijden maar vooral om te voorkomen dat het terugkomt.
 
Je kan ook borstelen zoals ik al aangaf in dat andere topic. Carbo gebruik direct op de achterwand kan ook helpen maar CO2 komt maar zelden over de achterwand door decoraties en hogere beplanting. Daarom is dit, ik pas het zelf toe met succes, een goede manier die extra hulp kan bieden niet alleen bij het bestrijden maar vooral om te voorkomen dat het terugkomt.

Mijn tip in deze luidt dan neem een achterwandposter want daar komt geen alg op en die posters gebruik ik al 10 jaar in alle bakjes. Misschien iets minder fraai maar simpel in onderhoudt verder. Ik heb ook wel een echte achterwand overwogen maar ja die algen ellende wil ik niet hebben op zo n ding dus vandaar de keuze op een simpele poster van een paar euri ;)
 
Deze foto's waren ergens anders voor bedoeld maar laten deels mijn begroeide, onder water mooi groene, achterwand zien. Begroeid, inderdaad, met mos en javavaren. En zonder baardalg!
En ja, dat vind ik dan weer mooier. Maar iedereen moet doen wat zijn/haar smaak ingeeft!
IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_105654.jpg
 
Hier zitten een aantal handige dingetjes in voor Bio-CO2 gebruikers.


Overdruk ventiel is wel grappig gemaakt maar verder zou het makkelijker en mooier kunnen als je de goede spullen gebruikt
 
Tip om de soil van je mooie zandpaadjes af te halen. Gebruik een magneetjes en de soil zal zich aan de magneet hechten doordat de soil geladen is met ionen. Anyhow het werkt als een trein, en scheelde mij flink soil happen met mij pincetten.
 
Kwam toevallig een mooi product tegen
Gaaf! Ik denk dat Juwel stiekem op dit forum aan het meekijken is ;)

Zonder gekheid, leuk dat ze toch naar verhalen in de hobby luisteren en met oplossingen komen. Simpel stukje plastic maar zo doeltreffend in dit geval.
 
Gaaf! Ik denk dat Juwel stiekem op dit forum aan het meekijken is ;)

Zonder gekheid, leuk dat ze toch naar verhalen in de hobby luisteren en met oplossingen komen. Simpel stukje plastic maar zo doeltreffend in dit geval.
Zeker.
Bij externe filters heb je shrimpguards in overvloed maar voor intern was nog weinig op de markt
 
Het demonteren van een JBL filter.

De kop kan uit elkaar. Je begint met het los draaien van de vier schroeven van de handvaten. Wanneer je de handvaten er af pakt moet je opletten. De beide afsluiters komen dan ook vrij en vallen uit de kop. zorg dat je weet welke de linker en welke de rechter is zodat je bij het terug monteren ze op de juiste plek zet. Dan zie je onder de afgenomen handvaten weer vier schroeven. Zodra je die los draait kan je de bovenkant van de kop openmaken en zie je iets zoals op de foto. Alle eventuele kalkaanslag verwijderen. Je kan nu ook even de schroef dop van de starknop losdraaien om te zien of alles daar in orde en schoon is. Zelfs kan de hele startknop eraf met de vier schroeven waarmee hij vast zit. Wanneer dit nodig is zie je daaronder een rubber matje en aansluitingen met klepjes die om en om open kunnen om het pomp effect te bereiken. Moet het ding vervangen worden; voor een euro of 11, 12 heb je een nieuwe. Met misschien hoeft dit laatste helemaal niet. Wel ik wel aanraad is om het staaf deel onder de veer én het grijze deel even wat vettig te maken zodra je de knop weer soepel kan gebruiken. Die zou je eigenlijk het beste doen met silicone vet maar het kan ook met zuurvrije vaseline. Let op; heel dun uitsmeren.

Bekijk bijlage 311572
 
Slakken, in mijn geval slakjes, we hebben ze allemaal wel eens (gehad). Ongevraagd begonnen ze eitjes op mijn glas te plakken en later ook overal op mijn planten. Nu hebben ze zelfs de euvele moed gehad om van mijn planten te peuzelen. Waarschuwen hielp niet dus heb ik een "val" gezet, deze:
IMG_20201123_144020.jpg

Naar bleek kan je daar garnalen mee vangen mogelijk nog appelslakken maar kleiner spul niet. Ze kropen in en uit en lachten me uit. Hadden ze zich kapot gelachen of zelfs dood gelachen dan was mijn doel ook bereikt maar dat deden ze, eigenwijs als ze zijn, nu weer net niet. Ze hebben mij dus kwaad gemaakt. Op mijn computer heb ik nagezocht wat het intelligentie level van een poelslak is. Dat bleek niet hoog hoewel ze nog net boven een paar Amerikaanse regeringsmensen eindigden. In ieder geval heb ik op basis van deze uitkomst zelf maar een val gemaakt die er zo uit ziet:
IMG_20201123_144025.jpg

Mijn wraak zal zoet zijn!
 
Ik heb gister gwn m’n schepnetje langs m’n glas getrokken toen het licht bijna uit was.
Werkt ook best aardig..

maar je val heeft zeker potentie om na gemaakt te worden
 
Hoed U voor namaeck!
Heel veel dingen in het leven worden nagemaakt of afgeleid van iets. Wanneer ik muziek maak zie je daar ook invloeden van anderen in. Toen wij met allen het praten leerden kwam dat ook omdat we goed zijn in nadoen...:):);)
 
Hoe werkt je val Ben die je zelf hebt gemaakt?
 
Hoe werkt je val Ben die je zelf hebt gemaakt?
Het voorlopige resultaat van de val: Eerste 24 uur, geen resultaat. Tweede 24 uur, een 100% stijging, er zaten één slakken in mijn val....:))) Derde dag: twee slakken. Dus het succes is niet om naar huis te schrijven. De vraag is nu, toch te weinig slakken? Overdag laten ze zich namelijk niet echt zien. Dus voorlopig toch maar even het handmatige werk, zodra ik er een zie vis ik het beestje eruit.

Gadverdarrie, waarom vraag je dat nu? Moet ik weer zo'n mislukking publiceren... :):);)
 
Geen zijwanden, maar wil je wel een moswandje? Laat die dure scape zaken lekker links liggen. Koop een stuk onbewerkt (geplastificeerd) kippengaas. Meet het gewenste oppervlakte, verdubbel de lengte, plus 4 cm extra lengte en breedte (kom ik later op terug), en knippen maar. Werk de scherpe puntjes weg (kort afknippen, dotje kit, gladschuren).

Verdeel netjes het mos op het gaas.

IMG-20201127-WA0043.jpg


Dubbel vouwen. De zijkanten 2 cm ombouwen naar de achterkant. Ff de vouwranden met een knijptang plat krijgen (niet teveel dan knakt de boel). Met tiewraps de omgebogen zoom vastzetten aan het wandje. Op plekken waar de voor- en achterkant wijken ook naar elkaar bregen met tiewraps. Zuignappen door het gaas duwen en vastplakken. Geduld hebben tot het dik genoeg gegroeid is dat je het gaas niet meer ziet. Makkelijker en goedkoper kan haast niet.

IMG-20201123-WA0001.jpg
 
Geen zijwanden, maar wil je wel een moswandje? Laat die dure scape zaken lekker links liggen. Koop een stuk onbewerkt (geplastificeerd) kippengaas. Meet het gewenste oppervlakte, verdubbel de lengte, plus 4 cm extra lengte en breedte (kom ik later op terug), en knippen maar. Werk de scherpe puntjes weg (kort afknippen, dotje kit, gladschuren).

Verdeel netjes het mos op het gaas.

Bekijk bijlage 313040

Dubbel vouwen. De zijkanten 2 cm ombouwen naar de achterkant. Ff de vouwranden met een knijptang plat krijgen (niet teveel dan knakt de boel). Met tiewraps de omgebogen zoom vastzetten aan het wandje. Op plekken waar de voor- en achterkant wijken ook naar elkaar bregen met tiewraps. Zuignappen door het gaas duwen en vastplakken. Geduld hebben tot het dik genoeg gegroeid is dat je het gaas niet meer ziet. Makkelijker en goedkoper kan haast niet.

Bekijk bijlage 313043
Geweldige tip!!
 
Geweldige tip!!
Thanks :). Hiervoor deed ik het op een dun schuimmatje maar dat vangt me toch teveel zweefvuil met de tijd. Ook andere epifyten zijn makkelijk zo te bevestigen. Mijn javavarenwandje heb ik op dezelfde manier bevestigd. Maar dan met een enkel stuk gaas. Wortelstokken met tiewraps vastzetten.

IMG-20201128-WA0046.jpg
 
Gadverdarrie, waarom vraag je dat nu? Moet ik weer zo'n mislukking publiceren..

Dat moet je niet als een mislukking zien maar toch wel als een slim plan. Echter zijn de slakken ook niet dom en je ziet het resultaat (dus niet) :DD :sorry:
 
Gadverdarrie, waarom vraag je dat nu? Moet ik weer zo'n mislukking publiceren... :):);)
de val bevalt dus niet? :p
Geen zijwanden, maar wil je wel een moswandje? Laat die dure scape zaken lekker links liggen. Koop een stuk onbewerkt (geplastificeerd) kippengaas. Meet het gewenste oppervlakte, verdubbel de lengte, plus 4 cm extra lengte en breedte (kom ik later op terug), en knippen maar. Werk de scherpe puntjes weg (kort afknippen, dotje kit, gladschuren).

Verdeel netjes het mos op het gaas.

Bekijk bijlage 313040

Dubbel vouwen. De zijkanten 2 cm ombouwen naar de achterkant. Ff de vouwranden met een knijptang plat krijgen (niet teveel dan knakt de boel). Met tiewraps de omgebogen zoom vastzetten aan het wandje. Op plekken waar de voor- en achterkant wijken ook naar elkaar bregen met tiewraps. Zuignappen door het gaas duwen en vastplakken. Geduld hebben tot het dik genoeg gegroeid is dat je het gaas niet meer ziet. Makkelijker en goedkoper kan haast niet.

Bekijk bijlage 313043
Horregaas werkt ook aardig goed hiervoor, dat kan je wat makkelijker om een stuk hout of steen vouwen
 
de val bevalt dus niet? :p

Horregaas werkt ook aardig goed hiervoor, dat kan je wat makkelijker om een stuk hout of steen vouwen
Tot nu toe bleek het nog geen succes maar eigenlijk weet ik nog niet of dit nu specifiek aan de val ligt. De slakken zie ik overdag eigenlijk niet en weet dus ook niet of ze wel in de buurt van de val komen.
 
Als je een algentablet in de bak gooit dan komen ze daar vaak wel op af of een gekookte sperzieboon. Heb je dat al geprobeert?
 
Weet niet of iemand hier al aan heeft gedacht maar bij deze
FF97523E-4564-4667-AD3D-2DDA0962E9F3.jpeg

Snelkoppelingen op schoonmaak spullen.

Ik werk zelf met een extern filtertje voor de bodem afzuigen en andere dingen afzuigen omdat dit anders niet te doen is met een losse slang in m’n bioloog.
Nu kan ik dus tijdens m’n onderhoud wisselen van opzet stuk, scheelt weer tijd en geklooi en wisselen
 
De (te) warme dagen, ze zijn er weer. Dan kan het nodig worden om je bak te koelen. Maar de allereerste vereiste is dan natuurlijk om te weten; hoe warm is het eigenlijk precies in mijn bak? Er zijn op deze site al verschillende topics de revue gepasseerd met problemen over de afwijkende waardes die verschillende thermometer aangaven. Welke is nu de juiste? Het blijkt dat er een mogelijkheid is om daar achter te komen. Een mogelijkheid die eigenlijk ook niet eens zo duur is. Onderstaand plaatje laat een digitale thermometer zien die een afwijking heeft van 0,2 graad. Acceptabel dus. Zelf heb ik zo'n ding gekocht en de offset van mijn eigen thermometer, die twee graden afweek, aangepast. Nu is te zien dat op mijn eigen meter en de nieuwe digitale meter een waarde wordt aangegeven van respectievelijk 28 en 27,8 graden. (Die 2/10 graad zal ik trouwens ook nog even aanpassen. Dan is het helemaal precies.
Bekijk bijlage 301926Bekijk bijlage 301927Bekijk bijlage 301928
Zeg, dat tweedeje plaatje....dat dashboard....hoe, wat & waar?
 

Terug
Bovenaan