Het Grote "Offtopic"-topic!

En een goudvis wordt weer duur alsof 'ie goud is. :) Het was fijn geweest als de dingen zo hadden gewerkt. Jammer toch dat de aard van de vrije markt momenteel geen noemenswaardige prijsverhogingen toelaat. Voor álle vissen...
In dat geval ( HQ Sluierstaart-prijzen) had ik geen Sluierstaarten kunnen houden...maar ze mogen inderdaad wel wat duurder zijn hoor. Minimaal 10 Euro voor een kleine , 25 voor een grotere. De bodemprijzen waarvoor ze nu verkocht worden in de dierenwinkel werken wel respectloosheid naar de vissen toe in de hand. In ieder geval geef ik het nodige uit aan voeding en verdere verzorging, omdat hun welzijn voorop staat. Maar zolang de algemene teneur nog steeds is dat Goudvissen massaal gekweekt worden voor korte leventjes dus snelle vervanging, is er weinig hoop, vrees ik...
 
Vaak was het dan al te laat Albert en had men elkaar al voor alles en nog wat uitgemaakt. Vaak gingen anderen zich ook mengen in zo n discussie en waren de rapen gaar. Zoals je weet zijn wij niet 24/7 online en zien we niet alles.
Die goeie oude tijd dat je 's ochtends de computer aandeed en er tientallen meldingen waren gedaan in de avond en nacht en je snel je computer weer uit deed en wachtte tot Ton wakker werd om de rommel op te ruimen;)):DD:DD
 
Die goeie oude tijd dat je 's ochtends de computer aandeed en er tientallen meldingen waren gedaan in de avond en nacht en je snel je computer weer uit deed en wachtte tot Ton wakker werd om de rommel op te ruimen;)):DD:DD
Kwestie van delegeren he :pp
 

Hahaha, ik ben dan wel geblokkeerd maar ik zeg lekker toch dat sommige mensen een echt kunstwerkje maken van een bakje. :r:cool:
 
Nee joh, die zijn hartstikke rustig. 😂 Vooral de zwarte goudvis.


Bekijk bijlage 328443
Leuk al dat topic hoppen :DD

Rustgevend is iets anders dan rustige goldies he.

Is zeker niet te vergelijken hoor. Kan me voorstellen dat die anchistrus denk ik blijf maar liever wat op de achter grond want anders ben ik het haasje. Als jij voer los laat zal het helemaal wel een dolle boel zijn :ROFLMAO:
 


kippen cellen die in een bioreactor woorden gegroeit ? wat zou de input zijn
 
Repashy is goed voer voor ze, helaas pas gestopt met leveren aan EU.
Say what? Dus als de voorraden op zijn moeten we het straks zelf in Amerika bestellen? ;_; Met alle leuke bijkomende kosten.
 
Say what? Dus als de voorraden op zijn moeten we het straks zelf in Amerika bestellen? ;_; Met alle leuke bijkomende kosten.
Volgens mij zijn er ook andere merken die dit verkopen. Misschien minder keus maar er is nog wel wat te vinden:
 
Komt door de brexit met alle nieuwe importregels ligt de import op zijn gat

Ik kreeg ook al bericht dat er problemen waren met vitalis sluier pellets uit de UK. Zou niet geleverd worden voor eind juli. Ik bestel ergens anders maar wat ander voer, dit was vlot binnen, gister kreeg ik toch de bestelling uit de UK binnen :rolleyes: Dus hamsteren :cooll:
 
Ik kreeg ook al bericht dat er problemen waren met vitalis sluier pellets uit de UK. Zou niet geleverd worden voor eind juli. Ik bestel ergens anders maar wat ander voer, dit was vlot binnen, gister kreeg ik toch de bestelling uit de UK binnen :rolleyes: Dus hamsteren :cooll:
Ja ik heb ook nog enige voorraad repashy maar ook niet super veel dus hopelijk gaan ze wel weer importeren
 
Gelukkig heb ik vrij regulier voer en genoeg om de zomer uit te zingen. Mijn probleem is lavagrid. Niet te krijgen. Wel online maar de verpakkingen zijn te groot voor bezorging.
Dus ik ga nu al een week of twee tuincentra af en ik kom met van alles thuis maar geen lava.
Vandaag zag ik wel prachtig vijversubstraat, ook poreus steen maar een beetje peper- en zoutkleur.
 
Hoe is je uitstroom van je filter?
Deze mag gerust je oppervlakte goed laten bewegen.

Halveer de planten voeding eens een paar maanden en voeg deze niet in een keer, maar in meerdere keren per week. (Als je normaal 20 ml toevoegt deze halveren naar 10 ml en dat delen door 7. Dit elke dag toevoegen)

Filterwatten kun je gebruiken, maar misschien niet nodig. Ikzelf filter over alleen sponzen. Kristal helder water.
Filter zo lang mogelijk met rust laten.


Uit belangstelling, waarom adviseer je het filter zo lang mogelijk met rust te laten?

Ik kan daar eigenlijk geen enkele goede reden voor bedenken.

Als het filtermateriaal is, bedoeld voor mechanische filtratie, zal het beter werken als het niet zo vies is. Daarvoor is het mechanische filtratie. Het materiaal vangt het vuil op. De bacteriën die tussen het vuil zitten om het af te breken spoel je echt niet allemaal weg, en ze verdubbelen zich razendsnel.

Als het filtermateriaal is voor biologische filtratie kan je beter zorgen dat er weinig vuil in/tussen zit. Organisch afval geeft bacteriën die gemakkelijk de nitrificerende bacteriën die je wil hebben verdringt/verstikt. Andere bacteriën zullen het dan, naar ik heb begrepen overnemen, maar op een minder effectieve flexibele manier.

Dat je de bacteriën in de bak zelf wat met rust wil laten begrijp ik wel, daar heb je echt die balans nodig. Het filter niet.

Heb jij daar andere ervaringen mee?
 
Omdat ik eigenlijk niet zo heel veel geloof van het onderwerp mechanische filtratie. Tuurlijk worden vuildeeltjes opgevangen en dergelijke, maar meestal door de bacteriën verteerd. Daarvoor heb je ze tenslotte. De meeste drek in de filters zijn naar mijn idee hele bacterieculturen die je ten allen tijde juist wil behouden vooral bij een aquarium van net 3 maanden oud.

Er zal vast iets van ammonium in het water zitten wat groenig water veroorzaakt. Daarom dit advies
 
Omdat ik eigenlijk niet zo heel veel geloof van het onderwerp mechanische filtratie. Tuurlijk worden vuildeeltjes opgevangen en dergelijke, maar meestal door de bacteriën verteerd. Daarvoor heb je ze tenslotte. De meeste drek in de filters zijn naar mijn idee hele bacterieculturen die je ten allen tijde juist wil behouden vooral bij een aquarium van net 3 maanden oud.

Er zal vast iets van ammonium in het water zitten wat groenig water veroorzaakt. Daarom dit advies

Ok dank je.
 
Ik wil graag even mijn dankbaarheid betonen.
Friesian schreef:
Bij mijn weten is de van community, het forum, de fora in het algemeen als basis bedoelt om deelnemers met elkaar te kunnen laten discussiëren. Het delen van meningen. Wat nu gebeurt is dat er onsamenhangende gesprekken kunnen ontstaan...

Wat nu ontstaat voor de betreffende deelnemer(s) is dat er een gatenkaas ontstaat in het forum en in topics.
Een van de dingen die ik heb gelezen op het forum is dat een watervoorbereider bij een waterwissel, opstart niet nodig is, evenals bacteriën in een flesje door met name de kwaliteit van het geleverde drinkwater in Nederland.. Ondanks dat er watervoorbereiders staan ter verkoop in elke LFS. Watervoorbereiders gebruikte ik eerst wel uit onwetendheid, advies uit informatieboekjes bij de LFS van de verschillende merknamen.

Via het vinden van dit forum.......
Door te lezen, deel te nemen aan de community, hulp te krijgen zoals zovelen met mij van Superusers vergaar ik steeds meer informatie, meer kennis, meer tips.. Dit alles sterkt (niet alleen) mij in mijn bewustvorming.
De tip die mij daarbij enorm heeft geholpen is bijvoorbeeld - zoek de watersamenstelling op van het drinkwater - test het met een druppeltest, niet met teststrips omdat deze (kunnen) afwijken.

Dus bij deze..... dankjewel allemaal.
 
De werking van kool vs zeoliet is net even anders. Kool is goed in het absorberen van chloor, tannines (verkleuring), medicatie en ook als je water stinkt kan kool helpen. Belangrijkste is dat kool niet komt aan ammonia, nitriet of nitraat. Ook plantenvoeding (metalen etc) kan geabsorbeerd worden door kool, dus meestal wordt het in een planten aquarium niet standaard gebruikt.
Volgens onze grote vriend van Aquarium Science neemt kool geen plantenvoeding op. 🙃 Al is het wel iets wat je vaak hoort in de hobby. (Zou dat dan één van de vele mythes zijn....)


Onder "heavy metals" en "carbon doesn't remove fertilizers".
 
Volgens onze grote vriend van Aquarium Science neemt kool geen plantenvoeding op. 🙃 Al is het wel iets wat je vaak hoort in de hobby. (Zou dat dan één van de vele mythes zijn....)


Onder "heavy metals" en "carbon doesn't remove fertilizers".

Wat ik heb begrepen verwijdert actieve kool chelaten, welke doorgaans niet voor niets om de plantenvoeding zitten.

Als de chelaten om de voeding weg zijn (oa ijzer), dan zal de opneembaarheid minder zijn, danwel wegvallen.

Indirect heeft actieve kool dus blijkbaar wel invloed op plantenvoeding.

Bron, Aquainfo:

 
Laatst bewerkt:
Klopt Marjan en daarom kun je ook beter niet permanent kool gebruiken.
 
Wat ik heb begrepen verwijdert actieve kool chelaten, welke doorgaans niet voor niets om de plantenvoeding zitten.

Als de chelaten om de voeding weg zijn (oa ijzer), dan zal de opneembaarheid minder zijn, danwel wegvallen.

Indirect heeft actieve kool dus blijkbaar wel invloed op plantenvoeding.

Bron, Aquainfo:

Ik heb er zelf ook de ballen verstand van hoor, haha. Dat van de chelaten klinkt aannemelijk. :)
 
In deze is dat het probleem voor mij ook, het klikt allemaal aannemelijk. Het kool en plantenvoeding verhaal heb ik inderdaad gaande weg opgepikt en voor waar aangenomen. Ik kan het zelf ook niet echt meten of testen en omdat ik weinig actieve kool gebruik kom ik er ook nog eens niet veel mee in aanraking.
Dat actieve kool tannine / verkleuring verwijdert uit het water is weer een stuk tastbaarder, dus dat kan ik wel met zekerheid zeggen ;)
 
In deze is dat het probleem voor mij ook, het klikt allemaal aannemelijk. Het kool en plantenvoeding verhaal heb ik inderdaad gaande weg opgepikt en voor waar aangenomen. Ik kan het zelf ook niet echt meten of testen en omdat ik weinig actieve kool gebruik kom ik er ook nog eens niet veel mee in aanraking.
Dat actieve kool tannine / verkleuring verwijdert uit het water is weer een stuk tastbaarder, dus dat kan ik wel met zekerheid zeggen ;)

Het blijft altijd lastig. Wat is er waar en wat niet.

 
Het blijft altijd lastig. Wat is er waar en wat niet.


Bekend filmpje. Ongelooflijk waar mensen toe in staat zijn als ze enkel op de onderbuik vertrouwen. Of: waartoe ze in staat zijn als ze voldoende geld aangeboden krijgen o.i.d.....? Je kunt je toch niet voorstellen dat er in bovenstaand filmpje geen acteurs voorkomen. Maar dan nog: WAAROM???? 😐 Wie heeft er belang bij zulke desinformatie.
 
Man man man.. En dat op vrijdag ochtend. Eerst extra koffie!
Ja je vergeet erbij te zeggen dat het niet alleen vrijdag is maar ook nogeens de 13e :DD

Rodekruis GIF by Rode Kruis-Vlaanderen
 
Man man man.. En dat op vrijdag ochtend. Eerst extra koffie!

Heb al liters koffie op en goed wakker.

Mooi project voor jullie proef stelling. Kool vs Zeoliet.

Dat zeoliet de bacterie groei remt is volgens mij totale onzin. Zo nu goed wakker ;)

Juist doordat het ammoniak absorbeerd groeit het juist snel. Wel beweging hebben dat het niet dicht slibt en stukjes bio film los laten. . Je heb ook reactors ervoor. Word ook in zout water aquariums gebruikt :DD

Edit. Zoutwater aquarianen nu niet meteen een doos zeoliet in je filter doen want dit vereist wel enige info en kennis anders gaat het goed fout

Jammer dat @Giebeltje even uit de roulatie is want die had voor wat naslag werk kunnen zorgen
 
In deze is dat het probleem voor mij ook, het klikt allemaal aannemelijk. Het kool en plantenvoeding verhaal heb ik inderdaad gaande weg opgepikt en voor waar aangenomen. Ik kan het zelf ook niet echt meten of testen en omdat ik weinig actieve kool gebruik kom ik er ook nog eens niet veel mee in aanraking.
Dat actieve kool tannine / verkleuring verwijdert uit het water is weer een stuk tastbaarder, dus dat kan ik wel met zekerheid zeggen ;)
Ik ben van mening dat bij een opstartende bak aktieve kool juist een goed hulpmiddel is. Persoonlijk gebruik het zelf ook altijd tijdens de opstart.
Met als voorbeeld de ADA-galerie in Niigata, Japan.
Die gebruikt regelmatig actieve kool om organisch afval en tannines te verwijderen, vooral bij nieuwe start-ups. Deze werkwijze hebben enkele van de meest succesvolle, stabiele bakken voor de lange termijn
in de hobby voortgebracht - en daarmee is voor mij persoonlijk de mythe ontkracht dat actieve kool schadelijk is voor het verkrijgen van een mooie beplante bak.
 
Ik ben van mening dat bij een opstartende bak aktieve kool juist een goed hulpmiddel is. Persoonlijk gebruik het zelf ook altijd tijdens de opstart.
Met als voorbeeld de ADA-galerie in Niigata, Japan.
Die gebruikt regelmatig actieve kool om organisch afval en tannines te verwijderen, vooral bij nieuwe start-ups. Deze werkwijze hebben enkele van de meest succesvolle, stabiele bakken voor de lange termijn
in de hobby voortgebracht - en daarmee is voor mij persoonlijk de mythe ontkracht dat actieve kool schadelijk is voor het verkrijgen van een mooie beplante bak.
Goed om te horen. Jouw bakken, en speciaal de plantengroei, kan ik met geen mogelijkheid in twijfel trekken. Ik zal het stukje 'kool verwijdert plantenvoeding' maar verwijderen uit het hoekje in mijn brein waar dit nu is opgeslagen.
 
Goed om te horen. Jouw bakken, en speciaal de plantengroei, kan ik met geen mogelijkheid in twijfel trekken. Ik zal het stukje 'kool verwijdert plantenvoeding' maar verwijderen uit het hoekje in mijn brein waar dit nu is opgeslagen.

Ik denk dat het handig is te zien wat het oorspronkelijke punt was. Volgens een genoemde site deed actieve kool niets met plantenvoeding of delen daarvan. Ik zie nergens genoemd, laat staan onderbouwd, dat die stelling correct is.

Het is appels met peren vergelijken. Niemand zegt dat je met gebruik van actieve kool geen mooi aquarium kan krijgen. Niemand zegt volgens mij, dat plantenvoeding niet meer werkt.

Ik heb begrepen dat wanneer je de plantenvoeding vaker toedient, niet een enkele keer een grote plons, dat het negatieve gevolg van actieve kool op plantengroei door afbraak/opname van de chelaten gedeeltelijk of volledig geneutraliseerd wordt.

Is actieve kool slecht voor planten in een aquarium, mag je geen actieve kool gebruiken in een plantenbak want, slecht...

Is een heel andere kwestie dan, heeft actieve kool invloed op plantenvoeding.
 
Ik ben van mening dat bij een opstartende bak aktieve kool juist een goed hulpmiddel is. Persoonlijk gebruik het zelf ook altijd tijdens de opstart.
Met als voorbeeld de ADA-galerie in Niigata, Japan.
Die gebruikt regelmatig actieve kool om organisch afval en tannines te verwijderen, vooral bij nieuwe start-ups. Deze werkwijze hebben enkele van de meest succesvolle, stabiele bakken voor de lange termijn
in de hobby voortgebracht - en daarmee is voor mij persoonlijk de mythe ontkracht dat actieve kool schadelijk is voor het verkrijgen van een mooie beplante bak.

Wat mij verbaast is dat je met een stuk van een verhaal komt, dat ik net letterlijk gelezen heb op een andere site.

Nou typen we denk ik allemaal wel eens wat over van een andere site. Maar de manier waarop jij dit hier doet vind ik vreemd. Stukken tekst van die site buig je om naar jou persoonlijk.



ADA gallery in Niigata, Japan frequently use activated carbon to remove organic waste and tannins, especially in newer start-ups. These techniques have produced some of the most successful, stable, long term tanks in the industry - clearly destroying the myth that carbon is detrimental to running a planted tank.
 
Wat mij verbaast is dat je met een stuk van een verhaal komt, dat ik net letterlijk gelezen heb op een andere site.

Nou typen we denk ik allemaal wel eens wat over van een andere site. Maar de manier waarop jij dit hier doet vind ik vreemd. Stukken tekst van die site buig je om naar jou persoonlijk.



ADA gallery in Niigata, Japan frequently use activated carbon to remove organic waste and tannins, especially in newer start-ups. These techniques have produced some of the most successful, stable, long term tanks in the industry - clearly destroying the myth that carbon is detrimental to running a planted tank.
ja klopt, ik fungeer in dit geval als doorgeefluik.
Ik heb die werkwijze destijds gelezen, wellicht op dezelfde site, geïmplementeerd in mijn aanpak en het werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan