Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Eerst het forum op zonder koffie :rolleyes:

De algemene tendens in dit topic is het ondersteunen van de keuzes die iemand al heeft gemaakt zonder onderbouwing. Dat komt naar lezers over als bevestiging dat dit juist is en kan dus als advies gezien worden. Houd er rekening mee dat we hier niet alleen de TS aan het 'helpen' zijn maar dat dit topic onderdeel wordt van de massa's aan informatie op het internet waar anderen, zelfs zonder dat ze hier lid van het forum zijn informatie vandaan gaan halen.

Zie niet zo het gevaar dat de al gemaakt keus voor een oxydator nou voor verschrikkelijke problemen gaat geven. Ik zie echt niet wat jij zie, dat de tendens is, moet je zeker doen. Ik zelf schrok van het woord waterperoxide maar dat heb je al onderbouwt dat dit geen problemen kan geven dus als TS nou een technisch snufje wil hebben ipv een lucht pompje soit.

De leukste tijd is uit vogelen wat, hoe, welke. .Bij gevaarlijke/ernstig domme keuzes zullen er wel meer op de rem trappen. Het belangrijkste zijn filters, die draaien dus komt best goed allemaal of niet. Aan het materiaal te zien Heef TS zich al goed verdiept in aqualand.

Nu nog een klusje voor je :DD Misschien is het ook wel positief het beluchten van zijn aquarium gezien het belgische watertje en chloor? Meen dat beluchten eventuele chloor resten laat verdampen?

Ik ben te lui om dit alles uit te zoeken maar zoals al gezegd hebben we jou daarvoor en TS weer wat onderbouwde info ;) Ik heb maar hele kleine stukjes info in me geheugen zitten maar het hoe, wat , waarom, niet meer.
 
dus als TS nou een technisch snufje wil hebben ipv een lucht pompje soit.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het wel degelijk een verschil is. Bij het technische snufje forceer je lucht het water in en bij een lucht pompje help je de natuurlijke balans herstellen. Wezenlijk verschil. In hoe ver dit ook schadelijk zal zijn bij de TS durf ik ook niet te voorspellen maar de waarschuwing is in ieder geval gegeven.

Aan het materiaal te zien Heef TS zich al goed verdiept in aqualand.
Zeker, de rest van het project ziet er prima uit. Mee eens!

Nu nog een klusje voor je :DD Misschien is het ook wel positief het beluchten van zijn aquarium gezien het belgische watertje en chloor? Meen dat beluchten eventuele chloor resten laat verdampen?
Ja chloor zal sneller uit het water verdwijnen door beluchten maar dan is de meeste schade al gedaan, water met chloor door je filter zijn de bacteriën dood. Als je dit zou willen doen moet je het water een dag laten luchten in een regenton ofzo en daarna pas gebruiken in je aquarium. Ik doe dit zelf tegenwoordig, heb een regenton met kraanwater staan die ik gebruik voor water verversen. Bij mij is het niet het chloor maar wel de hogere co2 niveaus in kraanwater die ik hiermee probeer tegen te houden en tevens is het handig dat de temperatuur van het water al op kamertemperatuur is.

Ik zag op de foto's echter een grote kan aquamaker staan dus dat komt bij de TS wel goed.
 
Wow....wat een reacties allemaal!!

Kijk, ik ben een leek en ben hier gewoon op zoek naar nuttige info...dat van het grotere gevaar bij toevoeging via oxydator dan via luchtpomp wist ik dus niks-bedankt voor de heads-up!
Héél erg vroeger met m'n koi probeerde ik de vijver en filters overvol met lucht te pompen, daarom dacht ik, ik probeer hetzelfde met m'n aquarium. Dat er dus een hemelsbreed verschil is tussen o2 en co2 had ik hélemaal niet aan gedach/bij stil gestaan. De enige reden voor de oxydator was gewoon de stille werking. Ik heb hier twee luchtpompen liggen, dus daar zit het probleem dus niet.

En inderdaad, de aquamate is in groten getale aanwezig...volgens mij gaat mijn Belgisch water zelfs de vergelijking met het Nederlandse aankunnen. ;)

Nogmaals allen, bedankt voor de waarschuwingen, raadgevingen en ook schouderklopjes....jullie krijgen er allemaal eentje terug!

En nu ga ik wat biohome in filters stoppen...en hopen dat ik volgende week week nog het land uit mag(morgen nog strengere maatregelen bij ons) en bij jullie nog binnen mag.
Onderweg zulllen het waarschijnlijk boterhammetjes worden, want restaurants zijn blijkbaar al dicht.:rolleyes:
 
Dino verzendt ook als het moet, maar dat wist je al... Hij post nu ook op een Amerikaanse Facebookpagina. hangt alleen wel een prijskaartje aan natuurlijk. Ik ga duimen dat het lukt!
 
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het wel degelijk een verschil is. Bij het technische snufje forceer je lucht het water in en bij een lucht pompje help je de natuurlijke balans herstellen. Wezenlijk verschil. In hoe ver dit ook schadelijk zal zijn bij de TS durf ik ook niet te voorspellen maar de waarschuwing is in ieder geval gegeven.


Zeker, de rest van het project ziet er prima uit. Mee eens!


Ja chloor zal sneller uit het water verdwijnen door beluchten maar dan is de meeste schade al gedaan, water met chloor door je filter zijn de bacteriën dood. Als je dit zou willen doen moet je het water een dag laten luchten in een regenton ofzo en daarna pas gebruiken in je aquarium. Ik doe dit zelf tegenwoordig, heb een regenton met kraanwater staan die ik gebruik voor water verversen. Bij mij is het niet het chloor maar wel de hogere co2 niveaus in kraanwater die ik hiermee probeer tegen te houden en tevens is het handig dat de temperatuur van het water al op kamertemperatuur is.

Ik zag op de foto's echter een grote kan aquamaker staan dus dat komt bij de TS wel goed.
:thumbs: Jij ook een schouderklopje van mij ;))Het duurde even maar het kwartje valt nu . 1 z on kort zinnetje (bovenste) is voor mijn grijze massa net nog te verwerken.
 
Dino verzendt ook als het moet, maar dat wist je al... Hij post nu ook op een Amerikaanse Facebookpagina. hangt alleen wel een prijskaartje aan natuurlijk. Ik ga duimen dat het lukt!

Ik ga ze echt liever in real life bekijken...
Welke facebookpagina is dat dan?

En ja, komt wel goed hoor. Ik ben nog aan het wachten op het antwoord van een particulier die een vis verkoopt-zodra ik weet wanneer ik de vis mag komen ophalen wil ik het combineren met een koopnamiddag in Voorschoten. :)
 
Is het gelukt de biohome?

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu qua filters heb gedaan, veranderd en volgorde etc en wat het doet met je water waardens. Ga je meten? Ben benieuwd of de veranderingen gevolgen heeft en hoe lang.

Hopen inderdaad dat ze de grens niet dicht gooien. Ik zou ook liever zelf gaan kijken in de winkel. Zo kun je ze ook even bekijken qua gedrag. En is gewoon ook heel leuk om te zien wat voor soorten er zijn. De eerste waar ik daar op viel en werd uitgevangen zei Dino; dat is een mooie chocolate naakt sluier............... Bril op en weer terug laten zetten want dat was toch wat te bizar.

Ik meen dat ik 25 euro heb betaald om er 2 te laten bezorgen naar Arnhem dus relatief niet eens zo duur. Voor dat bedrag red ik dit niet qua benzine kosten.

Ik zou ook even gaan nadenken/overwegen als je bij verschillende verkopers iets ga mee nemen quarantaine. Als je toch nog aquariums heb staan zou ik dit zeer zeker afwegen. Het hoeft geen problemen te geven maar het kan wel. Ik ben een hoop vissen verloren met het bij plaatsen van 2 nieuwelingen. Buiten om dat het erg zielig is is het ook niet leuk om honderden eurootjes dood te zien drijven.

Weer een hersen kraker erbij :DD
 
Net gemeten...wel maar met 1 filter draaiende...
Gisteren tijdens het media wisselen, beetje te bruut geweest(gecombineerd met weinig ruimte, hard geworden slangen én snel, snel snel willen zijn-ging nog naar restaurant met een vriendin) en de slangadapter van de eheim afgebroken.
Dadelijk haal ik een nieuwe op in Antwerps Cichliden center...die halen hem van hun stockmodel voor mij en bestellen een nieuwe. Leuke service!!

20201016_114908.jpg

Waarden:

Ph 7.6
NH4 0.05
NO2 0.025
NO3 5

Filter is nu voor de helft gevuld met dik 3kg biohome(volgende week de volgende helft) daarna komt de hydra aan de beurt...zodat ik ongeveer 25% doe elke week...

Wordt opgebouwd zoals 'voorgeschreven' door pondguru.



En ja, die quarantaine had ik ook al aan gedacht.
Verzenden zal altijd goedkoper zijn, dat weet ik wel....ik heb mistens 30 liter benzine nodig om even over en weer te rijden...
Maar zoals je al aangaf, ze irl zien is toch interessanter en ook leuk!
 
OMG daar begint het al. :br:

Hoop niet dat je telkens bij filter onderhoud zulk soort ongelukjes krijg.............. IK heb soms ook van die idiote dingen asje die breekt of mandjes die niet mee willen werk. Heb ook een keer gehad relax dagje dus filter doen blijkt me kat van het balkon te zijn afgesprongen. Uren kat zoeken terwijl me filter out of order stond te wachten. Zulks helpt niet om hem dan weer even daarna in elkaar te krijgen op rustige manier.

Ja ik had al begrepen de guru way ,maar heb je alles wat oud was eruit gedonderd en helemaal met nieuw materiaal gevuld? Of nog iets erin wat al ingedraaid was. Hopen dat waardens zo minimaal blijven betreft NH4 en NO2.

De hydra trek je die ook helemaal leeg en vullen met nieuw materiaal?

Als je alles nieuw erin heb word je planning wel heel erg spannend.....................

Mazzelaar nog gezellig uit eten te kunnen.
 
Is het gelukt de biohome?

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu qua filters heb gedaan, veranderd en volgorde etc en wat het doet met je water waardens. Ga je meten? Ben benieuwd of de veranderingen gevolgen heeft en hoe lang.

Hopen inderdaad dat ze de grens niet dicht gooien. Ik zou ook liever zelf gaan kijken in de winkel. Zo kun je ze ook even bekijken qua gedrag. En is gewoon ook heel leuk om te zien wat voor soorten er zijn. De eerste waar ik daar op viel en werd uitgevangen zei Dino; dat is een mooie chocolate naakt sluier............... Bril op en weer terug laten zetten want dat was toch wat te bizar.

Ik meen dat ik 25 euro heb betaald om er 2 te laten bezorgen naar Arnhem dus relatief niet eens zo duur. Voor dat bedrag red ik dit niet qua benzine kosten.

Ik zou ook even gaan nadenken/overwegen als je bij verschillende verkopers iets ga mee nemen quarantaine. Als je toch nog aquariums heb staan zou ik dit zeer zeker afwegen. Het hoeft geen problemen te geven maar het kan wel. Ik ben een hoop vissen verloren met het bij plaatsen van 2 nieuwelingen. Buiten om dat het erg zielig is is het ook niet leuk om honderden eurootjes dood te zien drijven.

Weer een hersen kraker erbij :DD
Valt me inderdaad mee, die bezorgprijs :) . Maar ik heb er nu drie, dus bij mij is het vol. Mocht ik nog eens mijn mannetje ( vis dan he :DD ) moeten vervangen, dan kan ik altijd nog eens een virtueel bezoekje aan Dino brengen...
 
Tja, ik was net terug van Antwerpen, stond goed en wel op de oprit...en toen daagde het even voor me....was de 10 m slang vergeten in de winkel....dus snel maar terug, weer door al de vrijdagfiles en na 180km stond ik eindelijk terug thuis. Zo'n aquarium, je moet er wel wat voor over hebben... :confused:

Maar alles terug ok, filter draait terug. Zoals ik al schreef heb ik maar de helft van de eheim vervangen(+3kg) volgende week de helft van de hydra enzovoort enzoverder, na 4 weken is alles dan vervangen. Zo raadt biohome(en hier op het forum) het aan. Zo kan ik zonder problemen blijven draaien, de filtering is normaal toch ruim voldoende voor dit aquarium.
 
Ooh daar heb ik over heen gelezen. Had de foto gezien van al je aankopen en zag complete opbouw spulletjes dus dacht dat je misschien 1 filter geheel nieuw had voorzien.
 
In de tussentijd ben ik aan het denken om mijn waterwissels zo vlot mogelijk te laten verlopen. Ik denk aan een vaste uitlaat met wat kranen en een snelkoppeling. De jbl 1501 zou ik er niet meer voor gebruiken maar daar dan een andere pomp voor kopen. De jbl kan op de 180l dienst doen.

Ook een vraagje ivm. voeren: wat geven jullie eigenlijk? Zag daarstraks een lang maar informatief filmpje...teneur van het verhaal: kwalitatief voer, kleine verpakkingen, afwisselen tussen verschillende soorten, hoeveelheid beperken(ivm. zwemblaas), luchtpompje op m'n voederautomaat,enz...



Heb wat kleine drijfplantjes in bestelling, dan is er toch al iets te knabbelen, ik krijg ook 4 soorten luchtstenen thuis om te testen, daarna zie ik wel welke ik ga gebruiken. Ik heb ook nog de eheim bruisunits, maar ik vind deze nogal dikke luchtbellen geven.
En morgen ga ik al eens een kijkje nemen bij een groothandel tegen de Franse grens, ze zouden chocolate oranda zitten hebben en die interesseren me héél erg. Heb met de eigenaar gesproken en op de vraag of er nog wat keuze was, zei hij dat er op dit moment 5500 sluiers in de bakken zaten??:oops:
 
Zou zeker 2 filters op het aquarium houden.

5500 sluiers :oops: Mijn god, hopen dat het niet allemaal hele mooie zijn. Ben je dagen bezig met uitzoeken. Als je er ben even filmpje? Benieuwd hoe dat er uit ziet, hoe gehouden word. Zal toch wel vijvers ofzo moeten zijn. Met snorkel en zwemvliezen erin en zoeken naar de jouwe :cool:

Vaste uitlaat om te verversen is wel makkelijk. Ik haal water eruit met een opvoerpomp en vul met tuinslang aan kraan. Maar automatisch is wel veel makkelijker natuurlijk.

De eheim douchekopjes kun je afstellen. Met muntje in dat gleufje van dat bolletje, kun je ze draaien dan groffe of fijne bubbels.

Toch niet weer een nieuw technische snufje die ik niet ken; een luchtpomp op voer automaat. :eek:

Hadden we niet al gehad over voer?

Drijf plantjes leuk en vaak ook goede nitraat opname. Ze eten niet echt van plantjes hoor. Ze molestreren het gewoon graag en eieren legplaats. Eitjes plakken op de plantjes en willen die eieren opvreten zodoende gaat er wel eens wat plant mee naar binnen. Word ook gebruikt bij mij als soort van pruimtabak. Stuk in de bek, malen, en weer uitspugen.
 
Zou zeker 2 filters op het aquarium houden.

Dat blijft natuurlijk zo...ik heb een eheim 1200xl een hydra 1000 en ook nog een jbl 1501(die de vorige eigenaar gebruikte voor waterwissels). Die laatste zou op de 180 komen.


5500 sluiers :oops: Mijn god, hopen dat het niet allemaal hele mooie zijn. Ben je dagen bezig met uitzoeken. Als je er ben even filmpje? Benieuwd hoe dat er uit ziet, hoe gehouden word. Zal toch wel vijvers ofzo moeten zijn. Met snorkel en zwemvliezen erin en zoeken naar de jouwe :cool:

Nu ja...ze hebben 5000m² loodsen met aquaria en bakken staan....hoop niet dat ik er moet naar duiken...

fishinvest.png


Vaste uitlaat om te verversen is wel makkelijk. Ik haal water eruit met een opvoerpomp en vul met tuinslang aan kraan. Maar automatisch is wel veel makkelijker natuurlijk.

De eheim douchekopjes kun je afstellen. Met muntje in dat gleufje van dat bolletje, kun je ze draaien dan groffe of fijne bubbels.

Ok weer wat geleerd...dat wist ik dus niet.

Toch niet weer een nieuw technische snufje die ik niet ken; een luchtpomp op voer automaat. :eek:
Luchttoevoer zorgt ervoor dat het voer niet samenklit of schimmelt onder invloed van verdamping uit het voerluik. Mijn voederautomaat heeft zo'n aansluiting.
 
Doperwten preventief en bij onstabiliteit.

Zinkende pellets van Hikari, vitalis, vivani.

TetraPond Vijvervisvoer Multi Mix

JBL ProPond Silkworms

Sprirulina vlokken

Gedroogd; en diepvries; watervlooien, rode mug en artemia
Gedroogd; tubifex.

Geblancheerd; spruiten, brocolie, bloemkool, tuinbonen. Alle groenten doe ik uit diepvries en dan in bakje met wat water in de magnetro, even de kook erover, afkoelen en klaar

Afgekeurd door de sluiers; mosselvlees, gedroogde zijderupsen, bassleer en HS korrels
 
Laatst bewerkt:
Tempratuur beinvloed hun spijsvertering. Koel dan minder voeren/hoog tempratuur meer voeren. Zie je ook aan gedrag. Warme tempratuur vingers in de gaten houden :DD
 
Bij mij krijgen ze wekelijks levende Artemia en, als ze er zijn, af en toe levende watervlooien. Ik voer ook af en toe Repashy Soilent Green vanwege mijn Ancistrus. Maar de Sluiers lusten het ook. Net zoals Bessie de Ancistrus gek is op de Hikari pellets van de Sluiers.

En, @aquabelg , heb je al wat moois gevonden?
 
Bij mij krijgen ze wekelijks levende Artemia en, als ze er zijn, af en toe levende watervlooien. Ik voer ook af en toe Repashy Soilent Green vanwege mijn Ancistrus. Maar de Sluiers lusten het ook. Net zoals Bessie de Ancistrus gek is op de Hikari pellets van de Sluiers.

En, @aquabelg , heb je al wat moois gevonden?
Levend voer geef ik ook wel af en toe maar tubifex zekers niet. Lees veel dat dit veel ongewenste zaken mee kan brengen. Ik heb z on soort van knijp thee zeef of z on ding waar je kruiden voor soep in kan doen. Gooi ik het zakje in leeg en spoel dan goed af. Ik leg dat ding met beestjes in bakje water met kingyo spray zodat die beestje zich vol zuigen met dat spul. Extra vitamientjes :chef: Dat vinden ze echt top diner. Doe nu even niet omdat ik veel hout in aquarium heb ivm de slobbers en de sluiers dan ontzettend lopen te kloten als ik levend voer los laat en zich dan beschadigen in hun jacht. De slobbers zie je dan ook jumpen naar de watervlooien. Die vinden dat ook erg lekker..................
 
Ik doe de Artemia in mijn netje waarin ik een binnenstebuiten gekeerd pantykousje heb gespannen, zo vang ik zelfs de kleinste pekelkreeftjes. Daarna leeg ik het in mijn bak.

Kingyo spray heb ik ook, ik geef nu preventief iedere maand een 5-daags kuurtje van in Kingyo vitaminespray bevochtigde pellets, in een klein beetje biologische cacaopoeder gerold. Ze vinden het allemaal lekker, en krijgen zo naast de extra vitamines ook nog wat antioxidanten binnen. Cacao werkt ook antibacterieel.
 
Levend voer geef ik ook wel af en toe maar tubifex zekers niet. Lees veel dat dit veel ongewenste zaken mee kan brengen.
Ok, die tubifex stond eerst ook op m'n lijst, de streep erdoor dan.

Ik doe de Artemia in mijn netje waarin ik een binnenstebuiten gekeerd pantykousje heb gespannen, zo vang ik zelfs de kleinste pekelkreeftjes. Daarna leeg ik het in mijn bak.
En de artemia, kweek je die zelf?



Voer- en ehbo-lijstje is klaar:
  • Hikari lionhead mini(aanwezig)
  • Vivani rode muggenlarven(onderweg)
  • Vivani goudvis korrels zinkend(onderweg)
  • Repashy super gold(onderweg)
  • Vitalis goldfish pellets(onderweg)
  • Saki Hikari goldfish color(morgen meenemen bij Dino)
  • Kingyo Goldfish royal mix(morgen meenemen bij Dino)

  • Kingyo fin and woundrepair(morgen meenemen bij Dino)
  • Kingyo herb and vitaspray(morgen meenemen bij Dino)

Zou het een optie zijn om zelf een mix te maken om de autofeeder mee te vullen? Kwestie van een mooie spreiding te krijgen van de voerbeurten én variatie in het voer...

Oh ja....voor ik het vergeet...mijn vis(jes). ;)
Let even niet op de kwaliteit van de foto's, ze zijn nog vrij schuw, ook het zand op de vissen moet je even wegdenken-heb daarstaks nog de helft van het zand eruit gehaald. Nu kunnen ze nog grondelen, maar de laag is wel zo dun dat er bijna niks meer kan onder geraken-zo kan de bak makkelijker schoon blijven.

Ik heb er toch maar twee meegenomen, waaronder een héél kleine chocolate. De rood-witte vond ik mooi symmetrisch, daarom toch maar meegenomen. Ze eten goed, ontlasting ziet er ook gezond uit. Ze zitten nog wel vaak in een hoek, maar beginnen nu(na ±30u in het aquarium) regematig rond te zwemmen. De grote duwt het kleintje vaak weg, maar die laat het niet aan z'n hart komen. Het is natuurlijk de allereerste keer dat ze in een aquarium vertoeven, omdat ze natuurlijk van de groothandel komen.
De start is dus gemaakt. :)

20201020_192512.jpg


20201020_192503.jpg


20201020_192516.jpg


20201020_192648.jpg


Morgen dus naar Voorschoten en dan onmiddelijk doorrijden om nog een mooie oranda op te halen in het oosten van Nederland.
Voor die laatste draait nu de 180 liter in de garage(op 18°) met de JBL 1501, voor 90% gevuld met ingedraaid eheim-substraat aangevuld met een stuk of 20/30 gel filter startballetjes. Het is maar voor een paar daagjes, dan kan de temperatuur ook omhoog voor deze...
 
Laatst bewerkt:
Wat en leukerds. Vooral de uitdrukking van de kop van de wit/oranje. Straalt echt een en al intelligentie uit :LOL:

Zijn dat de twee uitgezocht uit de 5500? Was het moeilijk om uit te zoeken? Hoe lang heb je er rond gezworven?

Veel plezier met je visjes :DD

Ben benieuwd wat het morgen weer brengt :foto:
 
Tja...ik heb ze niet allemaal bekeken hoor...hieronder zie je bijvoorbeeld een net vol piepjonge ranchu...er zaten héél veel calico en rode en oranje. Moet wel zeggen dat de kleuren héél mooi en diep waren, bij jonge vissen niet altijd vanzelfsprekend. Alle bakken waren ongeveer 1 kuub en zo stonden er ongeveer 30 in één hal. Heb er op gelet en ik zag géén enkele dode vis toen ik rond ging. Je kan er rustig kiezen, zondag was er blijkbaar iemand uit Antwerpen geweest die twee uur visjes aan het vergelijken en uitkiezen was.
Bij mij was de keuze vrij snel gemaakt-er waren alleen hele kleine chocolates en bij de grotere oranda's héél veel rood en oranje, ook zwart en oranje(maar die waren dan weer een slag kleiner).
Ik dacht eerst voor een red cap te gaan, maar sommige rood/witten hadden een mooiere, fijnere wen en daarvan dan ook een tiental apart gezet. Toen ik mijn vis(klinkt echt nog een beetje raar) zag viel ik meteen voor de gestifte lippen. Ik ben altijd een beetje een sucker geweest voor kuchibeni bij kohaku's-deze moest het dus worden.
De bruine heb ik puur op donkere kleur en bodyshape uitgekozen-niks te veel of overdreven. Nu ja, we zien wel wat het wordt...een goeie thuis hebben ze sowieso al.

20201019_100217.jpg
 
En de buit van vandaag...

20201021_200852.jpg


20201021_203348.jpg


20201021_203505.jpg


20201021_203517.jpg


20201021_203521.jpg


20201021_203700.jpg


20201021_203824.jpg


20201021_203942.jpg


De laatste foto's zijn met héél weinig licht genomen, zit geen verlichting op het aquarium. Hier zit de 'vijver'vis in...normaal had ie in de garage gezeten op een lagere temperatuur maar volgens Dino kan van koud naar warm niet echt kwaad...omgekeerd wel. Daarom alles maar terug opgesteld in de woonkamer. De zwarte oranda krijgt de volgende dagen een anti-parasitaire kuur....daarna komt er nog een anti-wormkuur van een week. Daarna mag ie bij de rest zwemmen.
't Zal wel even aanpassen worden, van 6500l naar 180l. :oops: Kwam wel uit een prachtige vijver met alleen sluiers, 0.60 en 1.60m diep, bottomdrain en gefilterd over gigantisch bewegend bed voor koi....vissen zaten werkelijk super. Eigenaar vertelde me dat ze hem vaak gek verklaarden wanneer ze zijn filterinstallatie zagen 'voor die kleine visjes'.

Ter info....zo zag ie er vorige zomer uit, toen ie van Dino kwam...
In de vijver kwam ie natuurlijk niet echt tot zijn recht...zwart op zwart is quasi onzichtbaar.

oranda zwart zomer.jpg


Nu snel nog iets eten op het einde van een vermoeiende dag.
Dik 600 km gereden voor 2 visjes....en er zit er nog één bij Fancy Goldfish...heb me echt moeten inhouden. Maar ik heb er een foto van...misschien, als alles goed gaat de volgende weken.
Misschien maar beter niet en eerst wachten op een groter aquarium...keuzes, keuzes.:S
 
Laatst bewerkt:
Super visjes :smitten:

Let op dat je wormen kuur niet op basis van flubenol/flubendazole is. Kunnen sluiers slecht tegen.

Heb je al meds in huis?
 
Ik heb zelf dit lijstje gemaakt van wat ik in huis heb:

 
Ik denk dat @aquabelg wat straffers gaat inzetten om zijn vijvervis "schoon" te maken. Was benieuwd of hij van Dino heeft mee genomen of ws. al iets in huis heeft. Vele weten niet van de flubenol.

Beestje heeft nu al wat achter de kiezen qua verhuizing/stress. Zoutbadjes is nu ook zo iets wat ik ook niet zou doen. Beest komt wel uit vijver met koi die ook gevoelig zijn voor het een en ander. Beter iets korts en krachtigs gebruiken zodat je weerstand niet teveel ondermijn.

Ikzelf gebruik sera prof protazol dat is een heel kort parasieten kuurtje (24 uur) zodat vis niet dagen lang in chemische zaken rond zwemt. Dino heeft ook de wat mildere meds lijn. Kan even niet op de naam van het merk komen.

Ook checken op karperluis.
 
Tegen de parasieten, manacil : klik
Wormkuur, wordt bilocil : klik
En ja...bij Dino meegenomen.
Goeie tip ivm. flubenol, iets wat regelmatig wordt aangeraden bij allerlei vissen. Ik las over de toepassing bij discussen.

Wel even foute keuzes gemaakt qua voeding...ik ging er van uit dat alle kingyo voeding zinkend was...blijkt dat ze maar één zinkend voer hebben, niet zo goed gelezen van mezelf...
Maar goed, het geraakt wel op en daarna toch uitzien naar een paar soorten goed zinkend voer-kingyo heeft er zelf ook eentje.

En nu het minder leuke...het kleine bruine visje is niet meer. Vanmorgen vond ik hem/haar dood terug. Gisterenavond vond ik hem al een beetje afzijdig, maar weet dat aan de introductie van de nieuwe(grote) bewoner. Hij at gisteren nog goed, ik vermaalde het voer zodat ie zonder problemen kon eten...
Heb gisteren wat minder lang licht gegeven om de stress te verminderen voor zowel vissen in de bak als de nieuwkomer.
Als ik het allemaal overloop vind ik niks wat op problemen wees. Héél spijtig dus.
 
Wat jammer van je kleintje, maar soms gebeurt dat. Vandaar ook mijn lijstje, niet om direct in te zetten, maar om stand by te hebben. Was dus niet meteen op het ontworm-item gericht. Ook kruidnagelolie heb ik hier staan, voor je-weet-maar-nooit.
 
Ahhh dat is balen van dat leuke visje. :'(Je zo graag gewilde chocolate, Dat zijn altijd kl##t situaties maar soms heb je gewoon die pech. Ik weet er alles van. Dat is voor mij de reden om niets nieuws meer durven te halen. Ik ga voor je duimen dat de rest het goed blijft doen.

Ververs wel even een groot deel want als visje dood gaat trekken alle parasieten ellende naar een levend exemplaar. Vooral als hij een paar uur dood in het water heeft gelegen.


Ok ja manaus is prima. Gebruik ik ook hoofdzakelijk. Hoewel je voor de bilocil ook voor karperachtige heb. Cypricyl. De trichosal heeft bij mij nooit gewerkt dus die is uit me assorti. Ga je beide kuren meteen achter elkaar doen alleen op de vijvervis?

Vroeger had Dino van NT labs.

Kingyo voer is Dino erg fan van. Ik niet. De zinkende korrels zijn ook niet zinkend zoals hikari. Dwarrelt overal heen en ik voer gericht. ivm blinde mol erbij. Ik wil die zooi niet overal hebben. Nu heb jij nogal kaal aquarium dus dan geen probleem ermee. Vinden ze wel als goed is.

Strekte en ik hoop dat alles goed verder gaat en je straks alles mooi in je aquarium heb zwemmen.

OOh ja, waterpest ook in een emmer en water verversen paar dagen. Word vaak gekweekt met gif en dan direct in aquarium kan ook problemen geven,
 
Denk dat ik ongeveer alles heb uit de bovengenoemde apotheek! Enkel de kruidnagelolie (nog) niet, ik weet het niet, staat al lang op de bestellijst maar er sluipt wat uitstelgedrag in mij-misschien uit 'bad karma' overwegingen.
Nu ja...binnen de 10minuten ben ik bij de apotheek.

Ik heb zelfs al twee soorten Kingyo korrels zinkend gemaakt deze namiddag(thank god for vacuvin-zo zie je maar dat wijn drinken echt alleen maar voordelen heeft ;)) en dan wilden ze de korrels zelfs niet, ook de rode vis van Dino wilde het voer niet. Eén dezer de andere twee Kingyo soorten nog eens uittesten-zoniet is nog altijd Hikari, daar zijn ze dol op. En ik heb ook nog een voorraad bloemkool en broccoli in de vriezer.
Dat van die waterpest onthou ik!

En wat doe je als je eens een weekje vrij hebt en toch niemand mag zien behalve je vissen?



 

Terug
Bovenaan