Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Ik rij straks toch naar Voorschoten, die ga ik samen met nog een paar zakken voer ook op m'n lijstje zetten. Neem ook een vis mee die niet beweegt zoals de anderen, enkel met voeren gaat ie rondzwemmen, doet eigenlijk al een beetje sinds ik hem heb, maar nu ik toch naar Dino ga wil ik hem er wel even naar laten kijken. Ik denk dat het vooral de wen is die hem/haar parten speelt. Bedekt langs de linkerkant quasi het volledige oog. Misschien een beetje trimmen, we zien het wel.
Ik laat ineens alles even onder de microscoop nakijken, dan weet ik ook weer wat meer over de status van m'n vissen/water.


Heb daarnet even een keerzijde van het vissen-houden-die-veel-waterwissels-vergen in m'n mailbox gekregen...m'n eerste afrekening van het water sinds ik nu een dik half jaar een aquarium heb staan. Laten we zeggen dat m'n waterverbruik meer dan verdubbeld is en das in een land als België natuurlijk niet ok-onze gemiddelde waterprijs bedraagt iets van een 4.5 euro per kuub. :oops:
Ik denk dat in NL ongeveer één vierde van die prijs betaald wordt....laten we zeggen dat je er een héle mooie vis van kan kopen.:ROFLMAO:
 
Even naar voorschoten een dag vullend programma.

Veel plezier met bekijken naar al het moois wat rond zwemt.

Inderdaad handig om dan de vis maar mee te nemen en even checken.

Moet je de FGF smokkel route nemen ivm corona?

Ik kijk uit naar een update en natuurlijk close ups van je mooie nieuweling :love:
 
Even een paar bakken gefilmd...er zitten er dus echt nog héle mooie!











En ja...het was een beetje fout wat ik deed, maar ben nergens gestopt onderweg, enkel Dino en z'n vader gezien, constant mondmasker gedragen...en weer een flinke bijdrage gedaan om het economisch herstel van Nederland te bespoedigen. Beter kunnen we het niet maken.

Op de vis die ik meehad was niks te vinden, das dus goed nieuws-eigenlijk zoals ik wel verwachtte. Verder héle mooie vissen gezien én gekocht.
 
Weet niet of het een beetje fout is wat je hebt gedaan, je hebt je aan de coronaregels gehouden en dacht dat ondertussen de landsgrenzen tussen be en nl weer open waren, ik ben laatst voor mijn beeldhouwhobby naar een beeldhouwwinkel gegaan (half uurtje rijden) was met een tijdslot maar mocht al eerder naar binnen en kon ook langer zoeken dan dat gepland stond, dus ja, iedereen gaat creatief met de regels om, zolang je de basisregels in acht houdt kan er weinig misgaan m.i.
 
ViSSen, kon je je niet bedwingen :DD

Ik ben natuurlijk erg benieuwd maar snap even rusten na hun smokkel route. Tja, weet je zeker de Nederlandse economie ;))

Leuk dat je filmpjes heb mee gebracht en plaats...............................

Fijn dat er niets loos was met je slome sluier.
 
Weet niet of het een beetje fout is wat je hebt gedaan, je hebt je aan de coronaregels gehouden en dacht dat ondertussen de landsgrenzen tussen be en nl weer open waren, ik ben laatst voor mijn beeldhouwhobby naar een beeldhouwwinkel gegaan (half uurtje rijden) was met een tijdslot maar mocht al eerder naar binnen en kon ook langer zoeken dan dat gepland stond, dus ja, iedereen gaat creatief met de regels om, zolang je de basisregels in acht houdt kan er weinig misgaan m.i.
Was eigenlijk tikkeltje lacherig en ook wel licht ironisch bedoeld...;)
Ik heb mezelf al sinds 13 maart 2020 volledig aan de covid maatregels gehouden en ja....die gingen vééééél verder dan in Nederland,geloof me. Heb m'n ouders nu al twee verjaardagen op rij vanop 1.5m gefeliciteerd. Denk dat dit de tweede keer was waar ik 'creatief' met de regels omsprong. En toch, wanneeer ik vandaag aan de kant was gezet dan was ik normaal verplicht om 10 dagen in quarantaine te gaan, omdat deze regel in NL van toepassing is op dit moment. Omgekeerd kan het wel, dat heet Europese uniformiteit. :ROFLMAO: :ROFLMAO::ROFLMAO:


Ik ben natuurlijk erg benieuwd maar snap even rusten na hun smokkel route.
En ja, filmpje is gemaakt hoor, maar ben nog muziek aan het uitzoeken....
 
Oeioei....meteen maar wat meegenomen ook? Gelukkig was het met de vis die meeging op reis goed. Ben wel benieuwd naar je nieuwe aanwinsten...
 
Vind die van het eerste filmpje, die zwarte achterin zwemt, erg mooi. Die uit het tweede filmpje die hele lichte met dat vervagende zwart/zilver mag er ook wezen. Beetje veel wen maar wel erg mooi.

Ik zie veel zwart oogjes daar hou ik niet van. Ik zie ze het liefst met een zilveren ring op het oog. Met die spikkels is ook niet mijn ding. Zie liever kleuren vlakken.
 
Haha....grappig...die zwarte is die van het filmpje van fb-die heb ik dus nu...de staart is echt waanzinnig mooi. Zwart is ook superdiep en donker, hele hele mooie vis, al zeg ik hetzelf. Hij is iets kleiner dan ik verwachtte, maar das niet echt een probleem.
Dino zei me dat ie hem al twintig keer had kunnen verkopen, goed dat ik hem dus snel gereserveerd had.
En ja, de zilveren heb ik lang aan getwijfeld, het is echt een giga-vis, echt massief groot, maar ja, de wen heeft me ook deels tegengehouden.

Heb dan nog maar een middenslagje meegenomen met veel grijs en bruin, beetje(beeeetje dus) ochiba shigure kleuren. Had een klein wondje zag ik thuis maar das geen probleem, morgen even behandelen en eventueel, een paar keer baktopur direct deze week.





Eerst filmpje gemaakt met Prince eronder en dan nog es in de collectie gaan neuzen en gezien dat Champagne supernova er net onder paste...dan maar twee keer...voor ieder wat wils. Je kan muten, dat kan natuurlijk ook. :giggle:

Prince(and traveling wilburys,...)



Oasis
 
Die zwarte van het 1e filmpje herkende ik wel hoor en wist dat hij bij jouw zou komen te zwemmen ;)

Op je filmpje zie ik wel van voren gezien op flank/rug rechts witte korrels? Zand hoop ik?

Je andere zwarte is ook super mooi :love: Zijn allemaal erg mooi.

Inderdaad de oranje die op de bodem ligt vertoont vreemd gedrag als je de rest zie. Nu heeft hij natuurlijk ook wel een ritje erop zitten. Hij ziet er verder wel gezond en mooi uit. Hopen maar dat het gewoon een zeer relaxte vis is.

Zou die douche kopjes van je EHEIM luchtpomp ook wat hoger plaatsen. Ze hangen nu in de grondelroute en zou ook een kop tussen passen? Je heb ook een soort van ringen/cirkels die je op de bodem kan liggen zodat er geen kop tegen aan kan komen.

Wat eten die slakken? Moet er niet wat komkommer ofzo voor die beestjes liggen? Er zal geen korreltje voer over blijven voor ze neem ik aan.

Als je wat groen wil is het misschien een optie om ze op je raam te hangen. Ikzelf heb bossen vallisnera giganthea aan soort van rubbere ketting met zuignap. Zeer hufterproef. Vallisnera hoeft niet in de bodem en doet het hier prima. Nou ja, algen daar gelaten.................... Als de wortels te lang worden word dit een vies zootje en knip ik er gewoon af en ze maken zo weer nieuwe wortels en scheuten met nieuwe plant.

Heel veel plezier van je mooie vissen en soms even een up date blijft leuk natuurlijk.
 
Haha....grappig...die zwarte is die van het filmpje van fb-die heb ik dus nu...de staart is echt waanzinnig mooi. Zwart is ook superdiep en donker, hele hele mooie vis, al zeg ik hetzelf. Hij is iets kleiner dan ik verwachtte, maar das niet echt een probleem.
Dino zei me dat ie hem al twintig keer had kunnen verkopen, goed dat ik hem dus snel gereserveerd had.
En ja, de zilveren heb ik lang aan getwijfeld, het is echt een giga-vis, echt massief groot, maar ja, de wen heeft me ook deels tegengehouden.

Heb dan nog maar een middenslagje meegenomen met veel grijs en bruin, beetje(beeeetje dus) ochiba shigure kleuren. Had een klein wondje zag ik thuis maar das geen probleem, morgen even behandelen en eventueel, een paar keer baktopur direct deze week.





Eerst filmpje gemaakt met Prince eronder en dan nog es in de collectie gaan neuzen en gezien dat Champagne supernova er net onder paste...dan maar twee keer...voor ieder wat wils. Je kan muten, dat kan natuurlijk ook. :giggle:

Prince(and traveling wilburys,...)



Oasis

Mooi filmpje, en in beide gevallen mooie muziek ( ik heb al tegen Manlief gezegd dat ik George Harrisson's Concert for Bangladesh vanavond wil kijken, daar staat het origineel van While my Guitar gently weeps op). Je visjes zijn allemaal prachtig, je nieuwe Rosetail schitterend, en hopelijk zijn die witte puntjes inderdaad alleen maar zand...
 
Witte korrels die je ziet zijn gewoon grijze zandkorrels die als ze belicht worden wit lijken. Er zit echt niks op deze vis, das het voordeel van een pikzwarte vis, witte stip is onmiddelijk zichtbaar. (y)
Dacht er ook al aan om de bodem leeg te scheppen, maar dan hebben ze echt niks meer om wat 'natuurlijk gedrag' te vertonen-reden daarvoor zou dan vooral vermindering van gevaar op wenontstekingen zijn.

De oranje is reeds maanden stilletjesaan dit gedrag beginnen opbouwen...daarom dacht ik eraan de wen te trimmen. Hij ziet nog perfect rechts, maar links is echt quasi niks meer. Ligt sinds de laatste maand toch ongeveer 95% van de tijd op de bodem. Als ie eten voelt is het als een duivel in een wijwatervat, daarom geef ik steeds wat extra zinkend voedsel bovenop hem-anders eet ie niet.

De uitloopmonden van de luchtpomp(JBL) zitten niet zo erg in de weg hoor, valt erg mee-probleem is dat ik zo veel lucht pomp, dat ik ze wel laag moet plaatsen anders bruist de bak boven over.
Ben trouwens voor 99% zeker waar de rood/witte haar wen gekwetst heeft: bovenaan de akvastabil bakken zitten kleine alu-profieltjes(vijf stuks) van zo'n 4cm lang een drietal cm boven de waterlijn, deze dienen om de stabilisatiestrips op te klikken. Aan de onderkant voelen ze vrij scherp aan en vermits ik de neiging heb de bak steeds maximum te vullen, heeft dat in combinatie met een grote vis, grote wen én stevig paaigedrag voor de gekende verwonding gezorgd. Was al weken aan het denken en gisteren zag/voelde ik het meteen, het kan echt niks anders geweest zijn.
Heb het water dus een paar cm laten zakken en ga over een blijvende oplossing even denken, gaat mss iets worden met rubber ofzo. Met de dremel kanten afronden gaat vrees ik niet gaan omdat er dan teveel kans is dat er alu deeltjes in het water terechtkomen. Wordt vervolgd.

Slakken eten zelfs geen planten, raar of zelden zag ik ze op de valisneria's. Ze eten gewoon mee van de vissen en wat op de bodem ligt. Elke twee/drie dagen haal ik de eitjes weg die ze onder de kap leggen. Ze gedijen dus vrij goed. Soms gooi ik wat bloemkool of broccoli in de bak en dan happen sommige vissen er vijf keer aan en de rest wordt dan in no time door de slakken verwerkt

De beide soorten valisneria(5 bakken) staan nu in de quarantaine/slakkenbak en zien er daar perfect uit...
Gewoon uit aquarium gehaald, kort gesnoeid(meer dan 50cm lang én vol bruine alg) en zien er nu dus fantastisch uit. Zonder blauw/wit en rood/wit verlichting...begrijpe wie kan.
Ik denk dat ik ze niet meer in het aquarium bij de vissen zet.
 
Oeh, gelukkig maar dan. En blij dat je de " daders" van de wenbeschadiging hebt gevonden. Die oranje vis eet dus goed :DD, hij ligt dus gewoon te wachten tot zijn personeel het eten opdient... Ze houden ons inderdaad wel bezig, die visjes :))
 
Tja...maar het mag niet blijven duren, daarom denk ik om de wen bij te trimmen. Dit kan echt niet blijven duren hoor, onderaan de buik zijn al 'ligplekken' te zien-das natuurlijk van in het zand te liggen. Ik dacht ook al eens aan een zwemblaasprobleem, maar dat is het zeker niet. Hij kan perfect rondzwemmen, het is niet zo dat ie zinkt.
 
Aluminium stripjes als dader klinkt logischer dan de vallisnera. Fijn dat je het gevonden heb anders blijf je ermee zitten dubben hoe kan het gebeurd zijn. Hoewel de vis goed geneest wil je zulk drama niet weer.

Bij je vorige donkere visje dacht ik ook, zal wel bodem wezen dus wilde je er toch even op wijzen om goed te bestuderen.

Ik heb 2 geheel blinde vissen gehad en nu nog 1 heb maar die liggen niet op de bodem. Die grondelen gewoon in het wilde mee dus dat gedrag zal niet komen omdat hij blind is vermoed ik. Gewoon maar afwachten meer kun je niet doen en dan wat voer op zijn kop gooien is wel zo makkelijk voor hem. Als ze blind zijn passen ze zich bij mij aan. Ze gaan achter de lompste en grootste sluier aan en die zwiepen dan met hun vinnen de brokjes zo de bek in van de blinde. Mijne pakken zelfs af en toe wat drijvend voer omdat ze door hebben dat er boven collega s hangen te smakken en gaan ook luid bovenin smakken in de hoop wat te pakken te krijgen. Dit is natuurlijk wel minimaal wat ze te pakken krijgen. Weet natuurlijk niet als alle sluiers zo snugger zijn als ze blind zijn.

Jouw sluiers laten dus eten over voor de slakken. Dat gebeurd hier echt niet hoor. De slak hoeft echt niet te proberen op een korreltje voer te gaan liggen want dan krijgt hij een zwiep :rolleyes: Ik moet eten voor de long fins echt verstoppen en me filterstroom zo richten zodat de sluiers er niet bij kunnen want die plunderen alles en zwiepen of botsen alles weg wat in de weg ligt om hun te weer houden. Alleen een flinke stroming van de filter uitlaat waarbij ze evenwicht verliezen blaast ze weg. Niet dat ze het niet proberen hoor..........
 
Tja...maar het mag niet blijven duren, daarom denk ik om de wen bij te trimmen. Dit kan echt niet blijven duren hoor, onderaan de buik zijn al 'ligplekken' te zien-das natuurlijk van in het zand te liggen. Ik dacht ook al eens aan een zwemblaasprobleem, maar dat is het zeker niet. Hij kan perfect rondzwemmen, het is niet zo dat ie zinkt.
Ik heb een ryukin die op de rug ligt........... Kan perfect zwemmen. Als deze grondeld helt deze af en toe om en beland op de rug en blijft dan gewoon zo liggen of grondeld op zijn rug verder. Gewoon al etend door op zijn rug. Als ik hem een tikje geef draai deze zich om en gaat gewoon zwemmen. Heel raar gedrag voor een ryukin die eigenlijk nooit op de bodem lag. Zeg het maar :rolleyes:
 
Wees voorzichtig met rubber. daar zitten weekmakers in. 🧐 Beter aquarium kit.
 
Heb deze middag alle scherpe kanten ingesmeerd met een laagje transparante sanitaire silicone...werkt super.
Ben tevreden...aquarium is weer fancy-safe en ik slaap terug rustiger!
 
En hop daar gaat de nachtrust...witte stip...

Enkel en alleen te zien op de grijs/bruine vis die ik ook bij Dino kocht. Ik vond hem van in het begin al een beetje gestresst, afgezonderd, schrikkerig, niet gulzig bij het eten zoals de anderen. Dus ben er in ieder geval heel snel bij, op de rest van de vissen echt niks te zien. Driedaagse behandeling gaat dan hopelijk wel voldoende zijn. Bij uigebreide witte stip doe ik normaal een dubbele, zesdaagse.
Nu ja, het wordt een gewoonte , denk dat ik bij de volgende introductie van nieuwe vissen, gewoon al uit voorzorg een behandeling doe nadat de vissen een paar dagen hier zijn.
 
Yep, vervoer/stress etc. ondermijnt de weerstand. Sterkte maar weer met de patient!
 
Gelukkig heb ik ervaring. :rolleyes:
Maar inderdaad...heb toch wel het gevoel dat het stressgevoelige vissen zijn, althans toch diegene die bij mij terecht komen.
't Is wel zo dat er behalve aan de grijze(en de oranje, maar das iets anders natuurlijk) eigenlijk niks abnormaals te zien is. Ik hou ze natuurlijk wel in het donker, met extra lucht, zodat ze rustig kunnen uitzieken. Wordt woensdag vervolgd na de 90% waterwissel...
 
Balen :rolleyes:

Goed dat je er boven op zit en er snel bij ben. Sterkte maar weer met een patient
 
Tja...dus de patiënt is toch overleden. Alles zag er redelijk uit, tot op een morgen hij dood bleek te zijn. De andere vis die van Dino kwam zwemt gelukkig vrolijk rond. Stipbehandeling bleek goed aangeslagen, iedereen at zoals het hoorde, allen levendig na de kleine week donkerte...en toch. Was het dan toch dat kleine wondje dat hem parten speelde-heb het elke twee dagen met finn/woundrepair behandeld en het genas goed, dacht ik. Blijft dus een raadsel.

De oranje vis blijft me toch ook zorgen baren: ligt nog steeds op de bodem, niks te doen en beweegt alleen als ie eten voelt of andere vissen voelt bewegen ivm. eten. De nieuwste dino-vis begon zelfs al een paar keer aan z'n staart te nippen, iets wat ik echt niet graag zie gebeuren.
Wordt dus opgevolgd.

Nieuwste ontwikkeling: ik denk er nu toch(weer) sterk aan om een aquarium op maat te laten maken(220/240x60x70). Deze gaat dan wel uitgerust worden met een grote bioloog, zodat filteringsproblemen toch wel van de baan zijn. Niet dat dit niet goed draait hoor, ik denk dat ik nog ruim goed zit voor nog een grotere visbezetting, maar toch, het kriebelt erg. Heb vandaag al een prijsopgave gekregen en die viel héél erg mee, iets anders dan de plus 5000 euro opgave die ik al kreeg in een winkel(in NL) voor een zelfde(kleinere) opstelling. Gaat nog wel wat planning kosten als één en ander zou doorgaan: waar zet ik de vissen tijdelijk -kan eventueel het oude(zes maanden :rolleyes: ) aquarium in de hall plaatsen en die dan tijdelijk terug vullen om zo plaats te maken voor het nieuwe. Zo heb ik tijd genoeg voor de opbouw van alles, kast rond het onderstel zou ik zelf maken in hout, zodat ik deurtjes en indeling kan aanpassen aan mijn wensen. Ideeën genoeg, hopelijk komt het goed.
 
Wat weer een rot nieuws dat de patient is overleden. Vooral als je er z on positief gevoel bij heb.

Wat ik zo lees en ervaren heb, wonden is vrijwel zeker dood tot gevolg. Hoe hard je ook je best doe. Op een of andere manier raakt dit geinfecteerd en krijgen ze bacteriele problemen en overlijden aan sepsis ofzo. Ik heb er eentje met wenrot gehad en dood, een pearl met een schubje eraf wat een diep piepklein gaatje werd, dood. Een beschadigd oog ook dood. Hetzelfde als jij erg druk er mee, diverse behandelingen, maar korte of lange tijd erna gaan ze toch dood.

Ik weet ook niet of die wond sealer nu een voor of nadeel is. Aan de ene kant denk ik bacterieen kunnen de wond niet in omdat het gesealt is maar aan de andere kant denk ik. het is dan eronder een kweekplek als er al wat zit om te vermeerderen.

Maar goed mocht het hier (afkloppen) weer eens voorkomen ga je toch je best doen om te redden wat er te redden valt.

Die oranje heb ik in je filmpje gezien en gedrag is inderdaad erg vreemd maar op zich ziet ze/hij er goed uit. Als het eten ook nog goed gaat en is gecheckt door Dino is het gewoon maar afwachten. Misschien is deze gewoon iets te lui en te relaxed. Weet je zeker hij komt uit het oosten ;)

Ik heb nu een ryukin die al weken uren lang op rug ligt maar verder niets aan te zien. Hij grondeld/eet zelfs op de rug. Kan gewoon zich omdraaien en zwemt dan weer gewoon. Misschien werken bij sommige de hersens niet zoals het zou moeten, geen idee dus wellicht is er gewoon met jouw oranje niets aan de hand.

Mooie plannen een nieuw aquarium. Zag al je topic betreft bioloog. Aquarium voet einde bed zodat je wakker word en meteen je vissen kunt checken. Ik heb mijne wel in de badkuip gehad. Kon niet meer gedouched worden voor een paar dagen. Dit werd niet echt op prijs gesteld maar prioriteiten zijn prioriteiten he :cool:
 
Update van de wenbeschadiging: gaat perfect, denk dat er binnen een maand niks meer van te zien is.

 
Ik dacht dat deze patient was overleden :oo

Welke is dan overleden? Toch niet die hele mooie zwarte :cry:
 
Nee hoor...dat was de nieuwe(grijs/bruine ochiba) vis die een wondje had. De zwarte zie je trouwens in het filmpje. Ik heb trouwens de indruk dat ze aan het groeien zijn, kan maar een indruk zijn....
 
Nee hoor...dat was de nieuwe(grijs/bruine ochiba) vis die een wondje had. De zwarte zie je trouwens in het filmpje. Ik heb trouwens de indruk dat ze aan het groeien zijn, kan maar een indruk zijn....

Kreeg filmpje weer niet opgestart maar via utube wel.

Gelukkig je mooie zwarte niet hoewel het natuurlijk evengoed erg triest is. Die 2 zwarte, geweldig mooi :love:

Zie ik nu 2 bodem bewoners. Die oranje was al bekend maar zie er nog eentje liggen?

Maak eens een close up van de vinnen van die oranje? Zie ik die rafelen? Heeft die al bactopur direct gehad?

Zal even een link posten waar je medicinaal voer kan krijgen. Even zoeken

 
Rafelige vinnen: klopt, soms gaan er andere vissen zelfs aan happen...feit dat ie steeds op de bodem ligt in het zand, zal er zeker geen goed aan doen. Ook het woest gedrag zodra ie merkt dat er voedsel op hem dwarrelt, gaat er geen goed aan doen.
Neen, nog geen baktopur direct gedaan de laatste weken, zal er morgen eens mee beginnen.
Tweede bodembewoner was eigenlijk alleen vandaag, in de late namiddag zwom ie weer mee met de rest.
 
Weet ik, ben er echt superblij mee dat alles goed aan het genezen is, zag het echt somber in toen ik het de eerste keer zag.
Het is de minste vis, qua afkomst, wss Israel, die in het aquarium zwemt, maar ik ben er toch wel héél erg blij mee. Qua bouw zit ze misschien niet zo goed in mekaar, maar toch ziet ze er echt wel goed uit!
 
Het is een leuke vis inderdaad, waar heb je deze gekocht?
 
Komt van de groothandel die ik ergens in dit topic bespreek, ergens in oost of west-vlaanderen dacht ik. Duizenden vissen, maar zoals gezegd, afstamming is maar zozo. Het is een beetje als met koi, jaren terug ging ik steeds naar de koishows in D, NL en B en daarzag je ook geen Israelische vissen...
Niks verkeerd mee hoor, maar er zijn er ook andere.


Iets anders: mijn aquarium is al even in temperatuur aan het stijgen, vandaag heb ik zelfs 25.8° gezien op de Eheim...indien de teperaturen nog verder zou stijgen, moet daar dan iets aan gedaan worden?
Heb al zitten kijken naar koelers maar ik weet niet of deze eigenlijk nodig zijn. Ik lees op Amerikaanse fora soms wel temperaturen boven de 30°, Maleisië en Indonesië hebben ook regematig hogere temperaturen.
 
Komt van de groothandel die ik ergens in dit topic bespreek, ergens in oost of west-vlaanderen dacht ik. Duizenden vissen, maar zoals gezegd, afstamming is maar zozo. Het is een beetje als met koi, jaren terug ging ik steeds naar de koishows in D, NL en B en daarzag je ook geen Israelische vissen...
Niks verkeerd mee hoor, maar er zijn er ook andere.


Iets anders: mijn aquarium is al even in temperatuur aan het stijgen, vandaag heb ik zelfs 25.8° gezien op de Eheim...indien de teperaturen nog verder zou stijgen, moet daar dan iets aan gedaan worden?
Heb al zitten kijken naar koelers maar ik weet niet of deze eigenlijk nodig zijn. Ik lees op Amerikaanse fora soms wel temperaturen boven de 30°, Maleisië en Indonesië hebben ook regematig hogere temperaturen.
Ze kunnen best wat warmte hebben. Als er echt een dagen lange hitte golf heerst dan laat ik lichten uit en voeg een extra luchtpomp toe en ik laat een staande ventilator over het oppervlak waaien. Wel met oog op warmte en bacterieen ververs ik meer. Ook krijgen ze met warmte wat meer eten dan draait de stofwisseling snel en zijn ze erg vraat zuchtig.
 

Terug
Bovenaan