Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Tja, lucht verhogen zie ik niet zitten, er staan al twee luchtpompen op-heb nog wel een derde liggen, maar ik ga er natuurlijk geen jacuzzi van maken:). Ik heb de JBL-300 klaarliggen met de thermostaat erbij, maar is ook op ventilatorbasis, zou iets van een 3 à 4° temperatuursverlaging geven, zal iets voor de echt warme dagen worden dan.
En ja, vraatzuchtig, wat je zegt, ze krijgen nu een 8-tal keer eten per dag(hele kleine beetjes, wat in 1 minuut op is) en daar vliegen ze inderdaad op af als gekken.
 
🤗 ik zit er klaar voor, hoor.
 
Ik heb in mijn andere bak vorig jaar wel eens een bevroren koelelement uit de vriezer

er in gedaan. [ die blauwe dingen voor bijvoorbeeld een koelbox ]

Blijft goed drijven en door de stroming van je pomp verdeelt het koudere water zich door

de bak heen.

---
 
Tja...ik denk niet dat ik die weg insla. Ik vrees dat de afname in temperatuur te bruusk en vooral minder goed regelbaar gaat zijn. Dan kan je evengoed een waterverversing doen met water van een paar graden minder. En laat dat nu net zijn waar onze sluiers niet goed tegenkunnen. Dino zei me ooit, verplaatsen naar warmer kan zonder problemen, naar kouder is een no-go, daarom zijn m'n waterwissels steeds met ietsjes warmer water(of minstens dezelfde temperatuur). Een paar ventilatoren kunnen je temperatuur ook makkelijk 2° laten zakken, toch een iets veiligere en minder bruuske manier.


🤗 ik zit er klaar voor, hoor.

Twee kleintjes dus deze keer...er zaten nog 2 echte joekels die ik ook leuk vond, maar de belasting op de filter wordt dan misschien wat te groot-zeker in het licht van de zomer die zich aandient. Ik wacht wel tot ik wat meer ruimte/filter heb om in die giga-formaten te shoppen.
De lichte vis is zelfs niet echt mijn ding, ben niet weg van wit én hij/zij heeft één enkele pompom dwarrelen...maar toch, ik vond hem/haar op de één of andere manier leuk. Er zit ook nog héél veel zwart(en andere kleuren) aan te komen-benieuwd dus welke richting die uitgaat.





20210627_112359.jpg


20210627_112457.jpg


20210627_112404.jpg


20210627_112415.jpg
 
Die witte heeft inderdaad iets... Een beetje clownesk, een harlekijn. Aparte uitdrukking in dat koppie... Doet me denken aan een konijntje dat ik ooit had, Arlecchino, kortweg Arlie. Heel slim en grappig was dat beestje, volgde me overal. Die andere is ook leuk. Veel plezier met je nieuwe schatjes...
 
:sick: Groen en geel van jaloezie..........

Weer een mooie vangst. Vind inderdaad ook die witte erg leuk. Ik vind die lichte kleuren ook erg mooi. Zo heb je ook wat afwisseling qua vissen. Groter en kleiner en verschillende kleuren. Vond die in je tweede filmpje die meteen in beeld hangt van dezelfde kleur ook al zo mooi.

Denk dat die oranje tijger een mega dikke kop gaat krijgen. Ik zie een hele lijn wen op de kieuwdeksels. :DD
 
R.I.P. black beauty :'(

Wat een verschrikkelijke tegen slag.

Het dal is diep als een van je beginner vis zo maar in eens dood gaat. Ik heb er geen woorden voor, alleen maar een wel gemeend; sterkte
 
Bedankt!

Toch vandaag de aquariumbouwer gebeld...zal pas ten vroegste ergens in augustus kunnen starten met de bouw, tijdens bouwverlof kan er geen glas besteld worden..
Zorgt er wel voor dat ik weer wat meer tijd heb om verder te denken over hoe, wat, waar met de nieuwe bak. Ben er sterk over aan het denken om uit mijn woonkamerbreed raam tijdelijk het glas te laten halen zodat er langs daar een groter aquarium van 240 kan binnengebracht worden. Misschien moet hiervoor de thermostaat/bediening van de verwarming ook verplaatst worden, want ik denk aan een vrij hoge onderkast in verband met de Theiling...kortom, we gaan door!
 
Gelukkig laat je je niet ontmoedigen😀. Ik ben heel benieuwd hoe die nieuwe bak er straks zal uitzien…
 
Bwah....jullie Nederlanders werken ook niet echt mee mag ik wel zeggen...
Heb net een facultatief factuurtje voor de rit naar Voorschoten in de bus gekregen...laten we zeggen dat de vissen nu echt véééél gekost hebben. :D

Nee, alle gekheid op een stokje, das volledig m'n eigen fout.

En ja, ik ben ook benieuwd hoe de bak er gaat uitzien, ik hoop vooral groot van buiten en gezond van binnen!
 
Bwah....jullie Nederlanders werken ook niet echt mee mag ik wel zeggen...
Heb net een facultatief factuurtje voor de rit naar Voorschoten in de bus gekregen...laten we zeggen dat de vissen nu echt véééél gekost hebben. :D

Nee, alle gekheid op een stokje, das volledig m'n eigen fout.

En ja, ik ben ook benieuwd hoe de bak er gaat uitzien, ik hoop vooral groot van buiten en gezond van binnen!
Uh-oh.... was je geflitst:deal:?
 
Volgens mij kun je beroep aan tekenen tegen het factuurtje en als je meld dat je een bezoeker uit Belgie ben en moeite heb met lezen van de Hollandse cijfers word het wellicht wel kwijt gescholden. Ze zijn wel al het een en ander gewend met Belgen :DD
 
Als dat zou kunnen...ik zal dit topic als referentie opgeven, moet lukken!;)
 
Uh-oh.... was je geflitst:deal:?

Yepp...en in tegenstelling tot Duitsland krijg ik zelfs geen kopij van m'n mugshot toegestuurd. Die van Duitsland krijg ik steeds vergezeld van een foto...en die zijn vaak 20 keer goedkoper dan die van Nederland. :D
 
Yepp...en in tegenstelling tot Duitsland krijg ik zelfs geen kopij van m'n mugshot toegestuurd. Die van Duitsland krijg ik steeds vergezeld van een foto...en die zijn vaak 20 keer goedkoper dan die van Nederland. :D

Volgens mij kan je wel om een foto als bewijs vragen !!

---
 
Volgens mij kan je wel om een foto als bewijs vragen !!
....was eigenlijk een tikkeltje grappig bedoelt hoor...sta sowieso niet graag op foto's. ;)

nederland wordt volgens mij van achteren geflitst, dus of dat helemaal te doen is

Dat klopt niet helemaal hoor...kan vooraan of achteraan, vooral bij trajectcontroles en provinciale wegen durft men al eens vooraan flitsen, ook in Nederland. En ja...ik ben (mea culpa) een ervaringsdeskundige.
 
Nee maar als iets je eigen schuld is én je blijft volharden in de boosheid...tja, dan moet je dat met de glimlach incalculeren.
 
Eén vis al een drietal dagen met bactopur direct behandeld-apart in 8 liter water en 2 tabletten voor 30 minuten. Ik deed het liever zo omdat ik anders de hele bak moest gaan behandelen...terwijl er maar 1 vis (waarschijnlijk) bacteriële problemen had.
Symptomen waren: knijpen, weinig eetlust, op bodem liggen en aan uitlaat
Resultaat: ok!

Vandaag één van de nieuwe visjes met wat witte stip op staart en vinnen gezien, was ook al een paar dagen minder fel aan het rondzwemmen dan de vriend waarmee ie samen de reis naar België mee maakte. Dus toch maar de bak behandeld met manacil...overmorgen nog een keer en dan ww. Denk wel dat het voldoende gaat zijn omdat het echt in minieme mate te zien was.

Sluiers houden...je blijft wel aan de gang!
 
Eén vis al een drietal dagen met bactopur direct behandeld-apart in 8 liter water en 2 tabletten voor 30 minuten. Ik deed het liever zo omdat ik anders de hele bak moest gaan behandelen...terwijl er maar 1 vis (waarschijnlijk) bacteriële problemen had.
Symptomen waren: knijpen, weinig eetlust, op bodem liggen en aan uitlaat
Resultaat: ok!

Vandaag één van de nieuwe visjes met wat witte stip op staart en vinnen gezien, was ook al een paar dagen minder fel aan het rondzwemmen dan de vriend waarmee ie samen de reis naar België mee maakte. Dus toch maar de bak behandeld met manacil...overmorgen nog een keer en dan ww. Denk wel dat het voldoende gaat zijn omdat het echt in minieme mate te zien was.

Sluiers houden...je blijft wel aan de gang!

Jemig wat een pech heb je ermee zeg! 😮
Hoop dat je ze allemaal weer snel fit en fruitig hebt!
 
Bwah...ik noem dit echt al geen pech meer hoor. Ik ga er eigenlijk al een beetje vanuit dat de introductie van nieuwe vissen altijd wel iets van stress en opmengen van verschillende bacteriestammen met zich meebrengt. Twee zaken die al eens moeten worden bestreden met medicatie.


De volgende introductie gaat volledig op z'n Dino's zijn:

  • nieuwe vissen in quarantaine
  • observeren en zo nodig behandelen
  • na 2 dagen beginnen met schepjes water toevoegen uit showaquarium
  • observeren en zo nodig behandelen
  • na 14 dagen nieuw bij oud
En dan toch nog maar even

fingers crossed.jpg
 
Eén vis al een drietal dagen met bactopur direct behandeld-apart in 8 liter water en 2 tabletten voor 30 minuten. Ik deed het liever zo omdat ik anders de hele bak moest gaan behandelen...terwijl er maar 1 vis (waarschijnlijk) bacteriële problemen had.
Symptomen waren: knijpen, weinig eetlust, op bodem liggen en aan uitlaat
Resultaat: ok!

Vandaag één van de nieuwe visjes met wat witte stip op staart en vinnen gezien, was ook al een paar dagen minder fel aan het rondzwemmen dan de vriend waarmee ie samen de reis naar België mee maakte. Dus toch maar de bak behandeld met manacil...overmorgen nog een keer en dan ww. Denk wel dat het voldoende gaat zijn omdat het echt in minieme mate te zien was.

Sluiers houden...je blijft wel aan de gang!
Sterkte maar weer, zet 'm op!
 
Balen. Ja nieuwe vissen uitzoeken is zo leuk maar dan.............

Zou ook wat water andersom "kruisen".

Succes maar weer en ik ga duimen dat het goed afloopt.
 
Jeetje, ik ga ook voor je duimen! Ik val net eigenlijk je topic in, heb een beetje bijgelezen, wat een pech heb je gehad. Ik hoop op ongecompliceerde gebeurtenissen van hier uit en verder!
 
Eén vis al een drietal dagen met bactopur direct behandeld-apart in 8 liter water en 2 tabletten voor 30 minuten. Ik deed het liever zo omdat ik anders de hele bak moest gaan behandelen...terwijl er maar 1 vis (waarschijnlijk) bacteriële problemen had.
Symptomen waren: knijpen, weinig eetlust, op bodem liggen en aan uitlaat
Resultaat: ok!

Vandaag één van de nieuwe visjes met wat witte stip op staart en vinnen gezien, was ook al een paar dagen minder fel aan het rondzwemmen dan de vriend waarmee ie samen de reis naar België mee maakte. Dus toch maar de bak behandeld met manacil...overmorgen nog een keer en dan ww. Denk wel dat het voldoende gaat zijn omdat het echt in minieme mate te zien was.

Sluiers houden...je blijft wel aan de gang!

Hoe gaat het nu met de patienten?
 
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar...

Ik hoop dat als ik nieuwe vissen koop dat ik dan niet gelijk dit

soort problemen krijg :oops:

---
 
Dat heb je met Sluierstaarten helaas niet in de hand. Gezien het feit dat ze meestal nogal doorgekweekt zijn, zijn ze ook kwetsbaarder. Vervoer en hanteren kunnen voor stress zorgen, stress vermindert de weerstand, en er kan van alles meekomen met planten, andere bewoners of levend voer. Dus alles wat je kunt doen is voor optimale omstandigheden zorgen en een omgeving waar ze zich snel op hun gemak voelen. En voor de rest is het maar afwachten...
 
Gisteren de ww gedaan, ivm. de behandeling toch maar 90% gedaan, alles ziet er goed uit.
 
top...behandeling afgerond nu?

Ja, enkel die ene die op de bodem verblijft, maar goed, daar zal ik maar moeten mee leven denk ik, hij doet het verder goed. Er is er nog eentje die nu toch al een week of twee regelmatig een beetje afzijdig zwemt. Niet constant, laten we zeggen 1/3 van de tijd...nu ja, zo lang het daarbij blijft...is het ok voor mij.
 

Terug
Bovenaan