Hillstream aquarium van anketh31


Hij is gevuld voor de eerste keer. Altijd spannend of alles helemaal waterdicht is, alles het houdt etc. Maar tot nu toe gaat alles goed!

IMG_20210418_110922_01.jpg


Morgen gaat de dubbele bodem erin. Die eerst maar even goed omspoelen. Aankomende week het aquarium een paar keer goed spoelen ivm alle stoffen die nog van de acryllijm en siliconenkit af kunnen komen. En dan kan ik volgende weekend echt de stenen, planten etc erin doen!
 
En de dubbele bodem zit er in!
IMG_20210425_151937.jpg

Moest nog even 2mm er af schuren, maar het past!

IMG_20210425_164001.jpg

Stenen er in!

IMG_20210425_193443.jpg

Zand er in!
IMG_20210425_195626.jpg
IMG_20210425_194903.jpg

En nog wat kiezeltjes erin! Misschien nog wat iets kleinere stenen erbij voor wat details. Maar die heb ik nog niet, iemand in de buurt van Havelte doe toevallig een handje grind over heeft? :p

Morgen plantjes er in doen en het vullen met water. Filter aansluiten in dan kan het indraaien beginnen. Zodra de plantjes goed zijn geworteld gaat de sterke stroming aan.
 
Gisteren de plantjes erin gezet. Voornamelijk Cryptocoryne, Bucephalandra, Bolbitis en een stiekeme Echinodorus Rubin. Niet helemaal Aziatisch haha, maar ik had hem gekregen en wilde hem toch graag proberen.

Wilde vandaag de filter aansluiten, maar moest plotseling langer werken. Dus geen tijd helaas. Morgen het filter maar aansluiten.

IMG_20210427_144259.jpg

Vandaag nog wat extra details toegevoegd:
IMG_20210427_193439.jpg


Lamp staat er niet boven, dus foto's zijn iets slechter
 
Laat je de onderkant zichtbaar? Of ga je hier tzt nog wta mee doen?
 
Laat je de onderkant zichtbaar? Of ga je hier tzt nog wta mee doen?
De onderkant wordt nog afgeplakt met zwarte plakplastic. Maar eerst laat ik het even zo tot de boel goed draait. Kan ik even kijken hoe het gaat.

Zo op het oog heeft het iets van een onbewoond eiland. Ziet er al goed uit.
Dank je!
 
Gisteren waterwissel gedaan, een dubbele waterwissel. Dus eerst de boel goed gepoetst, toen waterwissel gedaan en weer bij gevuld. Vervolgens weer een waterwissel gedaan. Het hout lekt namelijk nog heel veel vieze spul, dat ik op dit moment dagelijks weg borstel. Dus het was nogal vies water.

Het gaat verder goed met het aquarium! Het filter is aan het indraaien, dit is nu de tweede week. In het weekend na het Pinksterweekend mogen de eerste bewoners erin als alles volgens plan gaat, dus 29/30 mei. Het vissenbestand wordt als volgt:

3x Microphysogobio tafangensis
5x Waaierhandgarnaal
6x Pseudogastromyzon myersi
20x Danio spp.

Volgende week krijg ik hopelijk de roosters om de dubbele bodem af te sluiten. Volgend weekend ga ik de extra stromingspomp aansluiten en de filterslangen vervangen voor andere (glazen) in en outlet.

En ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen en er blij mee zou zijn, maar de eerste algjes zijn er!! En dat is voor mijn Pseudogastromyzon iets heel wenselijks haha. Dus hoop dat dat beetje doorzet.

IMG_20210508_205637.jpg
IMG_20210508_205623.jpg
IMG_20210508_205620.jpg
IMG_20210508_205614.jpg
IMG_20210508_205607.jpg
 
Ik weet niet of je al een stromingspomp hebt maar ik heb een leuke gevonden oa op amazon.de Amazon product ASIN B08TM5YQR3Het leuke hiervan is dat ie geen constante stroom geeft maar intervals. Tunze heeft ook zoiets Amazon product ASIN B00T5ZNWMOOok heeft ie een lichtmodus waardoor die 's nachts minder hard stroomt.
 
Ik weet niet of je al een stromingspomp hebt maar ik heb een leuke gevonden oa op amazon.de Amazon product ASIN B08TM5YQR3Het leuke hiervan is dat ie geen constante stroom geeft maar intervals. Tunze heeft ook zoiets Amazon product ASIN B00T5ZNWMOOok heeft ie een lichtmodus waardoor die 's nachts minder hard stroomt.
Ik heb al een stromingspomp! Een MaxSpect Gyre. Die kan ook intervals geven. Ik ben ook van plan om het zo natuurlijk mogelijk te doen en het in te stellen met intervals. Af en toe hardere stroming af en toe minder stroming, om zo ook de vissen wat rust te geven.
 
Wat betreft het hout. Als het klaar is met het afgeven van rode kleurstof en rotzooi die je niet in je aquarium wil hebben ( week of 2) krijg je schimmel (witte / grijze spinnenweb achtige structuren) dat kun je laten zitten.
Dit houd aan voor 1 - 3 maanden trekt vanzelf weg en komt net zo hard terug als je het weg borstelt. (normaal bij dit soort hout zie ook ons garnalen bakje, halloween is er niets bij is nu helemaal bijgetrokken)
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het hout. Als het klaar is met het afgeven van rode rotzooi en rotzooi die je niet in je aquarium wil hebben ( week of 2) krijg je schimmel (witte / grijze spinnenweb achtige structuren) dat kun je laten zitten.
Dit houd aan voor 1 - 3 maanden trekt vanzelf weg en komt net zo hard terug als je het weg borstelt. (normaal bij dit soort hout zie ook ons garnalen bakje, halloween is er niets bij is nu helemaal bijgetrokken)
Ik heb het al iets van 4 of 5 weken ingewaterd. Dus denk dat dat misschien dat schimmel is dat je bedoelt? Witte, doorzichtige meuk die er op zit. Hoop ook dat het door de bewoners wordt opgegeten straks
 
Ik heb het al iets van 4 of 5 weken ingewaterd. Dus denk dat dat misschien dat schimmel is dat je bedoelt? Witte, doorzichtige meuk die er op zit. Hoop ook dat het door de bewoners wordt opgegeten straks
Klopt, kan geen kwaad blijf je nog wel een tijdje last van houden. Schrobben heeft geen zin. Wordt mogelijk om nog wel een beetje erger als je bewoners erin gaan. Trekt vanzelf weg (uiteindelijk)

Dit bedoel ik

 
Gaat inderdaad vanzelf weg. Waterschimmels kunnen sowieso geen kwaad. Maar wat wordt je bak mooi :love:
 
Klopt, kan geen kwaad blijf je nog wel een tijdje last van houden. Schrobben heeft geen zin. Wordt mogelijk om nog wel een beetje erger als je bewoners erin gaan. Trekt vanzelf weg (uiteindelijk)

Dit bedoel ik

Ik wilde meer ervoor zorgen dat mijn Bucephalandra niet onder de schimmel komen, zodat ze er niet te veel last van hebben. Maar fijn dat het uiteindelijk weg trekt, hoorde best wat negatieve dingen over dit soort hout. Dus maakte me een beetje zorgen.

Gaat inderdaad vanzelf weg. Waterschimmels kunnen sowieso geen kwaad. Maar wat wordt je bak mooi :love:
Dank je! :giggle:
 
Even korte update. Gisteren het aquarium goed gepoetst. En of het nodig was? Nou.... Zeker hahaha.
IMG_20210515_135151.jpg

IMG_20210515_135157.jpg

Hij zat helemaal vol draadalg en bruine alg. Nu wil ik graag alg op de stenen hebben voor de toekomstige visjes, maar dit was me iets te gortig haha. Dus verlichting stuk naar beneden geschroefd en goed schoon gemaakt.

IMG_20210515_210512.jpg

En dit hoe het er daarna uit zag. Stukken beter toch?

IMG_20210515_210519_01.jpg

Ik heb de stromingspomp geïnstalleerd, alleen tijdens het schoonmaken en in elkaar zetten van de pomp per ongeluk een lagertje gesloopt. Dus nu maakt die heel veel lawaai. Nieuwe lagertjes zijn besteld. Maar super pomp in ieder geval, ik kan het via mijn mobiel besturen, dus ik ga een schema maken waarbij ik de stromingssnelheden ga aanpassen. Dan krijg je dus op sommige momenten meer stroming dan op andere momenten. Zo krijgen de vissen ook af en toe wat rust.

En ik heb wat glaswerk besteld voor de pomp en andere toebehoren. Deze ga ik ook binnenkort even installeren. Die zwarte buizen die er nu in hangen zijn ook niet zo charmant haha.
IMG_20210515_211128.jpg


Hopelijk komen deze week de roosters binnen om de onderste bodem af te sluiten van de bovenkant. En ik ga deze week ook plakplastic bestellen om de onderkant verder af te schermen. Work in progress dus.
 
Ik heb al een stromingspomp! Een MaxSpect Gyre. Die kan ook intervals geven. Ik ben ook van plan om het zo natuurlijk mogelijk te doen en het in te stellen met intervals. Af en toe hardere stroming af en toe minder stroming, om zo ook de vissen wat rust te geven.
Hoe lijkt je dat natuurlijk?
Behalve seizoensverschillen, hebben de meeste rivieren weinig variatie in stroming.
 
Balen van je pomp. Je had al bizar veel alg: hoe hoog stond je verlichting? Mijn hout lekt zoveel tannines dat mijn verlichting op 50% (75W) staat maar het nog aardedonker is 🤣
 
Hoe lijkt je dat natuurlijk?
Behalve seizoensverschillen, hebben de meeste rivieren weinig variatie in stroming.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Je moet het ook niet zien dat ik elke halfuur de stroming wissel. Maar elke paar uur. In de natuur hebben de vissen ook keuze tussen rustige stukken en stukken met meer stroming. Dat hebben ze hier minder, want minder ruimte. Dat probeer ik beetje na te bootsen. Maar als ik zie dat het niet nodig is, kan ik het altijd eruit gooien :)

Balen van je pomp. Je had al bizar veel alg: hoe hoog stond je verlichting? Mijn hout lekt zoveel tannines dat mijn verlichting op 50% (75W) staat maar het nog aardedonker is 🤣
Haha, mijn verlichting stond op 50%. Daarnaast heb ik een glazen nok in mijn woonkamer, dus daar komt ook veel extra licht doorheen die direct op het aquarium schijnt. Maar mijn hout lekt gelukkig amper tannines haha. Jij hebt nu een blackwater hillstream? Kun je je visjes nog wel zien? :p
 
Kleine update! Het aquarium gaat eigenlijk best stabiel. Last gehad van algjes, maar het explodeert niet, blijft stabiel. En uiteindelijk wil ik graag wat alg voor mijn vissen. Inmiddels draait het aquarium een dikke vier weken. Dus tijd voor de eerste vissen!

Vandaag grote waterwissel gedaan, roosters geïnstalleerd. Eentje is iets groot, die moet ik even bij schuren. Het randje eronder afgeplakt. Stromingspomp staat aan. Klaar voor de bewoners dus!

Woensdag moet ik voor m'n werk naar Wageningen, dus dan ben ik dichtbij Zoo&zo in Ede. Dan ga ik de eerste bewoners halen. Dat wordt waarschijnlijk een tiental Japonica garnalen en iets van 5 waaierhandgarnalen.

IMG_20210530_204546.jpg
 
mooie waairhanden zullen wel naar hun zin hebben meschien in plaats van de japonica een garnaal met kleur ?
 
Bijzonder wat je allemaal aan het doen bent met deze hillstream. Vind het er leuk uitzien zo! Ben benieuwd hoe de visjes en de garnalen het gaan vinden. ^^
 
mooie waairhanden zullen wel naar hun zin hebben meschien in plaats van de japonica een garnaal met kleur ?
Japonica garnalen zijn iets groter dan de andere garnalen. Ik heb namelijk roosters met gaten erin die de onderkant van de dubbele bodem gescheiden houdt van de bovenkant. Kleinere garnalen zouden waarschijnlijk door het rooster heen kunnen. Japonica garnalen niet.

Bijzonder wat je allemaal aan het doen bent met deze hillstream. Vind het er leuk uitzien zo! Ben benieuwd hoe de visjes en de garnalen het gaan vinden. ^^
Bedankt!
 
ziet er goed uit ! ga je er geen algenetende vissen in houden?
 
ziet er goed uit ! ga je er geen algenetende vissen in houden?
Zeker wel! Er komen Pseudogastromyzon myersi in. Maar de vissen/garnalen komen er in fases in. Eerst de garnalen en daarna de Pseudogastromyzon en daarna de Danios.
 
ah ok, ben je niet bang dat de P. myersi en Japonica's teveel voedselconcurrenten zijn?
 
ah ok, ben je niet bang dat de P. myersi en Japonica's teveel voedselconcurrenten zijn?
Ze zullen zeker elkaar voedsel concurrenten zijn. Maar denk dat het wel meevalt. Ik ga stenen insmeren met o.a. Repashy, als voeding voor de P. myersi en de Japonica's. Daarnaast kan ik ook het licht hoger zetten, zodat de alggroei hoger wordt. Ik ga er in ieder geval goed opletten dat ze allebei voldoende te eten krijgen!
 
Ze zullen zeker elkaar voedsel concurrenten zijn. Maar denk dat het wel meevalt. Ik ga stenen insmeren met o.a. Repashy, als voeding voor de P. myersi en de Japonica's. Daarnaast kan ik ook het licht hoger zetten, zodat de alggroei hoger wordt. Ik ga er in ieder geval goed opletten dat ze allebei voldoende te eten krijgen!
repashy e.d. is een goed idee denk ik, waffers en tabletjes gaan japonica's vaak mee vandoor. ze zullen het beide naar hun zin hebben denk ik!
 
Voedselconcurrentie tussen garnalen en algenetende vissen bestaat niet.
 
Voedselconcurrentie tussen garnalen en algenetende vissen bestaat niet.
Mijn otocinclussen moesten in de vorige bak anders de garnalen van de algentabletten af slaan om er zelf bij te komen.
 
Voedselconcurrentie tussen garnalen en algenetende vissen bestaat niet.
En waar basseer je dat op? want die mogelijkheid bestaat weldegelijk, hier had ik in mijn kweekbakken van de longfinancistrussen de neocaredinagarnaal erbij zitten, nou die verdrongen de babyalgeneters echt wel, dermate zelfs dat de jonkies overleden van de honger
 
Garnalen vinden steeds wel wat om te eten.
Dat er jonge Ancistrussen zouden onder lijden...dan voer je niet voldoende.
Met voldoende licht boven de bak is er nooit alg tekort.
 
Genoeg plekken in de stroming voor de waaiers!
 
Genoeg plekken in de stroming voor de waaiers!
Zeker!

De waaierhandjes hebben zelfs de ultieme plek ontdekt. Met hun neus in de roosters haha. Hun staart omhoog omdat de stroming te sterk is om hun staart naar beneden te houden haha. Maar zij hebben hun plekje gevonden haha.
IMG_20210604_215545.jpg
 
En de volgende inwoners zijn gearriveerd. 7 stuks Pseudogastromyzon myersi. En ze zijn erg leuk! Nog beetje in de stress modus, maar beginnen de boel inmiddels al mooi te verkennen.

IMG_20210610_211151.jpg
IMG_20210610_211059.jpg
IMG_20210610_210905.jpg


Videotje, hoop dat die werkt zo.



En meteen in de winkel wat andere dingen ingeslagen:
IMG_20210610_192815.jpg

Artemia set

IMG_20210610_192808.jpg

En de Repashy was met 20% korting dus dat moest ik wel even meenemen. In totaal dus even mijn hele portemonnee binnenstebuiten mogen keren haha
 

Terug
Bovenaan