Hillstream aquarium van anketh31


Geld uitgeven is altijd leuk ;)
Die alg bij je zichtbare dubbele laag glas: zit dat ertegen, of ertussen?
 
Geld uitgeven is altijd leuk ;)
Die alg bij je zichtbare dubbele laag glas: zit dat ertegen, of ertussen?

Haha, het is leuk als je naar hetgeen kijkt wat je hebt gekocht. Maar als je naar je rekening kijkt wordt het toch minder haha. Maar je moet toch ergens voor werken hè :p

Die alg zit inderdaad tussen het acryl en het glas. Ik kan het wegspoelen bij een waterwissel wat ik dus af en toe doe. Mochten we naar een koophuis gaan verhuizen ergens aankomende jaren dan laat ik een hillstream bak bouwen, zoals die van jou. Dan heb ik daar geen last meer van :)


Zit er over te denken dit topic te verplaatsen naar het fotoalbum deel, aangezien het toch meer een fotoalbum wordt nu. @jessicapilon kun jij dat voor mij verplaatsen? Of moet ik dat op andere manier aangeven? Als je het wel kunt verplaatsen, kun je dan meteen de titel veranderen naar "Hillstream aquarium van Anke"? Dank je! :)
 
@jessicapilon kun jij dat voor mij verplaatsen? Of moet ik dat op andere manier aangeven? Als je het wel kunt verplaatsen, kun je dan meteen de titel veranderen naar "Hillstream aquarium van Anke"? Dank je! :)
Het beste is altijd dit via een rapport te vragen daar word er niet overheen gelezen.
Maar ondertussen al gedaan :petjeaf:
 
Kleine update! Waterwissel gedaan vandaag. Ik probeer minimaal twee waterwissels te doen per week, aangezien de stofvoer voor de waaierhandgarnalen best wel belastend is voor het aquarium. Boel beetje gepoetst, maar van de stenen afgebleven natuurlijk. Licht iets hoger gezet zodat ik wat meer algen groei ga krijgen. De Pseudogastromyzon doen het goed! Ze zitten elkaar af en toe achterna te jagen, wat een leuk schouwspel is om te zien. Rondjes draaien om elkaar heen. Ik hoop dat binnenkort een keer op de video te krijgen. Ik heb deze visjes lang geleden ook gehad, maar nu pas merk ik hoe leuk ze eigenlijk wel niet zijn. Totaal niet schuw ook!

IMG_20210613_185154.jpg
IMG_20210613_185152.jpg
IMG_20210613_185148.jpg
IMG_20210612_212702.jpg

Zoek de twee waaierhandgarnalen haha

IMG_20210613_191431.jpg


Spraybar geïnstalleerd vandaag, zo heb ik nog extra flow over de stenen heen. Daarnaast wilde ik de inflow ook aanpassen naar glazen inflow. Maar miste twee elleboogjes om het om het glas heen te krijgen. Dus dat moet ik nog even bestellen.

Volgende week zaterdag komen er nog een paar leuke aanwinsten bij! Namelijk de Microphysogobio Tafangensis, 4x. Ben heel benieuwd hoe die zich gaan gedragen in het aquarium!
 
Ben momenteel erg aan het aftasten naar wat de Pseudogastromyzon het lekkerst vinden qua eten. Ze vinden niet al het voedsel even interessant. De vorm waarin het gegeven wordt is voor mijn gevoel ook belangrijk. Als het nog solide is een vast geplakt zit op een steen vinden ze het interessant. Valt het van de steen af, dan kijken ze er al gauw niet meer naar om. Wat logisch is natuurlijk gezien hun natuurlijk eetgedrag. Qua competitie Japonica's en Pseudogastromyzon merk ik eigenlijk nog weinig. De Pseudogastromyzon zijn niet bang en laten zich niet zomaar verjagen van een lekker hapje.

Maar ik heb volgens mij een lekker soort voedsel gevonden. Had 4 tablets op de stenen geplakt en deze waren binnen mum van tijd bezet!

IMG_20210617_213710.jpg
IMG_20210617_213702.jpg
IMG_20210617_213648.jpg


En zoals je misschien kunt zien aan de alggroei op stenen heb ik het licht wat hoger gezet. Hierdoor dus iets meer algen en dus ook meer voedsel!
 
Wat een ontzettend leuke bak is dit toch aan het worden, zo mooi om die hele opbouw te volgen..:love:
 
Vandaag 4 Microphysogobio Tafangensis opgehaald, 2 man en 2 vrouw als het goed is. En 15 Chinese Danios. Dus mijn bestand is eigenlijk compleet nu! Misschien alleen nog een paar extra waaierhandjes toevoegen.

Overzicht foto:
IMG_20210619_201419.jpg


Poging tot foto van de Chinese Danios haha
IMG_20210619_201035.jpg


Microphysogobio Tafangensis
IMG_20210619_194340.jpg

IMG_20210619_192654.jpg

IMG_20210619_200743.jpg


En omdat ze zo leuk zijn:
IMG_20210619_200950.jpg

IMG_20210619_200932.jpg


De Microphysogobio zijn nog een beetje schuw. Maar merk dat ze steeds meer te voorschijn komen en steeds meer durven! Dus helemaal top!

De Pseudogastromyzon zijn echt super leuk. Super leuke interactie tussen de vissen zelf. Jagen elkaar van de stenen af haha. Er is een duidelijke hiërarchie. Ze kunnen elkaar af en toe best door de bak heen jagen, maar soms vinden ze het ook prima om met z'n drieën op dezelfde steen te chillen.

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken van bak maken. Dan is het gedrag van de vissen mooi te zien.
 
Mooie aanwinsten Anke en veel plezier ervan.
 
Die Chinezen zijn zo te zien toffe gasten. :DD Erg leuk hoe de bak zich verder ontwikkeld bij jou. Keiiiiiiigoeie expert ben jij ook.
 
Ziet er gaaf uit! Hangt er een beetje een witte waas in de bak of komt dat door de zuurstofbelletjes oid?
 
Ziet er gaaf uit! Hangt er een beetje een witte waas in de bak of komt dat door de zuurstofbelletjes oid?
Dank je! Er hangt inderdaad een waas in het aquarium. Denk dat dat komt door het hout, die staat er om bekend veel en lang te schimmelen. Die geeft ook nog steeds schimmel af. Anders zou ik het niet weten waardoor het komt.

Of anders bacteriebloei, dat kan natuurlijk ook. Ik heb niet echt het idee dat er veel verandering in zit afgelopen weken. Het is vrij stabiel.
 
Laatst bewerkt:
Het bruinalg gaat langzaam over in groene algen. Mooi om die veranderingen te zien! Visjes gaan goed. Er zitten een paar hele magere, ielige Danios bij. Ben er helaas ook 3 verloren. Probeer ze nu goed te voeren zodat ze hopelijk goed aansterken. De Microphysogobio worden ook steeds minder schuw, dus mooi om te zien. Luchtpomp toegevoegd, dat waarderen ze ontzettend. Merkte dat ze heel erg snel met de kieuwen aan het bewegen waren, maar dat is nu eigenlijk allemaal weer normaal. Luchtsteentje krijgt waarschijnlijk nog een andere plek.

IMG_20210701_214110.jpg


IMG_20210701_214036.jpg

Hier kun je mooi zien dat het bruine alg verdwijnt en plaats maakt voor groene alg.

IMG_20210701_214148.jpg
IMG_20210701_214127.jpg
 
En luchtpomp in een bak waar zoveel stroming in staat, je zou zeggen dat je meer dan genoeg uitwisseling op het wateroppervlak hebt...

Kwaad kan het natuurlijk niet. Kan me alleen niet voorstellen dat het iets doet
 
En luchtpomp in een bak waar zoveel stroming in staat, je zou zeggen dat je meer dan genoeg uitwisseling op het wateroppervlak hebt...

Kwaad kan het natuurlijk niet. Kan me alleen niet voorstellen dat het iets doet
de kans is groot dat deze soort van stroming (over de ganse diepte van de bak) eigelijk bijzonder weinig oppervlakteveweging veroorzaakt.
 
Kleine update.

Hillstream draait goed! Een paar zwakke Danios verloren helaas. Zaten een paar misvormde, hele magere Danios tussen. De rest gaat allemaal goed!
IMG_20210725_185827__01.jpg


IMG_20210725_185907.jpg

Fotootje van de Pseudogastromyzon.

IMG_20210725_185914.jpg


IMG_20210725_193507.jpg

En iemand heeft een holletje gemaakt onder een steen... Hij wordt ook steeds weer vrij gemaakt van zand. Dus ben benieuwd, misschien een spawning hol van de Pseudogastromyzon?
 
Wat een schitterende bak om te zien Anke. Enorm natuurgetrouw opgebouwd. Benieuwd of je straks kleintjes hebt. Ga je topic volgen.
 
Ik ben benieuwd wat jouw oto's gaan doen. Ik heb inmiddels drie generaties zwemmen!
 
Voor degene die zich afvragen hoe ik onder de dubbele bodem schoonmaak:

IMG_20210801_143401.jpg

Ik zet er een stukje spons tussen. Zo weet ik zeker dat er geen visjes verdwijnen onder de dubbele bodem

IMG_20210801_215745.jpg

Totaalje van na de schoonmaak vorige week. Ik laat momenteel de boel een beetje bealgen, aangezien ik binnenkort op vakantie ga. Dan hebben ze voldoende te grazen terwijl mijn moeder de visjes af en toe komt eten geven.

IMG_20210804_103946.jpg

De dominante man, hij is duidelijk seksueel volwassen. Dit kun je zien aan die witte 'tubercules' op de neus. Dit is de enige die dit zo duidelijk draagt. Er zijn meer mannetjes, maar deze is het prominentst aanwezig. Jaagt ook wat vaker andere mannen weg van "zijn" steen.

IMG_20210804_174051.jpg

De mooie blauwe ogen van de Microphysogobio tafangensis

IMG_20210804_174117.jpg

Zelfde dominante mannetje

IMG_20210804_174248.jpg

Mannetje in "war paint". Als mannen onderling territoriale gevechten hebben kleuren ze vaak anders. Hier kun je mooi zien dat de flanken en neus lichter worden en de bovenkant en een streep over de ogen donkerder.

IMG_20210804_174303.jpg

Waaierhandje op de ultieme chillplek

IMG_20210809_213130.jpg

En heb de oto's vanuit de 60cm toegevoegd aan dit aquarium. Tenminste, poging gedaan tot uitvangen in vol aquarium haha. Heb tot nu toe nog maar eentje te pakken weten te krijgen. Heb nog iets van 3-4 oto's in de 60cm zitten. Deze in de 90cm vermaakt zich goed in ieder geval.

En veel te lang filmpje van de Pseudogastromyzon: filmpje
Zonder geluid, want heb nog geen gratis app gevonden die er geluid onder kan zetten zonder bij te betalen 😂
 
Wat is dit n heerlijke bak om naar te kijken. Ik kan me voorstellen dat je hier uren voor kunt zitten.
Hoe reageren bezoekers op de bak?
 
Zonder geluid, want heb nog geen gratis app gevonden die er geluid onder kan zetten zonder bij te betalen 😂
ik gebruik youcut daarvoor.
Kan me wel niet meer herinneren of de gratis versie ook muziek doet
 
Wat is dit n heerlijke bak om naar te kijken. Ik kan me voorstellen dat je hier uren voor kunt zitten.
Hoe reageren bezoekers op de bak?
Dit vind ik een groot compliment, dankje! :giggle:

De meeste bezoekers die ik heb, hebben nog nooit een aquarium gezien in hun leven haha. Ik ben vaak de enige in hun kring die een aquarium heeft. Dus de meesten kijken er eigenlijk überhaupt niet naar. Toch zijn de meeste, als ze eenmaal kijken, best gefascineerd. Mooiste is nog wel mijn vriend, dacht dat hij het altijd wel prima vond dat ik aquaria heb maar dat hij er verder niks mee heeft. Maar blijkbaar zit hij stiekem nog best vaak voor het aquarium als ik er niet ben. Hij vind mijn grote groep garnalen in de 60cm erg leuk, maar de levendigheid van deze vissen ook erg leuk. Als er maar wat te zien is, wat actief beweegt en beetje karakter heeft vindt hij het leuk haha. En mijn moeder wilde stiekem ook al bijna een aquarium aanschaffen. Maar eerst maar even kijken hoe ze het eten geven van de vissen vindt straks tijdens mijn vakantie haha.
 
Heel tof zo'n bak. Leuk om te zien hoe het vanaf begin af aan opgebouwd is. (y)
 
Aangezien ik dit aquarium zo tof vind, deze visjes en dit type biotoop... Stiekem plannen maken voor een groter aquarium.

We kunnen waarschijnlijk over anderhalf jaar verhuizen naar onze nieuwbouw woning (twee onder een kap die we zelf mogen laten bouwen 🤩). Dus dat betekent een hele mooie lang muur waar natuurlijk een heel mooi aquarium kan komen te staan 🤩😇

Ik ben dus stiekem plannen aan het maken voor een groter aquarium. Zelfde als dit, maar dan dus groter. Dit wordt wel echt een meerjaren plan, eerst flink geld uitgeven aan het huis. Daarna sparen voor het aquarium. Maar vindt het al wel leuk om m'n ideeën te delen, en na te denken over de mogelijkheden. Ik wil dit namelijk zo goed mogelijk doen, dus kan altijd goede feedback gebruiken. Dus zal af en toe eens een update of gedachten spinsel delen.

Wordt 150cm lang, 60cm hoog. Waarschijnlijk 60cm diep. Ligt er natuurlijk allemaal nog aan de ruimte etc. Rimless. Waterhoogte tot 40cm maximaal. Deel bovenwater. Dus soort paludarium idee. Heb nu in gedachten om een oeverwand te creëren. Mooie planten boven water, die deels in het water hangen. Takken die vanaf de oever het water inhangen. Komt dus iets van een achterwand in die de oever vormt.

2021-08-04_113318__01.jpg

2021-08-05_054971__01.jpg
 
Vandaag terug van twee weken vakantie. Altijd spannend hoe het aquarium eruit ziet na twee weken vakantie oppas en twee weken geen waterwissel. Ik had expres al het licht even wat hoger gezet, zodat er een flinke algengroei zou zijn.
IMG_20210829_163144.jpg

Dat is dus ook wel te zien haha. Morgen maar even goed schoonmaken.

Maaarrrr... Ook goed nieuws!!! We hebben baby Pseudogastromyzon myersi!!! Super schattig :love::love::love: Mooi om te zien hoe ze ook een ander tekening hebben dan de volwassenen. Ze hebben een gekleurde staartvin en het lijkt alsof er een oog op zit, waarschijnlijk om vijanden af te schrikken. Ik heb een paar foto's gemaakt, maar door de hoeveelheid algen is het lastig een scherpe foto te krijgen. Dus morgen betere foto's! Ik ben echt blij!!
IMG_20210829_155620.jpg
IMG_20210829_154305.jpg
 
Aangezien ik dit aquarium zo tof vind, deze visjes en dit type biotoop... Stiekem plannen maken voor een groter aquarium.

We kunnen waarschijnlijk over anderhalf jaar verhuizen naar onze nieuwbouw woning (twee onder een kap die we zelf mogen laten bouwen 🤩). Dus dat betekent een hele mooie lang muur waar natuurlijk een heel mooi aquarium kan komen te staan 🤩😇

Ik ben dus stiekem plannen aan het maken voor een groter aquarium. Zelfde als dit, maar dan dus groter. Dit wordt wel echt een meerjaren plan, eerst flink geld uitgeven aan het huis. Daarna sparen voor het aquarium. Maar vindt het al wel leuk om m'n ideeën te delen, en na te denken over de mogelijkheden. Ik wil dit namelijk zo goed mogelijk doen, dus kan altijd goede feedback gebruiken. Dus zal af en toe eens een update of gedachten spinsel delen.

Wordt 150cm lang, 60cm hoog. Waarschijnlijk 60cm diep. Ligt er natuurlijk allemaal nog aan de ruimte etc. Rimless. Waterhoogte tot 40cm maximaal. Deel bovenwater. Dus soort paludarium idee. Heb nu in gedachten om een oeverwand te creëren. Mooie planten boven water, die deels in het water hangen. Takken die vanaf de oever het water inhangen. Komt dus iets van een achterwand in die de oever vormt.

Bekijk bijlage 329775
Bekijk bijlage 329774
Veel te klein, zou minimaal voor 2,5m gaan :p
Maar paludarium is wel gaaf, zeker als je er ook land dieren in gaat houden
 
iedereen heeft babys met die heels stream bakke:p denk dat ook komt omdat er een gedeelte is waar niks van vis kan komen en daarom meer klein leven etc in de bak is
 
Veel te klein, zou minimaal voor 2,5m gaan :p
Maar paludarium is wel gaaf, zeker als je er ook land dieren in gaat houden
Hahaha, stiekem wil ik dat ook wel. Maar dat weet m'n vriend nog niet. Die moet ik nog even overhalen :p

En paludarium vind ik altijd al heel vet, zeker in de combinatie met landdieren. Maar hoe en wat... Daar heb ik gelukkig nog even om over na te denken 😂
 

Terug
Bovenaan