Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Eigenlijk ben ik stom als ik niet een oplossing zoek voor een Dennerle 60 (kaal). Die bakjes vind ik echt prachtig. 38 lang moet met deze visjes volgens mij prima kunnen. Alleen dat meubel he?

Gij pakt een zaag, gij pakt een boor, en gij gaat aan de slag met wood :deal:
 
Gij pakt een zaag, gij pakt een boor, en gij gaat aan de slag met wood :deal:
Hahahaha, ja goeie. En jij denkt dat de vier poten allemaal even lang gaan worden of zo :D Zelfs als ik verstek moet zagen (of hoe noem je dat) wordt dat rond :br:
Maar zonder gekheid, ik denk dat ik het met het juiste gereedschap wel zou kunnen maar ik weet ook niet zo 123 waar ik dat zou kunnen lenen. Mooier nog, daar waar ik het wil lenen stelt spontaan voor de kast te bouwen voor mij.

Ik zou eens moeten gaan kijken bij Het Goed, of ik daar wat tegen kom. Heb er denk ik wel kijk op wat geschikt is en niet. Zet dit eens in mijn agenda voor komende week.
 
Succes. En een kale nano 60 heb je voor 60€ zag ik net bij aquarium-enzo.
 
Dennerle nano 60 bedoel je? 38x38 cm. ja. met een led balkje erboven Bijvoorbeeld
Ja die bedoel ik inderdaad.

Succes. En een kale nano 60 heb je voor 60€ zag ik net bij aquarium-enzo.
Ik ga daar eens kijken, er is zo ontzettend veel te koop...
 
Alles eindelijk naar wens en nu gaat er een ander bakje komen?
Ik vraag me af of ze beter zichtbaar zijn in een lichtere bak, het blijven natuurlijk erg kleine visjes, de mannetjes zijn nog kleiner dan een volwassen garnaal :D
Maar een nieuw bakje opstarten is wel altijd leuk natuurlijk, even wat anders.

Hoelang heb je deze home al?

Edit,
Pas een jaar zie ik?
 
Zelf zou ik als ik weer de Formosa zou nemen een wat bredere bak nemen van bv 60cm ivm de zwemruimte. Ik had ze in een 40cm en had toch de indruk dat dit niet voldoende was ook al hoor je ook wel andere geluiden. Esther heeft/had ze ook ruimer zitten en daar zag je toch leuker gedrag.
 
Wij gebruiken een enkele keer een lichte achterwand. Wij gebruiken daarvoor statische raamfolie van de gamma, rijstpapier dacht ik. Wij vinden het leuk staan maar smaken verschillen.
Aanbrengen is in elk geval erg eenvoudig. Wat water op het oppervlak en je legt het er op. Omdat het niet plakt veeg je zo met een latje makkelijk het oppervlak plat.

Bij de hornbach hebben ze dit spul in meer kleuren dacht ik.

Als meubel voor kleine bakken gebruiken we hier krukjes van de ikea.


Goedkoop en sterk. Getest voor 100kg.
We hebben zelf voor de Dennerle een plaat van 38x38 laten zagen bij de bouwmarkt.
Als je niet van houtkleur houdt kan je het beide erg eenvoudig een kleurtje geven.

Als we 60x30 plaatsen zetten we er 2 naast elkaar.
 
Bedankt allemaal voor jullie input!

Alles eindelijk naar wens en nu gaat er een ander bakje komen?
Ja dat jeukt me al een hele tijd. Ik denk alleen dat als er een ander bakje staat, ik de Home toch niet kan opruimen :D
Dat bakje is in een opwelling gekocht zonder naar de specs te kijken, ging dus voor de looks. Heb er natuurlijk qua inrichting wel mijn draai mee gevonden (zwak licht). Ben echter niet kapot van de afwerking van de kitnaden.

Nu ik de formosa tegen al dat zwart bekijk realiseer ik me dat ze wel heel erg slecht te zien zijn tegen al dat zwart. Maar het is de vraag of ze tegen filterzand natuurlijk beter te zien zijn.



Ik vraag me af of ze beter zichtbaar zijn in een lichtere bak, het blijven natuurlijk erg kleine visjes, de mannetjes zijn nog kleiner dan een volwassen garnaal :D
[/QUOT]
Ja ze zijn echt mini, heel erg schattig :smitten:
Het gedrag is ook mooi om te zien, soms komen ze elkaar tegen (en ik denk dan twee mannen, maar van een afstandje lastig te zien), en dan is er even een korte schermutseling. Het andere moment zie je ze in een groepje voorbij komen of ook wel los van elkaar.


Maar een nieuw bakje opstarten is wel altijd leuk natuurlijk, even wat anders.
Ja inderdaad. Ben nu eigenlijk nog maar aan het inventariseren. Maar komen zal het er wel op den duur.


Hoelang heb je deze home al?
Volgens mij april 2017 dus zo'n 2 1/2 jaar

Zelf zou ik als ik weer de Formosa zou nemen een wat bredere bak nemen van bv 60cm ivm de zwemruimte.
Ga ik dat in elk geval doen. Ze zijn dan ook wel klein maar kunnen er enorm tempo op zetten. Vliegensvlug.
Daarmee vervalt de Aquatic Nature Cocoon en ook de Dennerle cube 60.
Ik ben donderdag in de buurt van de LFS en ga voor de aardigheid eens vragen wat een maatwerk bakje kost, zou wel graag wat dikker glas willen hebben dan 4 mm.

Wij gebruiken daarvoor statische raamfolie van de gamma, rijstpapier dacht ik.
Ik heb jaren geleden een matte doorzichtige achtergrond achter een Juwel bak gehad en dat was best mooi. Ik weet niet of je zoiets bedoelt?

Bij de hornbach hebben ze dit spul in meer kleuren dacht ik.
Daar had ik geen idee van. Ik ga dadelijk online kijken of ik het vinden kan om bij favo's te zetten. Ben een mapje aan het aanleggen met zaken die ik graag wil onthouden voor het nieuwe bakje.

Als meubel voor kleine bakken gebruiken we hier krukjes van de ikea.
Oh die zien er leuk uit zeg!Is ook de eerste keer dat ik die voorbij zie komen. Onthouden dus!
 
Nu ik de formosa tegen al dat zwart bekijk realiseer ik me dat ze wel heel erg slecht te zien zijn tegen al dat zwart. Maar het is de vraag of ze tegen filterzand natuurlijk beter te zien zijn.

Ze zijn wat zilver/grijs dus ik denk juist dat ze beter uitkomen op een donkere kleur.
 
Ik denk dat ze beter uitkomen op een kleur met warme tonen er in.
 
Ik denk dat ze beter uitkomen op een kleur met warme tonen er in.

Ook mijn idee want zonder achterwand in mijn bakje destijds zag ik ze ook niet echt goed hoor. En dan het schuwe gedrag erbij en je ziet ze nog minder goed en minder vaak.
 
Ik denk dat ze beter uitkomen op een kleur met warme tonen er in.

Ik probeer me daar een voorstelling van te maken. Warm wit, of bv de kleuren die je ziet bij zonsondergang.
Zo'n zweem er over? Hmmm vertelde dat ik ooit zo'n matte doorzichtige achtergrond heb gehad bij de Juwel. De muur erachter was zonnebloemgeel en dat was eigenlijk een hele mooie kleur achterwand. Je zag een zacht warm gelige zweem, en als ik daar verlichting achter zette (ik meen 4100K) kreeg je een zonsondergang-effect.

Ook mijn idee want zonder achterwand in mijn bakje destijds zag ik ze ook niet echt goed hoor. En dan het schuwe gedrag erbij en je ziet ze nog minder goed en minder vaak.

Ja geen achtergrond helpt dan denk ik ook nog eens niet met dat schuwe gedrag. Nou moet ik zeggen dat als ze voor in het bakje zwemmen ik gerust kan opstaan en weg lopen als ik er dicht op zit. Met mijn neus tegen het glas hangen is natuurlijk het andere uiterste :D Ik krijg het beeld dat Antje schetste (de reus met zijn hoofd voor mijn ruit) maar niet meer kwijt haha, maar ze had wel een punt.

Bij de kweker vond ik ze goed zichtbaar, maar daar zaten ze ook hoog in de stelling. Weet eigenlijk niet wat er voor bodem in lag. Achterwand was licht in elk geval. En een mega grote dot Javamos erin. Daarin waren ze ook goed zichbaar.
 
Maar het is de vraag of ze tegen filterzand natuurlijk beter te zien zijn.
Volgens mij nemen visjes de kleur van de de bodem een beetje aan, dus met een lichte bodem zouden ze wat meer afsteken tegen een donkere achterwand.... denk ik?
 
Volgens mij nemen visjes de kleur van de de bodem een beetje aan, dus met een lichte bodem zouden ze wat meer afsteken tegen een donkere achterwand.... denk ik?
Dat zou goed kunnen!
 
Ik hoop het voor je, wel zo leuk als je de visjes die je hebt gekocht ook daadwerkelijk ziet :D
 
Als meubel voor kleine bakken gebruiken we hier krukjes van de ikea.


Goedkoop en sterk. Getest voor 100kg.
We hebben zelf voor de Dennerle een plaat van 38x38 laten zagen bij de bouwmarkt.
Als je niet van houtkleur houdt kan je het beide erg eenvoudig een kleurtje geven.

Als we 60x30 plaatsen zetten we er 2 naast elkaar.

Die krukjes zijn idd super sterk, nu ben ik geen 100 kg, maar heb er wel eens bovenop gestaan en zelfs dat gaat goed :D


Maar leuk Nicole, dat je er een bakje bij zoekt!
En de Home staat er echt super mooi en groen bij.
 
Hoe gaat het met de visjes?

Maar even een uitgebreid bakje-verslag.

Ik denk goed Thea, maar het bakje hangt zo vol met guppygras dat ik ze echt moet zoeken. Daarom dus dat ik *denk* dat het goed gaat want ze allemaal zien met het guppygras is een utopie.
Het guppygras had ik via Marktplaats gekocht van een guppenkweker. 2 Stampvolle grote Hak-potten vol. Tja, als je toch porto voor een pakje moet betalen met 1 pot, kun je er ook 2 laten versturen haha.

Eten doen ze goed wat ik zo kan zien. Favoriet is toch wel nauplien. Maar ze eten ook JBL NovoBel dat ik door een zeefje wrijf. Maar dat krijgen ze eigenlijk alleen op dagen dat ik ze geen levend voer aan kan bieden en dat is echt maar zeer zelden.
De LFS heeft niks kleiners dan watervlooien. Ze lijken er gek op maar watervlooien zijn bijna allemaal te groot voor ze. Dinsdag ga ik bij een andere LFS proberen wat zij hebben.

Ik heb aanvankelijk Anubias uit het bakje gehaald (doodzonde) zodat ik ze meer zou zien, maar al gauw merkte ik dat er niet voor niets geschreven wordt dat ze fijnbladige planten prefereren, en vooral veel daarvan. Vandaar dus het vele guppygras dat ik gekocht heb. Ze laten zich sindsdien ook veel meer zien maar het is een zoekplaatje met al dat g.gras. Helaas kreeg ik tamelijk wat bruinalg nadat ik ongeveer de helft van de Anubias eruit had gehaald, lijkt nu weer stabiel.

Het is dus nog een beetje mijn draai vinden maar het lijkt dus goed te gaan. Bakje is niks moois nu maar dat wist ik toen ik die berg guppygras erin gooide.

Verder moet ik er nu echt plantenvoeding in gaan gooien. De Salvinia natans heeft afgelopen 2 weken bijna allemaal het loodje gelegd (werd erg bleek en groeide niet meer) en het guppygras krijgt lichte toppen.
Morgen even NO3 en PO4 meten want ik vermoed dat beiden wel eens heel laag kunnen zijn.
 
Welke visjes heb je er nu in zitten ?
ps : sta waarschijnlijk enkele pagina's geleden maar ik ben te lui .
 
Fijn dat ze het goed doen, maar ben wel benieuwd naar een foto van de bak en bewoners!
 
Fijn dat ze het goed doen, maar ben wel benieuwd naar een foto van de bak en bewoners!
Ik zal de bewoners er niet op krijgen denk ik, met wat geluk misschien. (Ik denk dat mijn telefoon ze niet "pakt")
Het licht is nu al uit, als ik er aan denk morgen laat ik het langer branden zodat ik een foto in het donker kan maken. Het is niks moois nu hoor, meer functioneel ingericht. Julie gaan je rot schrikken :D
Er zit zoveel guppygras in dat toen ik de potten uit de doos haalde (subliem verpakt door de verkoper), de potten wel gevuld lekken met spinazie.
 
Ik zal de bewoners er niet op krijgen denk ik, met wat geluk misschien. (Ik denk dat mijn telefoon ze niet "pakt")
Het licht is nu al uit, als ik er aan denk morgen laat ik het langer branden zodat ik een foto in het donker kan maken. Het is niks moois nu hoor, meer functioneel ingericht. Julie gaan je rot schrikken :D
Er zit zoveel guppygras in dat toen ik de potten uit de doos haalde (subliem verpakt door de verkoper), de potten wel gevuld lekken met spinazie.
Iets is beter dan niets zeggen we dan :D
 
Leuke visjes, Nicole!
Klein maar fijn! ;)

De LFS heeft niks kleiners dan watervlooien. Ze lijken er gek op maar watervlooien zijn bijna allemaal te groot voor ze. Dinsdag ga ik bij een andere LFS proberen wat zij hebben.

Als diepvries een optie is kan je eens kijken voor cyclops, mijn Pseudomugil luminatus (wel iets groter dan jouw visjes) zijn daar gek op. (Volwassen) watervlooien zijn ook net iets te groot voor hen heb ik gemerkt. En door hun ronde vorm lijken ze moeite te hebben om de grote vlooien te verscheuren :)p).
Ik schrijf "verscheuren" want artemia (althans de artemia die ik koop) is eigenlijk veel groter dan watervlooien maar door de (langwerpige) vorm kunnen ze zelfs vrij grote artemia net in de bek nemen.
Om ze dan hevig schuddend en happend in stukken te trekken!
Soms met vereende krachten of zelfs door "head first" tegen een steen te botsen met artemia in de bek :stom:: het worden precies woeste (mini) monsters en de stukken artemia vliegen dan in het rond.
Zeer grappig om zien!

Of als het nog kleiner moet zijn kan je eens "rotifers" proberen, dat is zelfs bijna te klein voor mijn visjes.

Qua levend voer kan je misschien ergens een start-kweekje micro-wormpjes op de kop tikken.
 
Top advies Willem666 maar denk niet dat Nicole een doosje microwormen in huis wil hebben .
 
potje ruikt niet zo fris :D :D

Ik had er ooit en dacht dat dat wel meeviel?
Maar echt lang liet ik ze nooit staan, ik hield een klein stukje in de koeling en gebruikte dat om een nieuw kweekje op te starten voor het begon te stinken.

En ik sloot het potje ook, dat helpt altijd natuurlijk... :D
 

Terug
Bovenaan