Juwel Vision 180 van trotsemammie


Blij.....en niet blij.

Ik zal eerst vertellen waarom niet blij. Mijn laatste grote appelslakken is niet meer, ik had al een vermoeden dat hij dood was en de geur heeft het 100% bevestigd. Nu heb ik ergens gelezen dat appelslakken maar ongeveer 2 jaar leven dus ik hou het op ouderdom, voedsel te kort kan het nu niet zijn.

En dan nu de reden dat ik wel blij ben:
Ik keek zojuist nog even in mijn bak voordat het licht uit ging, ik zag iets liggen wat ik niet kon plaatsen in eerste instantie en dacht eerst dat het een dode vis was. Ik heb het er uit gepakt en zag tot mijn grote verbazing dat het zeer waarschijnlijk een trosje appelslak eitjes was, tot zover mijn blijdschap want die blijdschap is weer omgeslagen in twijfel:
Zijn dit inderdaad appelslakken eitjes....
Zijn deze van de grote gele die nu dood is of kunnen de iets kleinere ook al eitjes leggen?
En het trosje lag in het water, is het nog te redden?
Het trosje is kneiterhard trouwens, nu even in een plastic beker gedaan voor de foto's
20190403_222854.jpg

20190403_222912.jpg
 
Zondermeer een trosje eitjes van een appelslak, je had het beter kunnen laten liggen.
 
Zondermeer een trosje eitjes van een appelslak, je had het beter kunnen laten liggen.

Ja maar ze lagen in het water en omdat ik in eerste instantie niet zag wat het was heb ik het er uit gehaald. Waarschijnlijk heeft het geen kans meer maar ik heb hem nu op een plastic dekseltje op het oppervlak drijven, kijken of er toch nog wat uit komt

20190403_232917.jpg
 
Ik denk dat je het beter in de bak kan laten liggen, daar komt er nog wat stroming overheen en geef je ze net wat meer kans.
Normaal vallen ze vanaf je kap in het water, maar bij mij is er ook wel eens een trosje onder water uitgekomen, wel minder overlevenden maar best nog heel wat.

Edit,
Het kan overigens nog wel tot een maand duren eer ze allemaal uitgekomen zijn.
 
Ik denk dat je het beter in de bak kan laten liggen, daar komt er nog wat stroming overheen en geef je ze net wat meer kans.
Normaal vallen ze vanaf je kap in het water, maar bij mij is er ook wel eens een trosje onder water uitgekomen, wel minder overlevenden maar best nog heel wat.

Edit,
Het kan overigens nog wel tot een maand duren eer ze allemaal uitgekomen zijn.

Oh okee, ik had begrepen dat ze onder water geen kans maken, ik denk dat dit trosje ongemerkt in de bak is gevallen toen ik ging voeren gisteravond. (Dan doe ik altijd allebei de kleppen omhoog)

Kan ik het trosje dan beter terugdoen in het water?
Mocht het toch niet uitkomen is het ook niet erg, ik weet nu in ieder geval dat ze zich voortplanten in mijn bak en dat doet me goed
 
Oh okee, ik had begrepen dat ze onder water geen kans maken, ik denk dat dit trosje ongemerkt in de bak is gevallen toen ik ging voeren gisteravond. (Dan doe ik altijd allebei de kleppen omhoog)

Kan ik het trosje dan beter terugdoen in het water?
Mocht het toch niet uitkomen is het ook niet erg, ik weet nu in ieder geval dat ze zich voortplanten in mijn bak en dat doet me goed
Ik zou het gokken om ze in de bak te doen, en voortaan uitkijken als je de klep opendoet ;)
 
Ik zou het gokken om ze in de bak te doen, en voortaan uitkijken als je de klep opendoet ;)

Ik wist niet eens dat ze eitjes hadden, vlak voor de verlichting uit ging keek ik nog even in de bak en zag het liggen, dus vanaf nu idd maar voortaan heel zachtjes de klep openen haha
 
Zo, ik heb in juli voor het laatst iets geplaatst in mijn fotoalbum, ik schrik er zelf van. Al weer veel te lang geleden. Helaas heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad voor het forum. De plannen zijn dat ik dit aquarium helemaal opnieuw ga inrichten. Ik heb afgelopen weekend op vivarium een mooi stuk hout gekocht en laatst stenen gekregen van iemand. Waarschijnlijk word het pas 2020 maar ik zal weer wat vaker online komen en jullie op de hoogte houden
 
En inmiddels is het eind december en ik heb nu eindelijk het hout wat ik gekocht heb op vivarium en de stenen die ik wil gebruiken buiten in een bak met water gedaan. Pas in het nieuwe jaar kan ik hopelijk tijd vrij maken om de inrichting om te gooien
IMG_20191223_163645.jpg
IMG_20191104_173801.jpg
IMG-20191222-WA0007.jpg
 
Zo dat laatste stuk is flink fors Thea en heeft wat weg van een straaljager ;)
Klopt, hier kwam een vriend van mijn zoon vandaag mee aan, zijn vader deed zijn bak weg en dit stuk hout was overgebleven. Deze is al ingewaterd. Ik moet even kijken of ik ze alletwee gebruik of 1 vd 2
Ik kook de stenen van buiten meestal even en doe ze dan zo in de bak.
Ja dat kan ook, maar ik heb dit jaar toch geen tijd meer dus doe het eerst effe zo en als ze de bak in gaan eerst kokend water er over heen
 
Mooie stukken hout hoor, ik ben heel erg benieuwd hoe de nieuwe inrichten er uit komt te zien. Ik blijf je volgen hoor! :petjeaf:
 
Het is al weer ruim een maand geleden dat ik een update heb gedaan over mijn aquarium.
Helaas gaat het met mijn bak niet goed, ik heb helaas de cyanobacterie in mijn aquarium oftewel blauwalg,en waarschijnlijk weet ik ook de reden al, ik heb namelijk mijn water getest (ja ja eindelijk een testkoffertje gekocht) en daaruit bleek dat het nitraat op 0 stond en dit komt puur doordat ik steeds vergeet plantenvoeding toe te voegen.
Geprobeerd de oorzaak te verhelpen door waterstof peroxide met een spuitje toe te voegen en ik heb zelfs een heuse oxidator gekocht en die staat nu in de bak, effe puur zuurstof toevoegen maar helaas helpt het niet.
Bak Afplakken zie ik niet zitten. Ik doe regelmatig waterwissel en de stroming is goed dus ik hou het puur op nitraat op 0,is mijn eigen schuld.
Maar ik wil zoals jullie weten toch mijn bak opnieuw inrichten en heb besloten dat hij helemaal maar dan ook echt helemaal leeg gaat eerst. De bodem gaat er dus ook uit, en ik heb gekozen om er filterzand in te doen en heb al een zak besteld bij wildkamp die ik morgen kan ophalen. Ik hoop aankomende weekend eindelijk te beginnen met het leeghalen en opnieuw inrichten vd bak.
De planten die er nog inzitten zitten allemaal onder de blauwalg dus die kieper ik zo de vuilnisbak in. En dan ga ik ook voor nieuwe planten en uiteraard een herinnering in mijn telefoon zetten om plantenvoeding toe te voegen.
Ik hou jullie op de hoogte, word vervolgd....

IMG_20200121_123040.jpg
IMG_20200115_100443.jpg
IMG_20200115_100419.jpg
IMG_20200112_193637.jpg
IMG_20200126_203702.jpg
 
Dat visje ziet er ook niet lekker uit. Donker en geknepen vinnen. Nitraat op nul?
 
Spijtig Van die blauwalg.

Waar ga je je vissen huisvesten? En let op met nitriet als je alles er uit haalt. In je bodem zitten ook een pak bacterien.
 
Spijtig Van die blauwalg.

Waar ga je je vissen huisvesten? En let op met nitriet als je alles er uit haalt. In je bodem zitten ook een pak bacterien.

Ik heb hier zo'n grote curver bak staan waar ik ze even in doe, het moet allemaal wel in 1 dag gebeuren en de vissen moeten ook weer dezelfde dag terug in de bak, ik kan ze niet een nacht in die curver bak houden omdat de katten graag een visje lusten en ik de bak alleen beneden in de huiskamer kan neer zetten
Ik weet idd van de nitriet en zal het goed in de gaten houden, de cyano bacterie zit volgens mij ook in mijn bodem nu dus ik haal hem echt helemaal leeg,wil het risico niet lopen dat de blauwalg terug komt.
 
Jeetje wat een vervelend verhaal om te lezen zeg. Heel veel succes met de grote schoonmaak en het opnieuw inrichten van je bak. Ik ben erg benieuwd over de voortgang! :petjeaf: Sterkte!
 
Of de blauw bacterie niet terug komt valt te bezien is een vervelende bacterie en heeft de neiging de kop weer te verschijnen als de omstandigheden daar zijn
De verwijzing naar te kort fosfaat :juggle: ik heb zelf nog steeds in de 250 aangezien daar de overdreven voedings-methode gehanteerd wordt lijkt me dat niet van belang
Wat wel van belang is voldoende stroming in de bak want het valt me op dat juiste op de twee plaatsen waar weinig stroming is de Bacterie verschijnt
Water spiegel schoonhouden geen kaam laag laten ontstaan houd de bak schoon van rottende planten/bladeren en voer zuinig en als laatste tip kijk eens naar je voer bestandsdelen
En nog iets leg even een plaat/deksel over je curver bak heen want voor je het weet legt er een vis naast of poesenbeest in (Ja ben daar ook geweest:stom::D)
Wens je succes
 

Terug
Bovenaan