Lido 120 (Killerfish)


Spontane plannen zijn het leukst toch? De corydoras lieten zich niet zien, zitten sinds het overzetten alleen maar onder het filter. Het filter hing los want er waren een paar zuignapjes losgekomen en ondertussen had ik het meest uitgebreide en gevarieerde bestand in deze bak wat je maar kunt denken. Is een beetje zo gekomen. Deels vanuit de schoolbak mee naar huis, her en der wat 'restjes' uit andere bakken van voorheen of met het overzetten toch niet alles en iedereen over in het geval van de garnalen.

9 corydoras loxozonus
5 dwergknorretjes
4 vuurzalm
1 kuhli
+/- 25 riesei
5 tal nannostomus
4 boraras urophthalmoides
3 crystal black garnalen
Een heleboel vuurgarnalen.
1 rasbora galaxy
3 loricaria L010a
5 otocinclus

En als je denkt zo vissen te kunnen vangen; mislukt. Daar moesten de planten toch echt voor uit de bak en in een emmer. Maar, alles ergens anders onder kunnen brengen. Ben hier 2 weken geleden mee bezig geweest, dus gelukkig voor de lockdown. Vissen verkopen of verplaatsten had ik nu namelijk niet zien zitten, dan was ik er ook niet mee bezig geweest. Ook de nieuwe bewoners toen al gehaald.
20201206_134820.jpg

Vissen uitgevangen om enkel onderstaand bestand in de bak te houden:
De kuhli, die mag zijn leven hier slijten
+/- 25 axelrodia riesei
5 tal nannostomus marginatus
3 L010a
5 oto's
En daar zijn 10 jonge corydoras panda aan toegevoegd, om toch ook wat op de bodem te hebben. Mooie prijs en zagen er goed uit. Vooralsnog vind ik 10 zeker niet teveel, maar kan anders worden als ze groot zijn. Merk wel dat ze zich constant laten zien, dus de groepsgrootte zal hier ook wel bij helpen. Vermoed overigens dat ik op zn minst 1 longfin variant heb meegekregen. Of vergis ik me en zijn de vinnen gewoon iets langer. Kreeg hem er oveigens lastig scherp op, in tegenstelling tot een ander van de groep
20201206_201637.jpg20201206_201640.jpg20201214_174533.jpg

De verlichting ook wat verder naar achteren gehangen om ook wat meer achter het hout te verlichting voor deze planten. Deze moeten aanslaan en zijn veelal gesnoeid of ingekort om de mooiste stukken te houden. Paar nieuwe planten erbij gehaald en de varens in de potjes laten zitten. Zitten al paar weken bij de LFS in de bakken met vis en kreeg ze er niet fatsoenlijk uit. Potjes tussen het hout kunnen stoppen dus zal ook wel goed gaan. Water moet nog helder worden, dit was vlak na het planten en opnieuw inrichten. Zal binnenkort eens nieuwe foto's maken, maar nog niet echt tijd voor gehad de laatste tijd. Vandaar ook nu pas de update, ondanks dat alles al bijna 3 weken zo draait.
20201214_174507.jpg20201214_174514.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leukste van de hobby om weer even de bak om te gooien en je creativiteit er op los te laten... ziet er weer mooi uit
 
Tnx! Af en toe wat wisselen is zeker fijn. Heb gelukkig voldoende hardscape om dit snel te doen
 
Wat foto's van hoe de bak er uitziet en even een mooie fotoshoot van de nannostomussen gemaakt. Ze kwamen zo mooi naar het glas en waren echt aan het poseren. Kleine greep van de vele foto's.

Water lijkt niet alleen erg bruin, dat is het ook. Hout geeft enorm af en daar ben ik erg blij mee, maakt de sfeer zoveel beter
20201221_201810.jpg20201221_201751.jpg20201221_201941.jpg20201221_202037.jpg20201221_202042.jpg20201221_202131.jpg20201221_202217.jpg20201221_202435.jpg20201221_202324.jpg
 
De dubai wat extra hout gegeven, maar er bleven wat planten over. De riesei deden het goed, maar zaten wat laag in de bak sinds de nieuwe inrichting. Vermoed dat er in de hoogte wat planten misten. De helferi uit de dubai, die was over, nu in deze bak gezet en de varens in de dubai. Ook het veldje crypto's wat aangepakt, omdat ik wat meer open ruimte voorin de bak wou voor de corydoras. Die groeven de plantjes toch vaak los, dat lukt ze daar nu niet meer. De lage beplanting aan de zijkant veranderd voor wat hogere crypto's, ook uit de dubai. Daarnaast de crystal reds en blacks verdeeld, reds in de dubai, blacks in deze bak. Hebben tijden samengezeten, dus ben heel benieuwd hoe de jongen eruit komen te zien, welke kleur deze krijgen.
20210207_101509.jpg
20210207_101511.jpg


Nannostomussen ook naar de dubai, daar is meer beplanting aan het oppervlak. Eerste 2 zijn over, de laatste 3 moeten nog.

Bestand verder in deze bak nu (nadat de laastste nanno's over zijn:
+/- 25 riesei
9 corydoras panda
3 L010a
3 otocinclus
Groepje crystal black garnalen
Paar verloren vuurtjes
1 zwarte kuhli nog

20210207_111759.jpg
20210207_111811.jpg
20210207_111819.jpg


Kan even geen andere hoek pakken vanwege de reflectie, maar dit geeft aardig een beeld. Nu nog even finetunen en het zand netjes maken, daar liggen nog wat osmocotekorrels en andere beetjes
20210207_111912.jpg
 
2 nieuwe bewonertjes toegevoegd. Bakje van de kweekstelling leeggehaald nadat die een week uit heeft gestaan. Geen verwarming/verlichting of iets. Kwam ik toch nog 2 kleintjes tegen. Bakje leeg dus de kleintjes in deze bak, grootste kans denk ik vanwege de corydoras die hier wat kleiner zijn. Benieuwd hoe ze het gaan doen (de bak moet straks met het verhuizen toch leeg, haal ik ze er dan wel weer uit)

20210306_100628.jpg
 
Rustig overwennen en kennismaken met hun tijdelijke onderkomen. Als ik straks uit huis ga krijgen ze waarschijnlijk hun eigen bak, maar voor nu mogen ze hier even genieten. Carlijn (@Plankje) bedankt!

20210404_111757.jpg
20210404_111751.jpg
20210404_111458.jpg
20210403_175447.jpg


Nu na 2 dagen doen ze het goed. Wel even wat extra catappablad toegevoegd, kunnen ze alleen maar waarderen denk ik
 
Laatst bewerkt:
Een extra pluk mos is nooit weg en als iemand het gratis aanbied :DD De helft in de dubai, de andere helft hierin, straks mooi voor de garnalenbak. Verder doet alles het prima en zwemt vrolijk rond. Vandaag met de waterwissel het catappablad en mos wat meer neergelegd zodat het de rest van de planten niet in de weg ligt
De before en after, al is er weinig verschil

20210411_104645.jpg20210411_111745.jpg

En even een kleine video, ook met die ene longfin die zich eigenlijk eens op beeld vast liet leggen. Mos is inderdaad deels wat dood, heb het even zo gelaten, kijk wel wat er mee gebeurd
 
Er maar eens goed voor gaan zitten. Vanmiddag ook hier wat plantjes verplaatst, ramen schoongemaakt en een waterwissel uitgevoerd. Niet veel veranderd, maar de lelieachtige plantjes stonden me toch te ver naar voren. Even stukkie meer tussen het hout gezet, vissen lijken nog steeds op hun gemak en zwemmen vrolijk de hele bak door
Bekijk bijlage 312391Bekijk bijlage 312393Bekijk bijlage 312392Bekijk bijlage 312394

Vond ook nog een verstekeling tijdens de schoonmaak. Volgens mij zitten ze hier wel vaker en springen ze ook net zo makkelijk weer terug.
Bekijk bijlage 312395

Visfoto's ga ik nu eerst even een nieuwe post voor maken :smitten:
Ik ga in deze bak waarschijnlijk terug naar de slagtandenscape, maar dan met de bak in de goede richting als het ware. Dus met inkijk op het 60cm deel en de scape vooral vanuit een hoek, met wss een extern filter. Nu zou ik jullie mening graag willen over het volgende, heb 2 kleuren zand thuis liggen namelijk.

Zwart zand op de bodem of toch het zandkleurige zand (van op de foto hierboven). Bewoners worden in ieder geval de riesei en op de bodem de corydoras panda of corydoras melanotaenia. Vind het lastig, want staat beide wel gaaf denk ik. Water wordt in ieder geval weer naar de blackwateridee, in ieder geval qua kleuring.
 
Succes met je scape!
Bodem is altijd een kwestie van smaak denk ik... ik heb beide opties gehad, maar mijn voorkeur gaat naar de 'natuurlijkere' zandkleurige bodem. Wat ook leuk is, om dan wat grovere steentjes of kleine takjes (b.v. onderin de bakken met wortelhout in de winkels) toe te voegen voor extra detail. Zeker als je richting blackwater kleuring van je water gaat is een lichtere bodem denk ik mooier voor het contrast. Aan de andere kant kleuren de vissen mooier op een donkere bodem natuurlijk ;-)
 
Succes met je scape!
Bodem is altijd een kwestie van smaak denk ik... ik heb beide opties gehad, maar mijn voorkeur gaat naar de 'natuurlijkere' zandkleurige bodem. Wat ook leuk is, om dan wat grovere steentjes of kleine takjes (b.v. onderin de bakken met wortelhout in de winkels) toe te voegen voor extra detail. Zeker als je richting blackwater kleuring van je water gaat is een lichtere bodem denk ik mooier voor het contrast. Aan de andere kant kleuren de vissen mooier op een donkere bodem natuurlijk ;-)
Daar sla je nou juist de spijker op de kop. Denk dat mijn riesei veel beter kleuren op een donkere bodem dan op een zandkleurigebodem. Vandaar ook de twijfel. Ben de bak nu aan het drogen om eens een zwarte bodem te testen met het hout, dat is toch nog droog. Krijg ik het er ook weer eenvoudig uit

Tip van de takjes en steentjes is een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Genoeg hout liggen dus is her en der wel wat af te breken :DD
 
Zelf vind ik de natuurlijke kant weer mooier, vooral in een "Black water" komt dat meer tot zijn recht is mijn gevoel. Maar nogmaals dat is puur persoonlijk natuurlijk 😊.

Gr. Ed
 
Zal toch een zandkleurige boden worden. Vandaag al even bezig geweest met het hoofddeel vd hardscape. De kleine, dunnere takjes komen nog maar dit staat alvast vast.

Bakjes onder het filter voor de zekerheid. Paar cm van de kant zodat vissen zich niet klem kunnen zwemmen. Bakjes aan elkaar gelijmd, niet aan het filter
20210512_202500.jpg


Zijaanzicht, de bak komt in de hoek dus vanaf deze kant kijk je er straks niet in
20210512_202338.jpg


Paste ook precies; luck on my side. Hier had ik niet aan gedacht
20210512_202322.jpg


En zicht vanaf de kanten waar je de bak straks wel in kunt kijken. Alvast een beetje zand in de bak en dit is toch de juiste keuze
20210512_202331.jpg

20210512_202314.jpg
 
Veelbelovende start Mike, en idd gebruik van zand matched beter met jouw plannen. Ben benieuwd verder.

Gr. Ed
 
Bak even doorspoelen en dan gelijk het zand maar spoelen. Afhevelen door het raam, net zo makkelijk. Voorzichtig vullen en wat planten erin. Nu even thuis mn pomp en heater ophalen en dan aansluiten, kan deze ook mooi draaien.
Komt nog wat crypto of iets op de bodem, dit wordt de vissen te kaal. Mogelijk ook nog wat extra hoogs.

Kan met de pomp ook even zien wat de planten doen en of deze goed staat
20210720_201255.jpg20210720_204150.jpg
 
De 95% waterwissel heeft ook wel geholpen :juggle: laatste planten nu in de bak en helder laten trekken vanavond. Morgen wat nieuwe foto's, is de bak denk ik een stuk helderder
 
En ook deze bak heeft de eerste bewoners. Kost wat organisatie om ze mee te nemen en man, wat een kutwerk om 3 soorten garnalen uit te zoeken. Tis voor 99% gelukt, mogelijk her en der een verdwaalde vuurgarnaal. Elke bak heeft straks zn eigen soort, hier mogen de crystal blacks zich weten te vermaken.
Foto van de bak vergeten en nu thuis, volgt binnenkort als ie wat minder dirty is :DD

De eerste 2 bakkies al leeg, de L zakjes hingen al even in de dubai om wat warmer te blijven

20210722_183205.jpg20210722_180246.jpg
 
Bij deze dan nog wat foto's. Zondag een waterwissel en dan trekt het troebele ook wel wat meer weg. Water heeft ondertussen al wel een mooie kleur gekregen

20210723_212129.jpg
20210723_212117.jpg
20210723_212111.jpg
20210723_212104.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan