Moet het hout van een stelling behandeld worden?


Heb ondertussen naar enkele kweekbakken gekeken op tweedehands, naar verschillende een mailtje gestuurd want er zagen er wel een paar goede bij te zitten en niet al te ver van huis. Ben benieuwd op reactie!
 
C�dric Vleminckx zei:
Heb ondertussen naar enkele kweekbakken gekeken op tweedehands, naar verschillende een mailtje gestuurd want er zagen er wel een paar goede bij te zitten en niet al te ver van huis. Ben benieuwd op reactie!

:thumbs:
 
C�dric Vleminckx zei:
Heb ondertussen naar enkele kweekbakken gekeken op tweedehands, naar verschillende een mailtje gestuurd want er zagen er wel een paar goede bij te zitten en niet al te ver van huis. Ben benieuwd op reactie!

Je kan beter hierover zelf een topic openen, nu heb je andermans topic overgenomen, kan de bedoeling niet zijn ;)
 
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
Heb ondertussen naar enkele kweekbakken gekeken op tweedehands, naar verschillende een mailtje gestuurd want er zagen er wel een paar goede bij te zitten en niet al te ver van huis. Ben benieuwd op reactie!

Je kan beter hierover zelf een topic openen, nu heb je andermans topic overgenomen, kan de bedoeling niet zijn ;)

Homerno1 heeft me in een PB gevraagd om dit hier in dit topic bij te plaatsen, omdat hij gezien had dat ik in het verleden nog gereageerd had.

Maar toch bedankt!
 
luc zei:
Bertus zei:
luc zei:
Eenmaal een hoekprofiel is gebogen dan kan inderdaad een normaal mens deze met de hand verder verbuigen.
Mij lijkt het dat deze reeds bij aankoop is verbogen geweest.

Daarom, nooit of nooit een stelling voor dit soort van gewicht meer gebruiken als er een hoekprofiel verbogen is geweest, ook niet als je hem weer recht kan zetten, het blijft een zwakke plek.

Zet je die toch boven? daar is geen belasting.

Als je bovenaan geen plank meer maakt met iets bovenop ja, dan zou je hem eventueel/misschien kunnen omdraaien.

Het afzagen van de profielen ging prima (met een simpele Bosch multitool, dus dat is misschien ook wel een indicatie voor de stevigheid), dus dat kromme stuk was het probleem niet meer. De stelling was in het geheel gewoon veel te gammel. Omdraaien gaat trouwens niet, want dat zitten de gaten, waar je de leggers in moet vastklemmen, op z'n kop.
Maar hij ligt inmiddels ingepakt op zolder achter het schot, dus die hele stelling is wat mij betreft niet meer aan de orde ;).
 
aha. Jij vergeet dat je er schoren in moet maken.

Ja, bij mij zit ten ze ook aan de muur.
Had er ook een plaat achter kunnen maken.
Kijk eens naar boven, die kast, ook met een plaat.

affijn, hij ligt daar goed toch? achter het schot.

in moet vastklemmen, op z'n kop.????
 
Regio Vlaams-Brabant....geen idee! Ben ik echt niet bekend. Hebben jullie geen marktplaats oid? Misschien staat daar wat op? Misschien anders de Nederlandse versie en dan een plaats in de buurt van de grens kiezen en een straal selecteren?

Ik heb een maand of wat geleden eens wat ge�nformeerd bij de persoon achter deze advertentie....

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zit wel in Oss. Dichtbij voor mij, voor jou wat verder weg.

Welke afmetingen wil je precies?
 
Natuurlijk snap ik dat, maar als er leggers zijn, die maar een randje van 0,5cm hebben, waar de plank op ligt, en die zo zwak zijn, dat ze bij het minste of geringste naar buiten toe gaan uitstaan, dan is dat m.i. vragen om ellende. Natuurlijk kun je ze dan verstevigen met meerdere dwarsbalken en er een houten plaat achter zetten, maar dat is langzamerhand bijna net zoveel werk als een nieuwe stelling van hout maken. Een aangezien ik die precies op maat kan maken, de planken op elke willekeurige hoogte kan monteren enz. kies ik daarvoor.
 
MarlonnekeW zei:
Natuurlijk snap ik dat, maar als er leggers zijn, die maar een randje van 0,5cm hebben, waar de plank op ligt, en die zo zwak zijn, dat ze bij het minste of geringste naar buiten toe gaan uitstaan, dan is dat m.i. vragen of ellende. Natuurlijk kun je ze dan verstevigen met meerdere dwarsbalken en er een houten plaat achter zetten, maar dat is langzamerhand bijna net zoveel werk als een nieuwe stelling van hout maken. Een aangezien ik die precies op maat kan maken, de planken op elke willekeurige hoogte kan monteren enz. kies ik daarvoor.

Perfecte keuze! Het is mij erg meegevallen tot nu toe. En dan te bedenken dat ik geen groots klusser ben... Handzaag, schroefmachine en een beetje logisch nadenken...
 
MarlonnekeW zei:
Natuurlijk snap ik dat, maar als er leggers zijn, die maar een randje van 0,5cm hebben, waar de plank op ligt, en die zo zwak zijn, dat ze bij het minste of geringste naar buiten toe gaan uitstaan, dan is dat m.i. vragen om ellende. Natuurlijk kun je ze dan verstevigen met meerdere dwarsbalken en er een houten plaat achter zetten, maar dat is langzamerhand bijna net zoveel werk als een nieuwe stelling van hout maken. Een aangezien ik die precies op maat kan maken, de planken op elke willekeurige hoogte kan monteren enz. kies ik daarvoor.

Heb jij toch niet ,die ik heb.

De liggers zijn stalen kokers , die echt niet uit buigt.

Heb jij zeker waar die ribbels in zitten.
 
Ik heb geen ribbels, maar ik begin steeds meer te denken dat ze de stevige versie hebben nagemaakt, maar dan van veel minder sterk materiaal, zodat het moeilijk te zien is dat het om een minder goed product gaat.
Maar als je ziet wat voor 'prijzenoorlog' er aan de gang is met die stellingen, dan verbaast me dat eigenlijk niets. Ze zijn bij de ene winkel nog goedkoper dan bij de andere en dan moeten ze toch iets verzinnen om er nog geld aan te verdienen...

@Homerno1: Dat is inderdaad een erg goede pagina en deze was voor mij de aanleiding om het besluit te nemen om zo mijn bakken te gaan filteren. Het lijkt me een erg veilig filter voor kleine visjes en mochten mijn Ancistrus claro ooit gaan kweken zou het ook nog wel eens een goede voedselbron voor de kleintjes kunnen zijn. Je hebt er weinig onderhoud aan (wat goed uitkomt bij de toch beperkte ruimte in een stelling) en het lijkt me ook nog best leuk (en niet zo moeilijk) om zelf een filter in elkaar te knutselen ;).
Ik moet alleen nog op zoek naar een zwarte filtermat.
 
Jammer dat je geen foto van de rest heb.
 
Misschien is het hierop een beetje te zien https://www.formido.nl/sem-losse-plank- ... 12350.html

De liggers bestaan uit ��n stuk metaal van 1-2mm dik, dat aan de onder- en bovenkant omgebogen is, zodat er twee randjes ontstaan. Op het randje aan de bovenkant komt de plank te liggen, maar dat is dus niet meer dan 0,5cm breed en loopt ook nog een beetje rond, waardoor ik me afvraag of het draagvlak niet nog kleiner is.
 
kf8MS-zCoujHcWj-sfl98mUcInubMjnB.jpeg


Kijk , hier dezelfde.
Met plaat erin ,en plaat erop.

Andere .

kf8MS-zCoujHcWj-sfl98mUcInubMjnB.jpeg

Dus, Sterke vrouw, pak die stelling nu maar gauw.
hahahaha
 
Toch zien die er qua materiaal anders uit. Veel matter.
De liggers van mijn stelling kon ik zonder kracht met de hand 'torderen' zelfs toen ze al in de stelling vastzaten. De pinnetjes kon ik b.v. ook heel gemakkelijk een beetje bijbuigen als ze niet ver genoeg open stonden. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij staal zo gemakkelijk gaat.
 
Toch zien die er qua materiaal anders uit. Veel matter.

Ja,logisch. Galvanisch wordt doffer.he.

Staal is sterk genoeg . jij bent te sterk. dat is het.
 
Homerno1 zei:
Regio Vlaams-Brabant....geen idee! Ben ik echt niet bekend. Hebben jullie geen marktplaats oid? Misschien staat daar wat op? Misschien anders de Nederlandse versie en dan een plaats in de buurt van de grens kiezen en een straal selecteren?

Ik heb een maand of wat geleden eens wat ge�nformeerd bij de persoon achter deze advertentie....

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zit wel in Oss. Dichtbij voor mij, voor jou wat verder weg.

Welke afmetingen wil je precies?

Deze zien er inderdaad goed uit!
 
En weer een stukje verder...

imag0912.jpg


Dit keer de 1e zijkant erop gezet. De laatste zijkant kan pas als alles erin staat, aangezien het grote aquarium er alleen in kan vanaf de zijkant.

De foto ziet er wel wat apart uit zie ik nu. Dat lukt overduidelijk aan de camera!!!!!

Volgende doel...de verlichting!
 
Homerno1 zei:
En weer een stukje verder...

imag0912.jpg


Dit keer de 1e zijkant erop gezet. De laatste zijkant kan pas als alles erin staat, aangezien het grote aquarium er alleen in kan vanaf de zijkant.

De foto ziet er wel wat apart uit zie ik nu. Dat lukt overduidelijk aan de camera!!!!!

Volgende doel...de verlichting!

Super! Ik had in ieder geval een stelling gekocht, want klussen is niets voor mij. Nu nog bakjes vinden, indraaien en ik kan beginnen met kweken. Kan al niet meer wachten!
 
Homerno1 zei:
En weer een stukje verder...

imag0912.jpg


Dit keer de 1e zijkant erop gezet. De laatste zijkant kan pas als alles erin staat, aangezien het grote aquarium er alleen in kan vanaf de zijkant.

De foto ziet er wel wat apart uit zie ik nu. Dat lukt overduidelijk aan de camera!!!!!

Volgende doel...de verlichting!


Waarom geen plaat op je balkjes?

Maakt het voor de glasbodem steviger. of mag die eruit zakken?
 
Dat komt zeker nog Homerno1 ?
 
Die platen op de balkjes had ik eigenlijk niet ingecalculeerd. Ik had gedacht dat de bakjes voldoende ondersteund zouden worden door de balkjes en dat op die manier de druk dus voldoende verdeeld zou worden. Mijn 1 meter bak komt in het midden en steunt op alle 3 de balkjes.

Raden jullie een plank onder de bakken aan? Welk hout? Zou 5,5mm multiplex goed zijn (heb ik nu als achter en zijwand)?
 
18mm betonplex lijkt mij ideaal.
watervast en oersterk.
 
Of underlayment= een vloerplaat.
Zijn ook prima.
 
Joehoe....de verlichting is besteld...
 
wat voor verlichting is het geworden?
LED neem ik aan?
hoeveel strips met welke lengte ?
Heb je al betonplex platen op die balkjes gemaakt?
Succes met alles!
 
Nog geen tijd gehad voor de platen op de balkjes. Waarschijnlijk gaat dat komend weekend alsnog gebeuren. Even prijstechnisch kijken wat het echt wordt. Zal echt ter ondersteuning van de bodem zijn, hoewel ik me af blijf vragen in hoeverre dat echt nodig is, aangezien de afstand tussen de balkjes iets van 13c cm is.

Ik heb inderdaad gekozen voor LED. LED strips van 1 meter. Boven elke bak komt er nu 2 x 1 meter wit en 1 meter rgb. Allemaal ip67. Ik heb vaste ledstrips besteld. Zijn gemonteerd op een aluminium strip (voor de koeling) en heb op advies van EEG (een mede forum lid) een 24v voeding besteld. Anders zou het allemaal niet passen op de TC420 dimmer die ik ook besteld heb. EEG heeft me een een schemaatje gestuurd hoe eea te installeren. Voor mij nu erg duidelijk, dus top die hulp op het forum. Als iemand dat schemaatje wil hebben voor eenzelfde set up, laat maar even in de PB weten, ik mag de tekening doorsturen...

Ik hoop dat dat niet al te lang gaat duren. Levertijd is vaak rond de 30 werkdagen oid, maar deze strips zijn te groot voor de gewone post en zullen met DHL gaan. Hopen dat dat wat scheelt in de levertijd...

Nu dus verder met het filter. op advies van MarlonnekeW zal dat waarschijnlijk een Hamburger matten filter gaan worden. Volgende onderwerp om in te verdiepen...
 
Ok, kleine update...

alles van de led strips is inmiddels besteld. Totale kosten...�102,97... Geen gekke prijs voor de verlichting van 3 meter aquarium als je het mij vraagt. De led strips zouden er over een dag of 6/7 moeten zijn. Deze gaan vanwege de lengte met DHL. De rest kan (zal) iets langer duren...

Gister de planken laten zagen en op de balkjes vastgezet, dus ook dat kan afgevinkt worden.

Gister ook plastic strips gekocht om de Hamburger Matten Filter (HMF) in de bakjes te gaan bouwen. Het rekensommetje is ook al gedaan en als ik het goed heb ingevuld, zal het maar weinig ruimte in beslag nemen. Het weekend dus maar eens wat strips plakken en de filters in elkaar zetten.

Heeft iemand ervaring met de HMF? Ik twijfel namelijk tussen een luchtpomp of een "opvoerpomp" versie... Opvoerpomp moet elk bakje zijn eigen pompje hebben, bij luchtpomp staat er 1 pomp en wat slangetjes. Kosten technisch zeg ik luchtpomp, maar is dat ook voldoende effectief?
 
Je kunt met 1 luchtpomp volstaan, als die genoeg lucht geeft.
 
Ik gebruik voor mijn gewone sponsfilters 2 pompjes van 1.2 watt. Die laten 6 filters draaien.
 
Jelle Touwen zei:
Ik gebruik voor mijn gewone sponsfilters 2 pompjes van 1.2 watt. Die laten 6 filters draaien.

Welke pompjes gebruik je dan? Dat zijn luchtpompjes neem ik aan?

Ik heb 4 aquariums van ongeveer 50 liter, dus zal een pomp nemen met een max van ongeveer 300 liter denk ik...Iemand tips/ervaringen met een geluidsarme pomp?
 
Ok, zo soms loop je tegen iets aan en dan maakt het antwoord niet meer uit...

Vandaag bij de Tuinwereld in Wijchen geweest. Gaan ze verbouwen en dus uitverkoop!

Alle aqua spullen 30% korting. Alle vijver spullen 50% korting.

Dus een mat voor de filter gekocht, een luchtpomp (tetratec aps300), een superfish 75watt heater en een potje Viformo (voer). Rekenen ze voor de mat en de luchtpomp allebei 50% korting! TOP!! De heater en het voer 30% korting. Perfect!

Goed nadenken of ik nog meer nodig heb, dan is dat een uitgelezen kans. Zelfs led balken van Sera en Superfish lager er met 30% of 50% korting.

Morgen ga ik de strips kitten voor de Hamburger Matten filter. Soort van spannend, maar de rekensommen maken het wel haalbaar.
 

Terug
Bovenaan