Nico's discus aquarium.


Bak ziet er goed uit hoor! Bodem ook zeer schoon! Hou ik altijd wel van alhoewel het natuurlijk niet het meest natuurlijke is :)

Ik denk op termijn dat ik het wel iets meer natuurlijker wil maken. Maar daar ga ik nog eens over nadenken. Nu is het wel makkelijk om aan hun eten te geraken. En naar onderhoud toe natuurlijk ook.
 
Toch nog wat fotootjes terwijl de lichten dimmen en terwijl ze aan de komkommer zitten.
Die blijft er de hele nacht inzitten.
Dat was een tip van de vorige eigenaar, die gaf 2 a 3 keer per week komkommer. Ook goed voor de octocinclussen als ze het gewoon worden. De eerste keer zaten er snachts 2 stuks op.

20221119_195352.jpg
20221119_194144.jpg
20221119_194119.jpg
 
volgende keer ga ik wel 2 lepels nemen. Er is 1 discus die het zijn territorium vind en de andere regelmatig wegduwd.
 
Misschien een beetje vervelend dat die bert steeds weer een reactie geeft, en soms positief is en soms iets niet aanbeveeld qua voer in een ander topic of er een andere kijk op nahoud of heeft.Maar ondanks dat ik al even geen discusvissen meer houd boeien zij mij nog steeds, en ik kan het niet laten om mijn gevoel en het karakter van deze vissen vanuit mijn ervaring steeds weer wat toe te lichten.
Dit kan overkomen als zijnde, hij ( ik) vertelt flauwekul of het wordt deels gewaardeerd, zal wel ergens in de midden liggen voor wat betreft de overige lezer's van dit forum uiteraard.

Maar Nico je kan in feite niets veranderen aan het territorium gedrag van de discusvissen, en ook 2 lepel 's met komkommer gaat dit natuurlijke gedrag niet tegenhouden of oplossen.
Dat regelen de vissen onderling zelf, de alfa man of vrouw in wording zal in een later stadium als sterkste of dominantste naar voren komen en een vrouw of man uitzoeken, het recht van de sterkste.

De komkommer is inderdaad een aanrader voor de otocinclussen maar het feit dat de discusvissen hier iets in zien vind ik te verwaarlozen, als je 2 kattebrokje's in de bak laat vallen dan gaan de discusvissen daar ook op af omdat alles wat maar enigsinds als voer wordt gezien geproefd wordt, maar of het voedingswaarde heeft valt met de komkommer te betwijfelen.
Wil ook zo maar kwijt dat ik het idee heb dat er binnen afzienbare tijd zich een stel gaat vormen, en een afzetting van eieren gaat plaatsvinden, zal moeilijk verdedigbaar zijn voor een stel, in deze open ruimte maar dat is weer een andere beleving.
 
Bert,

ik wil het territorium gedrag van de vissen niet "veranderen", gewoon de voederplaats wat uit mekaar rekken. De dominante kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.
Het is natuurlijk gedrag in een school discussen.
Ik denk dat de komkommer naar voedingswaarde niet veel bijbrengt voor de discussen, ik zie het eerder als een extraatje en de octocinclussen zijn er maar goed mee ;).

Ze zijn groot gebracht op mysis, artemia en granulaat van bassleer (een mix van 4 verschillende soorten).
Het granulaat krijgen ze 's morgens via de voederautomaat. Mysis en artemia krijgen ze in de namiddag en 's avonds, dus 3 voedermomenten.

In deze school zijn/waren er 2 koppels die bij de vorige eigenaar af en toe eitjes afzetten. Dat stukje werd dan ook met hand en tand verdedigd ;).
Ik zit er niet op te wachten, maar eens gesetteld zie ik het wel gebeuren. In een gezelschapsaquarium is het grootbrengen van larve tot discus vrij onwaarschijnlijk, maar af en toe gebeurd het wel eens.
"Hopelijk" zijn de eitjes kansloos, ik heb geen plaats en ambitie om kleine discussen groot te brengen.
Als ze het al overleven, elke dag waterwissels, 8 keer voeren, dat gaat niet gebeuren.
 
Wat betreft de dominante met voeren heb ik andere ervaringen. Ik had een dominante discus tijdens het eten, die werd steeds dominanter, omdat dat gedrag beloond werd, denk ik. Ik vind discussen sociaal best wel slim. Vervolgens ben ik op meerdere plekken gaan voeren en inderdaad, de dominante vis kan onmogelijk op meerdere plaatsen zijn. En nu is het gedrag over en durft iedereen op het eten aan te vallen. De rustige vissen kunnen nu gewoon mee eten.
In de natuur is er ook niet 1 voerderplaats. Daar kunnen vissen ergens anders voedsel zoeken als ze niet bij het voedsel kunnen komen. In een aquarium zijn vissen afhankelijk van jou. En ik ben niet zo van het recht van de sterkste als ikzelf daar iets in kan aanpassen. Liever probeer ik rust en balans in de groep te houden.
 
Met de dominantie tijdens de normale voederbeurten valt het hier nogal mee. Wat geduw, stoer doen,...
Ik heb wel wat matige stroming in het aqua, dus als het granulaat of diepvries erin gaat verdeeld het zich zowat over het hele aqua.

Bij de komkommer, die vast ligt, komt het natuurlijke gedrag nog meer boven. De dominantste schuift eerst aan.
 
Laatst bewerkt:
Machtig prachtig !
 
Snel overzichtje, voor vertrek naar werk.

Bekijk bijlage 352030
Persoonlijk vind ik het nogal steriel en symmetrisch. Voor zover ik weet houdt een Discus zich graag schuil tussen begroeiing en in de schaduw. In dit aquarium is er geen enkele mogelijkheid om dat te doen.
Het is slechts mijn bescheiden mening en zeker niet de bedoeling om tegen het zere been te schoppen. Voor mij betekent een Discus aquarium een bak met veel hout, schaduw, met veel plekken voor de vissen om zich te verschuilen, bijna mysterieus en weinig licht.
 
Persoonlijk vind ik het nogal steriel en symmetrisch. Voor zover ik weet houdt een Discus zich graag schuil tussen begroeiing en in de schaduw. In dit aquarium is er geen enkele mogelijkheid om dat te doen.
Het is slechts mijn bescheiden mening en zeker niet de bedoeling om tegen het zere been te schoppen. Voor mij betekent een Discus aquarium een bak met veel hout, schaduw, met veel plekken voor de vissen om zich te verschuilen, bijna mysterieus en weinig licht.

Ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt 😉.

Voor wildvang heb je 100% gelijk.
Alhoewel ik jouw omschrijving ook wel ok vind en meer bij hun natuurlijk habitat past.
Moest ik wildvang kopen, zou ik het zo doen.

Dit zijn bij wijze van spreken 20ste generatie nakweek.
De bak is nog jong en dit zal niet het eindpunt zijn. Een totale make over zal het echter niet worden.
Voor het moment moeten de planten nog wat ingroeien en ik ga wss nog wel iets doen met extra hout. Ik moet op het juiste stuk vallen.
Ik ga niet 10 winkels afrijden op goed geluk.

Maar voorlopig hebben de discussen het naar hun zin, denk ik.

Ik heb ook al genoeg discusaqua's gezien met veel schuilmogelijkheden. Dan mag je soms blij zijn dat je je discussen ziet als je eten geeft. Onderhoud wordt een stuk moeilijker,...

In Amerika worden ze veelal bare bottem gehouden met een stukje hout,....

Zo kunnen we nog even doorgaan.

Maar op zich is alle input en opmerkingen welkom. Positief of "negatief".
Ik post niet alleen om 👍 omhoog te krijgen.
 
Xammy39

Daar heb je wel een punt voor wat betreft steriel, ben zelf ook wel meer voor de felle verlichting en de ( nog niet) gecreerde schaduwplekken, en ja inderdaad die heeft Nico nog niet opgenomen in het geheel. Maar ik waardeer jou bericht simpel omdat ik het met je eens ben en een discus zich zou moeten kunnen terugtrekken naar een beschaduwde en beschermde omgeving.
Vooral zoals door mij eerder vermeld wordt het moeilijk voor een stel om in deze omgeving afgezetten eieren te verdedigen, maar Nico gaf al aan daar niet in geintereseerd te zijn, maar niemand houdt het natuurlijk gedrag van de voortplanting tegen daar zorgen de vissen zelf voor dus je kan er gewoon op wachten.

Neemt niet weg dat ik zelf en waarschijnlijk jij ook alleen maar kan constateren dat de vissen zich in een relaxte omgeving bevinden, misschien niet direct de meest de natuurlijke en nagebootste omgeving maar wel in super gezonde omstandigheden voor wat de vissen betreft, en ja die relaxte omgeving gaat veranderen als de vissen nogmaals de nijging gaan vertonen en voor en tot voortplanting over te gaan , en dan kan mits door de vissen voor een veilige omgeving te zoeken die er dan niet is, voor stress gaan zorgen.

Er gaat zich hoe dan ook een stel vormen en die gaan een territorium opzoeken en dit waarschijnlijk fel verdedigen en gaat de rangorde waarschijnlijk een karakter laten zien, volgens mijn inzicht heb ik al een discus gezien met een zichtbare legbuis, of dit een man of vrouw betreft laat ik in de midden.

Nico, voor en tijdens de plaatsing van deze reactie heb ik het vorige bericht bekeken, wil daar niet veel over kwijt.

Dat ze in Amerika bare bottom worden gehouden is waarschijnlijk om ze zo zo snel als mogelijk volwassen te laten worden, maar jou vissen hebben dit in positieve zin al achter de rug.
 
Ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt 😉.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om iemand op zijn tenen te trappen. Maar, mijn wens is ook om een mooie Discusbak te hebben, de bak heb ik al maar vanwege de exploderende energie prijzen is het in de vriezer gegaan. Ik heb gewoon een totaal ander idee bij een Discusbak, niet helemaal de natuurlijke habitat want daar is vrijwel geen waterplant te vinden. Mijn idee is om veel hout maar ook een paar plekken met dichte beplanting te creëren, oa. valisneria en zwaardplanten, een zwarte achtergrond en de belichting zo te maken dat de achterwand niet belicht wordt. Ik hoef ook niet alle vissen altijd in beeld te hebben, dat maakt het juist boeiender om naar te kijken. Vergelijk het met een naakte vrouw, lang zo spannend niet als een schaars geklede vrouw waarbij je net niks ziet. :p
Dat het lastiger is met onderhoud, dat klopt inderdaad maar dat neem ik voor lief.
 
Xammy

In een Discusbak moeten we het hout ophangen, zie nog zo vaak kienhout in een discus aquarium op de bodem liggen en dat heeft geen enkel nut, zolang als het hout hangt is er totaal geen probleem om de bodem schoon te houden.
 
Ik ben in de toekomst wel van plan om wat hout aan de trekstrips op te hangen.
Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende houtsoorten te koop. Ik weet nog niet waar te beginnen 😉.
 
Ik ben persoonlijk vooral fan van echt kienhout wat uit het veen gehaald wordt. In mijn ogen veelal het mooiste en geeft ook niet zoveel kleur af.

Daarnaast is het Valisneria Gigantea? Als die aanslaan worden ze zolang dat je ook schaduw plekken krijgt hoor.

Zou nog even kijken voor de NH lelie ook een mooie toevoeging voor schaduwplekken.
 
Ik ga de komende weken eens wat rondkijken. Ik hou van iets donkerder hout, dat spiderwood zegt me niet veel.

Het is geen gigantea, maar de valisneria slaat wel aan. Die zal ook wel een doorgroeien denk ik.
De NH ben ik nog nergens tegen gekomen, ik let er elke keer op als ik een aquariumzaak binnenga.
 
Zie je zelden tot nooit in aquarium zaken. Ik heb die van mij via Marktplaats gehaald toen der tijd.

Aquaplantsonline heeft ze ook weleens gehad zag ik.

Aqua Amazon en VKC hebben beide vrij veel hout zag ik onlangs.
 
Ik ga de komende weken eens wat rondkijken. Ik hou van iets donkerder hout, dat spiderwood zegt me niet veel.

Het is geen gigantea, maar de valisneria slaat wel aan. Die zal ook wel een doorgroeien denk ik.
De NH ben ik nog nergens tegen gekomen, ik let er elke keer op als ik een aquariumzaak binnenga.
Echt kienhout is gefossilseerd en blijft langer goed in een aquarium. De rest zal iets sneller vergaan maar denk dat het wel mee valt. Ik heb niet de indruk dat je vissen zich angstig voelen dus het gebrek aan schuilmogelijkheden zal vast niet zo heel erg zijn. Maar jij kent je vissen het beste en hun natuurlijk gedrag moet natuurlijk wel bevorderd worden. Je vissen zijn echt prachtig. Ik vind het een prima balans tussen symetrie en natuurlijke looks hoor 😄 heb er helemaal niets negatiefs om over op te merken!😄
 
Zie je zelden tot nooit in aquarium zaken. Ik heb die van mij via Marktplaats gehaald toen der tijd.

Aquaplantsonline heeft ze ook weleens gehad zag ik.

Aqua Amazon en VKC hebben beide vrij veel hout zag ik onlangs.
Ik begin het te denken dat de HN moeilijk verkrijgbaar is :D.

Ik woon in de omgeving antwerpen, dus die aquazaken zijn nogal ver weg. Ik zie liefst wat ik koop, zeker naar hout toe.
Ik ga dit weekend nog 2 winkels vrij lokaal in de omgeving bezoeken in de hoop dat ze daar enkele mooie stukken hebben liggen.

Ik dacht weken geleden een website te hebben gezien waar elk stuk met een aparte foto online stond. Die moet ik nog eens terug proberen te vinden.
 
Ik begin het te denken dat de HN moeilijk verkrijgbaar is :D.
 

Ook ineens veel hout ;)(y).
 
Deze morgen heb ik mijn nieuwe opvoerpomp even geplaatst om de PVC wat op te meten.
Dat is nu gelijmd en staat te drogen.
Morgen wordt deze geplaatst.
Ondertussen draait de huidige opvoerpomp nog 😉.
Reden van vernieuwing. Deze kan ik vrij makkelijk op mijn back up batterij aansluiten, 104 ah.

20221126_123608.jpg


Ook even langs de doe het zelfzaak geweest om gordijnrails te kopen.
Mijn aqua is omgebouwd vanuit een zeewateraqaurium. De JMB LED balken hingen aan de bovenbouw, maar waren niet verplaatsbaar. Dus elke keer dat ik de dekruiten moest verwijderen was dit een vervelend klusje. Nu kan ik de balken achteruit schuiven.

20221126_130009.jpg


Vandaag toch een stuk hout gevonden waar ik wat mee kan. Ik kan nog kiezen om op te hangen of op het zand. Ophangen heeft de voorkeur.
De komende dagen eens de hogedruk erover en in een vat leggen om wat in te wateren. Het is een stuk spiderwood.

20221126_125924.jpg
 
Mooi stuk hout Nico, past volgens mij ook goed bij de boomstam.
 
De tak hangt omhoog. Ik heb enkele kabelbinders gebruikt, hoe hangen jullie het omhoog?

Van de zijkant, waar ik nu op kijk als ik aan de eetkamertafel zit, vind ik mooi ogen.
Hopelijk volgende week terug naar de aquazaak om nog een 2 tal stukken bij te kopen.
Dan kan ik het centrale/rechtergedeelte wat breken.
Zal van mijn beschikbare tijd afhangen. Ik weet nu welke richting ik uit wil.

Een paar losse takken op het zandgedeelte zou ook wel natuurlijker lijken, maar dat zit ik misschien met wat vuilophoping.

Het is spiderwood. Bij de aquazaak zeiden ze dat er na enige tijd wel een witte waas over kan komen, die ik eventueel met de hand kan wegwrijven. Iemand daar ervaring mee?

zijkant.jpg
vooraan.jpg
 
Straks misschien een beter foto van de zijkant, als het daglicht niet meer reflecteerd.
Nu staat de reflectie van de kerstverlichting er ook mee op :).

Het aqualicht is in het echt wel iets zachter en geler, maar de smartphone laat het wat kil overkomen.
 
Straks misschien een beter foto van de zijkant, als het daglicht niet meer reflecteerd.
Nu staat de reflectie van de kerstverlichting er ook mee op :).

Het aqualicht is in het echt wel iets zachter en geler, maar de smartphone laat het wat kil overkomen.
Je kan ook de kelvin waardes veranderen bij de foto camera instellingen tijdens het maken van de foto bij sommige smartphones dan kan je hm wat roder maken 😄

Een witte waas dat klinkt als schimmel. Dat is normaal omdat er schimmel op kan zitten als je het koopt maar verder kan ik me niet voorstellen dat er een witte waar over heen komt.. slijm misschien. Maar als het een schimmel is moet je je vissen natuurlijk wel in de gate houden

Wat ik mis van de tak is dat het niet tot aan beneden door loopt. Ik kan me voorstellen dat het de wordels van een boom moeten voorstellen maar die komen tot aan de bodem, hier hangen ze halverwege met afgezaagde eindes. Niet dat dat een probleem is natuurlijk maar als je het natuurlijk wilt laten lijken zou je daar is naar kunnen kijken 😄 hij hangt wel mooi daar in iedergeval!
 
Nico

Een mogelijkheid om je hout op te hangen is de volgende, ik geef een voorbeeld maar uiteraard moet je de maten zelf aanpassen.

Ik ga even uit van een glasstrip die 35 cm lang is en 6 cm.Breed en 6mm.Dik. Op de uiteinden lijm je links en rechts een stukje van 5 cm. Lang en 5 of 6 mm. Dik, je houdt dus een tussen ruimte over van 25 cm.

Als de glasstrip met de beide eindstukje's op de ( strip) gelijmd zijn kun je zeg maar 2 dagen later kit aanbrengen op de beide 5 cm.Lange uiteinden en dit onder je achterste voorste of linker / rechter stabilisator in de bak lijmen.

De dikte van de eindstukje's is dus meteen ook de dikte van de doorzichtige acryl plaat wat je er dan kan tussenschuiven. Zo krijg je onder je stabilisator een ruimte waar je een stuk acrylaat kwijt kunt van van 25 x 25 cm, daar kun je vooraf gaten in boren, het hout eronder houden en hup een roestvrij stalen schroef erin, en het hout hangt mooi omlaag of hoe je het wilt draaien etc.

Het voordeel van het zo ophangen is dat je een stuk hout wat aan de acrylaat bevestigd is er ook weer uit kan schuiven en eventueel op een andere plek te hangen, of wanneer nodig het er ook weer makkelijk in geheel uit de bak haalt.
Enigste nadeel is dat het moet gebeuren bij een al draaiende bak, misschien moet de waterstand even omlaag om er goed zicht op te hebben en het ontvetten van de ( onderzijde) stabilisator dan wat simpeler is.

De eindstukje's die je verlijmd, de dikte daarvan is dus ook de dikte van de pvc / acryplaat die je er tussen kan schuiven, 6 mm. Is weer wat sterker en strakker, maar goed allemaal makkelijk te bepalen.
Mocht je overgaan op dit idee, houdt even in de gaten na lijmen tegen de onderzijde van de stabilisator dat het acrylaat er na vastklemmen van de strip nog soepel in en uit te schuiven is.

Gr. bert
 
Vergat even te vermelden dat het natuurlijk ook op de bovenzijde van de stabilisator strips te verlijmen is, maakt het ook weer wat simpeler.
 
Nico

Die witte waas ga je wel zien maar die verdwijnt ook weer.
 

Terug
Bovenaan