Nieuwe Aquatlantis Splendid 120 Aquarium (Andre73)


Tot nu toe staat de bak er zo bij. ik ben zo ontzettend blij met de nieuwe adaptor en de filterzandbodem . de kleur van het zand komt mooi uit in het licht .in mijn andere bak heb ik een donkere grind bodem destijds omdat mijn ex dat mooier vond maar ik vind dat echt niet mooi vergeleken bij een zandbodem. gelukkig hoef ik mijn keuzes daar niet meer door te laten beinvloeden. ik heb 2 rotsen voor de helft van de prijs gekocht en daarin openingen gemaakt voor de algeneters zodat ze erin kunnen. inmiddels 2 hele mooie microsorum nepplanten in de aanbieding van 40cm hoog besteld voor in beide kanten de hoeken te bedekken. en ik heb nog 2 lage echte mooie plantjes uit het andere aquarium die over gaan. het word mieters.
 

Bijlagen

  • IMG_2367[1].JPG
    IMG_2367[1].JPG
    149 KB · Weergaven: 65
  • IMG_2368[1].JPG
    IMG_2368[1].JPG
    94.4 KB · Weergaven: 63
Als je geen bestaande bacteriecultuur uit een oud filter gebruikt en helemaal schoon opstart dan zou ik zeggen 4 wk indraaien want dan zit je redelijk safe.
Als je niet kan indraaien en de bewoners gelijk gaat overplaatsen dan wel heel veel monitoren door te testen. Ik neem aan dat er ook een bodem inzit zonder bestaande bacteriecultuur.
Ik ga dinsdag laten testen en zet dan als eerste mijn witte waterslak over
 
Wanneer is het water erin gegaan ? Als dat pas gisteren of vandaag was dan is het nog wat te vroeg om te testen.
 
Ik zou in elk geval de bak helemaal vullen met water als dat nog niet gedaan is. Anders heb je kans dat je altijd in de lamp kijkt. Ziet er ten eerste beter uit, En het geeft eventuele vissen natuurlijk meer zwemruimte. Qua planten, tja je moet ervan houden van nepplanten.
 
Weet je ook al wat voor vissen je erin gaat zetten?

Succes verder en geniet ervan Andre.
 
Wanneer is het water erin gegaan ? Als dat pas gisteren of vandaag was dan is het nog wat te vroeg om te testen.
Het water is er vorige maand al ingegaan. alleen zit ik nu met een nogal een dilemma. het aquarium staat tegen het voorraam aan. en mijn tv staat er in een hoek naast ,dus het beeld schittert steeds in het glas van het aquarium. zo kan ik eigenlijk niet veel zien als ik zit en de tv aan heb. het was eigenlijk de enige plek waar ik het aquarium kwijt kon omdat alles zo vol staat. naast de tv heb ik een schoorsteen met een gaskachel ervoor die niet meer in gebruik is maar voor de sier is blijven staan. de kachel is ongeveer net zo diep als het aquarium dus dan steekt het aquarium niet echt verder uit dan de kachel. maar er zit ook en ver uitstekende houten sier balk aan de schoorsteen boven de kachel . nu bedacht ik gisteravond als ik de balk er eens af haal en de kachel daar weg haal, dan zou het aquarium daar veel beter staan .de schoorsteen is bijna net zo breed als het aquarium, alleen ik zit in een huurhuis dus dan moet de balk ook weer terug.

de vraag is dan moet alles er zeker weer uit? het water vind ik niet zo erg maar zou de zandbodem dan kunnen blijven zitten? of daarvan de helft zodat niet alles er weer uit moet. de vissen zitten er gelukkig nog niet in. het water kan in emmers en dan terug.

hier een paar foto's van de situatie in huis. als ik de houten balk van de schoorsteen krijg want dat is nog maar de vraag of dat makkelijk gaat? dan zou het aquarium daar wel mooier kunnen staan.
 

Bijlagen

  • IMG_2369[1].JPG
    IMG_2369[1].JPG
    211.3 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2371[1].JPG
    IMG_2371[1].JPG
    110.4 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2370[1].JPG
    IMG_2370[1].JPG
    196.5 KB · Weergaven: 52
Dat zou wel een mooiere plek zijn voor je aquarium, die voorste balk kan daar wel weg hoor, alleen even kijken hoe het bevestigt is.

Met verwijderen van de kachel moet je even opletten of daar geen asbest plaat achter zit, of asbestkoord. Kan ook zijn dat de afvoer een asbestbuis is. Mocht dit geïnventariseerd zijn bij de verhuurder en jij verwijderd de kachel, kan dit wel problemen opleveren.
Sowieso asbestkoord is niet echt fijn omdat dit heel makkelijk vezels loslaat.
 
Dat zou wel een mooiere plek zijn voor je aquarium, die voorste balk kan daar wel weg hoor, alleen even kijken hoe het bevestigt is.

Met verwijderen van de kachel moet je even opletten of daar geen asbest plaat achter zit, of asbestkoord. Kan ook zijn dat de afvoer een asbestbuis is. Mocht dit geïnventariseerd zijn bij de verhuurder en jij verwijderd de kachel, kan dit wel problemen opleveren.
Sowieso asbestkoord is niet echt fijn omdat dit heel makkelijk vezels loslaat.
Ik heb even een foto gemaakt tussen de kachel en de schoorsteen. ik zie geen asbestplaat of koord zitten. ik zit dan wel met een gat in de muur maar dat kan ik dicht stoppen. ik maak mij meer zorgen om de houten balk eraf te halen. zo te voelen zit die muur vast in de schoorsteen zelf . ik zal hem er denk ik uit moeten breken met een breekijzer ofzo
 

Bijlagen

  • IMG_2373[1].JPG
    IMG_2373[1].JPG
    165.1 KB · Weergaven: 35
Zit niks idd.
Wat betreft die balk, zit er aan de onderkant ook niks qua bevestiging? Hij zit in ieder geval niet in het metselwerk.
Misschien is het verbonden met een soort deuvels aan de zijstukken.
 
Zit niks idd.
Wat betreft die balk, zit er aan de onderkant ook niks qua bevestiging? Hij zit in ieder geval niet in het metselwerk.
Misschien is het verbonden met een soort deuvels aan de zijstukken.
Nee er zit niks van bevestigingen aan de onderkant. de balk zelf zit echt bevestigd met iets op verschillende punten in de muur. als ik ertussen kijk met een lampje zie ik iets maar weet niet wat het is.
 
Nee er zit niks van bevestigingen aan de onderkant. de balk zelf zit echt bevestigd met iets op verschillende punten in de muur. als ik ertussen kijk met een lampje zie ik iets maar weet niet wat het is.
Misschien zitten ze met draadeinden of draadstangen aan de schouw bevestigd.
 
Je kan met een koevoet proberen, maar denk dat een reciprozaag, met een ijzerzaag blad minder schade maakt
Probleem is denk ik dat je met een zaag daar niet makkelijk tussen komt. de spleten die er zijn zitten direct tegen de muur . ik kan het met een hefboom proberen tussen de 2 balken in . vanaf 1 kant proberen los te wrikken tot de hele balk mee los komt?
 

Bijlagen

  • IMG_2374[1].JPG
    IMG_2374[1].JPG
    166.3 KB · Weergaven: 37
ik denk ook dat die ‘blind’ aan de muur is bevestigd inderdaad. Toch proberen weg te halen en daar je aquarium neerzetten. Voor het raam heb je echt veel kans dat het een algenbak wordt vanwege de directe lichtinval.
 
Je kan inderdaad eerst aan 1 kant proberen te wrikken.
Maar ik zou sowieso (voor jezelf) bepalen of je daar echt je aquarium wil hebben, voordat je gaat slopen 😉
 
Kan de tv niet aan de schouw geplaatst en de nieuwe bak op de plek die dan vrijkomt?
 
Kan de tv niet aan de schouw geplaatst en de nieuwe bak op de plek die dan vrijkomt?
Leuk idee maar ik zit met een grote hoekbank die weer nergens naartoe kan. als de tv daar moet komen moet hij ten eerste worden opgehangen en komt minder uit met de bank. de kachel moet dan sowieso weg
 
De bak gaat voor alles Andre dus ik zou een ander en kleiner bankstel kopen. Ook de kachel kan weg en dat los je makkelijk op met een extra dikke trui:DD;)
 
Je kan inderdaad eerst aan 1 kant proberen te wrikken.
Maar ik zou sowieso (voor jezelf) bepalen of je daar echt je aquarium wil hebben, voordat je gaat slopen 😉
Ja hij is er al af! dit ging wel heel makkelijk met een beetje hefboom wrikken . dat had ik niet verwacht. de balk zat dus met betonijzeren staven vast in de muur geschoven en een paar spijkertjes op de zijbalk. nu kan de kachel weg en is er ruimte . de zijbalken laat ik denk ik zitten anders heb ik ook weer zichtbare gaten. de balk kan bij verhuizing terug .

ik kan mij nu richten op de bak leeghalen . kun je met zo'n waterslang stofzuiger zonder pomp het water eruit krijgen?
 

Bijlagen

  • IMG_2375[1].JPG
    IMG_2375[1].JPG
    182.6 KB · Weergaven: 37
  • IMG_2376[1].JPG
    IMG_2376[1].JPG
    179.8 KB · Weergaven: 35
  • IMG_2377[1].JPG
    IMG_2377[1].JPG
    112.2 KB · Weergaven: 35
Ja hij is er al af! dit ging wel heel makkelijk met een beetje hefboom wrikken . dat had ik niet verwacht. de balk zat dus met betonijzeren staven vast in de muur geschoven en een paar spijkertjes op de zijbalk. nu kan de kachel weg en is er ruimte . de zijbalken laat ik denk ik zitten anders heb ik ook weer zichtbare gaten. de balk kan bij verhuizing terug .

ik kan mij nu richten op de bak leeghalen . kun je met zo'n waterslang stofzuiger zonder pomp het water eruit krijgen?
Zou het gewoon met een tuinslang doen. Even aanzuigen en hoppa
 
Zou het gewoon met een tuinslang doen. Even aanzuigen en hoppa
Ok dat heb ik wel. dan ga ik vanmiddag even emmers halen zodat ik het morgen leeg kan halen. de bodem moet er ook uit neem ik aan? of kan ik een klein laagje goed verdeeld laten zitten? ik wil niet het zand over het glas gaan schrapen,

of kan de bodem ook worden uitgezogen door de tuinslang?
 
Ik zuig de bodem vaak mee met de tuinslang en doe dat ook als ik ooit een nieuwe bodem erin doe.
Dus dat kan gewoon? ik heb dit nog nooit gedaan dus voor mij is alles nog leerzaam. wel makkelijk ook voor als ik ga verhuizen dat ik dan al weet wat ik kan verwachten. ik zag dat ze bij de dierenwinkel ook opzet stukken verkochten. dan is de zuigmond wat breder . ik moet dit ook nog eens hebben om de bodem te reinigen.
 
Ok dat heb ik wel. dan ga ik vanmiddag even emmers halen zodat ik het morgen leeg kan halen. de bodem moet er ook uit neem ik aan? of kan ik een klein laagje goed verdeeld laten zitten? ik wil niet het zand over het glas gaan schrapen,

of kan de bodem ook worden uitgezogen door de tuinslang?
Als je dat zand weer wil gebruiken zou ik het erin laten. Je moet gewoon kijken of het met 2 man te tillen is als het water eruit is
 
Zelf ben ik er altijd huiverig voor om het zand erin te laten ivm het gewicht wat er dan op de bodem komt.
 
Ja dat is een beetje moeilijk altijd. er zit 15 kilozand in . ik denk wel dat het te tillen is met 2 man. maar eerst moet het aquarium van de onderkast af en ergens anders op , dan moet de onderkast op zijn plaats worden gezet en dan weer het aquarium erop.

in ieder geval is er nu ruimte en alles schoon gemaakt. alleen het gat van de kachelpijp nog dichten en een afdicht dopje op de gaskraan.
 

Bijlagen

  • IMG_2378[1].JPG
    IMG_2378[1].JPG
    206.5 KB · Weergaven: 30
Als
Ja dat is een beetje moeilijk altijd. er zit 15 kilozand in . ik denk wel dat het te tillen is met 2 man. maar eerst moet het aquarium van de onderkast af en ergens anders op , dan moet de onderkast op zijn plaats worden gezet en dan weer het aquarium erop.

in ieder geval is er nu ruimte en alles schoon gemaakt. alleen het gat van de kachelpijp nog dichten en een afdicht dopje op de gaskraan.
Als je er een deel zand uithaalt is het handiger om de kast en het aquarium in 1x te tillen? Of is de kast ook behoorlijk zwaar?
 
Je kan ook proberen om een opgevouwen handdoek onder de pootjes/kast te krijgen, kun je hem naar z'n plek schuiven
 
De kast is ook best zwaar . maar het gaat ook om houvast daardoor het moeilijker tillen is , het geheel weeg zeker wel ruim 100 kilo met zand erin . schuiven heb ik ook aan zitten denken maar de vloer zijn tegels met voegen erin en ik vrees dat de doppen onderaan daarin blijven hangen. op glad laminaat zou het misschien wel gekund hebben.
 
Hij is inderdaad slecht beet te pakken en dat weet ik omdat hier ook de Splendid staat.
Ik denk dat ik de kastdeurtjes eruit ga halen. ook voor het gewicht maar dan heb je houvast aan de boven plank en kan je hem beter tillen zag ik nu. aan de achterkanten zitten ook openingen voor de andere hand. . zou ideaal zijn als de bak kan blijven staan op de onderkast met de bodem of de helft daarvan er nog in. de bak heeft dan volop steun op de onderkast zodat er niks mee kan gebeuren. in ieder geval is goed voorbereidend werk vereist. morgen eind de middag om 1700 uur komt de buurman helpen dus tot die tijd moet alles er klaar voor zijn.
 
Ja met de deurtjes eruit heb je meer grip inderdaad en dan zou het moeten kunnen denk ik. Succes alvast en het zal wel een aardig gewicht nog zijn.
 

Terug
Bovenaan