Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


Fijn dat het eindelijk goed gaat allemaal.

Kan je trouwens Geophagussen met Kardinaal Tetra's houden? Heb nergens gevonden of het jagers zijn.
Gezien het formaat van die vissen wordt een Tetra snel als hapje gezien denk ik?

Dus nu wachten en dan kunnen er begin augustus de eerste visjes in...
dat is wel heel optimistisch, ik zou zeker 4 weken indraaien
 
Geen idee wat betreft die tetra's ken ze niet zo snel

Waarom 4 weken indraaien waar is dat op gebaseerd? Die bacterien voor afbraak e.d. komen er enkel in met organische belasting hoor. Dus leven moet er in komen.

In een dooie bak (wat het nu is) gaat er niks gebeuren.

Zolang je de nitriet waarde goed in de gaten houdt en hem niet vol stampt met vissen kan je het in theorie zelfs binnen 1 dag doen.
 
Waarom 4 weken indraaien waar is dat op gebaseerd? Die bacterien voor afbraak e.d. komen er enkel in met organische belasting hoor. Dus leven moet er in komen.

In een dooie bak (wat het nu is) gaat er niks gebeuren.

Zolang je de nitriet waarde goed in de gaten houdt en hem niet vol stampt met vissen kan je het in theorie zelfs binnen 1 dag doen.
Een beetje voer verkruimelen tijdens het indraaien, en eventueel proberen met één visje.
Verder gewoon laten indraaien.
 
Die bacterien voor afbraak e.d. komen er enkel in met organische belasting hoor.
Dat klopt, daarom moet je af en toe wat voer in de bak doen, dan gaat de bacteriecultuur zich ontwikkelen.
Als je direct start met vissen is die cultuur nog lang niet aanwezig om (schadelijke) stoffen om te kunnen zetten.

Waarom 4 weken indraaien waar is dat op gebaseerd?
Metingen.
 
Zou ik niet doen. Dan zitten de vissen in de bak, net tijdens de nitrietpiek.

Als er geen vis in zit krijg je geen nitriet piek hé dan gebeurd er dus helemaal niks hoor...die piek krijg je pas als er leven in komt.

Al laat je een bak 6 maanden staan met enkel water dan nog komen er geen bacterien in.

En 1500 liter water met 1 visje :)

En nee die bacterien zijn er niet daarom ververs je ook flink dan haal je dat nitriet er weer uit hé

Ietsie vaker dan normaal.
 
Zit wat nuance in.

Een beetje voer in de bak verkruimelen is geen equivalent aan visbezetting in de bak.
wat CVS zegt klopt wel, je kan een bak "indraaien" tot je een ons weegt, als je m daarna ineens vol gaat stocken met vis krijg je problemen.
je 1e bewoners zijn altijd de "klos" wat betreft het goed op gang brengen van je filtermateriaal & bodem, dus waarom niet al vanaf week 1 mee beginnen?
Bij hele gevoelige vissen moet je wat andere maatregelen nemen, maar is in dit geval niet van toepassing.

Ook ik heb mijn Malawi bak & Midden Amerika bak vanaf week 1 opgestart met de 1e groep vissen, de meeste sterke & minst territoriale welteverstaan.
vanaf week 3-4 heb ik de rest van het bestand toegevoegd.
waarom de minste territoriale? als je begint met territoriale vissen en daar dan minder/niet territoria vormers bijvoegt kunnen de wel territoria vormers daar heel hard op in gaan.
doe je het andersom (dus de minste territoriale eerst) dan gaat dat een stuk beter.
 
Bedankt RichD voor je bijdrag zo denk ik er ook over....

Alleen even kijken wat ik er als eerst in zet :)

Geophagus Altifrons
Brochis Multiraditus
L-nummer (L014, L273, L025 van minimaal 15 cm ligt er ook aan wat te vinden is)
Leporinus fasciatus (gestreepte kopstaander)

Is wat ik er denk sowieso in wil.

Die kopstaander kan ik op volwassen formaat kopen.

Brochis Multiraditus is vaak ook volwassen formaat

En Geophagus zijn meestal kleinere vissen wat te koop is.
 
Er zijn meer mensen die dat zo doen, niets mis mee, ik ga het een beginner niet aanraden, maar CVS kan dat prima zo te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Geophagus zou mijn keus zijn om mee te beginnen.

sterke vissen, en indien van klein formaat ook nog niet zo territoriaal.
 
Oké L-nummers zijn ook sterk maar vaak vrij prijzig dus wat minder fijn als ze dood gaan :)

Toevallig een idee waar ik Altifrons kan kopen?

Utaka al gemaild :)
 
Ja ik ken ze hout vandaan gehaald.

Prima optie!

Acht stuks lijkt mij een mooi aantal.
 
Onderbouw maar want hoe wil je de stikstof kringloop starten zonder bron van stikstof?

Het is niet dat ik de bak volledig vol stort met vis hé.....dat is het andere uiterste :)
We denken er bijden anders over, omdat ik een andere manier van indraaien heb.
Maar ik snap zeker jouw manier van indraaien, dus ik ben benieuwd! :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS


Zo nog een nieuwe foto...

Moet nog wel even de ramen zemen aan de buitenkant :)

Gisteren ook de pomp een stukje harder gezet en daarna de overloop opnieuw afgesteld. Ging best makkelijk weer!

Pomp staat nu denk op ongeveer 75% van zijn max en doe op zijn max 9.000 liter per uur.

Bij zo'n bak mag wel wat stroming zijn om deadspots te voorkomen alhoewel in de hoekjes bij de achterwand die als nog wel komen volgens mij.

Denk dat ik ook nog maar ga voor wat extra hout en wat stenen.

Het is zo kaal nu
 
Dat indraaien wordt sterk overschat dat gaat goed komen zoals cvs het doet
Wel een Mooi gezicht die stam van een boom er in :thumbs:
Ben benieuwd hoe de bak verder wordt
 
Is het niet less is more? Dat teveel hout te druk gaat worden? Hier hetzelfde als wat jij hebt, alleen in een 80cm formaat. En heel veel heb ik er niet in en heb de boomstam achterwand als eyecatcher
 
Is het niet less is more? Dat teveel hout te druk gaat worden? Hier hetzelfde als wat jij hebt, alleen in een 80cm formaat. En heel veel heb ik er niet in en heb de boomstam achterwand als eyecatcher

Ja ik twijfel nog ook hoor :)

Denk nog wel een mooi plantje ergens :)

@RichD1011 VKC heeft nog maar 4 Geophaus Altifrons....nu kan Verduijn aan de Altifrons Rio Negro komen. Nu weet ik dat je van de Altifrons heel veel variaties hebt en uiteraard ken ik niet niet allemaal :) Jij enig idee of een bron?

Andere mensen op het forum op met Altifrons ?
 
Zo van het weekend de JBL UV-C opgehangen enkel de lamp is volgens mij overleden. Tevens moet ik nieuwe aansluitingen komen van de 16/22 slang die ik er op wil doen past op deze afgezaagde sluitingen niet meer.

Alle andere transformators e.d. ook van de bodem afgehaald en opgehangen. Mocht er ooit eens ergens water komen hebben we in ieder geen kort sluiting.

Geophagus Altifrons is toch wat lastiger om aan te komen lijkt het. VKC had er nog maar 4 en ging bij de leverancier kijken. Utaka zou ook kijken maar nog niks gehoord. Verdijn kon enkel mini's van 4 cm krijgen. Dat vind ik te klein, hele jonge vissen zijn vaak zwak met veel uitval e.d. tot gevolg.

Tevens aan het rond kijken voor een L014 maar dat is ook nog lastig. Tijdje terug zag ik ze regelmatig aangeboden worden maar buiten Avicenter in Monster zie ik ze nergens meer. Ook twee zaken in de regio Rotterdam bezocht die soms weleens wat leuks hebben maar helaas ook die hadden niks.

9/10 zaken is sowieso veelal het standaard gezelschap aquarium spul heb ik gezien.

Tips van zaken zijn altijd welkom :)
 
Weet niet waar je woont of hoe ver je wilt rijden, pets en co raalte heeft altijd best wat zitten en niet alleen het standaardspul. Kan ook aan bijna alles komen voor je
 
Locatie is Rotterdam.

De in Raalet zei ik inderdaad ook vaak op Martkplaats voor bij komen.

Is 175 km enkele reis dat is wel een beetje erg ver :) Daarnaast ook de twee standaard groothandels zie ik.
 
Toevallig gisteren geweest en hij gaf aan bij 4 groothandels te bestellen, maar weet ook dat hij rechtstreeks importeert. Ze gaan dit jaar weer naar vivarium, wellicht kun je een bestelling plaatsen.
Da's voor een paar vissen wel een hele rit inderdaad
 
Ik ga ze eens een mail sturen.

In september ben ik ook drie weken op vakantie dus na half augustus wil ik er niks nieuws meer bij hebben.

Utaka kan ook enkel aan hele kleintjes komen.

Prijs is wel netjes dan.
 
Die zaak in Raalte kan niet zo snel aan Altifrons komen heeft wel 9 stuks Geophagus Winemilleri zitten.

Zien er zo op de plaatjes ook mooi uit en kunnen zo ver mijn informatie gaat ook tegen wat hogere temperaturen.

Blijven wel net iets kleiner zie ik dan de Altifrons.
 
Zo gisteren nog even een water verversing gedaan aangezien ik nog wat viezigheid zag rond drijven



Pomp ook maar wat zachter gezet aangezien er heel veel lucht belletjes in het water kwamen en het voor mijn gevoel bijna een golfslag bad werd :)

Tevens 2 x Anubias Barteri moederplant besteld en nog wat potjes Bassleer voer en schoonmaak artikelen. Ook de aansluiting voor de UVC inclusief lamp besteld. Dan kan die ook aangesloten worden.

Wil op mijn bioloog ook nog een andere deksel. Dat kunststof is niks, dat buigt door en verschuift veel te makkelijk. Denk dat ik voor 6 mm betonplex ga.

Vissen vinden is toch lastig! Geophagus in een aantal wat ik wil in een formaat wat ik wil is helaas momenteel niet te vinden.

Dan ga ik maar kijken voor de andere vissen die ik ook wil. Brochis Multiraditus die Aqua Amazon volgens mij vaak heeft zitten.

En daarnaast heeft AviCenter in Monster nog een mooi formaat L04 zitten ook.

Misschien dat er na de zomer weer Altifrons beschikbaar komt in formaat wat ik zoek.
 
En van die golfplaten? Zie je op youtube vaak voorbij komen als zijnde goed stevig en van plastic dus kunnen tegen vocht. Schijnt ook niet heel duur te zijn. Wellicht heeft het vivarium zitten wat je wilt? Al duurt dat natuurlijk nog even
 
Betonplex is ook niet zo duur en kan ook goed tegen vocht.

Denk niet dat ik naar het Vivarium ga. Meestal wel andere dingen te doen en vindt met de komst van internet beurzen zelden nog boeiend.
 
Zo donderdag met druppeltest alles gemeten en alles zag er prima uit. Heel klein beetje nitriet (0,05) niet perfect maar ook wel logisch bij zo'n nieuwe bak.

Gisteravond de 1e bewoner toegevoegd een L014 van ongeveer 18 cm....







Uiteraard was de vis wat onwennig het begin van de avond.

Nu verder op zoek naar Geophagus Altifrons
 

Terug
Bovenaan