Wat is er nieuw

OMG...250 is coming... door Roberto1983

En nee ik doe niet al mijn elliotti's niet weg, maar heb wel twee paartjes die elkaar nu niet zo lief meer vinden...
Ja dat had je beter niet kunnen zeggen want nu zie je Roberto niet meer denk ik :DD 😉

Ja dat had je beter niet kunnen zeggen want nu zie je Roberto niet meer denk ik :DD 😉
Dat weet ie, en dat is ook het idee: hij neemt een koppeltje over, dan hoeven ze niet meer over de schutting naar elkaar te schelden.

John snapt er weer helemaal niks van zo te zien 😋

Dit is een foto van mijn Red Backs destijds. Gekocht bij Jos Hut.
Afhankelijk van het licht is de kleur natuurlijk anders. Ik vondt ze meer richting Oranje af en toe.
IMG_6660.jpeg

Ja ik vind de red backs inderdaad mooi, maar ook de witte en blauw gekleurde...Dat wilde ik ook nog vragen, is er los van voorkeur voor de kleur nog reden om voor de 1 of voor de ander te kiezen?
Zijn de witte en/of platinum gekleurde bv zwakker qua gesteldheid dan de red backs en de meer wildvang gekleurden, of maakt dit bij de maantjes niet zoveel uit? Onze colombianen zijn rood en
de Congo's oranje, dus om de manen dan ook met rode accenten te hebben, kan wellicht juist werken, maar wit of blauw lijkt me ook wel mooi afsteken 🤷‍♂️
Eliotti zijn inderdaad ook amerikanen. Maar midden amerikanen. Ze zullen vast rustig zijn. Dan zijn ze alsnog pittiger dan zuid amerikanen. Het is en blijft een neef van de vuurkelen.

Ik zou (nogmaals mijn persoonlijke voorkeur) in zo een bak je focus op de manen leggen. En dan een mooie school eromheen. Colombianen en congo kan zeker erbij passen. Maar het is mooi om de accenten bij elkaar te houden. En Redbacks zijn niet altijd zo rood. Vaak is dat vervaagt.

Dit is puur om rust in je ogen te houden

Eliotti zijn inderdaad ook amerikanen. Maar midden amerikanen. Ze zullen vast rustig zijn. Dan zijn ze alsnog pittiger dan zuid amerikanen. Het is en blijft een neef van de vuurkelen.

Ik zou (nogmaals mijn persoonlijke voorkeur) in zo een bak je focus op de manen leggen. En dan een mooie school eromheen. Colombianen en congo kan zeker erbij passen. Maar het is mooi om de accenten bij elkaar te houden. En Redbacks zijn niet altijd zo rood. Vaak is dat vervaagt.

Dit is puur om rust in je ogen te houden

Oei, breng je me toch aan het twijfelen...meer mensen die er zo over denken?
Bedankt voor het meedenken hoor, waardeer het zeer!

Ik bemerk een voorkeur voor de redbacks hier en daar, is daar een bepaalde reden voor behalve smaak/persoonlijke voorkeur? Ik merk met een doorkijkbak het veel lastiger is om vissen te laten knallen qua kleur dan met een donkere achtergrond, vandaar dat ik er denk goed aan te doen wat meer uitgesproken kleur te kiezen, grijs valt bij ons heel snel weg, dat zien we ook in de congo's en Colombianen, vandaar heb ik het liefst zo min mogelijk grijs/ wildkleur in de bak...

Redbacka hebben ook een beetje de naam mee denk ik. En ze worden groter. De rio nanay bijv. Die ik he is een kleinere soort

Ik heb ooit redbacks gehad en die bleven erg mooi oranje.

Oei, breng je me toch aan het twijfelen...meer mensen die er zo over denken?
Bedankt voor het meedenken hoor, waardeer het zeer!

Ik bemerk een voorkeur voor de redbacks hier en daar, is daar een bepaalde reden voor behalve smaak/persoonlijke voorkeur? Ik merk met een doorkijkbak het veel lastiger is om vissen te laten knallen qua kleur dan met een donkere achtergrond, vandaar dat ik er denk goed aan te doen wat meer uitgesproken kleur te kiezen, grijs valt bij ons heel snel weg, dat zien we ook in de congo's en Colombianen, vandaar heb ik het liefst zo min mogelijk grijs/ wildkleur in de bak...

Hihi nou quote ik mezelf, maar waar ik nu weer wat over twijfel is het bijplaatsen van de Ellioti's (sorry @Lysia 🙈), in mindere mate de kleur van de manen. Hoe denken anderen over die keuze?

Je hebt 250*60.. beetje hout/stenen als schutting er in, dat moet toch wel kunnen?

Zo dacht ik ook een beetje, ik zie zoveel bakken op internet waarin veel meer vissen samen worden gehouden als ik nu op mijn lijstje heb staan, aan de andere kant weet ik
heel goed dat niet alles op het internet altijd is wat het lijkt en heel veel andere mensen ook maar gewoon wat doen, maar dat is niet hoe ik het graag doe. Ik baal er enorm
van dat we onze Sveni's wegdoen, ondanks dat ik vertrouwen heb dat ze goed, misschien wel beter, terechtkomen, maar het is een proces (en heel veel werk) dat ik over 6
maanden niet graag nog eens herhaal omdat de keuzes die ik nu maak opnieuw niet handig zijn.

Aanbod blijft staan: ik heb een doorkijkbak met elliotti's, je mag (nog steeds) komen kijken doe dat er uit ziet....
Je zou kunnen overweg om een paar groene 'muren' van vallisneria te maken, daar kunnen je vissen mooi tegen af steken. En ze kunnen elkaar meteen wat meer uit de weg gaan. En misschien kun je met de verlichting iets doen waardoor je vissen beter uitkomen?

Overigens is er verschil in pittigheid tussen de ene en de andere cichlidensoort, dat klopt.
Ik ben van de manen afgestapt omdat ze voortdurend aan het bekvechten waren en ik dat helemaal zat was. De elliotti's hebben hun plekje en dat verdedigen ze tegen het andere koppel. Alleen als ze eitjes/ jonkies hebben, jagen ze andere vissen uit hun directe nestomgeving weg. En als ze daar weg zijn, is het goed.

Hihi nou quote ik mezelf, maar waar ik nu weer wat over twijfel is het bijplaatsen van de Ellioti's (sorry @Lysia 🙈), in mindere mate de kleur van de manen. Hoe denken anderen over die keuze?

enne...Je hebt nog twee weken om er over na te denken, maar als je niet zeker bent van je zaak, wil ik ze liever laten zitten waar ze zitten. Kwestie van stressbeperking.

enne...Je hebt nog twee weken om er over na te denken, maar als je niet zeker bent van je zaak, wil ik ze liever laten zitten waar ze zitten. Kwestie van stressbeperking.

Ik ben inderdaad niet helemaal zeker van de zaak, ik waardeer je aanbod om te komen kijken zeer, maar de situatie hier zal toch anders zijn met de blue acara's en manen erbij.
Hoewel ik graag een mooi gevulde bak wil met zoveel mogelijk eyecatchers, wil ik ook graag een enigszins vredig geheel, en ik denk dat ik er dan toch verstandiger aan doe om ze
er niet bij te nemen, hoe jammer ik dat ook vind 😢

Is goed Roberto. Het aanbod was meer om de inrichting en verlichting te zien en hoe dat op de vissen werkt. Omdat je zit te worstelen met de zichtbaarheid van je vissen.

Ik ken je strugle.. ik zou er ook graag een blauwe acara (of2) en krobia’s bij nemen…

Is goed Roberto. Het aanbod was meer om de inrichting en verlichting te zien en hoe dat op de vissen werkt. Omdat je zit te worstelen met de zichtbaarheid van je vissen.

Had je wat minder ver weg gewoond was ik zeker graag eens een kop koffie komen doen! 😊
Gelukkig geeft je foto album al wel een beetje een beeld, misschien binnenkort eens een updaatje daar? 😁

Mijn man is de fotograaf, ik zal 'm vragen wat ie kan doen....

Wat een heerlijke bakmaat! Ben jaloers. Zo benieuwd naar het nieuwe bestand.

Nou, de Sveni's zijn eruit en moet zeggen, in mijn eentje vandaag, ging toch best soepel 🙏🙂
Nu steentjes stapelen!

Zet ze diagonaal van de voor- naar de achterkant. Dan krijg je een soort van coulissen en hebben je vissen meer schuilmogelijkheden.

Ziet er mooi uit, maar ik ben bang dat de vissen niet veel zichtbrekers hebben. Misschien moet je daar je vissenbestand op aanpassen?

Ik zou inderdaad ook nog wat stenen of dik hout plaatsen, afhankelijk van je visbestand.😊

Grappig, ik dacht juist dat ik misschien al wel iets te vol zat 🙂 Nu de bak vollopen, even kijken hoe het is als alle planten ook weer rechtop staan, maar paar stukken hout is natuurlijk altijd te regelen 🙂
Ja het bestand...ik ben er echt nog niet helemaal uit geloof ik 😭🤣

ziet er goed uit hoor 🙂 voor m'n gevoel maakt het de bak wel optisch wat korter. Ik weet niet of dat zonde is van de mooie lengte die je hebt staan.

Grappig, ik dacht juist dat ik misschien al wel iets te vol zat 🙂 Nu de bak vollopen, even kijken hoe het is als alle planten ook weer rechtop staan, maar paar stukken hout is natuurlijk altijd te regelen 🙂
Ja het bestand...ik ben er echt nog niet helemaal uit geloof ik 😭🤣
Blijft altijd lastig, de keuze is reuze.😊Wil je binnen een bepaald continent. Land of biotoop blijven of wordt het een gezelschapsbak?

hoe dik is jouw bodem trouwens :O

Hopelijk dik genoeg 🤣 glas is 1.2 volgens mij, heb toch wel gekkere stellages in kleinere bakken gezien, ga er vanuit dat dit geen probleem is 🤷‍♂️

Blijft altijd lastig, de keuze is reuze.😊Wil je binnen een bepaald continent. Land of biotoop blijven of wordt het een gezelschapsbak?

Klopt, echt lastig... ik zit met vrijwel het hele bestand in zuid amerika en daar lijkt mijn inrichting ook het meest op geloof ik, dus in die hoek wil ik wel een beetje blijven 🙂

Wat je kunt doen is ipv hout of stenen bijplaatsen, een 'gordijn' van vallineria zetten. Dus een aantal Vallisneria's op een schuine langwerpige rij. En dat zou ik twee keer doen: één keer op 1/3e van de bak, en één keer op 2/3e van de bak.

Of desnoods eerst plasticplanten om het doorzicht minder erg te maken.
Er is veel licht van buiten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan