Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Hey Nina!

IK moest ff denken maar heb stelplaatjes gemaakt voor de poten: carroserieringen kleiner geslepen mbv boormachine en slijptol. Nu passen ze in de voetflenzen maar overweeg wel een rubberlaagje oid eronder om mijn zeil te beschermen. Goed idee!

Zondag 18mm betonplex laten zagen en gisteren potgaten geboord voor inslagmoeren. NU zijn de montageflenzen op het blad gebout en kan ik de buizen en koppelingen goed uitlijnen. Wel jammer dat de maatvoering zeer los is en onnauwkeurig dus moeten er vulstrippen tussen buis en blad komen om de vlakheid te garanderen en de druk te verdelen.
Omdat hij straks op een deelmuur komt heb ik dus ook voor de 5poot gekozen om de druk op de andere poten en betonvloer wat te ontlasten.
NU wachten op 1 steigerbuis die ik was vergeten en wat flenzen om een "boekenplank" te kunnen maken. Morgen eerst een 6mm strip halen en in stukken slijpen, boren en monteren. Daarna enkele koppelstukken vrij van het blad dunner slijpen.
Ik denk dat ik nu ongeveer binnen 0.3mm zit, echter betonplex is niet zo stug als ik dacht het buigt nog best makkelijk. De houtkleur toplaag vind ik super en leuker als zwart.
Probeer er ook een kastje/la/broodtrommel onder te hangen maar heeft nog geen haast.
Bij elkaar toch meer werk als bedoeld dus ook duurder als de bedoeling. Vooral de betonplex is een tegenvaller gaat per plaat 250x125cm....

Na 5 dagen nu een waterwissel gedaan ipv 3 dagen. De No2 staat nog steeds op 0.
Ben nu ook even gestopt met plantenvoeding en vloeibaar CO2. Het groeit als kool dus de vervuilers bemesten de planten goed denk ik en ga er vanuit dat de visjes ook CO2 maken.
De timer op de powerhead werkt wel fijn die blaast nu van 19:30-19:45 net over het zand richting korf waar al een ophoping van poep op zat en weinig op het zand.
De opbouw is wel lekker rommelig nu dus alle reden voor een grotere bak maar heb hier geen haast mee. Het onderstel eerst helemaal klaar dan pas de bak bestellen.
 

Bijlagen

  • DSC02994.JPG
    DSC02994.JPG
    146.3 KB · Weergaven: 119
  • DSC02995.JPG
    DSC02995.JPG
    175.1 KB · Weergaven: 81
  • DSC02996.JPG
    DSC02996.JPG
    90.4 KB · Weergaven: 87
Je kunt misschien ook rondjes uit een tapijttegel zagen, iets groter dan de voetflenzen, dan heb je meteen een antislip laagje eronder. Wij gebruiken de restanten van onze vloerbedekking ook overal voor, is ook geluidsdempend en zo... Als je geen oude tapijttegels hebt kun je misschien wel een losse tegel kopen, of een staal uit de vloerbedekkingshandel.

Dit is echt een leuk project om te volgen:thumbs:
 
Ik vind het wel knap hoor, ik zou dat nooit kunnen. Ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat!

Ik ben ook aan het twijfelen om te stoppen met de Carbo. Ik heb ook al voedingstabletten in de bodem. Alg is nu nagenoeg weg, alleen de Annubius wrijf ik soms in daarmee, dan blijft de alg goed weg. Eigenlijk is mijn licht te fel voor deze plant. Ben nu aan het experimenteren met drijfplantjes, kijken of die het redden haha.
Ik vind wel altijd met planten dat je een stuk meer onderhoud hebt, maar het staat zo gezellig.
 
Drijfplantjes helpen wel als je planten hebt die niet zo van fel licht houden, en de vissen vinden het ook fijn.

Ik merk zelf wel dat het houden van sluierstaarten best wel nauw luistert, als je het echt goed wilt doen. Maar dan heb je ook echt iets moois in huis. En je moet ook creatief zijn in het zoeken naar oplossingen.
 
@Nina, Ik dacht eerder iets van rubber of stukje zeil eronder ipv tapijt, echter beiden zouden een probleem kunnen zijn met uitvullen van de poten door vering. Wellicht na het stellen dit er onder doen.

Bouwen valt best mee hoor maar hij is best flexibel en de betonplex is zachter dan ik dacht en daar zit even de uitdaging. Ik denk er over na om bij de koppelingen enkele gaten te boren en dan de buis er in dichtlassen voor een sterkere verbinding en een hele stabiele tafel te krijgen. Dat is nu best wiebelig. Ik wil hier niet in haasten dus denk er rustig over na.
Als dit er redelijk uit ziet hoef ik misschien niet eens te overschilderen of enkel de lassen vlak te slijpen en met alu verf oid te behandelen. Wellicht alleen de koppelingen schilderen kan ook nog.

Ik heb kort even gezocht maar lijkt er op dat baardalg een tekort aan CO2 is. Nu heb is dit maar een beetje maar doordat ik echt een woekerplant heb kan ik er makkelijker stukken weghalen dat doe ik nu elke 2 weken ongeveer. Een CO2 meter is ook een optie maar ben er niet kapot van om die vloeistoffen te moeten kopen... op herhaling.
Langzaam groeiende planten hebben ook minder CO2 nodig en minder licht dat kan ook een optie zijn voor een balans maar voorlopig wacht ik even een tijdje af.

Nu las ik in een ander draadje dat sluiers sneller groeien bij een hogere temperatuur wat mij ook sluitend lijkt want ze worden dan ook in warmere landen gekweekt. Ik heb toch weer de temperatuur naar 21C gezet. Wellicht is Bassleer Acai ook een goede keus erbij. Ze moeten toch naar hun volwassen afmeting toe en weet niet of het nadelig is ze te belemmeren bij kamer temperatuur?
 
Ja met sluiers blijf je leren ;)
 
Ik heb er hier geen verwarming in, de temperatuur komt hier sowieso niet onder de 21 graden Celcius. En de mijne groeien goed, zoals je weet.
 
Woah! 21C bij je binnen! Bij mij is dit 17C (warmbloedje).

Toch net even op moeten zoeken in dit draadje, de afmetingen zijn lastig in te schatten hoor. Vooral als je ze elke dag ziet valt het niet op dat ze groter worden maar de Ryukin lijkt een stuk sterker uit te zien tov 6 weken geleden! Rug lijkt ook iets te veranderen lijkt ook wat hoger en breder te zijn geworden.

De eerste is van 6 weken geleden. Net op dit draadje moeten opzoeken maar ik heb ze net 2,5maand.
 

Bijlagen

  • DSC02940.JPG
    DSC02940.JPG
    179 KB · Weergaven: 78
  • DSC03001.JPG
    DSC03001.JPG
    139.4 KB · Weergaven: 83
  • DSC02998.JPG
    DSC02998.JPG
    160.2 KB · Weergaven: 78
  • DSC02999.JPG
    DSC02999.JPG
    176.8 KB · Weergaven: 81
Nou, de verwarming staat 's nachts laag, maar het water koelt niet echt af. Dus het huis is wel een stuk kouder dan het aquarium. Ik denk dat het licht in de bak ook wel voor opwarming zorgt.

Jouw visjes groeien ook wel goed hoor, maar in 2,5 maand is dat nog niet zo te zien. Bij mijn Tigger is het verschil heel duidelijk, die was een maand of 2 toen ze hier kwam. Quick was een maand of 4 schat ik, en Nicolientje een maand of 3. Ze groeien het snelste in hun eerste jaar, en ook nog in het 2e jaar. Ik vind je vissen wel erg mooi!
 
Ja ze zijn leuk en ben er super blij mee! De Ryukin heeft ook een identiek patroon aan beide zeiden en is nog best nieuwsgierig en aanhankelijk naar Panda.
Het enigste wat ik iets minder vind is dat Panda een "zonnebril" draagt en zijn pupillen zie je wat minder goed.

Is best apart maar soms denk ik dat 2jaar best kort is om te groeien en twijfel of dit gaat lukken en of ze daar geen nadelen aan over houden als dit net niet gaat.
Ze doen het super dus mischien dat ik pas na 6 maanden een betere verschil kan zien op de fotos maar ze veranderen wel iets denk ik.
Daarom overweeg ik ook Bassleer Acai erbij te nemen.

Op dit moment gaat de waterwissel ook niet zo vlot als ik wil. met 16mm slang loopt de bak vor ca 70% in 40 minuten leeg echter met zoon groot hoogteverschil stort de 1902 behoorlijk krachtig naar beneden en zet ik hem het liefste stil maar vind dan na 10 minuten uitschakelen de 30 minuten+ vultijd best lang. Bij de FX6 is de 25mm dikke slang echt turbo om de bak leeg te pompen en kan de stroming nu terug regelen dus dan geen stortbak.
Deze slang heeft de persdruk van de fx6 en kan die dus niet gebruiken om water terug de bak in te laten lopen dan loopt de hele stroming in de potfilter de verkeerde kant op dan is de huidige vulslang ook echt nodig. Twijfel ook of het goed is om bij te vullen door het filter heen hoor wellicht gaan er zo veel bacterien dood.

Tafeltje gaat een heel eind goed nu. NOg een paar boutjes halen op goede lengte voor de extra plank. Daar kan ik mooi mijn Ikea box op zetten, radiotje en voer. Onder het tafelblad moet nog een stekkerdoos. Geeft ook wat extra torsiestijfheid die plank.
Hij wordt best stabiel nu en denk dat lassen niet meer nodig is. Wel moet ik hem nog een keer nastellen maar doe dit liever op de plaats van mijn huidige bak. De doorloop is daar niet helemaal vlak dus de poten moeten gesteld worden.
Ook moet ik nog extra aandacht geven aan het tafelblad die ligt nog steeds niet overal 100% aan de extra strippen.

Wellicht lukt het om de huidige bak te verplaatsen. Gek genoeg twijfel ik enorm of dit wijs is als hij niet op een dragende muur staat. Ik kan dit eigenlijk allen doen als de vissen even in de 60L quarantaine bak zitten voordat een nieuwe bak wordt gebracht vrees ik. Of in de badkuip, tafel stellen, oude bak er op en doordraaien.
Maar dan moet de fx6 wel eerst ingedraaid zijn zodat de 1902 los kan.

ff nadenken hoor...
 

Bijlagen

  • DSC03005.JPG
    DSC03005.JPG
    145.6 KB · Weergaven: 82
  • DSC03006.JPG
    DSC03006.JPG
    154.6 KB · Weergaven: 107
  • DSC03007.JPG
    DSC03007.JPG
    143.8 KB · Weergaven: 87
  • DSC03009.JPG
    DSC03009.JPG
    145.3 KB · Weergaven: 81
  • DSC03010.JPG
    DSC03010.JPG
    122.8 KB · Weergaven: 83
  • DSC03011.JPG
    DSC03011.JPG
    134.5 KB · Weergaven: 114
Ik denk dat het groeien van vissen, net als bij alle dieren inclusief mensen, in de vroegste jeugd het hardste gaat. Tot zeg maar de jong-volwassen tijd. Daarna kunnen sommige soorten nog wel een beetje doorgroeien. Mijn enorme pleco bijvoorbeeld is in de laatste zeven jaar van haar leven toch nog ietsje gegroeid. Goudvissen en dus ook sluiers groeien volgens mij de eerste vier maanden erg hard, en daarna iets langzamer tot ze een jaar of 2 zijn, en daarom moet je ze tweemaal daags een klein beetje voeren heb ik begrepen. Er staan wel wat filmpjes op YouTube waar je de groei van sluiers kunt zien vanaf het eerste stadium.

Wat die waterwissel betreft... mij bevalt de tuinslang nog steeds prima, legen en vullen doe ik als het meezit in een half uur.. dan hoeft mijn filter ook niet zo lang stil te staan.

Ik zou die bak inderdaad pas als hij leeg is verplaatsen, beter voor je rug ook denk ik;))

Hieronder dus jonge visjes, en ze heeft nog veel meer filmpjes.
 
Ja leuke fimpjes heeft ze! Jammer dat ze er nog weinig maakt tegenwoordig. Hier groeien ze super snel! :cool:

Bij mij is de tuinslang echt te dun... De fx6 is wel/bijna ingedraaid dus kan ik binnenkort de wc extra hard doorspoelen:ROFLMAO:. Moet nog wel een goede klem voor op de wc-bril gaan zoeken om die dikke slang vast te houden. Durf die niet op mijn badkuip of wasbak te lozen die kan dit nooit bijhouden denk ik. Liever rechtstreeks het riool in.

Tafel is nu een heel eind klaar op wat slijptol werk tbv vlakheid en randen afwerken van de plex.
De boekenplank is nu ook vastgezet en geeft ook veel extra stijfheid. De torsie is nu nihil.
 
Ik heb ook een Superfish hevelklokje met slang, daar zit een kunststofklem met twee ringen bij die ook om mijn tuinslang passen. De klem zet ik dan op een glazen kan die ik tijdens het vullen in de bak leg. Misschien bestaat zoiets ook in het groot?
 
Ze is nu helemaal gestopt heb ik begrepen, heel jammer. Door haar filmpjes ben ik helemaal verslaafd geraakt aan sluiers.

Ik heb een eheim opvoerpomp voor vullen en legen. Werkt heel fijn en snel. Vang ik tegelijk al het water op voor mijn planten, die gaan als een speer:DD.

De badkuip is echt geen slecht idee, groot genoeg in ieder geval. Dat is mijn plan ook als ik een groter aquarium krijg.

Je zult straks zien dat ze zonder dat je het in de gaten hebt, opeens een heel stuk groter zijn binnen 1,5 jaar. Ik dacht ook altijd het gaat niets worden en opeens drie joekels daarvoor in de plaats haha.
 
Ja hier hetzelfde... Vanmorgen weer even het meetlint langs Quick gehouden en die is inclusief staart 22 cm lang. Nicolientje komt op 18 cm en Tigger zit op 13 cm, maar die heeft een kort staartje. Bessie de ancistrus is nu volwassen en 12 cm, maar die groeit vooral in de breedte. Ze mag met recht "Bessie Turf" genoemd worden. Gelukkig dagen de sluiers haar uit, dus ze komt wel aan haar beweging.

Hier gaat het aquariumwater de tuin in, of eigenlijk de vijver. Ik denk dat ik dat zelgebouwde filter op zonne-energie daar maar ga neerzetten.
 
De badkuip heb ik eens een 10L emmer gevuld en tijd bijgehouden. Toen de badkuip gevuld en kwam er achter dat tot de overloop ongeveer 100L moet zijn.
Als de FX6 met ca 2000L/h een 50% waterwissel voor straks een 500L bak in de badkuip stort gaat dit dus helemaal niet goed. Daarom moet er een klem op de wc bril komen om die slang er goed in te zetten.
In een appartement is dit gelukkig heel erg goed werkbaar maar in een huis kan dit lastig zijn. Bij mij is die afstand ongeveer 6 meter.

Toch heb ik ook wel het idee dat vooral de Panda nu zo groot is dat je dit niet zo snel in een winkel zou moeten tegen komen en de Ryukin is echt geen "maatje groter als bij de tuincentrum" wat hij eerst wel was...10 weken geleden :ROFLMAO: . Toch wil ik met het warme weer een iets beter afgestemde Bassleer mix gaan gebruiken.

Bouwmarkt is morgen wel open dus kan ik kantenband gaan zoeken voor het betonplex. Ik denk dat wit wel fris is. Heb ook mijn Eheim wit /donkerbruin en een roomdivider lichtbruin+hoogglans witte deurtjes en vind dit wel classy.
Overweeg wel een laag tussen bak en plex want het is super lastig om dit echt vlak te krijgen ik zit nu ongeveer op 0.5mm.
 
Lijkt me wel mooi om te zien, straks!

Ehm, en de wc bril naar beneden, de slang ertussen en het deksel naar beneden met een gewicht erop? Zandzak of zo, of trekt je deksel dat niet? Die slang moet dan wel alleen voor uitstroom bestemd zijn, en daarna goed ontsmetten. Want je moet er niet aan denken dat je vissen met menselijke bacterieflora in aanraking komen. Of met de chemicalien die je normaal gesproken in de wc gebruikt. Lijkt me echt niet gezond voor ze.
 
Niet echt werkbaar zo :ROFLMAO: (y) Wc is echt de enigste plek om een half aquarium binnen enkele minuten te legen vrees ik. Morgen eens kijken naar lijmklem oid
 
Ik zeg JA !:cool:
Nu nog een schuimlaagje er tussen denk ik. Vrees dat dit de duurdere JBL Aquapad wordt die locaal wel te vinden is want een yogamat oid is iets te kleurrijk naar mijn zin.

Net een opdracht gegeven voor de bak te maken wordt toch 145bx70dx55h. Even afwachten op de levertijd anders kan ik beter de JBL nog even gebruiken en de FX6 laten indraaien...

WC klem to do!

Krijg steeds meer zin om een visje te halen:rolleyes:
 

Bijlagen

  • DSC03016.JPG
    DSC03016.JPG
    132.8 KB · Weergaven: 83
Mooi! Ziet er echt stoer uit, en toch transparant. :petjeaf:
 
Kloofhanger:giggle:
 

Bijlagen

  • DSC03022.JPG
    DSC03022.JPG
    137.7 KB · Weergaven: 79
  • DSC03021.JPG
    DSC03021.JPG
    137 KB · Weergaven: 92
Ooooohhhh wauw! Nou mag je wel opschieten met die nieuwe bak, anders krijgen ze het misschien een beetje benauwd ;)) Maar ze zijn wel errug mooi hoor, en gelukkig nog redelijk klein...

Maarre... ik krijg wel kramp in mijn vingers hoor:DD ( van die kloof he) Dusss....:foto: we want more!!!!
 
Moet nog even naar de ras namen navragen die kon ik niet onthouden heb er te veel gezien bij FGS :cool:
De Ryukin heeft geen schubben en de Lionhead een lichtbruin gekozen, echter wordt deze behoorlijk weggedrukt nu...
Mijn oranje Ryukin is waarschijnlijk een kruising met een fantail oid.

Ook nog een supermooie Ryukin gezien moet ik echt even over nadenken maar een gele sluier moet ook (met moeite) leverbaar zijn... Die zijn mega duur en zeldzaam.
De schubloze komt ook niet veel voor.

Twijfelde even voor een oranje butterfly maar lijkt te veel op een tuincentrum kleurtje:rolleyes:
Moet nog wel wennen aan deze bezetting hoor.

 
Ik kom net wat info tegen: je hebt een Sakura Ryukin, waarvan de schubben transparant zijn, behalve de schubben met rood. Een Sakura is een calico zonder zwart en blauw. En je andere nieuwe aanwinst is een bronskleurige leeuwenkop. De naam " oranda" komt uit China, en is een verbastering van " ollanda", want deze dieren werden oorspronkelijk gekweekt voor de export naar Holland. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
 
Zal het morgen even navragen want als ik Sakura Ryukin google zie ik schubben en deze is zo glad als een kinderhandje ;)
De Oranda lijkt niet opgewassen te zijn tegen de "Sakura" die wordt wel erg vaak de hoek ingedrukt en omver geduwd. De Panda en Fantail geven geen problemen en de Panda zoekt de Sakura wel eens op en gaat weer verder.

Ik vraag me nu al af of de Oranda wel een goede keus was icm de anderen. Heeft bijna 2uur geduurd voordat ik deze 2 gevonden had maar twijfel erg aan de Oranda die mischien te rustig is voor dit gezelschap. Deze lijkt ook meer moeite te hebben met de stroming uit de FX6. De bypass heb ik nu wat verder open gezet voor minder stroming in de bak.

Ik heb een vermoeden dat ik morgen een ritje moet maken naar GFS.
Overigens wel een enorm enthousiaste eigenaar met enorm veel kennis. Zelf is hij in een aantal bakken met specifieke algen aan het testen mbt groei van zijn vissen maar ook voor reductie van feromonen. Dat zijn bakken niet kristal helder zijn is ook met reden. Alg etende slakken testen etc echt wel een flinke stap verder als een normale aquarist. Je ziet ook meteen het verschil tussen vissen met een jet-lagg en die op powerfood gezet zijn Wat volgens hem wel een tijdelijke voeding moet blijven anders kunnen ze er resistent/gewend aan zijn.


Zelfs bij de "wedstrijd" kwaliteit moet je nog goed opletten hoor. Gelukkig heeft hij goed zicht op wat goed of super is. De Sakura is een high end Ryukin. Hij heeft er nog eentje.

Ook Dragon scales eens gezien. Alles is leuk!
 
Heel mooi zijn ze! Karakter is inderdaad wel belangrijk om een beetje te laten matchen. Ik heb een vis van FGS via video uitgekozen en laten leveren. Achteraf gezien had ik daarmee ook wat meer op karakter dan alleen uiterlijk moeten letten. Die is namelijk ook heel rustig in vergeleken met mijn ander vissen. Maar het scheelt dat de anderen hem niet 'lastig' vallen ofzo haha.
 
Dank je!

Na uitvoerig in de App mijn zorgen over mijn aanschaf te kunnen delen met FGS kwam ik er achter dat sluiers soms de behoefte hebben om te knuffellen ongeacht het geslacht en met wie.
Dat was me niet bekend normaal valt alleen een mannetje het vrouwtje lastig...
Toch na behoorlijk twijfel de schubloze terug gebracht. Vooral omdat die toch een stuk groter en sterker is als de rest en zonder schubben is die volgens mij ook gevoeliger voor beschadigingen.
Weer na lang twijfelen tussen 2 Ryukins deze Romein uitgekozen. Ook na overleg was de andere qua vorm al volwassen en deze nog niet dat komt nog.Ook het diepe rood moet nog meer metallic worden.

Twijfel nog heel erg om die andere te reserveren voor de nieuwe bak... Ook wit met rood maar meer metallic en super mooie ogen (felgeel mer rode rand om iris, veel duidelijker als deze nieuwe ryukin)
Hier zit ze er net 1 minuut in en is al meteen een stuk rustiger als de vorige. Ook de Oranda heeft meer rust nu en heeft ruimte voor zichzelf.
Het soort moet ik echt navragen maar hoort wel bij de elite ;)


 
Dat zie ik ook hier, het langs elkaar heen strijken. Dat doen ze soms ook bij mensen, blijkbaar een teken van herkenning/genegenheid. Die van mij hebben mij afgelopen week voor het eerst uit zichzelf aangeraakt.

Ik vind je Romein trouwens mooier dan die "blote" Ryukin, qua tekening ook. En mooi dat je die Oranda hebt gehouden, ik vind de kleur erg mooi. Mijn Quick is ook een bronskleur, daarom heb ik hem toen meegenomen.
 
Net antwoord gekregen: Menkaburi Ryukin en Chocolate Oranda.

Ja leuk dat knuffellen maar die "blote" was te heftig. NU trekt die kleine Fancy naar de Menkaburi als bij de Panda maar dat duurt nooit echt lang. Alleen woensdagavond was die 2uur aan het vervelen zonder grof geweld.
Ja deze past er ook beter bij de groep en is ook mooier maar ook meteen de duurste...Heb ik wel elke dag plezier van ;)
De oranda valt wel een beetje uit de boot qua kleurtjes en karakter om eerlijk te zijn maar ze zijn allemaal mooi.
Nu even afwachten of het knuffelen wat beter verdeelt gaat worden. Wel al het hout er uit gehaald misschien iets te scherp. cocos nootjes blijven nog even.

Maar goed dat deze bak en JBL e1902 straks in de verkoop gaan (1902 is al uit deze bak maar draait nog) drukt de kosten:giggle:

Wil nog een keer een gele maar die is bijna niet te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de kleurstellingen vanuit de Koi komen:
Means 'masked' and often refers to a Kohaku with a lot of red (hi) on its head

lekker genieten:giggle:
 
Mooi hoor, meteen een paar lesjes Arabisch en Japans:D. Er zijn hier trouwens wel leden met gele sluiers...
 
Ja, denk dat het geluk hebben is als er net eentje tussen zit. Ik heb vroeger ook twee gele gehad. Ik vind de nieuwe ook erg mooi! En leuk dat hij nog wat jonger is, dan zie je hem ook zelf goed groeien. Ik ga in juni naar Duinrell en dan wil ik echt eens naar FGS gaan, ben zo benieuwd!
 
Dank je! Ben er zelf ook erg blij mee. Begin nu ook aan de oranda te wennen die lijkt wat op een knuffelbeer:giggle: maar wel wat minder opvallend als de rest.
Een gele is misschien niet eens haalbaar ik had dit weekend wel een licht gele buffelrug gezien maar maakte weinig indruk op me.

Nu baal ik nog want beide nieuwe worden de hoeken en de bosjes in gejaagd. Vooral door die Fantail (kan het geen Ryukin meer noemen maar heeft er iets van weg).
Die kleine heeft wel erg veel behoefte om te knuffelen. De Oranda is letterlijk zijn balans kwijt...

Volgens FGS heeft dit even tijd nodig hoop binnen een week dat dit wat normaler is.
In eten hebben ze ook weinig zin en de aanvallers hebben daar geen tijd voor. Als ze even uit de hoek komen zijn ze er weer bij.

Vandaag een waterwissel gedaan dooe dr FX6 heen. Was nog wel wat experimenteren en goed de slangenklemmen aandraaien want hij zoog eerst nog wat lucht aan waardoor de pomp niet meer wilde.
Als ik hem opstart om leeg te pompen is deze 70L bak in ca 6 minuten 2/3 leeg. En dit is met de 2 minuten pause die de FX6 zelf inlast bij opstarten.
Toch is dit zo niet super handig en moet goed opletten op lucht aanzuigen. Ik overweeg toch maar van pvc een aanzuigkorf+bocht te maken die ik aan de rand kan hangen waardoor ik kan leeg hevelen maar ok weer vullen. Een aparte vulslang erbij is ook niet alles. Wellicht hiervoor een 16mm slang. Ik realiseer me nu ook dat de FX6 ook weerstand geeft op de stroming en als die er niet tussen zou zitten tijdens een hevel komt er ook echt een stortbak uit deze 25mm slang.

Ik kan ook nog de afvoerkraan onder de fx6 eens testen maar twijfel heel erg om die ook als vul punt te gebruiken omdat ik zo ook leidingwater door de filter jaag met thermo shock erbij voor de bacterien...

Nu is het nog wel te doen maar bij 500L moet het goed werken. Kan nu mooi elke 3 dagen gaan testen met verversen :giggle:
 
Als ik nieuwe vissen toevoegde gaf ik meteen verse watervlooien, dan hebben ze even geen tijd om te donderjagen. Maar inderdaad, ze moeten even tot rust komen. Heb je al enig idee wat het geslacht is van je diverse vissen?
 

Terug
Bovenaan