Wat is er nieuw

Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.

Een stuk groter allemaal! Wil je ook nog een rand / kap om / op de bovenkant van de bak maken of laat je het open?

De dwarslijst heb ik zo hoog mogelijk laten lijmen dus tot de rand van de bak. Hierdoor kan er geen Ledbalk meer geplaatst worden maar zouden er nog wel afdekplaten op kunnen.
Ik wilde die zo hoog mogelijk om kalkaanslag te voorkomen maar ook dat de Eheim Twinfeeder op deze lijst kan liggen. Misschien maak ik hiervoor later een aparte steun.

Omdat ik veel ramen heb in mijn woonkamer zonder direkt zonlicht vanaf ca 10:00 wil ik wel het daglicht maximaal in mijn bak. Nu heb ik overdag eigenlijk geen extra licht meer nodig om van de visjes te kunnen genieten, maar wellicht kunnen de woeker plantjes hier ook hun voordeel mee doen. Hierdoor heb ik een 7W lamp voor de avond en bevalt me best goed.
Ik denk niet dat deze lichtinval met een kap goed werkt dat heb ik met de oude bak al gemerkt. Zelfs als de afdekplaten er af zijn is de 10cm brede witte band wel een schaduwveroorzaker.
Ook wil ik graag het open karakter en het minimalistische behouden dit geeft ook gigantisch meer visuele ruimte in mijn woonkamer.
Hierdoor ook niet voor een kast gekozen maar een tafelmodel.

Nog niks aan de snoertjes gedaan. Wel mijn staande lamp op een opstapje gezet voor een testje en de lichtval bevalt me best goed maar ook de visjes zewmmen er graag onder.
Wellicht de warmwitte lamp maar houden.

Ik heb de orginele gravelvac korf van Superfish bij de FX6 korf gezet en op de JBL401 gekoppeld. Deze zuigt nu wel voldoende mbv de FX6 en kan nu in no time de bodem even schoonzuigen in nog geen 2 minuten per dag. Als ik over de dwarslijst moet zuigt hij wel even lucht aan en is er kans dat de JBL stilvalt echter lukt het goed door de aanzuigkraan van de FX6 korf dicht te draaien om dan de lucht uit de JBL te zuigen.

Mischien het enigste wenslijstje is de Feeder te verplaatsen en de dwarstlijst met blanko stickervel te beschermen tegen kalkaanslag, De zwarte lijstjes een keer wit maken en mooiere plantenbakjes en snoertjes wegwerken. Verder is hij denk ik klaar...

Bijlagen

• DSC03172.JPG
    DSC03172.JPG
    165 KB · Weergaven: 205
  • DSC03171.JPG
    DSC03171.JPG
    154.2 KB · Weergaven: 212
  • DSC03170.JPG
    DSC03170.JPG
    168 KB · Weergaven: 240
Je bak staat onder die " poort" zie ik, valt daar niet in te boren of aan te lijmen? Een LED armatuurtje onder die boog bevestigen? Stopcontact zit om de hoek, of je kunt iets met een batterij doen als dat bestaat... maar je visjes zijn inderdaad goed gegroeid, vooral die calico.
Denk niet dat ik voor huisdieren moet gaan hakken of breken. De bak staat er nu ook al dus lastig nog te verplaatsen. Wellicht met een nette staande lamp goed aan het onderframe te bevestigen en weg te draaien ivm onderhoud.
Had ook overwogen om inbouw spotjes in het tafelblad te bouwen en licht van onderaf te gebruiken maar na wat zoeken bleek dit zeer onnatuurlijk te zijn voor visjes die verwachten licht van bovenaf...

De poort is een muur die is weggehaald en loopt ook onder de bak. Precies hierop staat de 5e poot van het frame. De muur onder het frame is de afscheiding van min garage en van de buurman en eigenlijk de enigste plek waar ik deze grote bak durf neer te zetten zonder structurele problemen te verwachten. De doorloop is nu 75cm en is nog aangenaam. Dit was wel een hoofdbreken voor een 150cm standaard bak. Hierdoor ben ik in de breedte gegaan voor de liters. Achteraf blijkt dit voor sluiers (groter oppervlak voor zuurstof) ook wenselijk en krijg er een vijver op poten voor terug!

ff een foto als het buiten wat donkerder wordt. Met kamerlamp aan en uit.
Lijkt voldoende denk ik. mischien witter licht ipv warmwit.

Bijlagen

• DSC03179.JPG
    DSC03179.JPG
    141.6 KB · Weergaven: 224
  • DSC03173.JPG
    DSC03173.JPG
    140.3 KB · Weergaven: 230
Dit staat wel gezellig, moet ik zeggen. Echt een leuk stelletje vissen bij elkaar :smitten: en met dit licht toont het wel huiselijk.

Was iets te gezellig vandaag: eitjes...
De oranje witte zat achter de Menkaburi aan vanochtend. Die heeft nu probleempjes om van het zand af te komen en een geirriteerde anus dus denk dat ze moe is.
Net wel een groentenet van de Lidl over de inlaatkorf geknoopt en denk dat ik de gravelvac401 morgen bij de waterwissel ook even niet aan zet voor continu. Moet hier eigenlijk filterwatten in doen om die eitjes tegen te houden naar de fx6 toe.

O jee, die beesten zijn soms ook net konijnen... hier is het gelukkig weer even rustig. Wil je de eitjes houden?

Nee, wil ze niet hebben zie daar niet zo veel voordelen in behalve dat ik wellicht 1 visje aan aanschafkosten zou besparen en dan nog maar afwachten of hij gezond is, en de rest wegmaken heb ik niet veel zin in.
Net toch een waterwissel gedaan om die hormonen weg te werken. ben in 8 minuten van 47,5cm naar 18,5cm gezakt (482L -188L=294Liter) wat 61% WW is. met bijvullen en opruimen slangen zit ik totaal op 35 minuten.
Wil de aanzuigkorf nog wat lager zetten voor ca 70% te kunnen halen.

Ze eten wel van de bodem nu 😉 . even niet bijvoeren.

Bijlagen

• DSC03190.JPG
    DSC03190.JPG
    151.7 KB · Weergaven: 219
  • DSC03188.JPG
    DSC03188.JPG
    150.8 KB · Weergaven: 216
  • DSC03185.JPG
    DSC03185.JPG
    119.2 KB · Weergaven: 198
Dat is snel! Ze hebben volgens mij ook minder trek als ze zo bezig zijn...

Je hebt er echt wel wat leuks van gemaakt Erik, denk niet dat je nog veel moet gaan aanpassen. Alleen het je zelf zo makkelijk mogelijk maken, maar daar ben je al goed mee bezig

Ja ik denk ook dat er maar kleine dingetjes gedaan moeten worden en dat dit nu nog geen must is. Moet nog wel iets fatsoenlijks vinden om die eitjes in de bak te houden. Ik denk dat ik wat fijnschuim in mijn gravelvac401 doe die is nu standaard vrij grof dan komt dit niet meer in de fx6 waaraan die gekoppeld is.
De inlaat korf van de fx6 vervangen gaat nog niet zo simpel. Als ik de buis vol met gaten boor en er schuim in zet kan die dus niet meer de bak leegpompen zonder lucht aan te zuigen tenzij ik hem horizontaal plaats. Ook heb ik een vermoeden dat als ik een aanzuigbuis a la spray bar maak dat de aanzuigstroming wellicht zo laag is dat de circulatie in de bak er onder lijdt dus een klein fruitnetje zou het beste zijn denk ik... Wellicht is de fruitzak te vernaaken met nylondraad in een naaimachine anders neig ik naar een HMF oid. Eigenlijk zou de hele korf in filterschuim moeten zitten is ook een overweging om dit te snijden.

Nu lijken ze toch de bodem aan het afgrazen te zijn. Ze zijn nu weer rustig.

Fruitnetje is nog te grofmazig denk ik. Ik heb zelf een heel fijnmazig netje waar ik de vijver mee bijhoud. Dat soort doek heb je dan nodig. Filterschuim kun je trouwens in alle maten kopen, en ook in zwart zag ik.

Lidl Fruit netje werkt wel. De eitjes zijn een stuk groter. Omdat die erg ruim is slibt die voorlopig nog niet dicht maar kleinere deeltjes worden ook zo gevangen. Dus kan rustig naar een oplossing zoeken.
De Fantail blijft de Menkaburi nog veel achtervolgen... Ondanks de waterwissel dus heeft de Menkaburi stress denk ik omdat ze de enigste is die groot genoeg is voor de Fantail om op te jagen...

Wel een beetje balen want stress is een ramp voor sluiers dus maar naar FGS gestapt en met overtuigend bewijsmateriaal maar weer door de bakken gaan spitten...

Gisteravond ook een begin gemaakt om de staande lamp te modificeren voor de bak. Ik kon bij Fonq niets geschikts vinden en een bezoek bij Ikea was Kwalitatief-Uitermate-Teleurstellend voor de ALuminium Staande lamp die ik als optie had. Die was kleiner als verwacht (hoogte, kap en afstand van kap naar standaard was maar 30cm dus kom niet tot het midden van mijn bak, maar ook de standaard was maar 10mm dik buis zag er erg teer en goedkoop uit).

Dus de staande lamp van Ikea die ik al had staan uit elkaar gehaald om aan te passen. Overschilderen wil ik nog niet want de Hamerslagverf van Hammerite heeft niet de kleur blauw of groen die ik zou willen en grijs of wit vind ik niks. Het bruin wat hij nu is past wel weer bij de betonplex kleur bruin dus heb er voorlopig best vrede mee. Mischien een wit randje erop spuitbussen om te matchen.

Bijlagen

• DSC03195.JPG
    DSC03195.JPG
    170.9 KB · Weergaven: 192
Lemon in Argulol quarantaine voor 3 uurtjes... 😍
Dik 2 uur aan het zoeken geweest voor een visje waar de rugvin strak omhoog staat, zonder beschadigingen en zichtbare bultjes etc.

Een schubloze Calico viel helaas of omdat de rugvin slap hing, Een oranje (met wat bultjes) was mooi actief maar twijfelde voor de kleur (was bang dat die te gewoontjes zou zijn) en een mooie wit/rode was bijna net zo mooi als wat ik al heb (maar meer van hetzelfde vrees ik).

Deze Lemon Ryukin is iets creme wit lijf en geel/zalm kop en vinnen. Geen vlekjes enkel iets verschil in kleur ogen en een stomp bekkie als mijn Panda Moor had met een wat ronder lijf als de rest.
Denk ongeveer net zo groot of iets groter als de Menkaburi. Een kleine als de Calico was ivm stress van de Menkaburi geen optie.

De fantail mannetje moet wel blijven anders zou de vrouwtjes legnood kunnen krijgen dus de keus was Nihil...
Dus nu 4 totaal verschillende Ryukins.

Bijlagen

• DSC03193.JPG
    DSC03193.JPG
    117.6 KB · Weergaven: 192
  • DSC03205.JPG
    DSC03205.JPG
    163.7 KB · Weergaven: 194
  • DSC03201.JPG
    DSC03201.JPG
    156.4 KB · Weergaven: 209
  • DSC03200.JPG
    DSC03200.JPG
    156.9 KB · Weergaven: 185
  • DSC03199.JPG
    DSC03199.JPG
    137.3 KB · Weergaven: 184
Nog 2 uurtjes quaraintaine.
IMO een nette kop op een strak lijf:iloveyou:

Hele mooie vis, ben benieuwd hoe dit zich nu gaat ontwikkelen, sociaal gezien.

En... hoe gaat het nu met Lemon, de Menkaburi, de Calico en de Fantail? Zijn ze al een beetje gewend aan elkaar?

JA! 😍
Menkaburi gaat al wat meer rondzwemmen maar heeft nog de voorkeur voor het hoekje maar haar kopje gaat wat minder vaak naar beneden maar eet nu enorm goed.
Fantail had al een keer een hap van Lemon gekregen tegen zijn buik en spetterde van schrik LOL!!!
Lemon is na een paar dagen echt los gekomen en is een echte zwemmer zelfs stopt ze haar bek in de uitstroom van de fx6!
Calico zwemt graag wat mee maar wordt gelukkig ontzien.
Ze groeien als kool!

Wel moet ikzelf nog een beetje aan Lemon wennen het ronde lijf en de zalm/geel kleur is super maar wat minder opvallend als ik heb. Straks als de grootten wat gelijker worden een mooie samenstelling zo.

Wilde nog een filmpje maken maar de akku was leeg dus komt nog!

Ik vind Lemon wel heel mooi, die parelglans vind ik schitterend. Dus je hebt nu drie dames en een heer(tje). Leuk hoor, maar Fantail zal het straks wel druk hebben met eitjes losbeuken.... Ik weet bij mij in de bak nog niet welk geslacht Pepper heeft, maar Nicolientje heeft blijkbaar een manier gevonden om haar eitjes te leggen zonder klem te raken. Ik vond vanmiddag weer een lading eitjes op een van de filters. Morgen gelukkig weer een WW 🙂

En wat doe je met die eitjes? gewoon laten zitten tot ze oplossen? En moet je je filter iedere keer schoonmaken... best een gedoe.
Merkte goed dat een waterwissel veel minder stress gaf.

Het is nog even afwachten wat de Calico is maar voorlopig gaat het goed. Het is nog niet te zeggen of dit een vrouwtje is...
Lemon is zeker mooi maar heel anders. Ik had ook een chocolade overwogen maar merkte bij de Oranda die ik had dat die schutkleur voor mij geen WOW factor had.
Hier toevallig nog eentje gevonden:
https://livingwatergoldfish.com/sho...a-grade-collection-texas-breed-free-shipping/
Ik heb nog ruimte voor 1 erbij denk ik maar wil eerst mijn waterwaarden nog stabieler maken. De fx6 op deze bak geeft nu voldoende stroming voor de halve oppervlakte en de visjes doen het super door alle waterlagen, echter merk ik op het rustige gedeelte dat op de ruit een hele dunne schuimlaag komt. en sávonds is ook een lichte waas over het water zichtbaar (overdag niet). Zou zomaar stof kunnen zijn hoor wat binnenwaait als de balkon deur open staat.

Wellicht dat de Hydra stream2 een optie is die ik zag met korting dan is die net zo duur als een stream1.
https://www.antwerpscichlidencenter.be/contents/nl/d40384___NIEUW__Hydra_Filter_Doorstroom.htmlEr vanuit gaande dat die Cata Pure alleen verbruikt wordt naar aanbod van amoniak etc rek je alleen de vervangingstijd behoorlijk op.
NU zou ik die ook inline tussen de filters kunnen zetten (de 401 heeft 16mm aansluiting wat kan echter de fx6 is 25mm en kan die daar niet aan koppelen.
Echter de 401 is 400L/h (24x per dag is nog netjes voor de gravelvac401 nu) dus zou de Stream1 ook voldoende zijn.

De woekerplanten groeien als kool bij daglicht in zand gemengd met Bassleer voer. Zegt ook veel hoe zwaar de sluiers het water belasten dus denk dat ik toch nog zwaarder moet filteren.
Wordt mijn water nog helderder ook nog!

Dat laagje en schuim kan met je stroming en waterchemie te maken hebben. Ik lees op het forum over waterchemie en onderhoud ook over de kaamlaag die op het water ontstaat. Ik kom hier af en toe ook een laagje tegen, hier verdwijnt het ook weer trouwens. Het heeft gewoon te maken met het organisch afval wat ontstaat bij de stofwisseling van de planten. Ik haal regelmatig een paar handenvol drijfplanten uit het aquarium, en zorg dat mijn Eheim Powerhead een klein beetje het wateroppervlak in beweging brengt.
https://aquaforum.nl/threads/kaamlaag-in-nieuw-aquarium.157224/

En wat doe je met die eitjes? gewoon laten zitten tot ze oplossen? En moet je je filter iedere keer schoonmaken... best een gedoe.
Merkte goed dat een waterwissel veel minder stress gaf.

Het is nog even afwachten wat de Calico is maar voorlopig gaat het goed. Het is nog niet te zeggen of dit een vrouwtje is...
Lemon is zeker mooi maar heel anders. Ik had ook een chocolade overwogen maar merkte bij de Oranda die ik had dat die schutkleur voor mij geen WOW factor had.
Hier toevallig nog eentje gevonden:
https://livingwatergoldfish.com/sho...a-grade-collection-texas-breed-free-shipping/
Ik heb nog ruimte voor 1 erbij denk ik maar wil eerst mijn waterwaarden nog stabieler maken. De fx6 op deze bak geeft nu voldoende stroming voor de halve oppervlakte en de visjes doen het super door alle waterlagen, echter merk ik op het rustige gedeelte dat op de ruit een hele dunne schuimlaag komt. en sávonds is ook een lichte waas over het water zichtbaar (overdag niet). Zou zomaar stof kunnen zijn hoor wat binnenwaait als de balkon deur open staat.

Wellicht dat de Hydra stream2 een optie is die ik zag met korting dan is die net zo duur als een stream1.
https://www.antwerpscichlidencenter.be/contents/nl/d40384___NIEUW__Hydra_Filter_Doorstroom.htmlEr vanuit gaande dat die Cata Pure alleen verbruikt wordt naar aanbod van amoniak etc rek je alleen de vervangingstijd behoorlijk op.
NU zou ik die ook inline tussen de filters kunnen zetten (de 401 heeft 16mm aansluiting wat kan echter de fx6 is 25mm en kan die daar niet aan koppelen.
Echter de 401 is 400L/h (24x per dag is nog netjes voor de gravelvac401 nu) dus zou de Stream1 ook voldoende zijn.

De woekerplanten groeien als kool bij daglicht in zand gemengd met Bassleer voer. Zegt ook veel hoe zwaar de sluiers het water belasten dus denk dat ik toch nog zwaarder moet filteren.
Wordt mijn water nog helderder ook nog!
Eitjes heb ik vanmorgen met de WW zoveel mogelijk weggehaald, de rest eten ze zelf op. En ik maak mijn filter juist niet schoon, ik heb zelfs de carboncartridges vervangen door filterwatten die ik nog had liggen. Dus ik heb nu in principe 2x interne bioloog draaien plus de Eheim Powerhead, waar ik eventueel nog een soort van mattenfilter van zou kunnen maken. Het enige wat ik doe is af en toe een filter in een emmertje vuil aquariumwater uitspoelen en voorzichtig uitknijpen. De laatste meting was goed. Ik zal vanavond ook weer een keer testen, maar ik denk dat de nitrificerende bacterien hun werk doen.

Ik vind ze vrij lastig op te zuigen hoor ook op het zand was het een bende. Viel wel op dat er geen bevrucht was alleen maar wit. In mijn gravelvac401 heb ik nu fijn filterschuim om die eitjes tegen te houden maar voor die fx6 korf moet ik nog iets meer permanents vinden dan het netje. Dan hoop ik dat ik ze in mijn bak kan houden en niet in de fx6. Als dit met grote regelmaat gebeurt is dat toch wel lastig.

Vanochtend toch deze besteld:https://www.antwerpscichlidencenter.be/contents/nl/p22327_Hydra-Stream-2.html
Het schuim is weinig maar als ze spetteren blijven de bellen kleven. Bij de FGS maar ook bij Pondguru (Biohome) had ik hetzelfde advies gekregen om mijn filtercapaciteit te verdubbelen voor 500L bij goudvissen en cichliden. De Hydra breekt o.a ook de zwavel houdende bacterien en eiwitten af. Ik denk niet dat dit van die enkele plant die ik heb af komt maar eerder van de Ryukins en een filter die nog verder moet indraaien op dit bestand.
Ik zat wel te twijfelen om een interne Hydra te doen of niet maar zag hiervan af omdat ik in de 401 nu ook filterwatten kan doen om de Stream zuiver te houden zodat die kooitjes niet zo snel verstoppen.
Volgens mij ook een nettere oplossing en een aanvuling ipv verdubbeling. Hoewel de meningen nogal verschillen over Hydra lijkt het voor grote vervuilers en weinig beplanting niet verkeerd. Ook omdat ze nog in de groei zijn lijkt me dit ook een extra boost.

Die Eheim twin feed moet ook ergens anders die stoot ik er nog een keer vanaf.

Straks nog even naar andere potjes voor de planten kijken en kijken of de oude bak nog verkocht moet worden of niet. De kalkaanslag is toch aanzienlijk. Niet verkeerd voor jonge visjes dat er kalk in het leidingwater zit maar lastig schoonmaken. Of de bak weggeven voor kleingeld...

Bijlagen

• DSC03237.JPG
    DSC03237.JPG
    131.9 KB · Weergaven: 162
Er is ook geen dun laagje op het water enkel wat stof oid en iets schuim tegen het glas. Zie je eigenlijk alleen van onderaf.
Ik wil ook niet meteen in paniek raken en zwaar overcorrigeren echter extra filtertechniek zou zowieso een must worden als ze groter worden denk ik.
En het water fris en helder houden is ook een voordeel van Hydra. De nadelen die ik lees is te wisselend om conclusies te trekken vandaar de langere twijfel die ik had.

Daar had ik dus ook mijn twijfels over, en naar verhouding duur. Enfin, voor mijn bakje ben ik voorlopig tevreden. Maar jouw vissen gaan enorme joekels worden denk ik...

Een filmpje in de avond... valt niet mee in een grote bak om ze bij elkaar te hebben.
Lijkt wel of de kaamlaag wat dikker wordt nu. mischien hier iets op verzinnen.

Een JOEKEL? 🤣 👍

Laatst bewerkt:
Mooi filmpje, zo met dat lampje. Wat heb je er eigenlijk voor plantjes in, die doen het erg goed zo te zien. Och ja, een joekeltje is natuurlijk een vuilnisbakkenhondje op z'n Brabants. 🙂 Maar ook een enorm groot ding, dier etc.

Ah zoon Joekel!🤣

Plantjes heb ik ooit eens gekregen van een klant uit een aquariumwinkel. Weet niet hoe die heet maar is een grassoort geloof ik. Ze blijven er mooi vanaf en woekert lekker door.
Als ik weer eens ga snoeien kan ik je wel wat sturen.

Probeer fatsoenlijke bakjes te vinden voor die plantjes maar valt niet mee hoor. Kom uit richting schaaltjes of soepkommen. Soms ook waxinelichthouders van glas maar geen YES!...

Leuk, die wil ik wel hebben. Zoek je vierkante bakjes misschien? Van die glazen accubakken lijkt me ook mooi in jouw bak.
1595064559202.png

Deal! 😉
Bakjes moet ik nog even naar kijken maar denk dat ca5cm hoog voldoende is. Veel meer verstikt alleen maar.
Merk wel dat rond of ovaal met rechte zijden fijn is voor de stroming en met de gravelcleaner erlangs. De bol die ik nu heb is lastig eromheen te zuigen.

De Fantail is alweer achter de Menkaburi aan het jagen... baal er best van.

Een echte man 😛 , maar ja, je hebt ze wel nodig om de eitjes los te beuken denk ik. Hij heeft dus duidelijk een voorkeur voor de Menkaburi, of zou dat zijn omdat zij al vruchtbaar is? Want die ander twee bij jou zijn toch ook dames? Mijn Pepper zwemt hier trouwens steeds keurig achter Nicolientje aan, maar ik weet nog niet wat het geslacht is.

IK twijfel ook of dit een ochtendritueel is hoor. Nu heb ik vakantie en zie meer als normaal. U lijkt het ook weer normaal en soms verstijft ze als hij in de buurt komt....
Twijfel erg of ik niet beter een echte Ryukin voor terug moet plaatsen. Weet het even niet

Misschien moet je even afwachten, je hebt die oude bak ook nog, daar zou je 'm ook in kunnen zetten met bijvoorbeeld die Calico. Misschien scheelt dat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan