Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Mooi bak Ben.
 
Altijd fijn om jouw bak te zien. Staat er prachtig bij.


Heb jij nu bij het wekelijks onderhoud dat je de ruiten moet schrapen? Of ontstaan dergelijke "algen" bij jou zelden?

Een bak zonder alg bestaat niet. Dus ook bij mij ontstaan er algen. Bij mijn waterverversingsbeurt maak ik ook mijn ruiten schoon. Maar schrapen is wel een erg groot woord. Ik veeg eventueel aanwezige alg weg.
 
Een bak zonder alg bestaat niet. Dus ook bij mij ontstaan er algen. Bij mijn waterverversingsbeurt maak ik ook mijn ruiten schoon. Maar schrapen is wel een erg groot woord. Ik veeg eventueel aanwezige alg weg.

Je hebt er ook flink licht boven Ben en dat is vaak al (mede) een boost voor algen. En ja, een algje heeft iedereen weleens natuurlijk ;)
 
Je hebt er ook flink licht boven Ben en dat is vaak al (mede) een boost voor algen. En ja, een algje heeft iedereen weleens natuurlijk ;)

Mijn licht intensiteit is gelukkig geen oorzaak van een algen probleem. Eigenlijk zie ik pas algen wanneer ik een week of langer nergens naar omkijk en dat is dan nog niet eens een probleem. Dit wordt eigenlijk veel te vaak gedacht. Maar de meeste moerasplanten houden van de zon en zijn op tot een optimum te komen veel licht nodig. Er zijn wel wat uitzonderingen zoals : Crytocoryne soorten, Javavaren en Anubias, bijvoorbeeld. Het zonlicht is hier al tussen de 100000 en 130000 Lux (!) In de tropen gaat dat zelfs tot 150000 lux. (100 lumen geeft op 1 vierkante meter 100 lux ofwel 1 lux = 1 lumen per m^2) De meeste (aquarium-)moerasplanten groeien, afwisselen nat/droog het zijn moerasplanten, op een diepte van zo'n 30 cm. Dit doen ze omdat licht vrij snel wordt geabsodeerd door water. In de volgorde van; rood, geel, groen en als het diepst volhoudende kleur blauw. In onze bakken halen we bij lange niet de lichtsterkte van de natuur. Bij met name Hollandsche bakken hangen lampen boven waarbij die van mij in het niet verdwijnen. Waar er veel meer op gelet moet worden is de verhouding van alles in je bak. Hier wordt soms veel te snel geroepen, licht dimmen....
 
Zolang je voldoende voeding hebt is dimmen vaak niet nodig al ben ik wel van mening dat bv een plukje baardalg ondanks voldoende voeding (en co2) met veellicht toch snel opduikt op dode materialen en dat zie je met minder of gemiddeld licht dus eigenlijk niet snel gebeuren. Veel licht kan volgens mij dus een boost voor algen zijn maar dan op de dode zaken in een bak.
 
Zolang je voldoende voeding hebt is dimmen vaak niet nodig al ben ik wel van mening dat bv een plukje baardalg ondanks voldoende voeding (en co2) met veellicht toch snel opduikt op dode materialen en dat zie je met minder of gemiddeld licht dus eigenlijk niet snel gebeuren. Veel licht kan volgens mij dus een boost voor algen zijn maar dan op de dode zaken in een bak.
Idd. vroeg op laat komen er weer baardalgen op zonder dat je wat geks doet. Ja zelfs in de stroming van je belletjes van je co2 op de toevoerdraad! Ik weet nog steeds niet wat ik fout doe. Binnenkort weer eens elzenproppen toevoegen.
 
Ook aan het leven van een zelfbouw lichtcontroller komt een eind. De onderdelen, in ieder geval een aantal ervan, ga ik gebruiken in de doseer unit. Van de laatste heb ik schermafbeeldingen gemaakt zoals ik ze denk te gebruiken. Van dit alles een paar foto's.

Bekijk bijlage 246869 Bekijk bijlage 246870 Bekijk bijlage 246871 Bekijk bijlage 246872 Bekijk bijlage 246873 Bekijk bijlage 246874 Bekijk bijlage 246875 Bekijk bijlage 246876 Bekijk bijlage 246877 Bekijk bijlage 246878 Bekijk bijlage 246879 Bekijk bijlage 246880
Hoi Ben ziet er goed uit, is de constructie en code ergens terug te vinden denk dat ik dit mooie ding ook zelf wil maken, je zou nog van die 12 volt voeding intern een 78xx kunnen gebruiken voor die andere voltages..
 
Hoi Ben ziet er goed uit, is de constructie en code ergens terug te vinden denk dat ik dit mooie ding ook zelf wil maken, je zou nog van die 12 volt voeding intern een 78xx kunnen gebruiken voor die andere voltages..

Voltage regulators kan je inderdaad inzetten maar het probleem is hier dat er naast een Arduino een Nextion scherm gebruikt is. (Het kan zelf zonder regulators via de Arduino zelf.) Die Nextions zijn zeer gevoelig voor Voltage afwijkingen!! Dit programma voor de Arduino zal je niet vinden vermoedelijk, ik heb het zelf geschreven. ( Gewoon in de gebruikelijke C code voor een Arduino.) Een Nextion kent geen open source wel eigen programmeer mogelijkheden. Maar die moet je dus inpassen in de C code voor de Arduino. Uiteraard kan je ook gewoon bij de C code blijven wanneer je zo'n vierregelig LCD schermpje aanschaft, het hoeft geen Nextion te zijn. Ik had dat ding gewoon nog liggen. Je kan er dan zo'n I2c module achter zetten zodat je een 2 draads verbinding kan gebruiken. Codes zijn er, wanneer je bij Arduino blijft zat te vinden. Even googelen.
 
Ik zie (5volt).. het interessant schermpje, zal me eens 1 van deze dagen me hierin verdiepen.
alvast bedankt...
 
Mooie bak hoor .
Met een lekkere plantengoei.
 
Update:
IMG_20200127_132129.jpg
IMG_20200127_132140.jpg
IMG_20200127_132145.jpg
 
De kleuren spatten er inderdaad vanaf, prachtig!
 
De planten staan er zeer goed bij , enkel zou ik niet alle rode bij elkaar zetten dit is een gemiste kans om meer contrast te maken.
 
Nice!!! Maar kan mij wel vinden in de reactie van Triple, althans in die zin dat ik voor aanvullend contrast het rood en het hout van elkaar zou scheiden. Het hout lijkt nu wat weg te vallen. Maar verder een hele mooie gezond ogende bak. Heb zelf ook de RIO 180 maar nog met conventionele t8 balken en wat een bonk licht geven die JBL-leds in vergelijking zeg, niet normaal.
 
Prachtig mooi! Een voorbeeld van wat ik ooit hoop te bereiken!

:r
 
Een geweldige plantenpracht Ben :thumbs:
 
Waar heb jij de doorzichtige buis gekocht die je voor de spraybar gebruikt?
Heb alles even door gelezen.
Je gebruikt een buiten filter..maar klopt het het dat ik rechts ook de juwel filter zie zitten?

mvg Ronald
 
Laatst bewerkt:
Ben, wat voor planten heb je er allemaal instaan? Prachtige combi en contrast onderling. Dat moet ik nog bereiken.
 
Ben, wat voor planten heb je er allemaal instaan? Prachtige combi en contrast onderling. Dat moet ik nog bereiken.

In onze bak staat:

Rotala rotundifolia 'Green'
Nymphoides sp. 'Taiwan'
Ludiwiga sp. mini super red
Helanthium bolivianum 'Angustifolius'
Hygrophilla corymbosa
Alternanthera reineckii
Eleocharis acicularis (Ik hou het in een hoge vorm.)
Staurogyne repens
Nymphaea lotus (rood)
Nymphaea lotus (groen)
Aponogeton longiplumulosus.
Microsorum pteropus
Verder zit m'n hele achterwand vol met Vesicularia, mos dus, wat ik nooit kocht maar overal groeit.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in de lengte door je bak, wordt het plotseling een heel ander plaatje:
IMG_20200410_134413.jpg
 
Heerlijk assimilerend Javavaren, Rotala en Tijgerlotus.
IMG_20200410_145055.jpg
IMG_20200410_145122.jpg
IMG_20200410_145144.jpg
 
Zo die plantjes zijn keihard aan het werk Ben (y)
 
Mijn Helanthium bolivianum 'Angustifolius' bloeit. Dat doet ze redelijk vaak met hele kleine witte bloempjes. ( Eerste twee foto's.) Om een overtreffende trap te tonen is mijn Aponogeton longiplumulosus besloten om meet te doen met een wat grotere bloem. Deze plant bloeit vaak juist in een wat rustiger periode. Aponogeton's kennen rustperiodes waarbij het bij sommige soorten zaak is om de knol uit de bak te halen en droog enóf licht bevochtigd op te slaan. De longiplumulosus is wat gemakkelijker, de plant kan in de bak blijven.
IMG_20200428_100303.jpg
IMG_20200428_100309.jpg
IMG_20200428_100026.jpg
IMG_20200428_100047.jpg
 

Terug
Bovenaan