lbakker
Well-known member
Als je de kelvinwaarde van je lampen weet, kun je de witbalans van de vamera op die kelvinwaarde zetten.
Krijg je de goede kleuren.
Ik stel tegenwoordig mijn camera app op mijn mobiel in op een witbalans van 10.000K, wat de hoogste waarde is, hierbij kun je prima foto's maken. Wat ik ook gemerkt heb is dat het behoorlijk veel kan verschillen per merk/type mobiel, mijn huidige mobiel maakt bijvoorbeeld met dezelfde instellingen veel realistischere foto's van het aquarium dan mijn vorige mobiel.
Ziet er mooi uit. Of voor mooiere foto's moet je zoon D-D lens halen dan zeggen ze dat de kleuren wel mooier zijn.
Zo'n lens heb ik nog niet geprobeerd, ik vindt de foto's die je daarvan her en der zie vaak heel erg oranje eruit zien. Vaak kun je aan de kleuren direct zien dat ze gemaakt zijn met een lens/filter voor de camera, wel lekker fel maar naar mijn mening niet realistisch/mooi.
Ik heb wel verschillende soorten filters uitgeprobeerd waarbij ik de polaroid zonnebril van mijn vrouw het beste resultaat vond geven, wel vond ze het een beetje vreemd dat ik een zondagmiddag met mijn telefoon en haar zonnebril voor het aquarium zat 😎.
Tegenwoordig maak ik alle foto's gewoon met alleen mijn mobiel waarbij ik de witbalans op de maximale waarde heb ingesteld, op dit moment geeft dit voor mijn verlichting icm mijn mobiel het beste resultaat.