Stelling van 7-9-2019 Op welke manier zijn nieuwe onervaren leden het best te informeren?


Ho, ho, ho, ho Patton. Waar je dit weghaalt weet ik niet en in 2 van de 14 bakken hanteer ik de EI en ik push niets want er zijn veel meer goede methoden. Iedereen is daar vrij in en het kan vaak een goede methode zijn. Verder snap ik je post niet zo want dit gaat niet over de EI of een andere bemesting dus laten we on topic blijven.
hier heb je het al welke vis garnalen of wat dan ook benefits er bij om 50% water change te krijgen elke week ik vind gewoon dat je eerst een zorgt dat je dieren zig op hun gemakt voelen voor dat je een of anderen moeilijke plant probeert te groeien nitrate in je water woord hier ook als normaal gezien terwel het gewoon op 0 moet zijn berijk je aleen door een planten filters btw de info die jullie uit geven is erg slecht ik zou nooit mijn garnalen kunnnen kweken op de schaal dat ik het doe als ik naar jullie zou luister
 
hier heb je het al welke vis garnalen of wat dan ook benefits er bij om 50% water change te krijgen elke week ik vind gewoon dat je eerst een zorgt dat je dieren zig op hun gemakt voelen voor dat je een of anderen moeilijke plant probeert te groeien nitrate in je water woord hier ook als normaal gezien terwel het gewoon op 0 moet zijn berijk je aleen door een planten filters btw de info die jullie uit geven is erg slecht ik zou nooit mijn garnalen kunnnen kweken op de schaal dat ik het doe als ik naar jullie zou luister
Dat is een andere discussie dan waar we nu inzitten, laten we ontopic blijven, misschien een eigen topic daarover openen?
 
Dat is een andere discussie dan waar we nu inzitten, laten we ontopic blijven, misschien een eigen topic daarover openen?
dit heeft het er dus gewoon me te maken hoe hier de nieuw komers dingen leren jullie hebben de meesten berichten elke week hier op het forum
 
dit heeft het er dus gewoon me te maken hoe hier de nieuw komers dingen leren jullie hebben de meesten berichten elke week hier op het forum

Maar wat als iemand anders het wel een goede manier vind? Waarom zouden ze het dan niet adviseren?
 
Ik vind het geen rare topic sorry. Mensen geven al aan wat ze denken. En wat je kan doen. Je geeft complimenten.

Ik denk eerder dat dit wel een goede topic is.
Ik had het over één reactie van één zin in dit topic. Gewoon direct en zonder onderbouwing: dat gaat niet lukken, het gaat helemaal fout.
Eerlijk: daar heb ik helemaal niks aan.

Als iemand zegt dat hij garnalen wil combineren met agressieve cichliden, dan vind ik een goede reactie: dat gaat niet lukken, jouw cichliden eten alle levend materiaal wat in hun bek past, en garnalen staan gewoon op het menu.
Dat is heel anders dan: cichliden en garnalen zet je niet samen, PUNT.
 
Maar wat als iemand anders het wel een goede manier vind? Waarom zouden ze het dan niet adviseren?
prima tog ik zeg gewoon hoe ik er over denk als ik hun advies zou volgen zou ik nie eens garnalen kunnen kweken
 
prima tog ik zeg gewoon hoe ik er over denk als ik hun advies zou volgen zou ik nie eens garnalen kunnen kweken
Maar zullen ze je EI methode adviseren als je een vraag had over garnalen kweken?


Ik denk dat je moet kijken in welk topic het is. En ik zie niet dat Jessicapilon of Ton iemand EI methode door de smoel duwt.

Jessicapilon gebruikt het en die geeft het aan.
Maar die dwingt niemand over te gaan.


Wel geef ik je gelijk mbt andere zaken met " het werkt bij mij dus dat is de beste methode" dat is nml wel het geval in vele adviezen maar dat zijn maar een paar mensen hier die dat doen. Maar zeker niet het beheer.

(Ik lees al zeker 4 maanden mee).
 
dit heeft het er dus gewoon me te maken hoe hier de nieuw komers dingen leren jullie hebben de meesten berichten elke week hier op het forum

Dit topic is ervoor bedoeld om te discussieren over hoe we het beste nieuwe leden van dienst kunnen zijn en dus kunnen helpen en niet om bepaalde zaken waar jij het niet mee eens bent aan de kaak te stellen. Dat kun je denk ik beter doen in de topics waar zaken staan waar je het niet mee eens bent.
 
Dit topic is ervoor bedoeld om te discussieren over hoe we het beste nieuwe leden van dienst kunnen zijn en dus kunnen helpen en niet om bepaalde zaken waar jij het niet mee eens bent aan de kaak te stellen. Dat kun je denk ik beter doen in de topics waar zaken staan waar je het niet mee eens bent.
triesten vent me berichten hier beetje gaan verwijderen verkeerde info uit geven is nieuweling niet helpen
 
triesten vent me berichten hier beetje gaan verwijderen verkeerde info uit geven is nieuweling niet helpen

Er is je al eerder verzocht om on topic te blijven dus voor de laatste keer doe ik nogmaals dit verzoek. Zoals al eerder gezegd is het niet de bedoeling om bepaalde zaken waar jij je niet in kan vinden aan de kaak te stellen. Dus blijf alsjeblieft on topic en posten die niet on topic zijn zullen worden verwijderd omdat die niet bijdragen aan de stelling.
 
Het lijkt mij niet verstandig om naar onderwerpen te linken waar het 'fout' gaat, dan voelt er zich altijd wel iemand aangevallen en krijg je deze ontspoorde discussies. Vandaar dat ik ook tegen die 'test' topics van tommie ben. Ik denk dat iedereen hier zijn best doet en verwacht niet dat we tot een unaniem besloten oplossing komen. Iedereen is namelijk anders en zal zaken op zijn eigen manier aanpakken. Doe mee in de discussie en probeer je eigen 'visie' op zaken over te brengen of lees gewoon mee vanaf een afstand, meer verwacht ik in ieder geval niet van een publiek forum.

Wellicht een idee om deze stelling te sluiten en het bij een volgende ronde nogmaals te proberen, alleen dan een stukje vriendelijker.
 
Ja wat willen we eigenlijk bereiken met dit topic :D

Het lijkt mij niet verstandig om naar onderwerpen te linken waar het 'fout' gaat, dan voelt er zich altijd wel iemand aangevallen en krijg je deze ontspoorde discussies. Vandaar dat ik ook tegen die 'test' topics van tommie ben. Ik denk dat iedereen hier zijn best doet en verwacht niet dat we tot een unaniem besloten oplossing komen. Iedereen is namelijk anders en zal zaken op zijn eigen manier aanpakken. Doe mee in de discussie en probeer je eigen 'visie' op zaken over te brengen of lees gewoon mee vanaf een afstand, meer verwacht ik in ieder geval niet van een publiek forum.

Wellicht een idee om deze stelling te sluiten en het bij een volgende ronde nogmaals te proberen, alleen dan een stukje vriendelijker.

Toen ik zag dat dit topic was aangemaakt wist ik al dat dit ging gebeuren... of de erg is?
nou vind het wel leuk om te lezen :D
 
Ja wat willen we eigenlijk bereiken met dit topic :D



Toen ik zag dat dit topic was aangemaakt wist ik al dat dit ging gebeuren... of de erg is?
nou vind het wel leuk om te lezen :D
Popcorn al klaar?
 
Als nieuwkomer doe ik maar even een duit in het zakje, voor ik begon met posten had ik aardig wat artikelen gelezen en gevonden via google. Dit waren veelal berichten van 5 - 8 jaar geleden. Wat me opviel was dat mensen de poster en elkaar aanvielen en dat er weinig positieve feedback was.
Sinds een week post ik zelf ook en heb gemerkt dat ik feedback en advies krijg ipv kritiek.
Dus complimenten aan de veranderde sfeer hier :).
Ondanks dat ik nog niet veel weet probeer ik ook mee te schrijven en denken met anderen.
Mocht ik er naast zitten of iemand het niet met mee eens zijn dat hoor ik het graag via een persoonlijk bericht en niet op het forum, wat anderen kan afschrikken .

Nogmaals, tot nog toe alleen maar positieve ervaringen. :iloveyou:
 
nitrate in je water woord hier ook als normaal gezien terwel het gewoon op 0 moet zijn berijk je aleen door een planten filters btw de info die jullie uit geven is erg slecht ik zou nooit mijn garnalen kunnnen kweken op de schaal dat ik het doe als ik naar jullie zou luister
Dit is nou net hoe het niet moet. Niet alleen is het ontzettend kinderachtig, het is gewoonweg fout. Je haalt volgens mij nitriet en nitraat door elkaar. Nitriet moet inderdaad op 0 blijven, nitraat kan prima tot 20-30 stijgen (binnen de EI limieten dus), iets minder voor gevoelige soorten.
 
Als nieuwkomer doe ik maar even een duit in het zakje, voor ik begon met posten had ik aardig wat artikelen gelezen en gevonden via google. Dit waren veelal berichten van 5 - 8 jaar geleden. Wat me opviel was dat mensen de poster en elkaar aanvielen en dat er weinig positieve feedback was.
Sinds een week post ik zelf ook en heb gemerkt dat ik feedback en advies krijg ipv kritiek.
Dus complimenten aan de veranderde sfeer hier :).
Ondanks dat ik nog niet veel weet probeer ik ook mee te schrijven en denken met anderen.
Mocht ik er naast zitten of iemand het niet met mee eens zijn dat hoor ik het graag via een persoonlijk bericht en niet op het forum, wat anderen kan afschrikken .

Nogmaals, tot nog toe alleen maar positieve ervaringen. :iloveyou:
Ieder mens zit er weleens naast met het een of ander. Om dat nu recht te zetten middels persoonlijke post lijkt me ook niet helemaal juist. Stel dat ik vind dat jij iets hebt gepost waar mee ik het niet eens ben dan lijkt het me juist goed dat ik mijn reactie hier plaats. Immers mijn reactie behoeft ook niet juist te zijn en wellicht is die van jou veel beter. Mensen reageren met meerderen op een topic wat ook in dat opzicht gunstig kan uitwerken.
 
Volgens mij is er niemand die alle kennis in pacht heeft dus meer inbreng is volgens mij alleen maar goed te noemen.
 
Een voordeel van een topic als dit, is dat iedereen zich weer even bewust is van wat hij/zij op dit forum neerzet, en dat is wel een goed idee. Heel interessant om de invalshoeken van de diverse forumleden te lezen.
 

Zo dus niet, bedankt aan de mensen die wel normaal gereageerd hebben. Ik ben weg.

Er was een, beslist goed bedoelde, reactie en die van jezelf, lees ik? Jou eigen reactie op dit Topic dat je nu zelf aangeeft vond ik eigenlijk ook niet zo vriendelijk. Er zijn nu eenmaal vele meningen en ook veel manieren om onze hobby te bedrijven. Maar onze discussies behoren vriendelijk en met respect voor elkaar gevoerd te worden.
 
Er was een, beslist goed bedoelde, reactie en die van jezelf, lees ik? Jou eigen reactie op dit Topic dat je nu zelf aangeeft vond ik eigenlijk ook niet zo vriendelijk. Er zijn nu eenmaal vele meningen en ook veel manieren om onze hobby te bedrijven. Maar onze discussies behoren vriendelijk en met respect voor elkaar gevoerd te worden.
Excuses, normaal gesproken ben ik ook echt niet zo, maar de aquariumfrustraties liepen hoog op vandaag, volledige excuses en uitleg alhier:

https://aquaforum.nl/threads/tweede-aquarium.164883/#post-2079747
 
Ha, een terugkerend onderwerp.

Om gelijk te krijgen is het soms handig om ook gelijk te hebben. Daarnaast is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Een nieuw forumlid kan je niet op je blauwe ogen geloven, die zijn namelijk niet te zien. Je kan adviseren vanuit de "wetenschap". Dat de je meestal door de bronnen te noemen die jouw hebben overtuigd van jouw gelijk. Je kan iemand overtuigen door een soort story-telling te doen en uit je eigen (dus je eigen, en niet die van een ander) ervaringen te vertellen. Daarnaast, ervaring is de optelsom van al je blunders. Wees dus niet te hard voor iemand die net als jou ervaring aan het opdoen is.

Iemand die hulp vraagt gaat zich echt niet beter voelen door hem of haar nog eens fijntjes in te wrijven dat het een grote sukkel en een dierenbeul is. Het draagvlak voor je oplossing zal niet groter worden indien je met een empathisch vermogen van een goudvis adviezen gaat geven. Wees een beetje aardig voor elkaar.

Btw., als je al twee maanden een bak houd, ben je nog net geen ervaren aquariaan. Als je geen verstand hebt van chemie, meng je dan niet in discussies over chemische onderwerpen, of doe het in vragende vorm. Hetzelfde geld voor microbiologie, elektra en elektronica, aquariumbouw etc.. Om een oud spreekwoord van stal te halen, schoenmaker, blijf bij je leest.

Ik heb lang geleden op dit forum geleerd dat je veel klachten over je adviezen kunt voorkomen door geen adviezen meer te geven. En het werkt.


p.s., zoals een (oud-) forumlid normaliter zei, "alleen rust kan je redden". Ik kan dat alleen maar onderschrijven en hier aan toevoegen, "geduld is een schone zaak"
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel een mooie; "Ik heb lang geleden op dit forum geleerd dat je veel klachten over je adviezen kunt voorkomen door geen adviezen meer te geven. En het werkt." Zou dit een goede vertaling zijn? "Wie niets doet doet ook niets fout?" Je kan best adviezen geven mits je ze ook blijft bezien als adviezen. Zoals bijvoorbeeld dit advies; doe er mee wat je wil...
 
Dit is wel een mooie; "Ik heb lang geleden op dit forum geleerd dat je veel klachten over je adviezen kunt voorkomen door geen adviezen meer te geven. En het werkt." Zou dit een goede vertaling zijn? "Wie niets doet doet ook niets fout?" Je kan best adviezen geven mits je ze ook blijft bezien als adviezen. Zoals bijvoorbeeld dit advies; doe er mee wat je wil...

Denk dat deze interpretaties niet onjuist zijn. :) Ben benieuwd of er meer zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Deze stelling is met dank aan @benvo tot stand gekomen.

Op welke manier zijn nieuwe onervaren leden het best te informeren bij divers optredende problemen?
Moeten vragen niet op een meer eenvoudige, begrijpelijke manier beantwoord worden?

Waarom schrijf ik dit?
Omdat het mij opvalt dat er veel adviezen gegeven worden die soms tegengesteld zijn. Ook volgen er dikwijls discussies waar, ook door mij, soms geen touw meer aan vast te knopen is, laat staan door newbies.
Aan de reacties is dan teleurstelling af te lezen hopelijk niet het afhaken tot gevolg hebbende.
De beste manier voor beginners om zich te laten informeren is in eerste instantie simpel te houden en zich te beperken tot artikelen waar stapsgewijs wordt uitgelegd waarmee ze aan de slag willen.. hoe start je een aquarium op, etc.. discussie over de 'nitty gritty details' is voor later..
Maar uiteindelijk is dit toch een discussie-forum? En dan krijg je dat nu eenmaal.. dat mensen over elkaar heen gaan vallen, gezellig met elkaar babbelen, tegengestelde geluiden laten horen, elkaar gaan herhalen etc.. wat wil je zijn.. een discussie-forum of een informatie-hub waar mensen vlot oplossingen kunnen vinden voor hun problemen. Ik denk dan aan stackoverflow.com waar mensen in het forum een probleem poneren en de geboden reakties cq mogelijk oplossingen streng worden gemodereerd op relevantie en de door gebruikers als best gekozen oplossing een mooi groen vinkje krijgt ;) En dan dus ook einde discussie, topic closed, oplossing cq meest waardevolle antwoord is namelijk geboden.
Verder, moderatie.. dubbele antwoorden, overbodige info, off-topic antwoorden verwijderen.. als je als moderator vind dat er aan de discussie geen touw meer vast te knopen is waarom modereer je dan niet zodat het wel overzichtelijk blijft?
 
De beste manier voor beginners om zich te laten informeren is in eerste instantie simpel te houden en zich te beperken tot artikelen waar stapsgewijs wordt uitgelegd waarmee ze aan de slag willen.. hoe start je een aquarium op, etc.. discussie over de 'nitty gritty details' is voor later..
Maar uiteindelijk is dit toch een discussie-forum? En dan krijg je dat nu eenmaal.. dat mensen over elkaar heen gaan vallen, gezellig met elkaar babbelen, tegengestelde geluiden laten horen, elkaar gaan herhalen etc.. wat wil je zijn.. een discussie-forum of een informatie-hub waar mensen vlot oplossingen kunnen vinden voor hun problemen. Ik denk dan aan stackoverflow.com waar mensen in het forum een probleem poneren en de geboden reakties cq mogelijk oplossingen streng worden gemodereerd op relevantie en de door gebruikers als best gekozen oplossing een mooi groen vinkje krijgt ;) En dan dus ook einde discussie, topic closed, oplossing cq meest waardevolle antwoord is namelijk geboden.
Verder, moderatie.. dubbele antwoorden, overbodige info, off-topic antwoorden verwijderen.. als je als moderator vind dat er aan de discussie geen touw meer vast te knopen is waarom modereer je dan niet zodat het wel overzichtelijk blijft?

Blijft de vraag of de moderator ter zake kundig is... Een door gebruikers als best gekozen oplossing? Dat gebeurd feitelijk al wanneer je dé oplossing selecteert uit de gegeven antwoorden voor jouw probleem.
 
Wat is men lekker off-topic gegaan maar mijn gedachten is het volgende m.b.t hoe je het beste nieuwe leden kan adviseren:

- We maken een handleiding in 2-3 varianten te wetende: Beginner, intermediate en expert (hierbij geef je in de inleiding een duidelijke beschrijving wat de verschillen zijn in de bakken en ervaring die men dient te hebben, denk bijvoorbeeld ook aan de kosten).

- Bij de beginners handleiding is het van belang om een splitsing te maken voor mensen die een aquarium gaan aanschaffen en mensen die een aquarium hebben aangeschaft. Verder heeft men het in deze handleiding vooral over de basis; indraaien aquarium, filter, licht en de duur, voeden van vissen/garnalen etc.

- Het verschil tussen beginner en intermediate zal nog gedefineerd moeten worden maar in mijn ogen ga je dan bijvoorbeeld richting gebruik voedingsbodem, CO2, zelf doseren plantenvoeding. Hierbij kan men dan ook dieper in gaan op eventuele eenvoudige aquascapes waar men inspiratie uit zou kunnen halen.

- Bij de expert handleiding zou ik dan denken aan ingewikkelde aquascapes, uitleg over composities, moeilijk houdbare planten etc.

En dan is er natuurlijk nog het naslag werk over bijvoorbeeld algen.
Wat van belang is, is dat dit gestructureerd en stapsgewijs weergegeven is in het document.
 
Ik ben bang dat het allemaal niet zo helder en gestructureerd is als jij het zou willen weergeven .....

Daarom geloof ik ook niet in standaard handleidingen.

Iedere aquariaan is anders, er zijn ontelbaar veel ideeën te bedenken bij het opzetten of onderhouden van een aquarium. De een wil een stukje natuur nauwkeurig nabootsen, de ander wil iets maken dat er natuurlijk uitziet, weer een ander wil iets bewegends met kleurtjes in zijn huiskamer. En de een wil van alles proberen om met één soort kweken, de ander wil dat alles zonder al te veel moeite blijft leven.
Ook elk aquarium is anders, in de ene bak doet een bepaalde plant het geweldig en in een andere doet diezelfde plant niks, in de ene bak komen weinig algen en in de andere juist veel, een bepaalde vis vertoont in de ene bak fantastisch gedrag en laat zich in de andere niet zien, in de ene bak wordt het door veel planten beter en in de andere juist slechter.
En ook tussen verschillende planten en vissen of andere dieren van dezelfde soort bestaan grote verschillen.

Een handleiding zou dit nooit allemaal kunnen dekken.

Daarnaast, en dat heb ik in dit topic al meerdere keren gelezen, is er gewoon niet één waarheid.
Dit forum is een geweldige en waardevolle verzameling van ontelbare individuele ervaringen en de conclusies die individuen daaruit hebben getrokken.
En juist het naast elkaar zetten van die persoonlijke meningen is de waarde van een forum als dit. Ik vind dan ook dat juist de discussies de moeite waard zijn.

Alleen geldt zeker voor beginners dat ingewikkelde theorieën met veel moeilijke woorden weinig toevoegen.
Dat schrikt alleen maar af; met iemand die zó slim doet over iets wat je toch al moeilijk vindt ga je niet de ring in .....
Als je ècht begrijpt wat je schrijft, dan kun je dat ook in voor gewone mensen begrijpelijke taal opschrijven.

Ik heb 14 jaar bij gemeentelijke sociale diensten gewerkt, en ik heb dus heel wat ambtelijke rapportages èn brieven aan klanten moeten schrijven.
Daarvan heb ik geleerd dat het soms belangrijk kan zijn om dingen correct (dat betekende daar juridisch correct, en hier is dat wetenschappelijk verantwoord) te verwoorden, maar daar ook een vertaling naar "gewone-mensen-taal" van te geven. Direct, in de eerstvolgende zin.
Dan wordt je verhaal begrijpelijk èn kan de vraagsteller (en andere lezers ook) niet alleen jouw bijdrage, maar ook andere posts op het forum beter begrijpen.

En dat je de vraagsteller er daarbij niet onnodig aan herinnert dat hij/zij een beginner is spreekt natuurlijk voor zich .....
 
Nou Paddy, dat geef je heel mooi weer, ik ben het helemaal met jou eens.
 
Correct advies!

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om te begrijpen "waarom".
Dus als iemand zegt: vis X past niet bij vis Y, dan moet je er bij vermelden waarom, en dat liefst in mensentaal.
Soms zijn de antwoorden nogal "verwijtend", en wordt de vraagsteller als een idioot voorgesteld, dan haak ik af.
 
Naar mijn mening moeten nieuwe leden zich eerst eens inlezen. Bij vragen zijn we hier altijd te bereiken. Dat de leden het onderling niet altijd eens zijn is gene probleem. Soms kan het inderdaad verwarrend zijn voor de "Newby" maar er zijn ook zat mensen die in sommige draadjes terechtkomen door zoekwoorden. Die hebben soms juist wel heel veel aan de gevoerde discussie.

In deze optie is het zo dat het meerdere wegen maar Rome leiden en dat het vaak beide goede wegen zijn weet alleen niet iedereen
 
Uiteindelijk zijn denk ik alle onderwerpen die je je kan bedenken al eens aan bod gekomen hier op het forum. Op zich heb ik er geen problemen mee als iemand een vraag opnieuw stelt en probeer dan ook meestal wel te helpen. Soms verwijs ik naar een oud topic waar het antwoord al staat of ik leg opnieuw uit hoe en wat, allemaal geen probleem.

Echter als ik merk dat er van de topic starter geen enkele moeite wordt gedaan dan ben ik er snel klaar mee en zal het topic niet meer beantwoorden. Als ik bijvoorbeeld drie vervolg vragen stel en ik krijg half antwoord op 1 van de drie vragen. Dan ben ik gewoon weg, ga geen moeite doen voor iemand die dat andersom ook niet van plan is, zonde van de tijd.
 

Terug
Bovenaan