Superfish 70 en Lido 120 van Joff


In de lido is er sprake van een grote verdwijning van de slakjes. In twee weken tijd vrijwel alle grote grote slakken weg.
Ik denk voedselgebrek.Alleen een nieuwe generatie babyslakjes kruipt rond. En dat zijn dan ook nog van die platte slakjes. De posthoornslakken zijn duidelijk verdwenen. Het stofalg neemt ook gelijk toe.
Ik volg de ontwikkeling met grote interesse.
Plantjes gaan oké.
Hieronder een bloemlezing🙂
20200921_202414.jpg
20200921_202631.jpg
20200921_202656.jpg
20200921_202808.jpg
20200921_202728.jpg
20200921_202607.jpg
 
status quo
Ben zelf weer wat bijgekomen na de laatste megasnoei/onderhoud. Superfish lijkt totaal niet onder de indruk. Heb wel de CO² moeten verlagen omdat de vraag duidelijk minder werd na de snoei. Ph dropte in één dag van stabiel 6.5 naar 6😳😆 was er denk ik net op tijd bij maar duurde een dag voordat het weer normaal was.
Nu dus maar even rust.

20200923_185810.jpg


De Lido vraagt nu gewoon om een echte schoonmaakploeg. Ga deze week denk ik naar Mauies Viskwekerij. Die hebben bij mij in de omgeving denk ik het beste aanbod.
Verder weinig nieuws🙂

20200921_204014.jpg
 
Mooi ingerichte bakken heb je!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
20201003_142105.jpg

In corona-outfit, voelde me een bankovervaller😎naar mijn nieuwe favoriete lfs Mauie's viskwekerij in krommenie. Topzaak. Echte liefhebbers. Niet echt qua planten maar echt op vis gericht, en hardscape. Wat een hout. Halve bomen.

Maar geen japonica te krijgen, is hier in de regio een algemeen beeld. Ook hier kreeg ik het verhaal van verstoorde handel en distributie met Azië . Gelukkig hadden ze wel de rest van de gewenste vissen. Corydoras pygmeus en Hyphessobrycon amandae. Lekker algemeen en populair😊 Heb tientallen combinaties bedacht en uiteindelijk gekozen voor deze mini's. 15 om 15 stuks in eerste instantie. Het klinkt veel maar ze zijn echt nog mini. Corydorassen ongeveer 1.5cm en de tetra's mannetjes 1.5cm en vrouwen 2 cm.
De tetra's moeten nog helemaal op kleur komen. Sommigen waren heel bleek. Deze visjes hebben een pittige tijd gehad, de verkoper had ze niet zelf gekweekt en gunde ze wat zuurder water.
De dwergcorydorassen zijn kleiner maar duidelijk in betere conditie. Deze waren lokaal gekweekt in eigen kwekerij.
Ik zal natuurlijk een echte fotosessie maken maar heb ze vandaag een beetje met rust gelaten en af en toe wat dennerle baby granules in het water gedaan. De tetra's aten gelijk. De corydorassen werden vooral enorm enthousiast.
Hieronder ook nog een sneakpeak van de net losgelaten nieuwe bewoners. 😄
20201003_151321_006.jpg
 

Bijlagen

  • 20201003_151300.jpg
    20201003_151300.jpg
    309.6 KB · Weergaven: 73
Heb ze ook. Hartstikke leuk!

Leuk zijn ze effectief!
Ik zag eens een foto passeren van die van Théa en was instant fan!
Maar tot grote scha en schande moet ik bekennen dat ik fan was terwijl ik niet eens besefte dat het cory's waren... :madd:
Ze lagen te chillen op een plant en ik zei dat dit volgens mij veruit de "gezelligst-dikke" (of is het "gezellig-dikste"?) oto's waren die ik ooit zag... :oopss:

Dus wees gewaarschuwd:
De dwergcorydorassen zijn kleiner maar duidelijk in betere conditie.

Waarschijnlijk zullen ze meer groeien in de breedte dan in de lengte: denk richting "bolletjes met twee oogjes en een staart".
Het kan ronder met andere woorden! ;))

De corydorassen werden vooral enorm enthousiast.

Lijken me ook zeer vrolijke, gezellige visjes!
Staan op mijn wishlist en omdat ze blijkbaar niet (of zelden) in de bodem woelen overweeg ik ze als bewoners in een bak met voornamelijk soil op de bodem. Jij hebt ze in je lido, juist? En je hebt (uitsluitend?) soil en een volledig begroeide bodem in die bak?
Koos jij ook bewust de pygmaeus (ipv een ander corydoras soort) omdat ze meestal wat hoger zwemmen en niet woelen?
Leuke en fris groene bak trouwens! Plantjes staan er mooi bij!

Veel plezier en succes ermee!

Ik ben benieuwd naar de pygmaeus hun gedrag (op termijn).
In hoeverre ze schuw zijn maar vooral hoe ze reageren (al dan niet springerig?) wanneer ze schrikken. Ik overweeg ze voor een shallow en open-top bak
dus visjes die snel schrikken en/of nogal springerig reageren vallen uit de boot (of beter: naast de bak).
 
Koos jij ook bewust de pygmaeus (ipv een ander corydoras soort) omdat ze meestal wat hoger zwemmen en niet woelen?
zeker! In dit bakje is nauwelijks open grond voor ze. En het klopt, ze zwemmen vrolijk rond en pakken zo nu en dan een blad of tak om te chillen. Ze lijken ook niet erg geïnteresseerd in zinkwafers maar meer in microgranulaat die ze opzuigen van waar ze zijn neergeslagen. Als de bak van de eerste schrik bekomen is ga ik ook diepvriesvoer geven.
Qua waterwaardes en temperatuur zijn ze geschikt voor een plantenbak.
Uiteindelijk zoek ik nog Japonicas, kunnen die met de skakken de troep opruimen.🙃
 
Leuk. We hebben zelf pygmeus (samen met habrosus) en ember tetra's in de proxima, en zijn er erg blij mee.

De pygmeus hadden we per ongeluk, dachten habrosus te krijgen, maar inmiddels zijn we er erg enthousiast over. Super leuke visjes en wat mij betreft redelijk uniek qua gedrag.

Heel veel plezier er mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De ember tetra's en de pygmee corydorassen leven nu 4 dagen in de lido. Sommige tetra's komen al een beetje mooi op kleur, vooral de mannen masr de vrouwtje blijven maar bleek. Ze zwemmen wel goed rond en het lijkt wel hoe dikker en groter hoe kleurlozer. Nou ja ik zie wel. Ze zijn wel goed in na-apen. Het lijkt of ze soms meedoen met de corydorassen in typisch corygedrag. Ze zwemmen dan mee in de coryschool en doen alle bewegingen na.
Eten gaat nog niet top. Althans. Ik geef waarschijnlijk veels te veel maar echt gretig zijn ze niet. Ik probeer van alles. Ook diepvries maar daar snappen ze helemaal niets van. De dwergcory's snappen geen pallets en eten niet van de bodem. Ze lijken mee de doen met de microkorrels van de tetra's. Ik hou het in de gaten.
Gevolg van de voedingexperimenten is dat ik wel flink blijf waterwisselen om het schoon te houden. Door de regen van de laatste dagen heb ik best wat regenwater kunnen toevoegen aan het water. Geen idee of het echt ergens goed voor is maar het voelt goed.
In tegenstelling met de tetra's die ik nog een beetje suf en onzeker vind zijn er de dwergcorydorassen. Zo hee. Die hebben mijn hart gestolen. Wat een gave vissen.
De meeste tijd scharrelen ze individueel of in kleine groepje rond door de bak maar op bepaalde momenten zoeken ze elkaar op en races ze als groep door de bak. Prachtig om te zien en het lijkt of ze er zelf de meeste lol van hebben.
Het is lastig fotograferen maar ik doe ook een filmpje. Maar die is nog aan het uploaden.
20201007_195038.jpg

20201007_191009(0).jpg
 
Zo een hele lange video. Je kan goed zien hoe een paar ember tetra's helemaal meedoen met de corydorassen. Dit is een uurtje na een waterwissel.
 
Melding...video niet beschikbaar.

Mvg ronald
 
Wat leuk om te zien! Dat teveel voeren had/heb ik ook, de cory's vind ik geen standaard eteres en moeilijk te zien of ze genoeg krijgen. Zitten hier samen met garnalen en ben altijd bang dat die vreetzakjes alles al hebben opgegeten voordat de cory's iets krijgen.
Edit: denk dat je cory's nog gestrest zijn als ik dat zo bekijk. Die Ember tetra's die meezwemmen sporen gewoon niet :DD Zijn idd erg licht van kleur.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg ook een foutmelding bij het willen kijken van je video. De foto's zien er wel goed uit! Nu ben ik ook nieuwsgierig naar je filmpje
 
Yess


Mvg ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Klinkt misschien wat fout mare... wat een prachtig dikke mat! En erg leuke visjes, ember tetras, nog nooit gezien.
Hier zijn de garnalen ook vreetzakken en pakken direct alles wat op de grond ligt haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Wauw! Wat zijn die corys lekker actief samen! Ik wist niet dat ze zo leuk waren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik wist niet dat ze zo leuk waren!
Ik ook niet🤩 vind ze geweldig. Dit samenzwemmen doen ze niet de hele tijd hoor. Ze kiezen er ook vaak voor om te chillen op wat montecarlo
20201006_172340.jpg
 
wat een prachtig dikke mat!
Tnx! Ja op mijn hoofd lukt het al jaren niet meer maar onder water nog wel. Ik ben deze bak opgestart met 2.5 maand flinke overdosis voeding en co², dan lukt het wel☺
 
Gelukkig. Ze zijn bewijsbaar aan het eten. Welliswaar met een prettablet maar het is een begin. Ik had wel het vermoeden dat ze wat van de micro- en babygranules meekregen maar was niet zeker. Alle soorten diepvries geprobeerd maar niets. Zinkwafers in 3 soorten 😅 niks.
Maar sinds gisteren snappen ze deze raamplakker gelukkig. #zuchtvanverlichting
20201009_213541.jpg
 
Ja de corys gaan lekker. Ze eten nu 3 dagen op rij plaktabletten. Morgen ga ik weer 'echte' wafers proberen.
Over de ember tetra's wilde ik een zeer positief verhaal houden. Op één grote dame na zijn ze allemaal naar dezelfde oranje kleur gegaan. Als ik goed geteld heb is de man/vrouw verdeling 5 om 10. De mannen zijn nog intenser van kleur. Ik verwacht dat het nog niet klaar is. Ze worden elke dag zichtbaarder en eten 3x dd.
Maar net toen ik wat pronkfoto's wilde maken zag ik direkt STIP!!! Één stipje op de punt van een anaalvin van een dame.
Voordat ik een echt plan kon maken had ik als eerste impuls al 20 druppels exit in de bak zitten. Daarna deed ik de temp 2⁰ C omhoog, dat gaat nu in stapjes naar 30 gedurende de kuur.
Bij mijn andere bak heb ik ook stip gehad maar kwam ik er wat later achter en starte ik dezelfde behandeling 3 dagen later dan nu. Toen hebben alle tetra's 1 tot 4 stippen gekregen over 10 dagen.
Bij de superfish kreeg ik na de exitkuur ook nog een bruinalgexplosie.
Ben benieuwd hoe het dit keer gaat lopen.


Patiënt No 1. De foto is niet heel duidelijk maar het is echt stip.
20201010_211758.jpg
 
Laatst bewerkt:
ja kan heel snel gaan die witten stip keer op guppen gehad ik meende dat het toen was om dat ik te paar groten water wisels had gedaan en de temperatuur te groot vershil was
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Vervelend, heb je dan toch iets van kruisbesmetting gehad tussen de bakken? Of is dat van de andere bak alweer een tijdje terug?.

Gr
Stefan
 
@Stefan Akerboom
Bij de andere bak had ik het binnen een dag na de introductie van nieuwe tetra's, dat was in juni.
Dit keer 7 dagen na introductie tetra's. Had ze wel gevoogled uit voorzorg maar ik heb bijv. afgelopen week wat montecarlo van de één naar de andere bak gebracht. Ik denk dat ik daarmee wat heb overgebracht.
Heb dus zelf de blaam verdiend. Ik hoop dat ze er gewoon goed doorheen komen en er geen uitval komt.
 
Dat hoop ik ook zeker, maar je bent er zo te horen wel snel bij. Knoflook schijnt ook te helpen tegen stip. Ikzelf gebruik bij nieuwe vissen ook Voogle icm Bassleer voer Forte (voor versterken van hun immuunsysteem). Heb ooit 1x stip gehad, meer dan 10 jaar terug. Weet het nog goed was ik precies een weekend weg, kwam ik terug alles onder de stip. Maar ja toen was ik nog jong en onbezonnen laten we maar zeggen, zat ook teveel vis in die bak toen :juggle: .
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Op een of andere manier hoort het bij mij en nieuwe tetra's blijkbaar. In de bak gaat het goed. Het is daar wat warmer nu en de tetras worden meer actief. Geen nieuwe ziektegevallen. Geen uitbreiding bij patient n⁰1.
Vandaag in het kader van opvoeding weer diepvrieseten geprobeerd en dit keer snappen de tetra's èn de corydorassen wat tubiflex is. De tetra's pakken het zwevende deel en de cory's dat wat op de bodem valt. De restjes die aan planten blijven hangen neemt niemand. Gelukkig kreeg ik vandaag en tip over waar ik toch japonica's kan halen. Dat wordt mijn doel voor komende week.
 
Leuke bak met geweldig enthousiaste bewoners! Jammer van de stip, gelukkig lijk je er snel bij te zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Hoe gaat het met de patiënt en de rest?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan