Wat is er nieuw

Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
Ow zal ik even doen niet gezien 😛

Hoe kan je het meeste leren? LEZEN. :deal:
Koop je een auto,ga je eerst het boekje lezen.toch? :thumbs:

Ik nooit haha ik probeer eerst en dan pas ga ik kijken waarom het niet lukt 😛 jeugd van tegenwoordig he haha haha 😛 ik vermoed dat de Valisneria een kalk tekort heeft wat prima te verhelpen in door krijt of eventueel vloeibare voeding bij de wortels spuiten zoals jij al eerder aangaf 🙂 voor de klimop vereist het denk ik toch een andere aanpak. Ik vermoed echt dat het een licht tekorten denk ook dat de Valisneria hier mee te kampen heeft.
Daarom wil ik ook gaan kijken wat er gebeurd als ik tijdelijk mijn led verlichting vervang voor de oude T5 verlichting. Ben alleen bang dat de 2x 35 watt teveel van het goede is. Ga het zo veranderen en zal dan gelijk een foto maken met led en gewone T5 zien jullie ook het verschil 🙂
Of lijkt jullie dit geen goed plan?

Hoor het wel 🙂

Ik heb net gekeken hoeveel watt de T5 verlichting is

1x Anubias red lighting 39watt. Kelvin weet ik niet.
1x Anubias white lighting 39watt met 10000 kelvin.

Ik dacht eerst dat het 35watt lampen waren maar nee dus..... vandaar dat het toen zo'n klsp met licht gaf.
Wat vinden jullie? De led verlichting blijven gebruiken of toch de T5 verlichting? Zijn er ook bepaalde lampen T5 die wel minder wattage hebben maar wel goed zijn voor de groei van planten? Heb hier namelijk geen kaas van gegeten.
Ook ga ik mijn Fe waarde omhoog brengen en wat school krijt bij de vallisneria stoppen. Dan zal het toch zeker wel een keer gord moeten komen? 🙂

Hoor het wel want ik weet het even niet meer...... allemaal goede links en info maar snap er de helft niet van 🙁

Je kunt te fel licht ook prima dempen. Ik had een soort zwart net (vrij grof) om mijn tl lamp gedaan. Dat dempte het licht heel mooi, maar ik weet niet meer wat voor spul dat precies was.

Boven mijn 1,5 meter heb ik 2 Philips 840 van 36 watt per stuk. Het licht zelf is niet heel mooi (wel in combinatie met theekleurig water), maar de planten groeien er hartstikke goed onder. Wel vrij fel licht, maar dat is inmiddels flink gedempt door alle eendenkroos en Vallisneria aan de oppervlakte.

Dat de verlichting in het begin erg fel is maakt mij niet zoveel uit dit zal inderdaad gedempt worden door de vallisneria maar waar het mij dus om gaat is of de planten beter zullen groeien met meer licht? Want weet niet of de vallisneria en klimop veel licht nodig hebben? Voor de echinodorussen maakt het niks uit dit weet ik al wel die groeien eigenlijk altijd wel 😛

Kevin,hoe meer licht jij geeft,moet je ook voeding inbrengen.
Plus sneller alg.
Hou het licht gedempt ,met limnobium drijfplant.

Bij mij zit het in alle bakken,en hoef weinig plantvoeding te geven.
Iedereen minder het licht.

Ja maarja als mijn planten toch niet groeien is het ook niet gord denk ik zomaar.
Is het misschien een optie net zoals Rene 2x philips 840, 36 watt te nemen of zijn er ook nog andere lampen van philips die een positief effect hebben op de planten groei? Ik weet namelijk dat de T5 lampen van philips een stukje goedkoper zijn dan de "speciale" aquarium verlichting die je bij de LFS kan kopen.

Dus wat raden jullie mij nou concreet aan want ik heb van dit gedeelte echt geen kaas gegeten. Of gewoon afwachten en kijken wat er gebeurd of meer planten mest geven of verlichting veranderen? De led verlichting die ik heb zijn de orginele led verlichting van trofis maar wat hier de lichtopbrengst van is weet ik niet

Hoor het wel want snap er nu echt niks meer van.....

Nou, het is ook allemaal niet makkelijk hoor.
Planten groeien d.m.v. licht en plantenvoeding.
Hoe meer licht, hoe meer groei, en des te meer plantenvoeding ze nodig gaan krijgen.
Dan heb je langzaam groeiers en snelgroeiers.
Om te weten hoeveel plantenvoeding is ook een kwestie van meten, en idd de no3 en po4 op peil te houden voor een gezonde plantengroei.
In plantenvoeding zit ook vaak mineralen en ijzer wat ook goed is.
Heb je planten die ijzer fijn vinden kan je ook ferro toevoegen ( bij rode planten b.v.)
Je hebt planten die meer licht dan andere nodig hebben, maar vaak zit er een plaatje in het potje die aangeeft waar je de plant het beste neer kan zetten i.v.m de behoefte van de plant.
Als je dat eenmaal uitgevogeld hebt, gaat het op den duur van zelf, een kwestie van verdiepen in het leven van elke plant die je aan je bak toevoegt. 😉

Die info bordjes had ik niet het merendeels van mijn planten komen van mede forumleden 😛
planten voeding toevoegen is niet zo lastig. Ik weet nu wat mijn waterwaardes doen met led en kan als ik er T5 verlichting in hang kijken hoe deze veranderen en hierop de voeding die ik toe moet passen doseren 🙂
Het is inderdaad wel even het 1 en ander uitzoeken maar over het algemeen is het gewoon veel meten in het begin dan kom je er wel aan uit denk ik 🙂
En heb al easycarbo en profito staan dus dit zijn wel de meest gebruikte ook heb ik nog ferropol van jbl staan 🙂

Dan ben je al een eindje op weg hoor.
Ik heb geen ervaring met led, ik wacht daar nog even mee tot ze een wat schappelijkere prijs hebben en de techniek daar ook weer in vooruit gegaan is ( en dat gaat best hard)
Maar ik heb ook bij verlichting gereageerd 😉

Zo na een topic geopend te hebben bij verlichting ben ik er wel aan uit 🙂
Ik ga later op de middag mijn led verlichting vervangen voor mijn T5 verlichting die ik nog heb liggen. Ik ga dan ook gebruik maken van stukken pvc om op deze manier schaduwplakken te creeeren. Ik denk dat het belangrijkste is dat de vallisneria en de braziliaanse klimop genoeg licht krijgen dus de achterste tl ga ik alleen in het midden dimmen en de zijkanten blijven vrij. Bij de voorste wil ik het dan net andersom gaan doen en dan de zijkanten dimmen en het middenstuk vrij laten. Als ik bij de voorste tl hetzelfde zou dan a, s bij de achterste word het in het midden wel heel erg donker vermoed ik zomaar.
Maar dat is het mooi van die losse pvc stukjes ik kan schuiven tot ik een ons weeg en op die manier zelf kijken wat ik het mooiste vind 🙂
Ik ben me er van bewust dat ik dan ook de waterwaardes m.b.t. de planten in de gaten moet gaan houden omdat de kans bestaat dat door midel van de tl de planten meer voedingsstoffen gaan gebruiken maar dat is een kleine bijkomstigheid als je daar dan een mooie vol bos vallisneria en braziliaanse klimop voor terug krijgt 😛

ik houd jullie op de hoogte hahaha 😛

Als je 2 tabbladen terug gaat staan ze vermeld 😉

Zo zijn we weer 😛
Ben net lekker aan het prutsen geweest en ben opzich wel tevreden. Het is alleen nog ontzettend wennen aan de andere verlichting. Erg fel nog steeds maar is denk ik een kwestie van wennen.

Genoeg geluld hier wat foto's 😛

wisselen van led naar T5 en PVC buis er al op en gelijk maar een beetje poetsen kan nooit kwaad 😛

837354khoppie_0_82_p6060014.jpg

Led unit:

399787khoppie_0_82_p6060015.jpg

Hier ge�nstalleerd in het aquarium:

741192khoppie_0_82_p6060019.jpg

976623khoppie_0_82_p6060020.jpg

Totaaltje:

437993khoppie_0_82_p6060017.jpg

Deze is er niet minder mooi op geworden 😛

851825khoppie_0_82_p6060022.jpg

Nog erg veel licht en ander licht zoals jullie misschien kunnen zien. maar ik denk dat ik de lampen moeilijk helemaal kan gaan bedekken of jullie moeten nog andere tips hebben m.b.t. de plaatsing van de stukjes PVC dan hoor ik het wel 🙂

Heb ik al zo vaak geprobeerd maar die doen het ook nooit om 1 of andere reden 😛 maar als je nog wat over hebt Bertus hahaha 😛 tevens moeten de Valisneria en klimop nog groeien maar wie weet heolang dit weer duurt.....

Ik zit nu zo eens naar het aquarium te kijken en het lijkt nu echt blauw ipv het gelige wat ik eerst had. Zo zie je maar hoeveel invloed verlichting heeft op de sfeer in je aquarium.
Ik denk zelf dat de witte lamp eigenlijk teveel van het goede is en dat deze er voor zorgt dat het aquarium zo overdreven verlicht word. Is het misschien een optie hier nog meer extra PVC overheen te zetten op kan het op een gegeven moment ook teveel worden?
Kan bijvoorbeelde de TL over verhit raken door de PVC of valt dit mee? Of is het toch raadzaam aan de bovenkant van het pvc wat gaatjes te boren zodat de warmte van de TL wel weg kan?

Tevsn toch maar op zoek naar wat drijfplanten. Ik hoop natuurlijk dat de Vallisneria en de Hydrocotyle Leucocephala snel aan gaan slaan maar het kan natuurlijk ook de andere kant op gaan en dat het totaal afsterft. Maar tot die tijd wil ik wel zorgen voor wat meer beschutting van bovenaf want merk dat mn vissen toch een beetje last hebben van het felle witte lich. De maanvissen vertonen hetzelfde gedrag alleen de kardinalen zwemmen wat verder onderin dan dat ze normaal deden.
Wel is het nu zo dat het blauwe bij de maanvissen erg goed naar voren komt evenals het blauw en rood van de kardinalen ook lijken de caca's nog geler te zijn haha dus dit is wel mooi 🙂

Hoor wel wat jullie tips zijn m.b.t. drijfplanten want wil wel drijvers maar het liefste niet met te lange wortels. Heb al een svlotvarens geprobeerd maar dit is niks. Die zijn vaak na transport via de post zo beschadigd dat ze afsterven en totaal niks doen.

Hoor het wel 🙂

Khoppie zei:
Kan bijvoorbeelde de TL over verhit raken door de PVC of valt dit mee? Of is het toch raadzaam aan de bovenkant van het pvc wat gaatjes te boren zodat de warmte van de TL wel weg kan?
Wat voor doorsnee heeft de PVC? Als het niet te strak om de TL heen zit kun je ervanuit gaan dat er via de zijkanten voldoende warmte kan ontsnappen.

Khoppie zei:
Hoor wel wat jullie tips zijn m.b.t. drijfplanten want wil wel drijvers maar het liefste niet met te lange wortels.
Salvinia natans

~ Ivo

eigenlijk niet op gelet maar het is niet zo dat het er heel erg strak omheen zit. Ik heb denk zeker nog een halve centimeter ruimte over. Maar mocht ik het toch niet vertrouwen kan ik er altijd nog wat gaatjes inboren en dan voornamelijk in de langere stukken.

De Salvinia Natans is het vlotvarentje en hier heb ik dus al minder goede ervaringen mee gehad. Kan er bijvoorbeeld een reden zijn waarom mijn drijfplanten 9 van de 10 keer niet goed aanslaan? Heeft dit met voeding te maken of kan het bijvoorbeeld ook licht of stroming zijn?
Vind drijfplanten namelijk wel altijd heel mooi en het oogt natuurlijk maar kan ze nooit lang goed houden 🙁

Zijn er bijvoorbeeld ook andere planten die je eventueel als drijfplant zou kunnen gebruiken. Niet de bekende planten maar bijvoorbeeld een plant die normaal in de bodem staat maar eigenlijk ook als drijfplant gebruikte kan worden? Is misschien een gekke vraag maar voreg het me af 😛

Hoor het wel 🙂

Ow okeej misschien is dat wel een optie zal ze eens opzoeken op internet 🙂
Vind de Limnobium ook altijd wel heel mooi vind het alleen jammer dat deze van de lange wortels krijgt en je er een behoorlijk bedragje voor betaald bij de LFS en dan heb je eigenlijk nog geen grote hoeveelheden. ik geloof dat je bij onze LFS van 3 of 4 kleine plantjes zeker 4 euro moet betalen wat ik nogal prijzig vind maarja dat ben ik 😛

Zou ik bijvoorbeeld op de voorste TL nog wat extra PVC kunnen doen om het licht nog meer te denmpen of is dit weer te veel van het goede? En op welke lamp zullen de planten groeien denken jullie Op de witte of op de rozige?

Ik heb ook nog deze gevonden maar weet niet of deze te koop is:

Phyllanthus Fluitans. Schijnt toch wat sterker te zijn en maakt ook niet van de hele lange wortels aan. Ga maar eens zoeken of deze ergens in Nederland te verkrijgen is 🙂

Ja klopt zie het en nog niet eens zo heel duur opzich 🙂
Ga denk ik maar 5 porties bestellen van de Phyllantus Natans om mee te beginnen.
Het schijnt nog al snel te groeien bij veel licht dus moet bij mij wel goedkomen dan 😛

Net toch verplicht andere lampen moeten halen. De witte lamp deed het niet meer..... denk je ook alles gehad te hebben.
toch maar gelijk voor 2 nieuwe gegaan namelijk de dennerle special plant en de dennerle color plus. Beide 39 watt T5 🙂
Was wel even een uitgave maarja niks aan te doen. Tevens elzenproppen gehaald want het water is nu welliswaar niet meer blauw maar nu eerder geel. Mooier dan het blauw maar het mag nog wel bruiner 😛
tevens een hele berg salvina natans van top kwaliteit voor bijna nop kunnen kopen. 5 grote bakken voor 10 euro dus maar gelijk 10 bakken meegenomen bij de groenrijk. Nu is bijna heel het water oppervlak bedekt 😛 zal straks een paar foto's maken 😀 post ze dan wel pas morgen maar dat mag de pret niet drukken 😛

Toch maar altevast wat foto's kon het niet laten 😛

Totaaltje:

283789khoppie_0_82_p6070023.jpg

813588khoppie_0_82_p6070024.jpg

Drijfplantjes:

257687khoppie_0_82_p6070025.jpg

613363khoppie_0_82_p6070026.jpg

Zoals je kan zien is het licht veel geler dan dat het gisteren was. ik vind dit persoonlijk veel mooier en meer bij een Zuid Amerika inrichting passen. De drijfplanten bewijzen al gelijk hun nut want de kardinalen zwemmen veel verder bovenin en de maantjes lijken het ook wel op prijs te stellen 😀
Ook zijn de vissen door de color lamp nog veel mooier van kleur 😀 het aquarium is echt een plaatje om naar te kijken 😀 Nu maar hopen dat de elzenproppen het water nog wat bruiner maken dan is het helemaal compleet 😛
Heb 15 elzenproppen om 300 liter water aangehouden. is niet de maximale hoeveelheid maar ook niet minimaal dus zit er een beetje tussenin 🙂

Hoor wel wat jullie er van vinden en zal na mijn nachtdiensten nog eens goede foto's maken 🙂 Ben nu namelijk al rond half 10 weg en dan zie je nog steeds weerkaatsing op de ruiten dus geen mooie foto's 🙂

Hopelijk wil het een beetje aanslaan die Salvinia, het groeide bij mij na een tijdje over elkaar heen.
De manen kleuren mooi onder die kleurenlamp! Moet toch ook maar eens achter zo'n lamp aangaan, ik vind alleen de prijs wat minder...

Bedankt beide stel jullie goedkeuring zeer op prijs hahaha 😛

Ik hoop ook inderdaad dat de silvania snel aanslaat zodat deze een mooie deken vormt over het oppervlak. Ik denk dat dit in combinatie met het bruine water van de elzenproppen een heel mooi effect gaat geven 😀
Ik kan aanraden om het te doen de maanvissen maar ook de de kardinalen en caca's kleuren heel mooi.
Ik heb de combinatie van deze lampen als eens eerder gehad in mijn Rio 125 maar was ik al werd vergeten totdat een bekende winkel medewerker het tegen me zij 😛

Puur genieten 😀

Ja, ik ga er binnenkort maar eens achteraan. Ben nog steeds niet volledig tevreden, vanwege de verlichting.

In het echt is het nog wel lichter dan op de foto's hoor masr word vanzelf wel weer minder als de planten eenmaal gaan groeien 🙂 Het is ook zo masr net hor het lciht op de vissen valt hoor want soms zijn ze ook minder mooi van kleur maarja het kan niet altijd feest zijn toch 😛

iedereen bedankt voor de leuke reacties 😀

Nog meer 😀

Totaaltje:

425515khoppie_0_82_p6070027.jpg

487943khoppie_0_82_p6070030.jpg

L168:

241749khoppie_0_82_p6070028.jpg

118631khoppie_0_82_p6070029.jpg

Apistogramma Cacatuoides:

158966khoppie_0_82_p6070032.jpg

186336khoppie_0_82_p6070037.jpg

351892khoppie_0_82_p6070045.jpg

Maantjes:

931284khoppie_0_82_p6070048.jpg

875699khoppie_0_82_p6070034.jpg

771696khoppie_0_82_p6070039.jpg

184157khoppie_0_82_p6070043.jpg

Zelfs punky vind het mooi 😛

812147khoppie_0_82_p6070041.jpg

Hoop dat jullie het wat vinden 😀
Ik ben zelf zeer tevreden nu alleen nog de juiste instelling van de camera vinden maar komt wel goed 😛

Enjoy 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan