Vraag over baard/draadalg.


overwegen om (tijdelijk) te stoppen met je micromix

Nou ik gebruik dit nu enkele maanden en naar volle tevredenheid met de EI. Ook lid Cornelius gebruikt het in zijn prachtige scapes dus als dit niet compleet zou zijn dan hadden we dat al wel gemerkt denk ik.
 
Nou ik gebruik dit nu enkele maanden en naar volle tevredenheid met de EI. Ook lid Cornelius gebruikt het in zijn prachtige scapes dus als dit niet compleet zou zijn dan hadden we dat al wel gemerkt denk ik.
Ik ben benieuwd wat Cornelius daarvan vind inderdaad.
 
Ik ben benieuwd wat Cornelius daarvan vind inderdaad.
Tja, wat ik daarvan vind...
Ik ben reuze tevreden over mijn micro's en de resultaten die ermee behaal spreken voor zich.
En waarom hij een bepaalde stratgie adviseert dmv het verlagen van je targets, zal ie ook wel een goede reden voor hebben. Mij ontgaat de logica, maar ja, ik ga ervan uit dat ie wel weet waarover ie spreekt.
 
Tja, wat ik daarvan vind...
Ik ben reuze tevreden over mijn micro's en de resultaten die ermee behaal spreken voor zich.
En waarom hij een bepaalde stratgie adviseert dmv het verlagen van je targets, zal ie ook wel een goede reden voor hebben. Mij ontgaat de logica, maar ja, ik ga ervan uit dat ie wel weet waarover ie spreekt.

ik ben ook wel benieuwd naar de achterliggende reden dus misschien kan Gilles dat verduidelijken. Ik heb jaren de csm gebruikt maar moest iets anders zoeken toen dit niet leverbaar was en ben in een keer overgestapt op de Micromix en dat zonder merkbare gevolgen.
 
Je dropchecker is wel mooi groen, maar toch heb je een CO2 tekort. Wellicht is de oppervlakte rimpeling te groot.
Zou meer CO2 gaan toevoegen, en daarbij je licht intensiteit iets verminderen.
Zou dat de remedi zijn Cornelius? Ik ben blij dat je dit topic ook leest en mee wil denken. Op voorhand alvast dank.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de planten die in de uitstroom van mijn water zitten dan ook een tekort vertonen.
Daar zou het water toch juist vol van co2 moeten zitten?
Mijn co2 word opgelost door deze reactor.
Bekijk bijlage 283657
Dit topic bekijkend meen ik dat er trechte opmerkingen gemaakt zijn. Je oppervlakte stroming is te groot. Je planten hebben geen "tijd" om het voedsel op te nemen. Baardalg zie je ook vaak op plekken waar de stroming hoog is. Je kan dit vrij gemakkelijk oplossen door je spraybar iets naar beneden te zetten. Vaak is een hoek van zo'n dertig graden het meest doeltreffend maar het beste is om dit gewoon uit te proberen. Het oppervlakte water mag wel iets bewegen maar daar is alles al mee gezegd, dat is al voldoende. Je kan, om een veel betere distributie in je bak te verkrijgen, er over denken om de spraybar, vlak onder het wateroppervlak, op de achterwand te zetten met de gaatjes dus 30 graden naar beneden gezet. Er hoeft dan maar een korte afstand overbrugt te worden waardoor er een krachtige kaatsing met de voorruit ontstaat die het water naar onder dwingt. Zo komt de waterdistributie ook over de bodem naar achter waar het weer boven komt en een nieuwe push krijgt. Aldus gaat het in spiraalvorm richting aanzuiging de hele bak door. Zo deed ik het in mijn plantenbak:
IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_105654.jpg
IMG_20191109_105702.jpg
IMG_20191109_111913.jpg
IMG_20191109_111923.jpg
IMG_20191109_112120.jpg
 
Ha Ben dank voor het meedenken,

Het grappige is dat mijn spraybar al is aangepast.
Ik heb er gaatjes recht naar voren maar ook onder een hoek van 45 graden in zitten. het water gaat dus recht vooruit en met 45 graden richting de bodem.
Maar wat ik niet helemaal snap is dat er ook planten zijn die er geen last van hebben plant die op dezelfde hoogte staat als de rotala.

@Ben, heb jij toevallig een filmpje van je bak waar de stroming zichtbaar op is?
 
Wat mijn plan is voor nu.
Logboek bijhouden met waterwaardes.

10/1 dosering aanhouden.
Spraybar aanpassen en op achterwand monteren.

Dan eens een maand aankijken.
Ik kom dan terug met het logboek, en bevindingen.
 
Zou ik moeten maken. Maar je zou er weinig op zien, denk ik. Er is geen rimpeling te zien. Wanneer je goed kijkt zie je stroming doordat er bijvoorbeeld een blaadje door de bak zwerft. Het is trouwens jammer dat je alleen filmpjes kan uploaden via een URL. Dus middels YouTube bijvoorbeeld. Het zou mooi zijn wanneer dit ook rechtstreeks kon.
 
Ha Ben dank voor het meedenken,

Het grappige is dat mijn spraybar al is aangepast.
Ik heb er gaatjes recht naar voren maar ook onder een hoek van 45 graden in zitten. het water gaat dus recht vooruit en met 45 graden richting de bodem.
Maar wat ik niet helemaal snap is dat er ook planten zijn die er geen last van hebben plant die op dezelfde hoogte staat als de rotala.

@Ben, heb jij toevallig een filmpje van je bak waar de stroming zichtbaar op is?
Dat is niet zo raar. Elke plant kent zo z'n eigen opname mogelijkheid qua bemesting. Ook verschilt de bladwand, dikte, type, bij elke soort en speelt de opname snelheid een rol. Verder heeft elke plant een eigen vraag naar specifieke bemesting.
 
Als ik dan maar 10/1 ga doseren heb ik toch geen overschot?
10/1 lijkt me ook erg karig en loop je de kans op tekorten, ik zou gewoon de 20/2 aanhouden, dat doe ik ook al jaren zonder problemen, je zou evt. de kalium gelijk kunnen trekken met de Nitraat.
Magnesium toevoegen is vaak niet eens nodig als de GH van je water redelijk hoog is, dus weet je die waarde ook?

En doseer je de voeding eens per week of verspreid over een paar dagen?
 
10/1 lijkt me ook erg karig en loop je de kans op tekorten, ik zou gewoon de 20/2 aanhouden
Ha Patrix, Dank voor het meedenken maar ik ga toch de adviezen 1 voor 1 uittesten omdat ik de oorzaak wil acherhalen.
 
overigens no3 en po4 voeg ik 1x per week en de voeding (sporen) doe ik 2x per week.
 
overigens no3 en po4 voeg ik 1x per week en de voeding (sporen) doe ik 2x per week.

Hier is niets mis mee Hugo en dat heb ik ook heel lang zo gedaan. Nu voeg ik de Micromix weer wekelijks toe en dan een paar uur na de macro s.
 

Vraag;
Ik lees overal over een verhouding van 10-1 of 20-2 vwb nitraat en fosfaat. Ook hier lees ik adviezen van 10-1 en 20-2
kijk ik bij calculators zoals deze https://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm#calculator dan zie ik die verhouding ook weer.

Maar het genoemde product van aquariumbemesting geeft aan : 12ml op 100 liter voegt het volgende toe: 0.2ppm ijzer, 12.5ppm NO3 en 2ppm PO4.
De calculator geeft dan als advies weer : Kans op blauwalgen. Het fosfaatgehalte is te hoog. U dient water te verversen.

Waarom dan zon afwijkende verhouding in een product?

Ga ik naar de calculator toe van aquariumbemesting en genereer een recept vind ik dit voor een 450 liter aquarium: 2 x 40 ml doseren Per week.
Recept voor de Makro oplossing:
  1. Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
  2. Voeg 66,04 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
  3. Voeg 5,16 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
  4. Voeg 30,04 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
  5. Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
  6. Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Allereerst vind ik de laatste stap vreemd, waarom niet al het water doseren.
Dan de verhouding aantal grammen in vergelijk met wat anderen hier schrijven:
KNO3 - 66 versus 83
KH2PO4 - 5,16 versus 8
K22SO4 - 30 versus 64

Gilles geeft aan de sulfaat apart te doseren ivm de oplosbaarheid, een max van 30 ppm per week en komt dan als apart doseren uit op 10 gram bij 450 liter.

ik kijk een beetje vreemd aan tegen al die waardes, zou toch gewoon gelijk moeten zijn.
 
Ik zou ook geen kant en klaar product nemen want dat is lastig bij te sturen en de poeders werken dan makkelijker. De verhouding wordt vaak als 10:1 weergegeven en dat is meer een richtlijn want dat zal per plant ook best kunnen verschillen. Maar in de regel is het wel een richtlijn die bij de meeste planten werkt.
 
  1. Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
  2. Voeg 66,04 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
  3. Voeg 5,16 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
  4. Voeg 30,04 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
  5. Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
  6. Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Gilles van aquariumbemesting gaf aan het toch beter te vinden flessen apart te maken.
Om zo beter te kunnen sturen en omdat kalium slecht oplosbaar is.
 
Dat is een droom voor velen zo n mooie bak. Veel licht en voldoende voeding is dan erg belangrijk. Maar ja dat is het voor alle planten natuurlijk wel.
 
Een bak met verhouding 10:1
Meer preciezer zijn hier de verhouding NPK 20/2/15.
Maar op verhoudingen moet je jezelf niet blindstaren;

Een bak met de verhouding 16/5/12
barr.png


Een bak met de verhouding 7/7/15
wong.png


Een bak met de verhouding 0.6/1.8/22
ada_.png
 
Laatst bewerkt:
Allereerst vind ik de laatste stap vreemd, waarom niet al het water doseren.
Omdat je vanzelf meer volume krijgt als je de poeders erbij kiept, je komt dan op 480 ml dacht ik, en dat is dan weer mooi deelbaar door de 40 ml die je moet doseren, precies 12 x dus.

En staar je niet zo blind op de verhoudingen idd, lijkt me sterk dat je met 20/2 algen zou krijgen en met 10/1 niet.
 
Gilles van aquariumbemesting gaf aan het toch beter te vinden flessen apart te maken.
Om zo beter te kunnen sturen en omdat kalium slecht oplosbaar is.
als je EI doseerd hoef je niet bij te sturen, je voegt voldoende toe en reset de bak met een waterwissel, op zijn max. zou je aan de 40/4 kunnen komen.
Te weinig kan haast niet met 20/2 wekelijkse dosering of je bak moet echt veel verbruiken.

En strak op 10/1 blijven lukt je toch niet, je zal dan ergens tussen de 5/0.5 en 15/1,5 zweven, of je moet vaak meten, op den duur weet je dan precies wat je bak verbruikt en dan kan je dagelijks exact genoeg geven.
 
Laatst bewerkt:
Dat je de kalium beter apart kan doen zou best zo kunnen zijn ivm de hoeveelheid poeder dat moet kunnen oplossen. Maar ja ik ben het wel met Patrick eens dat je normaliter niet hoeft bij te sturen met de EI.
 
Er wordt hierboven nog al eens de kreet 10/1 of 10:1 aangehaald. Voor een goed begrip: Bedoelt wordt niet een hoeveelheidsmaat maar een verhouding! Dus tien staat tot een! Dit is een veel gehanteerde (begin-) leidraad voor de verhouding nitraat: fosfaat. Dit kan dus 10:1 zijn maar ook 20:2 of zelfs 30:3. Dit als verduidelijking.
 
Heb het na zitten rekenen inderdaad. je hebt gelijk!
Maar het is nog steeds, zoals Ben ook al opmerkte, een verhouding. En in dat geval 20/2. (behalve de kalium)
Maar je ziet aan de afbeeldingen; het luistert allemaal niet zo nauw. De verhouding 10:1 kan een basis zijn om verder te gaan finetunen
 
Ha Corne,

Dat blijkt inderdaad ik sta verbaast over die bakken, echt mooi!

Mijn stappenplan,
Stap 1, spraybar over de breedte,!
IMG_0924.JPG


Net na waterwissel Micro toegevoegd, en ga morgen sturen op 15 / 1,5 / en dat 4 weken aankijken!
 
Maar het is nog steeds, zoals Ben ook al opmerkte, een verhouding. En in dat geval 20/2. (behalve de kalium)
Maar je ziet aan de afbeeldingen; het luistert allemaal niet zo nauw. De verhouding 10:1 kan een basis zijn om verder te gaan finetunen

Je hebt gelijk, ik noem het zelf dan ook altijd een begin leidraad. Van daaruit kan je "tweaken", optimaliseren eigenlijk, naar een voor jou beste verhouding.
 
Er wordt hierboven nog al eens de kreet 10/1 of 10:1 aangehaald. Voor een goed begrip: Bedoelt wordt niet een hoeveelheidsmaat maar een verhouding! Dus tien staat tot een!
wel goed om even te vermelden idd,

Maar dan nog stuurt de één op 10/1 en de ander op 20/2 aan, verhouding is hetzelfde maar de hoeveelheid niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik bewaar het in de koelkast en dan zie je altijd wat residu en dat lost dan moeilijk op inderdaad.
 
wel goed om even te vermelden idd,

Maar dan nog stuurt de één op 10/1 en de ander op 20/2 aan, verhouding is hetzelfde maar de hoeveelheid niet.

Met 10/1 bedoeld men volgens mij vaak de verhouding en met 20/2 de hoeveelheid milligrammen dat je bij de EI toevoegd. Natuurlijk is die 20/2 ook een verhouding van 10/1:D
 

Terug
Bovenaan