Wat zijn jullie andere hobbies?


Hoe groot is dat kunstwerk? Heb je een referentie met bijv. Een theelepel?
Hij is 8 cm bij 10 cm, heb hem nu ingeleverd op school voor mijn eindexamen dus kan nu geen foto maken met een theelepel helaas. Daarna gaat hij naar het zilvermuseum en rond november mag ik hem weer ophalen :)
 
Nou ik denk dat je daar wel een goed cijfer voor gaat krijgen Daphne. Succes met je eindexamen in elk geval.
 
Fotografie enigzins... Niet echt een hobby. Vroeger hield het in bv een dagje dierentuin ed. Registreren van de auto`s die ik heb gehad, waar ik gewoond heb en zoal meer.
Nu neem ik soms foto`s van de markt of in de binnenstad van dingen die ik misschien kan gebruiken. Ik ben graag met foto`s bezig. Ik heb een fotoalbum op deze forum die
laat zien wat ik met foto`s doe. Ik kijk naar een foto en vraag mijzelf af "Wat kan ik nog meer hiermee doen".
 
Nou toch ben je leuk bezig John en veel leden beleven nu (en ook vroeger) plezier aan je foto s met de begeleidende teksten.
 
Fotografie enigzins... Niet echt een hobby. Vroeger hield het in bv een dagje dierentuin ed. Registreren van de auto`s die ik heb gehad, waar ik gewoond heb en zoal meer.
Nu neem ik soms foto`s van de markt of in de binnenstad van dingen die ik misschien kan gebruiken. Ik ben graag met foto`s bezig. Ik heb een fotoalbum op deze forum die
laat zien wat ik met foto`s doe. Ik kijk naar een foto en vraag mijzelf af "Wat kan ik nog meer hiermee doen".
Waar vind ik je album?
 
Van de week een bestelling orchideeën uit Italië binnen. Om de verzendkosten te drukken samen met iemand anders besteld.

Hier weer een bloem rijker, sinds een paar dagen open. Paphiopedilum primulinum. Het is een van de ouders van Paphiopedilum Pinocchio.

Beiden bloeien achter elkaar door. Tegen de tijd dat een bloem eraf valt, staat de volgende knop klaar om open te gaan op dezelfde bloemstengel.
Zo bloeit Pinocchio 🤥nu al minimaal vanaf einde januari.


Paph. primulinum
IMG_5966.jpeg



Paph. Pinocchio
IMG_5899.jpeg
 
Onder Foto-Album...Mijn gele vriendjes ( JWdeBruijn ).
Ik ben 30 min aan het zoeken geweest maar ik heb hem gevonden:DD;)

 
Ik denk voorlopig even de laatste orchidee die bloeit.
Vanda tricolor var. suavis. Deze zou wel een maand of 3-4 in bloei moeten staan. Ze ruikt heerlijk.

De bloemen zijn zijn 8 cm, de plant is ontzettend groot.

Thumbnails, clicker de click.

Binnen overnachten want het is ‘s nachts te koud buiten.
IMG_5992.jpeg

En overdag vanaf Zo’n 15° rap naar buiten.
IMG_6004.jpeg

Hangt hier tegen een deur voor de foto. Ik heb de wortels in een open mandje gedwongen. Daar zit ze in zonder substraat. Bij de vorige eigenaar stond ze namelijk in een vaas 🙄 Straks zullen de wortels onder het mandje net zo lang worden als de plant hoog is. Zo niet langer.
IMG_6002.jpeg

En zo krijgt ze iedere dag 1-2 keer water. Bij heet weer vaker. Na dat ze lekker heeft kunnen slurpen gaat ze weer aan de waslijn 😅
IMG_5892.jpeg
 
Ik dacht dat deze planten juist weinig water moeten hebben.
Ligt heel erg aan de soort en aan het substraat. Ik heb er wel meer die ik iedere dag dompel.
Deze staat met blote wortels in dat houten mandje. Hierdoor drogen de wortels erg snel op. Maar dat is tegelijk de truc. Flink nat en snel droog. Dan zullen de wortels ook niet rotten.

Als je een Phalaenopsis hebt en je zet die bv in van die packing peanuts, een medium dat geen water vasthoudt, zal je die waarschijnlijk ook dagelijks moeten dompelen.

Eigenlijk is het, hoe meer water het substraat vasthoudt, hoe minder vaak je water hoeft te geven.
En hoe meer lucht er bij de wortels kan, hoe minder kans op rot. Daarom is hele grove boomschors vaak erg fijn. En ook dat hangt weer van de soort af. Want er zijn soorten die nooit op mogen drogen.

Ik heb nog kleine Vanda’s. Zal morgen eens foto’s maken van hoe die opgepot zijn. Wel in een pot maar ze zijn met een dag weer droog.
 
Naast onze lieve kater max, eerder vermeld vinden ik en mijn vrouw hortensia's ( hydrangea) ook erg mooi en daar zij er een aantal van gekocht bij een tuincentrum en op het balkon geplaatst.De hortensia's van vorig jaar zijn nog niet echt teruggekomen enkel groene bladeren maar tot nu toe geen bloeiende kransen, te koud? en of te nat weer?.Suggesties welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_1139.JPG
    IMG_1139.JPG
    6.5 MB · Weergaven: 15
  • IMG_1140.JPG
    IMG_1140.JPG
    5.8 MB · Weergaven: 17
Mooie planten Bert en ik gok erop dat die van het vorig jaar last hebben van hoogtevrees:DD:DD
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
John ik waardeer jou enorme gevoel voor humor, immer passend en nooit kwetsend goed voor de lachspieren, en ik zal niet de enigste zijn, leg zo af en toe in een deuk.
yoep van 't hek is gestopt jij kan hem zo vervangen.
 
Naast onze lieve kater max, eerder vermeld vinden ik en mijn vrouw hortensia's ( hydrangea) ook erg mooi en daar zij er een aantal van gekocht bij een tuincentrum en op het balkon geplaatst.De hortensia's van vorig jaar zijn nog niet echt teruggekomen enkel groene bladeren maar tot nu toe geen bloeiende kransen, te koud? en of te nat weer?.Suggesties welkom.
Geen idee, ik zie de planten hier tegenover in de volle grond wel bloeien. Nu ben ik wel benieuwd of ik dat op meerdere plekken kan zien. Niet op gelet eigenlijk. Ik ga er eens op letten.
 
yoep van 't hek is gestopt jij kan hem zo vervangen.
Volgens mij trad die weleens op in een korte broek en dat is voor mij niet weggelegd want dan lopen de bezoekers snel de zaal uit:DD:DD
 
  • Geweldig
Waarderingen: frog
Ik dacht dat deze planten juist weinig water moeten hebben.

Ik heb nog kleine Vanda’s. Zal morgen eens foto’s maken van hoe die opgepot zijn. Wel in een pot maar ze zijn met een dag weer droog.

@jessicapilon Hier de oppot methode voor de kleine Vanda's. Ik noem dat de pot in pot methode.

Die kleine Vanda's staan in een net-potje. Een potje met een open structuur, heel veel gaten. Wortels kunnen hier heel makkelijk doorheen groeien, wat ook de bedoeling is.
Het net-potje staat in een gewone orchideeënpot. Het net-potje raakt de bodem van de gewone pot niet. Dat net-potje staat op packing peanuts.

Hierdoor blijft de luchtvochtigheid rond de wortels een stuk langer hoog, maar er kan toch veel lucht bij de wortels, wat onder andere wortelrot helpt te voorkomen.

Ik vermoed dat ik ze zo nog een jaar groot trek en dat ze dan volgende voorjaar blootsvoets in een houten mandje gaan, zoals die grote Vanda.

IMG_6012.jpg

IMG_6013.jpg
 
Duidelijk Nicole en ik hou een plant met potgrond nog niet in leven dus dat is geen hobby voor mij;)
 
Daar ga je wel een uurtje of wat mee bezig zijn.

Bij mij ligt deze op de werktafel. (Maar dan nog in stukjes.:))
images.jpeg
 

Terug
Bovenaan