Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Das idd de moeite! Wel heel gaaf om te zien dat er nu echt een schot inzit, nu er zoutwater inzit! Succes
 
Inmiddels is de temperatuur van het water gestegen naar 21 graden. Dit zonder dat ik de verwarming heb ingeschakeld. Gewoon alle pompen aangezet en door de circulatie neemt water de temperatuur aan van de ruimte waarin het aquarium staat. Het water was na het vullen behoorlijk troebel zoals je op de foto eerder kon zien. Na 1,5 dag was dat verdwenen.

Na 4 uur zag het al iets minder troebel uit.
1584228392800.png

Na 36 uur was het water bijna volledig helder
1584228475449.png


Door de circulatie naar de sump gaat het water ook door de filtersokken. Ik heb deze zojuist schoongespoeld en de rotzooi die daarbij vrij kwam verklaart ook deels waarom het water snel zo helder is geworden. Het schoonspoelen van de "graf-"sokken is niet het leukste werk ....

De saliniteit van het zeewater is aan de lage kant, 1.022 (29), volgens mijn refractometer. Ik moet het dus wat laten indampen en aanvullen met zeewater in plaats van RODI water. Ph 8.2

Zondag maar eens een de volledige testkit loslaten op het water.
 
Jee wat een giga bouwwerk Henton maar erg mooi om zoiets een keer te zien. Daar kan voor een kapitaal aan koralen in.
 
Ziet er erg gaaf uit ?
 
Mooi , eindelijk gestart . Zat er al lang op te wachten .
Vind het wel vreemd dat je water troebel was , als ik het haal in de Oosterschelde is het altijd helder .
Hun halen het volgens mij op Neeltje Jans , dat zou nog beter zijn en helderder .
Maargoed , maakt allemaal weinig uit , en die 1022 lijkt me normaal , waar ik het haal is het zelfs meestal nog minder .
 
Vind het wel vreemd dat je water troebel was , als ik het haal in de Oosterschelde is het altijd helder .
Hun halen het volgens mij op Neeltje Jans , dat zou nog beter zijn en helderder .
In de tankauto klotst het water flink op en neer waardoor er meer microbubbels in het water komen. Verder zou het restant van een springtij er voor hebben gezorgd dat er meer zand/vuil in water zweefde. Dat was in ieder geval de opmerking van de chauffeur. Klinkt voor mij plausibel.
 
Wat ziet dit er gaaf uit zeg, top, klasse.
 
Jee wat een giga bouwwerk Henton maar erg mooi om zoiets een keer te zien. Daar kan voor een kapitaal aan koralen in.

Dank je voor het compliment, maar deze eer gaat toch echt niet naar mij hoor.
Deze schitterende bak is van Hensie, of hoe hij verder ook mag heten.
 
Hierbij een overzichtje van mijn zoutwater vat. Het was even zoeken om de juiste combinatie van koppelingen te verkrijgen om van de standaard afvoer van het IBC vat naar 40 mm te gaan. Verder zie je dat ik een lokaal aftappunt heb en een leiding die naar de sump op de eerste verdieping gaat. Maar ik kan het water ook laten circuleren in het IBC-vat.
Aan de vloer is te zien dat nog niet alles lek-vrij is:oopss:

Duidelijk is dat de isolatie nog niet op orde is. Er moeten nog klusjes overblijven voor de komende weken :).

1584383957882.png


De pomp is een Jebao DCP 5000 en die moet op minimaal 70% draaien om het water naar boven te krijgen. Het is een een 25 mm pijp van 12 meter en een hoogteverschil van 3 meter dat overbrugd moet worden. Deze pomp is tevens backup voor de aanvoer pomp van de externe eiwit afschuimer.
1584383988415.png
 
netjes in elkaar gestoken!
inderdaad nog lekje dichten en isolatie ;)
 
Ik kreeg vandaag een telefoontje dat de doos levend steen die ik besteld had was binnengekomen. Ik ben dus een uurtje eerder gestopt met werken om het steen op te halen.
Bij aankomst was de doos nog niet uitgepakt. De winkelier en ik waren benieuwd hoe het steen eruit zag en de doos dus geopend. De Jong had het goed verpakt alle naden dichtgetaped ook die van de piepschuim box waar het steen inzat. Hieronder het uitzicht, geen beste foto maar ik heb niet beter. Wat echter niet met een foto te beschrijven is betreft de frisse zeelucht die uit de box kwam ;). Dat schijnt erbij te horen.

Op de foto wellicht niet goed zichtbaar maar aan de steen zitten diverse plakkaten met wieren en sponsen. In hoeverre dat tot leven gaat komen Zal moeten blijken.
1584652279459.png


Bij thuiskomst e.e.a. zo snel mogelijk in de sump geplaatst zodat de opstart nu echt kan beginnen. Alles uitgespreid over de bodem van de sump en maar wachten.....
1584652837034.png
 
Waar kwam dit steen nu vandaan? Begreep onlangs van een LFS dat er weer mondjes maat spul uit Indonesië kwam.
 
Waar kwam dit steen nu vandaan? Begreep onlangs van een LFS dat er weer mondjes maat spul uit Indonesië kwam.
Inderdaad heeft Tanne Hoff onlangs ook aangegeven dat er weer steen uit Indonesië zou komen. De Jong gaf tot vorige week aan dat er alleen Caribisch levend steen op voorraad was. Inmiddels is dat ook niet meer op voorraad (heb ik dan de laatste doos ontvangen ?). Wat ik heb ontvangen lijkt veel op wat De Jong op haar website laat zien.
 
Hoe gaat het er nu mee?

Het hout aan de buitenkant van de bak ga je dit nog een verfje geven?
 
Het hout aan de buitenkant van de bak ga je dit nog een verfje geven?
Ouch, dat is eiken aan de buitenkant behandeld met een beits gevolgd door een blanke lak. Aan de binnenkant behandeld met meerder lagen epoxy.

Dat gaat dus geen laagje verf meer krijgen :)
 
De eiwitafschuimer heb ik 2 jaar geleden 2-de hands overgenomen. Ik heb die destijds kort laten draaien met zoet water, ik zag dat er wat bubbles uit kwamen maar met zoet water schiet dat niet op. De eiwitafschuimer heeft dus 2 jaar in een hoekje gestaan tot vorige week. Nu ik zout water in de bak heb zitten mocht de eiwitafschuimer zijn taak gaan doen. Echter na installatie bleek dat er geen bubbels geproduceerd werden. Ik best wel balen maar ik had geen tijd om het verder te onderzoeken.


Gisteren heb ik de motor gedemonteerd en daarbij bleek dat het naaldwiel los op de as zat. De as zelf draaide prima maar het naaldwiel slipte en daardoor werden er geen bubbels geproduceerd. Ik heb het naaldwiel vastgeklikt en de motor weer in elkaar gemonteerd. Daarna alles aangesloten en inderdaad er waren gedurende 5 seconden bubbels maar daarna wederom niets. Dus alles weer gedemonteerd en nu zat het naaldwiel weer los.

Het naaldwiel is het geel gemarkeerde deel.
1584903024759.png


Dit keer heb ik verder gekeken en het hele motorhuis gedemonteerd. Nadat ik de rotor nader bestudeerd had bleek dat de magneet een paar millimeter op en neer kon bewegen. Het plastic "wiel" bovenaan de foto bleek afgebroken te zijn en kon gewoon verwijderd worden.. Dit hoort vast te zitten aan de magneet waarmee de magneet gefixeerd wordt. Doordat de magneet op- en neer kan bewegen schiet het naaldwiel los. Ik zag dat er lijm zal op het plastic "wiel" zat. Dus het kan zijn dat de vorige eigenaar het al eens gerepareerd heeft, maar het kan ook "af fabriek" al verlijmd zijn. Je kunt voor € 250,00 een nieuwe rotor bestellen maar heb ik eerst maar eens een tube Bison plastic combi 2-componenten lijm in huis gehaald. Alles goed droog- en schoonmaken er vervolgens liberaal de lijm aangebracht. De volgende dag alles geschuurd zodat er geen uitstekende delen zijn.

1584903329190.png


Het resultaat is dat de afschuimer op dit moment aan het draaien is. Hoe lang deze reparatie stand houdt moet gaan blijken. Maar "me is happy"
De komende dagen maar eens kijken hoe ik de afschuimer het beste kan instellen want nu heeft hij en 2 uur al 2 cm afgeschuimd. Dat zou betekenen dat ik 2x per dag de schuimbeker schoon moet gaan maken dat lijkt mij wat veel :)
1584903810189.png


Skimming away
 
Inmiddels is de opstart 10 dagen onderweg en het verloopt zoals je mag verwachten. Nitraat en Nitriet dat uit het levend steen kwam heeft zich in de waterkolom vermengd en dat laten de meet uitslagen ook duidelijk zien.

Verder heb ik het zoutgehalte omhoog kunnen brengen van 29 naar 31 (1,0235 mg/l) door het verdampte water aan te vullen met zeewater.

Ik heb het niet exact gemeten maar het lijkt erop dat er iets van 8 tot 10 liter water per dag verdampt. Ik moet de betreffende kamer ook echt luchten om de luchtvochtigheid niet te hoog op te laten lopen. Niets wat niet verwacht was maar toch....

uitgevoerde meting21-mrt28-mrt
zoutgehalte
1,022​
1,023​
temperatuur celsius
23,1​
25​
ph
8,2​
8,23​
fosfaat - mg/l
0,06​
0,08​
no2 - mg/l
0,5​
1​
no3 - mg/l
10​
25​

Uit het levend steen groeien inmiddels de eerste wieren (iets van Caulerpa .....)

Kortom gewoon geduld hebben. Zorgen dat apparatuur blijft werken en alle andere klussen die nog open staan afronden. Zo ben ik nog een quarantaine tank aan het maken van een oude kweekbak die ik nog had staan.
 
Al enig idee hoe je dit ventileren gaat doen?
 
Voorlopig gewoon de bovenraampjes of deuren openzetten. Maar uiteindelijk zal er wel een airco komen.
 
Ik moest nog een quarantaine bak gereed maken. Ik had nog een oude kweekbak staan. Deze had echter een biologisch filter ingebouwd.

Kweekbak met bioloog
1586028808570.png
1586028846956.png


Enkele uurtjes met scheermesjes en de bak is kaal. Alle tussenschotten verwijderd alsmede alle oude kitranden verwijderd zodat ik een nieuwe seal kan aanbrengen. De bak is al een jaar of 10 oud en heeft al het nodige meegemaakt :). Ik moet nog wat tussenschotjes maken en morgen alles kitten.
1586028956804.png
 
ONDERTUSSEN IN DE SUMP
==================

Inmiddels is het nitriet gehalte gezakt naar 0 (volgens de testkit). En het nitraat staat op 10 milligram per liter en het fosfaat is naar 0,012 gestegen. De andere waarden zijn wat je van zeewater mag verwachten. En de opstart verloopt nog steeds volgens het boekje (van Tanne Hoff).

Sinds 2 weken staat er een goede 150 par aan licht boven de sump te branden en dat is te merken. De bruine alg fase is achter de rug en uit het steen zijn al 3 verschillende wieren aan het groeien. Maar ook de de groene alg groeit als kool.

Ik wil dit niet handmatig gaan verwijderen en dus was het tijd om hulptroepen in te schakelen. Ik ben dus zojuist bij mijn LFS geweest (Coenen in Best) en ben teruggekomen met 4 egeltjes en 4 slakken. Omdat dit de eerste dieren zijn heb ik nog geen kapitalen willen uitgeven. Eerst maar eens even aankijken of dit goed gaat. Bij mijn volgende bezoek aan een LFS zal ik ongetwijfeld met meer thuiskomen.

Green hair algea en wiertjes.
1586097543802.png

De hulptroepen:
1586097629590.png

3x Mespila globulus
1x Tripneustus Gratilla
2x Turbo brunneus
2x Textus fenestratus

In de hoofdbak is nog nauwelijks leven te bekennen. Dat kan ook niet want daar staat geen licht te branden en daar is alleen dood steen. Tegen de tijd dat de corona maatregelen versoepeld worden zal daar meer leven in zitten :).
 
Wouw ben sinds gisterenavond begonnen en volg de rest nog graag mee.
Wat vet zeg
 
Inmiddels is de temperatuur van het water gestegen naar 21 graden. Dit zonder dat ik de verwarming heb ingeschakeld. Gewoon alle pompen aangezet en door de circulatie neemt water de temperatuur aan van de ruimte waarin het aquarium staat. Het water was na het vullen behoorlijk troebel zoals je op de foto eerder kon zien. Na 1,5 dag was dat verdwenen.

Na 4 uur zag het al iets minder troebel uit.
Bekijk bijlage 293638
Na 36 uur was het water bijna volledig helder
Bekijk bijlage 293639

Door de circulatie naar de sump gaat het water ook door de filtersokken. Ik heb deze zojuist schoongespoeld en de rotzooi die daarbij vrij kwam verklaart ook deels waarom het water snel zo helder is geworden. Het schoonspoelen van de "graf-"sokken is niet het leukste werk ....

De saliniteit van het zeewater is aan de lage kant, 1.022 (29), volgens mijn refractometer. Ik moet het dus wat laten indampen en aanvullen met zeewater in plaats van RODI water. Ph 8.2

Zondag maar eens een de volledige testkit loslaten op het water.

Dit is toch de droom van iedereen aquariaan, schitterend!
 
Nitraat en Nitriet dat uit het levend steen kwam

Zit dit echt in het levend steen of krijg je dit meer door vuil wat van de stenen loskomt? Ik weet wel dat levend steen fosfaat opneemt en afgeeft maar nitraat is mij niet bekend maar goed je kan niet alles weten ;)
 
Zit dit echt in het levend steen of krijg je dit meer door vuil wat van de stenen loskomt? Ik weet wel dat levend steen fosfaat opneemt en afgeeft maar nitraat is mij niet bekend maar goed je kan niet alles weten ;)
Vuil zit natuurlijk op de stenen, maar ook in de poriën van de stenen zit afgestorven materiaal. En dat vuil bevind zich in verschillende stadia van ontbinding, lijkt mij

En ook ik ben geen bioloog/scheikundige maar de stikstof cyclus waarbij tussen iedere stap bacteriën voor de omvorming van de stof zorgen.

(Stikstof)N2 -> (Ammoniak) NH3 -> Nitriet NO2 -> Nitraat No3 -> Stikstof N2​
 
Dit is toch de droom van iedereen aquariaan, schitterend!
Bedankt voor je compliment.
De meeste dromen zijn bedrog. Ook in dit geval het is gewoon veel werk verzetten en niet opgeven bij de eerste tegenslag.
 
Vuil zit natuurlijk op de stenen, maar ook in de poriën van de stenen zit afgestorven materiaal. En dat vuil bevind zich in verschillende stadia van ontbinding, lijkt mij

Ja klopt en helemaal met je eens hoor als je het zo bedoelt ;)
 
Inmiddels zit ik in week 5 van de opstart. De opruimploeg houdt de alg groei in de sump mooi binnen de perken. Ik heb ook de eerste 2 vissen geplaatst in de sump om de opruimploeg uit te breiden. Een Henkie (salarias fasciatus) als extra hulp bij de alg controle en een Zesstreep lipvis om eventuele platwormen te verwijderen.

Intussen ook een issue met mijn afschuimer. De pomp van mijn afschuimer lek. Niet dat het water er uit spuit maar een halve liter per dag is een halve liter te veel. De afdichtings ringen zijn versleten. Deze heb ik inmiddels wel besteld in Duitsland maar hoe lang de levering op zich laat wachten is ongewis. Tsja dat het je met 2de hands spul.

Verder is de quarantaine bak gereed (foto's volgen).

Oh en ik heb ook maar een paar kilo levend steen uit Indonesië besteld. De Jong marinelive heeft na 2 jaar weer de eerste zending binnen gekregen. Deze is binnen een paar dagen ook al weer uit verkocht maar ik kreeg vandaag bericht dat mijn LFS voor mij 10 kilo in huis heeft. Ik weet nog niet eens wat het gaat kosten ;-).

Nog zeker een maand wachten voor de eerste koralen in de bak gaan. Of ik zo lang kan wachten met het plaatsen van een paar gele dokters weet ik nog niet :)
 
De quarantaine bak is inmiddels geplaatst en ik heb aanvoer van zoet, zout en osmosewater vanuit de garage. De bak is ingedeeld in 2 afzonderlijke compartimenten. Beide compartimenten hebben ook afvoer naar het riool. Daarbij kan ik in het 2de grote compartiment nog een tussenschot plaatsen waardoor ik 3 compartimenten heb.
1587854579464.png


Ik heb gisteren het levend steen uit Indonesië opgehaald. Het ziet heel anders uit dan het Caribbean levend steen dat ik eerder in huis heb gehaald. Toen was bij mij nog niet bekend dat er levend steen uit Indonesië zou gaan komen. Het levend steen uit Indonesië is veel meer open dan het Caribisch levend steen. Het lijkt meer op pukani maar dan begroeid met iets dat lijkt op rode kalkalg. De komende weken moet blijken wat er uit dit steen naar voren komt.
 

Terug
Bovenaan