1000l zout?


Elegance coral is een mooie.

Duncan heeft het bij mij nooit willen doen. Snap niks van die dingen haha
 
Niet dat ik de opstartexpert ben maar is het niet te vroeg om vissen in te zetten?
Van de Velifer heb ik enorm veel plezier. ik zou hem eigenlijk moeten weg doen wegens "te groot" maar kan het niet over mijn hart krijgen.
 
Niet dat ik de opstartexpert ben maar is het niet te vroeg om vissen in te zetten?
Van de Velifer heb ik enorm veel plezier. ik zou hem eigenlijk moeten weg doen wegens "te groot" maar kan het niet over mijn hart krijgen.

Neehoor . Ik heb vanaf de eerste week een koppel nemo, in de bruin/groenalg fase, bij meetbaar nitraat, is er genoeg werkende biomassa om vissen in te zetten.

Het is niet IDEAAL, weekje of 2 wachten tot echt alles groen is is beter.. (ik zie de dokters als mijn opruim ploeg) mijn vrouw kon niet wachten en is degene die de vissen opgehaald heeft🤣

Veliferum wordt heel groot, ik hoop dat ik hem langere tijd kan houden, praktijk moet uitwijzen hoe verstandig dat is
 
Voor alsnog lijken ze vrolijk
5fb109977d921-20201115_115659.jpg
 
Ik heb tevens de stroming aangepast..
Ik had beide jebao sow20's aan elkaar gelinkt. Deze generatie is de eerste die dat betrouwbaar kan.. de wp/rw/sw/pp serie.. ik heb ze allemaal gehad, en bij geen enkele pomp bleven ze in sync,. Deze SOW serie doet dat wel, en heel goed ook!!

Beide stonden op C (counter sync, dus 1 aan 3! Dan om de beurten) staan nu op w2 (zachtjes pulsen van 20 tot 50%). De vissen kunnen dit zichtbaar waarderen!
 
Heb jij geen stroming van de pompjes die juist tegen elkaar in gaan want ik heb ook gelezen dat dit juist goed zo werken. Zelf heb ik er 2 en beiden aan dezelfde ruit naar dezelfde richting.
 
Ik heb er 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. Beide sow20 (tot20.000lph)
Ik had eerst 1 7seconden aan.. dan 7sec uit..
Dus eerst waait alles naat links.. dan 7seconden naar rechts.. dan weer naar links.. en rechts.

Nu heb ik beide tegen elkaar jn, en dan langzaam op en afbouwen
 
Ik heb mijn Z. velifer al weer 4 jaar ondertussen en de vorige eigenaar heeft hem ook meer dan een jaar gehouden. Hij is wel dik 20cm groot maar mijn bak is dan ook maar 500l, in jou 1000l zou je een tijdje safe moeten zitten. Het is wel een kakmachien. Als hij zijn sluitspier opent dan zie je de achterkant van de bak bijna niet meer :D
 
Lekker aan het door alge.. toch meer als k had verwacht, hoewel het wel op ze retour is.

Vandaag een rondje meten:
Sg:1024
Ca440/450
Kh8.9
Mg1650
No3 10
Po4 0.08

Niet slecht! Ik.kom van kh10+ dus er is iets verbruik. En zodra er kalkalg groeit zakt magnesium ook wel,. In het ergste geval kan ik altijd 15% wissel doen met zout met 0 magnesium, maar zover lijkt het niet schadelijk..

5fb3a175c443e-20201117_110256.jpg
 
Niet verkeerd Fred en wat lijken die stekjes in zo n 100 liter toch klein he. Je zou er bijna palmbomen in gaan zetten :DD :DD
 
Haha
Ik ben niet degene die valt over typfoutjes enzo🤣🤣 en 100/1000l. Tsjah.. beiden zijn leuk!
Ach zoveel verschil is het ook niet toch :p. Maar ja als ik die koralen zo zie in die watermassa dan duurt het wel even voordat je de bak wat voller hebt maar ja dat is dan ook wel weer leuk als je wat geduld hebt. Daarom heb ik maar voor een bakkie van 170 liter gekozen.
 
Ik haal niet veel stekken puur omdat het toch allemaal nog vrij in opstart zit/jong is.
Nieuwe jaar zal het flink uitbreiden iig.
Je bent zo 500€ verder voor een paar mooie stukken, dat risico is mij nu nog tegroot
 
Ik heb ook de bak minimaal 4-5 weken laten indraaien voordat ik bewoners en koralen heb geplaatst hoor. Voor dat geld moet je ook zeker geen risico willen lopen.
 
Ja ik weet nog niet of ik helemaal gelukkig ben met de bodem...
Het is fijn genoeg voor zandzevende sterren/zeemuis/zandhapper/goby.. daarom heb ik deze korrel gekozen, maar het waait wel heeeel makkelijk weg..
Mischien toch een gyre kopen, en deze 2 puur als pulse, of iets zachter.. ik moet er nog even mee spelen.

En ik wil denk k nog steeds een aquarium controller (neptune apex) om bepaalde dingen beter te sturen (denk aan automatisch testen van kh/ca/mg/ph/orp)
 
Na een paar dagen gezellig, lijken de scopas en gele dokter toch herrie te hebben, waarbij de gele dokter zich gewonnen heeft gegeven. Sinds thuiskomst zit deze helemaal bovenin in t hoekje verscholen.

Ik heb de lichten uit gedaan, om hem zo een groot mogelijke kans te geven op overleven om even bij te tanken.. hou vol kleine man!
5fb694c506a70-IMG-20201119-WA0023.jpeg
 
Oeps dat is minder Fred en zal het denk je over een paar dagen wel goedgaan dan? Ik heb er verstand van maar ja zo n vis verliezen is doodzonde natuurlijk.
 
Ai ......
Scopas en gele dokters kunnen behoorlijke hufters zijn en zeker tegen elkaar. Kun je nu niet beter de scopas tijdelijk in de sump plaatsen zodat de gele echt even op adem kan komen en herstellen, meestal zal de winnaar de verliezer ook niet meer laten eten en dan is het snel afgelopen met een dokter.
 
Is geen abnormaal gedrag, meerdere zebrasoma gaan gewoon vechten, vroeger of later.. ik had gehoopt en in samenspraak met een winkelier, dat alle 3 tegelijk uitzetten het slimst zou zijn, met de kleinste kans op een grote rel.. helaasj bleek de praktijk anders
 
Ai ......
Scopas en gele dokters kunnen behoorlijke hufters zijn en zeker tegen elkaar. Kun je nu niet beter de scopas tijdelijk in de sump plaatsen zodat de gele echt even op adem kan komen en herstellen, meestal zal de winnaar de verliezer ook niet meer laten eten en dan is het snel afgelopen met een dokter.

Zie hem maar eens te vangen😓
 
Is geen abnormaal gedrag, meerdere zebrasoma gaan gewoon vechten, vroeger of later.. ik had gehoopt en in samenspraak met een winkelier, dat alle 3 tegelijk uitzetten het slimst zou zijn, met de kleinste kans op een grote rel.. helaasj bleek de praktijk anders

Dus eigenlijk zat de kans er dik in dat het fout zou lopen en heeft het inderdaad ook fout uitgepakt. Ze even flink toespreken zal denk ik ook weinig helpen:(:(
 

Terug
Bovenaan