Wat is er nieuw

Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke

Of zal ik meer gedult moeten hebben en wat spaarzamer om de dag of zo gaan voeren.

Ik zou de komende dagen de nh3/4 eens in de gaten houden en kijken of die al zakt. Wat minder vaak voeren kan tijdelijk geen kwaad maar de bacteriecultuur moet op orde komen zodat de nh3/4 wordt afgebroken.

Ik zou de komende dagen de nh3/4 eens in de gaten houden en kijken of die al zakt. Wat minder vaak voeren kan tijdelijk geen kwaad maar de bacteriecultuur moet op orde komen zodat de nh3/4 wordt afgebroken.
Ja dat weet ik en zal het wel wat in de gaten blijven houden.

Vandaag ook de epiplatys annulatus besteld een 10 stuks. Volgende week of over 2 weken als nh3/4 verdwenen is dan de rasboras brigitta wat verder uit breiden
en dan nog een leuk bodem visje zoeken en hopen binnen kort via marktplaats blue dream garnalen te kunnen kopen voor 1,50 per stuk.

Leuk visje Jan maar doe rustig aan op het moment.

Leuk visje Jan maar doe rustig aan op het moment.
Ja doe ik ook wel hij kon ook niet zeggen wanneer die ze binnen zou krijgen hadden net een bestelling gehad dus denk dat het wel een maandje zal duren

Ok, Frits hier krijgt 2x per week de nieuwe aanvoer binnen. Van Ruinemans en nog een.

Ik zit te tweivelen of mijn co2 deffuser wel goed is aangezien ik er zo veel co2 in het aquarium moet pompen of het kan uit de uitstroom liggen dat die niet diep genoeg zt er er daardoor veel gas uitwisseling is. Want begin van de dag is dropchecker nog gewoon donker en naar gelang van de dag wordt die pas groen en hij schakelt 2 uren voor licht aan is aan.

Normaliter zou in 2-3 uur de checker moeten meekleuren. Hij loopt altijd een paar uur achter maar toch zou na een aantal uren het snel lichter moeten worden. Heb je veel uitwisseling dan want echt donkergroen in de ochtend zou eigenlijk wat lichter mogen.
Misschien raak je gedurende de nacht veel co2 kwijt.

Normaliter zou in 2-3 uur de checker moeten meekleuren. Hij loopt altijd een paar uur achter maar toch zou na een aantal uren het snel lichter moeten worden. Heb je veel uitwisseling dan want echt donkergroen in de ochtend zou eigenlijk wat lichter mogen.
Misschien raak je gedurende de nacht veel co2 kwijt.
ja denk het wel veel uit wisseling best veel oppervlakte beweging. Maak straks wel filmpje als licht aan is. En zo makkelijk hem dieper plaatsen kan ook niet want dan moet ik eerst hele nieuwe uitstroom set er bij halen voor een zoon klein buisje. (Omcirkelde)
jbl-outset-wide-16-22-cp-e1500-uitgang.jpg

toch nog een en ander verandert heb een spraybar opgehaald
20190817_131156.jpg

Op de video zag ik vrij veel beweging van het water en wellicht dat je daarom tijdens de nacht veel co2 kwijtraakt Jan.

Op de video zag ik vrij veel beweging van het water en wellicht dat je daarom tijdens de nacht veel co2 kwijtraakt Jan.
nou ik weet het nu wel zeker toen ik spaybar plaatste 2 uren geleden heb ik co2 ook terug gedraaid van ongeveer 400 bellen per minuut naar nu ongeveer 30 en de drop checker is mooi groen.

Op een bak van 200 liter 400 bellen?? Ik doseer ongeveer 80 op de 200 liter hier. Nu is de kh hier 5-6 dus niet zo hoog omdat ik osmose gebruik.
Ik denk dat je misschien 40 bedoelde.

Volgens mij moet je dan de vissen allemaal aan het oppervlakte hebben als alles bij het toedienen goedgaat jan. Dat is 5x wat ik doseer op 190 liter en dat is enorm veel hoor. Volgens mij heb je ergens verlies met zo n hoeveelheid.

Volgens mij moet je dan de vissen allemaal aan het oppervlakte hebben als alles bij het toedienen goedgaat jan. Dat is 5x wat ik doseer op 190 liter en dat is enorm veel hoor. Volgens mij heb je ergens verlies met zo n hoeveelheid.
ik denk door het vele oppervlak beweging dat er zo veel werdt uitgewisseld en nu zijn het een stuk minder bellen en drop cecker is mooi groen. Mischien van de week nog beetje aanpassen kwa tijd.

Ja zou kunnen als je erg veel beweging had daarvoor.

Zo heel veel beweging was het nou ook weer niet, zou dat echt 370 Bpm schelen??

De bak begint er wel beter uit te zien, jammer van die hoeveelheid draadalg, een beetje kan altijd tijdens de opstart maar dit is wel iets teveel van het goede.
Ik raakte al in paniek bij één plukje draadalg tijdens de opstart😀

Wellicht kan Easy carbo hier een oplossing bieden?

Ja het is heel veel draad alg. OKe zal wel eens kijken naar easy carbo maar daar kan valesneria toch niet goed over

Ik zie idd vallisneria staan en die kan daar slecht tegen ja, misschien even uit de bak halen?

Alg Exit werkte hier destijds in een 60cm ook goed tegen draadalg en de Vallisneria had er geen last van.

Alg Exit werkte hier destijds in een 60cm ook goed tegen draadalg en de Vallisneria had er geen last van.
oke heb hier nog in de kast algumin van tetra staan dacht net nog genoeg voor een behandeling dit kan ik eerst altijd eens proberen.

Het is al een oud topic en ik denk dat het een en ander is veranderd in de samenstelling. Ik had in de zeewaterbak op de bodem wat Dino s en las op het zeewaterforum dat Exit blue hier ook tegen zou werken al is dat eigenlijk tegen blauwalgen. Ook hiervan zei men vaak dat dit de bacteriecultuur aantast maar het huidige goedje is op basis van een zuur wat toch niet de goede bacterien aantast en ik heb het aangedurfd in de zeewaterbak. Totaal geen last van dit middel gehad op bacterien of koralen en bewoners. Ook ons lid Lauwrensz heeft het succesvol toegepast in de zeewaterbak en van hem kreeg ik dan ook de tip voor Exit Blue.
Ook met de Alg Exit heb ik destijds zoals ik al aangaf geen nadelige gevolgen ondervonden.

Oké, wellicht het proberen waard dan.

Iets meer bellen mag wel zo te zien.

Na 10 min kan de bol volgens mij niet zo snel donker worden omdat de vloeistof enkele uren achterloopt. Als ik hier de helft ververs dan heeft dat niet zoveel invloed volgens mij.

Ik heb dit topic net doorgelezen, en waar ik nu nieuwsgierig naar ben is naar je filter.

In het begin vroeg je of de jbl 701/702 greenline voldoende zou zijn, en verderop in het draadje staat in je gegevens jbl 400e, en wat ik er van zie op de foto klopt dat ook.

Is dat het enige filter wat je gebruikt?

Als dat zo is zou het voor mij in elk geval verklaren waarom je een tijdlang 400 b/m kon toevoegen zonder dat je vissen omvielen, en waarom je ondanks een groene checker en volgens de waterwaarden erg hoog co2-niveau nog last houdt van draadalg.

Wij hebben zelf een Lido120. Dat is dezelfde vorm, maar zeker 10cm lager. Daarop hebben wij een jbl 701 greenline, en die volstaat voor ons niet om de co2 en waarschijnlijk ook de voeding voldoende door de bak te krijgen.

Wij hebben een klein binnenfilter bijgeplaatst, specifiek voor de distributie van co2 en voedingsstoffen, en voor het voorkomen van plekken met stilstaand water. Momenteel gebruiken we het zelfs met filterflos in het potgedeelte, voor aanvullende mechanische filtering omdat dat nodig is.

Ik vraag me dus af of jouw filter de stroming goed rond krijgt tot onderaan en of het vuil van de bodem ook goed meegenomen wordt.

Nog even over de donkere dropchecker: Gebruik je toevallig de vloeistof van Dennerle?
Deze is van zichzelf enorm donker, om die goed te kunnen aflezen moet je er bijna een wit kaartje achter houden.

Ik heb nu een ander merk vloeistof genomen (ook 20ppm), en deze is lichter waardoor die een stuk makkelijk af te lezen is.
Het verschil tussen blauw en groen is, in mijn opinie, stukken duidelijker dan bij de vloeistof van Dennerle.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan