Wat is er nieuw

Darters foto- en logboek

Wow, zo fris staat die van mij er niet bij...(jaloers)

Thnx ervee, maar dat ga ik wel even chequen.

Ziet er mooi uit. De Lotus is ook mooi donker rood.

Bedankt allemaal.
@crash
De lotus is inderdaad mooi rood, maar inmiddels ook weer langzaamaan te hoog geworden. Zaterdag wordt deze weer eens helemaal kortgewiekt.

Deze foto's zijn trouwens dinsdag gemaakt, we zijn nu een paar dagen verder en nu begint er een groene was op m'n ruit te verschijnen. Heb ik eigenlijk nooit last van. Hoe dat ineens komt is me nog een raadsel. Nitraat en fosfaat zijn op orde. Co2 ook. Mischien te veel plantenvoeding?

Ben benieuwd. Heb daar ook last van.
Maar ziet er wel super uit bij je Arie.

Pfff wat een aquarium en wat voor regenbogen amai!!
Dat zwart zand heb je daar misschien iets meer info over? Zit ook te twijfelen voor een donkere bodem ik heb momenteel Loire zand bevalt mij heel goed alleen is het iets te bleek en word mijn bovenste laag altijd ietjes groen
Alleen vind ik hier in de buurt nergens zwart zand buiten in de lfs maar dat is dan de hoofdprijs

Bedankt allemaal.
@fishkeeper
Het zwarte zand dat ik heb gebruikt komt bij een tuincentrum vandaan. Het is zwart zand van gardenlux. Ik heb dit nog niet heel lang dus de vraag is wel of het goed blijft en niet dicht slibt. Vooralsnog groeit alles goed, alleen de crypto's hebben wat tijd nodig gehad om te wennen en de ambulia doet het een stuk minder. Voor de rest gaat het nu dus goed.

Ok� bedankt , ik ga wel iedere week als ik snoei en ververs even met mijn pincet door het zand overal waar ik kan
Eens kijken of dat hier in Belgi� ook te vinden is
En misschien op vivarium vind ik iets ga er eindelijk eens naartoe gaan

Ik heb het zand gevonden, ik heb een beetje in een glas gedaan is echt wel heel proper. Het is echt wel heel fijn zand.
Is bij jou alles nog goed in de bak met het zand?
Ik moet nog evenwachten op mijn nieuwe bak voor dat ik het echt kan gebruiken.

Nou Arie, kom maar op met weer een keer een update! :foto:

fishkeeper zei:
Ik heb het zand gevonden, ik heb een beetje in een glas gedaan is echt wel heel proper. Het is echt wel heel fijn zand.
Is bij jou alles nog goed in de bak met het zand?
Ik moet nog evenwachten op mijn nieuwe bak voor dat ik het echt kan gebruiken.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed, maar voor de lange termijn is het nog afwachten. Als ik gevoerd hebt heb ik wel daarna last van zweefvuil. Maarik heb dan ook zo'n 20 corydorassen aeneus erin.

corrry's eten het zand dus niet op, heb er ook zitten daar heb ik wel wat schrik voor omdat het fijn poeder bijna is dat zand

hele mooie bak arie ,je lotus doet het ook lekker zo te zien was nog opzoek naar wat bijvissen om uiteindelijk bij mn boesemanies te zetten heb hier goede inspiratie gekregen haha 😉

@fishkeeper
De cory's eten, voor zo ver ik het zie het zand niet op. Ik heb dit zand in 2 aqua's. In mn record 700 en in m'n evasion. In mn record ben ik er erg tevreden over. De planten doen het goed. In m'n evasion ben ik er minder tevreden over. Al hoewel de meeste planten het prima doen. Maar de crypto's groeien slecht. De reuze ambulia groeit goed, maar rot in de grond. Terwijl de crypto's en de ambulia het in de record wel goed doen.

Ik denk (gok) dat doordat de evasion een stuk hoger is dit zand daar minder geschikt voor is. Kijk het nog even aan, maar anders ga ik weer voor 1-2 mm zand/grind.

@toontje,
Thnx

WAUW!
De kleuren spatten echt van het scherm af! Lijkt wel een schilderij 😀
is een zeer mooi aquarium wat je daar hebt.

Je bak blijft mooi.

Zit er toch een behoorlijk verschil in het zand wat jij hebt en die ik heb van Hornbach. Die ik heb heeft een korrel grote van 0,4~0,8mm. Bodem is bij mij ook vrij dik aan de achterkant. Planten gaan goed en geen rotting gezien. Ook geen last van zweefvuil met voeren, heb ook 20+ Corydoras zwemmen.

Mooie bak hoor en verder gebruik ik dezelfde bodem als Lex en ben ook erg tevreden over.

darter zei:
@KevinK
Ik heb ledbalken van Wespro (lees Wesdijk). Wesdijk krijgt deze geleverd via aqualed. Ik heb twee zgn plantenbalken en twee daglichtbalken.

Als ik nu voor ledbalken zou gaan zou ik denk ik of kiezen voor de balken van Aquatlantis (duur maar kant en klaar) of voor een zelfbouw set (goedkoper).

Het bakje met de weneri's wordt overigens verlicht met ��n t8 TL buis.

Hoi ik vroeg me af waarom je in het vervolg voor b.v aqualantis zou gaan.
Vind je de aqualantis mooier of ben je niet tevreden over de Wespro led?

Zou graag je mening hierover weten.

@mickDD,
Bedankt. De ledbalken van wespro bevallen me prima. Heb in het begin wat problemen er mee gehad. De eerste keer ging binnen een korte tijd de leds kapot. Heb toen andere ledbalken hiervoor gekregen. De tweede keer had ik een probleem met de voeding. Deze siste, vooral tijdens de simulatie van de zonsopkomst en de zonsondergang. Ook hiervoor heb ik een nieuwe voeding gekregen. Sindien werkt het prima. Waarom ik dan toch voor aqualantis zoe kiezen. Ik heb deze ledbalken gezien en de sterkte van de leds is, of lijkt, sterker dan die van wespro. Ook zijn de balken netter afgewerkt. Ik heb nu 4 balken boven mn evasion, ik denk dat ik met aqualantis met drie balken af kan. De balken zijn ongeveer even duur, dat betekend dus dat ik met aqualantis iets goedkoper uit ben. Daarnaast is aqualantis een groot en betrouwbaar merk terwijl aqua-led (de leverancier van wespro) toch wat minder groot is. De service van wespro was in iedergeval top.

@Crash
Er zit blijkbaar een groot verschil in. Alhoewel het in mn rekord prima werkt, ook met cory's, geen zweefvuil en geen rotting. Dit zand is 0,2 - 0,8 mm. Gezien de prijs van dit zand, volledige bodem was nu zo'n � 20, was het het testje wel waard en ik wil het ook nog even bezien. Met hornbachzand kost zo'n bodem toch heel wat meer. Op zich doet mn aquarium het prima en het zweefvuil is vooral na het voeren, maar is dan na een uurtje weer gezakt.

@Jessicapilon
Bedankt.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, het is me nu goed duidelijk:d

Maar 4 balken en dan gaat ik ervan uit dat je van voor naar achter 4 rijen hebt.
Dat is best veel!
Hoe diep is je bak?

Ik las en hoorde dat 1 easy led van aqualantis gelijk staat aan 2 t5 lampen, maar vind dat moeilijk te geloven, denk dat het qua intensiteit wel klopt maar daar de spreiding vaak minder is denk ik toch dat het gewoon 1 led balk voor 1 t5 lamp is.

Had zelf een 2 meter zeeaquarium volledig met tmc led en dan 5 strips en 5 van de vierkant blokken, was echt prachtig en de koralen deden het super! Maar helaas begonnen bij meerdere strips de led lampjes het te begeven en na 2x nieuwe strips toch maar weer ingeruild.

Twijfel nu over de easy led van aqualantis of de rgb en smd van kitelight en dan voorlopig gemengd met t5.

Ik heb inderdaad 4 balken van voor naar achter. De balken passen op de plek waar de t5 balken zaten en zijn 120 cm. Mn bak is 150 cm.
De water hoogte van mn bak is 60 cm.

De spreiding van de meeste led balken in de handel is 120 graden. Dat is ruim voldoende. TL's hebben natuurlijk 360 graden, maar dan zal je voor de volledige verlichting met reflectie moet werken. Wat ik gezien hebt klopt het wel dat een aqualantisled balk ongeveer gelijk is aan 2 t5 lampen, maar om dit echt te weten zou je dit moeten meten. Zelf denk ik dat drie ongevier 3 led balken van aqualantis gelijk is aan 4 t5 lampen, maar dat blijft een gok. De ledbalken van wespro geven een stuk minder licht in ieder geval.

Oei dat is iets minder, ik was al aan het denken om eenmaal Loire zand en dan een dunne laag zwart zand maar door het snoeien enzo zal het na verloop van tijd waarschijnlijk zakken het zwart zand wat denk jij
Of wel een mengeling Loire en zwart zou dat gaan

Geen idee. Loire zand ken ik niet.

Vandaag mezelf verwend en ledlampen gekocht voor m'n rekord. Ziet er goed uit. Zal kijken of ik morgen weer 'ns wat foto's kan plaatsen.

Ik ben benieuwd, het is toch de toekomst hoor 😀

Ben benieuwd..
Ben je dit keer voor easy led aqualantis gegaan?

Je zal inderdaad steeds vaker leds tegen komen in de aquarium hobby. Heb nu dus drie bakken die alleen maar verlicht worden met leds. Ik ben een echte leds fan.

En het zijn inderdaad de easy leds. Deze geven echt een gigantische hoeveelheid licht. Het zal dus wel weer even zoeken zijn naar de balans. Foto's volgen vandaag nog.

Daar komen de foto's dan. Werd ook eigenlijk wel weer eens tijd.

Eerst maar m'n evasion

Paar totaaltjes:
eE5RJLUoClRbgZ2wbqAiibgUMza02jp-.jpeg

Mijn lotussen (zijn er inmiddels een stuk of vier) 😉 Mijn lotus blijft altijd een vrij lange tijd laag, maar na een tijdje gaat deze toch omhoog. Dan snoei ik de lotus altijd bijna helemaal terug en kan die er weer een tijdje tegen.

De rotala rotondierotnaam om te typen.
Mijn ervaring met deze plant is, dat als je deze net uit de winkel hebt, dat het dan best een paar maanden kan duren voordat hij aangepast is aan de submerse vorm. Als deze dan aangepast is, is het echt een heel mooi plantje. Heeft volgens mij wel wat co2 nodig.

Nog een, omdat het zo'n mooi plantje is

De Corydoras Aeneus Albino.
De NBAT zegt dit over albino's:
"Varianten, zoals b.v. albino, melanisme en sluiervormen dient men te vermijden, tenzij de diersoort historisch danwel biologisch daardoor kan worden verantwoord."
Ik heb deze albino's al weer heel lang en inmiddels allemaal eigen kweek, dus dat lijkt me wel historisch verantwoord. 🙂
Overigens stop ik wel met het kweken van deze soort. Ik wil ze langzaam gaan vervangen door een ander soort.

Melanotaenia boesemani
Toch een beetje een Nederlands vis, want in 1954 gevangen in Nieuw-Guinea door Marinus Boeseman. Ook wel toevallig dat deze vis dan ook nog Boesemani heet 😉 Het andere Nederlandse aan het visje is natuurlijk de oranje kleur. Echt een prachtige vis. Heeft wel wat ruimte nodig, want zoals vrijwel alle regenboogvissen houdt deze wel van flink zwemmen.

Dat was m'n evasion. Oveigens heb ik besloten om het zand wat er nu inzit er uit te halen. Het bevalt met niet helemaal. De meeste planten groeien goed, maar er zijn er ook een paar die rotte in de bodem. Het betreft hier vooral de stengelplaten. Je kan dus vrij makkelijk het rottende deel er afhalen en weer op nieuw planten, maat toch. Daarnaast is de bodem dusdanig fijn dat het fijne vuil er niet in zakt, waardoor ik nu snel last heb van zweefvuil. Zweefvuil kan dan weer algen veroorzaken. Ik ga daarom binnenkort over op een bodem van dennerle. Dit betreft ook een zwarte bodem met afgerond zand-grind van 1-2mm.

Ga ik nu verder met m�n rekord.

Eerst weer een totaaltje
Ik gebruik dit bakje vooral als kweekbakje. Er zitten nu nog een paar jonge pauwooggrondels, jonge corydorassen en jonge boesemani's in. De laatste zijn nog erg klein. Tot voor kort had ik hier altijd ouwe t8 buizen boven gehad en de planten deden het eigenlijk voor geen meter. Sinds gisteren heb ik er een ledlamp van aqualantis boven hangen. Dit is echt een wereld van verschil. Echt heel mooi licht. Mochten de leds in m'n evasion het ooit begeven, dan ga ik ook over op deze leds. Het zal nu met het nieuwe licht wel even zoeken zijn naar de juiste verhoudingen waardoor ik tijdelijk wel een algenexplosie verwacht, maar daarna verwacht ik dat de planten het veel beter gaan doen. Dan wordt het ook tijd om ze wat leuker neer te zetten. Gisteren heb ik ook gelijk de achterkant met schoolbordverf zwart gemaakt. Ook dat vind ik een verbetering.

Hoornblad
Een plantje die het ondanks (of dankzij) het slechte licht wel goed deed. Ooit gekregen van Bartman.

Iriatherina werneri
Naast de kweek van jonge visjes, heb ik in m'n rekord een schooltje Iriatherina werneri's. Dit visje is vrijwel de hele dag bezig met pronken. Tijdens het pronken gaan de vinnen omhoog al een soort zeil. Dat is een prachtig gezicht maar best lastig om op de foto te zetten. Als je ze wilt zien pronken moet je even naar een paar in dit topic eerder geplaatste filmpjes kijken. Hier zit het visje even stil. De twee onscherpe visjes op de voorgrond zijn trouwens jonge boesemani's.

Afrikaanse dwerkklauwkikker
Dit is de rede dat ik bij een kweek de jonge visjes niet te vroeg hierin moet overzetten. Deze kikkersoort gedijt het best als er niet te veel stroming is en als je bak niet te hoog is. Bij te veel stroming en een te hoge bak kunnen ze verdrinken, omdat ze dan niet sterk genoeg zijn om naar boven te zwemmen om lucht te happen.

Tateurndina ocellicauda
De Tateurndina ocellicauda is ook weer zo'n naam die je bijna niet kan onthouden. Gelukkig heeft deze ook een Nederlandse naam, de pauwooggrondel. Sommige hebben het wel over de pauwogen, maar dat is verwarend, want daar heb je ook een cichlide van met die naam.
Op de foto een nog jong vrouwtje uit de eigen kweek.

Zo dat was het wel weer. Ik vond het weer leuk om deze update te maken. Ook lekker veel tekst. Ik heb wel de ervaring dat dat nauwelijks gelezen wordt. Zo herinner ik me een update waarin een totaal foto van m'n aquarium. Ik beschreef daarin welke planten ik allemaal heb en dat het aquarium verlicht wordt door leds van wespro. De eerste reactie was. Welke planten heb je allemaal en hoe wordt je bak verlicht 😉
Maar voor degene die het wel lezen hoop ik dat je het leuk vond. Verder hoor ik weer graag jullie reacties. Tips en opmerkingen zijn ook altijd welkom.

Mooie foto's weer Arie, bakken staan er mooi bij en teksten lees ik vaak wel, omdat je voor jezelf ook weer informatie eruit kan halen. 🙂

Crash bedankt. Ik moet eigenlijk eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet altijd alle teksten lees. Zag overigens dat er nu ook een cowboy variant van jou is 😉

Nou Arie, ik ben jaloers op die mooie roodkleurige planten, die staan er zo geweldig bij.
Na de vakantie spreken we echt een keertje af, ik wil jou bak ook wel eens in het echt zien, op de foto's is het in ieder geval een plaatje :smitten:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan