Daar komen de foto's dan. Werd ook eigenlijk wel weer eens tijd.
Eerst maar m'n evasion
Paar totaaltjes:
Mijn lotussen (zijn er inmiddels een stuk of vier)
😉 Mijn lotus blijft altijd een vrij lange tijd laag, maar na een tijdje gaat deze toch omhoog. Dan snoei ik de lotus altijd bijna helemaal terug en kan die er weer een tijdje tegen.
De rotala rotondierotnaam om te typen.
Mijn ervaring met deze plant is, dat als je deze net uit de winkel hebt, dat het dan best een paar maanden kan duren voordat hij aangepast is aan de submerse vorm. Als deze dan aangepast is, is het echt een heel mooi plantje. Heeft volgens mij wel wat co2 nodig.
Nog een, omdat het zo'n mooi plantje is
De Corydoras Aeneus Albino.
De NBAT zegt dit over albino's:
"Varianten, zoals b.v. albino, melanisme en sluiervormen dient men te vermijden, tenzij de diersoort historisch danwel biologisch daardoor kan worden verantwoord."
Ik heb deze albino's al weer heel lang en inmiddels allemaal eigen kweek, dus dat lijkt me wel historisch verantwoord.
🙂
Overigens stop ik wel met het kweken van deze soort. Ik wil ze langzaam gaan vervangen door een ander soort.
Melanotaenia boesemani
Toch een beetje een Nederlands vis, want in 1954 gevangen in Nieuw-Guinea door Marinus Boeseman. Ook wel toevallig dat deze vis dan ook nog Boesemani heet
😉 Het andere Nederlandse aan het visje is natuurlijk de oranje kleur. Echt een prachtige vis. Heeft wel wat ruimte nodig, want zoals vrijwel alle regenboogvissen houdt deze wel van flink zwemmen.
Dat was m'n evasion. Oveigens heb ik besloten om het zand wat er nu inzit er uit te halen. Het bevalt met niet helemaal. De meeste planten groeien goed, maar er zijn er ook een paar die rotte in de bodem. Het betreft hier vooral de stengelplaten. Je kan dus vrij makkelijk het rottende deel er afhalen en weer op nieuw planten, maat toch. Daarnaast is de bodem dusdanig fijn dat het fijne vuil er niet in zakt, waardoor ik nu snel last heb van zweefvuil. Zweefvuil kan dan weer algen veroorzaken. Ik ga daarom binnenkort over op een bodem van dennerle. Dit betreft ook een zwarte bodem met afgerond zand-grind van 1-2mm.
Ga ik nu verder met m�n rekord.
Eerst weer een totaaltje
Ik gebruik dit bakje vooral als kweekbakje. Er zitten nu nog een paar jonge pauwooggrondels, jonge corydorassen en jonge boesemani's in. De laatste zijn nog erg klein. Tot voor kort had ik hier altijd ouwe t8 buizen boven gehad en de planten deden het eigenlijk voor geen meter. Sinds gisteren heb ik er een ledlamp van aqualantis boven hangen. Dit is echt een wereld van verschil. Echt heel mooi licht. Mochten de leds in m'n evasion het ooit begeven, dan ga ik ook over op deze leds. Het zal nu met het nieuwe licht wel even zoeken zijn naar de juiste verhoudingen waardoor ik tijdelijk wel een algenexplosie verwacht, maar daarna verwacht ik dat de planten het veel beter gaan doen. Dan wordt het ook tijd om ze wat leuker neer te zetten. Gisteren heb ik ook gelijk de achterkant met schoolbordverf zwart gemaakt. Ook dat vind ik een verbetering.
Hoornblad
Een plantje die het ondanks (of dankzij) het slechte licht wel goed deed. Ooit gekregen van Bartman.
Iriatherina werneri
Naast de kweek van jonge visjes, heb ik in m'n rekord een schooltje Iriatherina werneri's. Dit visje is vrijwel de hele dag bezig met pronken. Tijdens het pronken gaan de vinnen omhoog al een soort zeil. Dat is een prachtig gezicht maar best lastig om op de foto te zetten. Als je ze wilt zien pronken moet je even naar een paar in dit topic eerder geplaatste filmpjes kijken. Hier zit het visje even stil. De twee onscherpe visjes op de voorgrond zijn trouwens jonge boesemani's.
Afrikaanse dwerkklauwkikker
Dit is de rede dat ik bij een kweek de jonge visjes niet te vroeg hierin moet overzetten. Deze kikkersoort gedijt het best als er niet te veel stroming is en als je bak niet te hoog is. Bij te veel stroming en een te hoge bak kunnen ze verdrinken, omdat ze dan niet sterk genoeg zijn om naar boven te zwemmen om lucht te happen.
Tateurndina ocellicauda
De Tateurndina ocellicauda is ook weer zo'n naam die je bijna niet kan onthouden. Gelukkig heeft deze ook een Nederlandse naam, de pauwooggrondel. Sommige hebben het wel over de pauwogen, maar dat is verwarend, want daar heb je ook een cichlide van met die naam.
Op de foto een nog jong vrouwtje uit de eigen kweek.
Zo dat was het wel weer. Ik vond het weer leuk om deze update te maken. Ook lekker veel tekst. Ik heb wel de ervaring dat dat nauwelijks gelezen wordt. Zo herinner ik me een update waarin een totaal foto van m'n aquarium. Ik beschreef daarin welke planten ik allemaal heb en dat het aquarium verlicht wordt door leds van wespro. De eerste reactie was. Welke planten heb je allemaal en hoe wordt je bak verlicht
😉
Maar voor degene die het wel lezen hoop ik dat je het leuk vond. Verder hoor ik weer graag jullie reacties. Tips en opmerkingen zijn ook altijd welkom.