De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Niet gemeen hoor zelfs een goeie:thumbs:, geen idee eigenlijk, maar 15 a 20 mg/l zal het niet geweest zijn lijkt me?
Ik heb geen idee hoor. Kun je het niet globaal inschatten met de pH KH tabel?
Ik heb begrepen dat dat niet zo precies is dus misschien heeft het ook geen zin.
 
Mooi dat jou bio co2 zo stabiel is. Vind je het een aanrader? En wat met die geur, is dat nie vervelend?
 
Vind je het een aanrader?
Zoals het bij mij nu gaat zou ik zeggen ja, die geur ruik je alleen als je de fles leegt in de gootsteen, en zo erg is die geur niet.

Ik had een in dip in de planten groei vorige week daarom heb ik deze dropchecker geplaatst, maar zo te zien is de dip niet toe te rekenen aan een Co2 tekort.
Vreemd genoeg zijn de planten nu ook weer aan het bijtrekken, waarom zou ik niet weten, het enige wat ik heb gedaan is de Corymbosa flink terug gesnoeid en de verlichting een half uurtje langer gezet.
 
Laatst bewerkt:
Zeker iets om te overwegen dus. Laat je de co2 dan in de nacht door lopen?
De co2 checker zal wel wat duidelijkheid geven. Misschien heb je meer fluctuaties bij het begin of het einde van een mengsel?
 
Laat je de co2 dan in de nacht door lopen?
De co2 loopt gewoon door in de nacht ja, voorwaarde is dan wel dat je een omgekeerd bakje gebruikt, dit bakje zorgt ervoor dat er niet meer co2 kan worden opgenomen dan de grote van het bakje toelaat, een bakje van 1,6% procent zou 25 mg/l moeten geven, mijn bakje is 2% en geeft net geen 20 mg/l

Fluctuaties valt wel mee als je op tijd de flessen vervangt, ik maak iedere woensdag en iedere zaterdag een nieuwe fles, er staan er dus continu 2 aan.
Een fles loopt bij mij 5 dagen goed daarna wordt het minder, maar dan zit er dus alweer een nieuwe aan.
Je hoeft ook geen constante stroom van bellen te hebben, als het bakje maar vol blijft (te zien aan de luchtbel die onder het bakje hangt) mijn twee flessen geven samen tussen de 30 a 35 bellen per minuut, en dat blijkt genoeg voor een bak van 190 liter met redelijk wat planten.
 
Het kan ook wel met een bak van 190 liter want we hadden ooit een lid hier die een nog grotere bak met bio co2 had staan en die zag er prachtig uit.
 
Ja ik ben ook tevreden met de waardes die ik haal,

en die zag er prachtig uit
Die van mij van een afstandje ook, maar als je van dichtbij naar de blaadjes kijkt zie je dat er iets niet helemaal goed gaat
De nieuwe bladeren van de Corymbosa blijven kromtrekken, bij het Belgisch groen zie ik het ook iets, ik heb werkelijk geen idee waar dat door komt, de andere planten doen het wel goed.
Ik doseer wekelijks (ruim) 20/2 nitraat/fosfaat en 35 ml Tenso, dat komt neer op 0,42 ppm ijzer, verlichting staat op 6,5 uur nu, Co2 zit dichtbij de 20 mg/l, ondertussen gemeten op meerdere plaatsen in de bak.

Met deze waardes zou je toch verwachten dat het goed zou moeten gaan, stroming is ook goed.

Eerstvolgende stap gaat zijn: extra kalium toevoegen en misschien wat ijzer, al zijn mijn rode planten wel echt rood, maar of dat nu een bewijs is van genoeg ijzer durf ik niet te zeggen.
 
Even een update,

Even dacht ik dat de kaamlaag weg zou trekken, maar sinds een paar dagen is ie weer aan het toenemen.
Ik denk dat het te wijten is aan sommige planten die niet helemaal tevreden zijn, de Corymbosa krijgt nog steeds gaatjes in de bladeren waardoor ie behoorlijk ''lekt''

Sinds een paar dagen vertoond de Lobelia cardinalis ook wat problemen, een paar blaadjes zijn losgelaten omdat ze bij het steeltje weg beginnen te smelten.
Wat hier nou de oorzaak van is zou ik niet weten.

P3280002.JPG



Ook de Ludwigia Repens vertoond een wat vreemde groei, de bovenste blaadjes blijven kleiner dan normaal en kreukelen iets

P3280006.JPG




Maar gelukkig zijn het alleen de Corymbosa en bovengenoemde planten die wat moeilijk doen, de overige planten gaan gelukkig wel goed.
Inmiddels ben ik extra kalium aan het toevoegen en ik heb de verlichting wat gedimd maar laat ik vervolgens wel langer branden, 7,5 ipv 6 uur.

Dus hopelijk gaat het binnenkort wat beter, inmiddels toch maar een skimmertje aangeschaft zodat ik niet iedere 2 dagen de kaamlaag hoef weg te scheppen.

Maar verder doet de bak het wel goed, en zo op het eerste gezicht zie je de problemen niet, ook helemaal geen last van alg gelukkig.

P3290009.JPG


P3290012.JPG


De Corymbosa staat er wat treurig bij omdat ik de kapotte bladeren heb verwijderd.
Op het rechter stuk hout heb ik sinds vandaag een plukje mos geknoopt (flame moss)
 
Laatst bewerkt:
Het is dat je t zegt dat sommige planten niet zo lekker gaan, maar ik vind je bak er mooi bij staan. :thumbs:

Ik kan je er verder niet echt bij helpen, mijn planten gaan 10x slechter ;)
 
maar ik vind je bak er mooi bij staan
Dank je, een compleet drama is het ook niet, maar een poosje terug waren sommige planten mooier dan dat ze nu zijn, dus er moet iets niet goed gaan.
En dan die kaamlaag wat echt vervelend is, en wat duid op een probleem (ergens)
Ik geef toe toch ik een pietje precies ben wat dat betreft, maar ik weet dat het beter kan dus dan heb ik geen rust voordat ik weet wat er mis is.
Dat bruine plantje recht achterin (Staurogine repens Sp. brown) is ook niet helemaal wat het zijn moet, hangt er een beetje slapjes bij
.

mijn planten gaan 10x slechter
dat valt wel mee toch, op de laatste foto's die ik zag stond het er netjes bij?
 
Laatst bewerkt:
Is altijd lastig, tevreden zijn over je eigen bak! Ik sluit me aan bij Thea, ziet er zo prima uit!
 
Jou bak is prachtig, die mag er zijn. Ik snap wel dat je kritisch bent en dingen graag anders ziet maar is dat voor ons allemaal niet zo? Voor bijna allemaal dan?

De plantjes die wat vreemd groeien en de kaamlaag zijn vervelend, vooral de kaamlaag lijkt me zwaar irritant, maar je bak had ook vol algen kunnen zitten - dan was voor jou het drama compleet schat ik zo in :sorry:

Ga op dezelfde weg verder zou ik zeggen.

Van een kant ben ik geneigd om te zeggen dat je niet teveel tegelijk moet veranderen maar liefst 1 ding. Anders weet je niet welke verandering het juiste effect heeft gehad. Tevens weet ik niet of dat in de aquariumwereld op gaat, omdat een manco vaak aan meerdere zaken tegelijk ligt.
 
Ja ik kan wat kritisch zijn dat weet ik, maar omdat het in de eerste 3 weken wel goed ging zou het nu ook goed moeten gaan.
Sommige plantjes die wat achter blijven is nog wel te overzien (alhoewel:juggle:), maar ik vermoed dat ik daardoor ook de kaamlaag heb.

Ik verander ook niet teveel ineens, ik ben nu extra kalium aan het toevoegen en geef de planten iets minder maar wel langer licht, in de hoop dat ze hun fotosynthese beter kunnen voltooien, dus mocht er verbetering optreden heeft het met één van deze twee te maken gehad, welke dat dan is geweest maakt me niet uit als het maar goed gaat, de extra kalium is sowieso niet verkeerd.
vooral de kaamlaag lijkt me zwaar irritant
Dat vind ik eigenlijk nog het ergste ja, zelfs de skimmer helpt niet heel veel.
dan was voor jou het drama compleet schat ik zo in
Dat schat je heel goed in ja:D

Dat ik totaal geen alg heb ben ik zeker erg blij mee, het is haast onwaarschijnlijk maar er zit werkelijk niets.

Ook heb ik mijn twijfels omtrent de kaamlaag, als het door stagnerende plantengroei zou komen zou het alleen tijdens de groeiperiode moeten zijn, maar in de nacht bouwt de laag zich nu ook op.
Misschien komt het door het ''nieuwe'' stuk hout wat ik lange tijd niet heb gebruikt (4 jaar) en nu dus weer in de bak heb geplaatst?

Ps. bedankt voor je positieve kijk op de zaak, en je eigenlijk zegt dat ik niet moet zeuren:D:D
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik eigenlijk nog het ergste ja, zelfs de skimmer helpt niet heel veel.
Dat is vreemd, hier hiep het fantastisch toen het een maand of wat geleden op zijn ergst was. Ik heb geen idee of ik überhaupt nog een kaamlaag heb, maar ik heb de skimmer laten zitten. Met een open bakje is een smetteloos oppervlak wel erg mooi.
Zou hem eigenlijk eens uit moeten zetten.

Nooit kunnen achterhalen wat hier de oorzaak is/was. Werd er ook moedeloos van.
Zoals je weet heb ik alleen maar traag groeiende planten in staan, groeien zonder misvormingen.


Ook heb ik mijn twijfels omtrent de kaamlaag, als het door stagnerende plantengroei zou komen zou het alleen tijdens de groeiperiode moeten zijn, maar in de nacht bouwt de laag zich nu ook op.
Hier dus idem, ook tijdens de nacht.

en je eigenlijk zegt dat ik niet moet zeuren:D:D
Dat heb je goed begrepen :D :D (geintje!)
 
Dat is vreemd, hier hiep het fantastisch
Ik denk dat het skimmertje wat te klein is, ik kon van @Killerfish een Eheim kopen maar omdat het een week terug wat beter ging dan nu heb ik dat niet gedaan.

Wat de kaamlaag nu prcs veroorzaakt is ook moeilijk te zeggen, de planten gaan niet super maar ook weer niet zo heel slecht dat het een kaamlaag veroorzaakt (denk ik)
Het hout is ook de boosdoener niet lijkt me, deze stukken heb ik ook in andere bakken gehad.

Maar....het is wel erger geweest dan dat het nu is, dus een lichte verbetering is er wel,
Het is geen laag die breekt als je er met de vinger in prikt, het is meer een vettige laag die ook op ruiten aanwezig is trouwens.
 
het is meer een vettige laag die ook op ruiten aanwezig is trouwens.
Klinkt heel erg bekend. Dat had ik dus ook :(
Nu hoef ik de ruiten niet eens meer schoon te maken, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb.
 
ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb.
Ik net nog, en vorige week, en de week daarvoor en daarvoor ook nog:D
Maar leuk is anders, nog nooit eerder gehad.
 
Ik heb je hele topic met plezier doorgelezen. :)
Petje af hoor. Alleen al hoe strak je dat meubel hebt gemaakt! :petjeaf:
 
Ziet er toch heel erg keurig uit hoor!
Dank je.
Opgeruimd staat netjes:D ik ben ook erg blij met de Willow Moss (op de eerste foto) heb ik van @willem666 gekregen
Mooi fris! Kaamlaag is nu minder door een wissel of?
Nee waterwissels helpt niets, na een paar uur begint het zich al weer op te hopen, afhevelen is nu dagelijkse routine geworden.
Ik heb je hele topic met plezier doorgelezen. :)
Petje af hoor. Alleen al hoe strak je dat meubel hebt gemaakt! :petjeaf:

Daar ben je dan wel even zoet mee geweest, dank je.
je glas is in ieder geval goed schoon, mijn hemel :D
Ja dat moet ik sowieso bijhouden nu, de kaamlaag zit ook op de ruiten:D (niet leuk eigenlijk)
 

Terug
Bovenaan