Fishie & Friends


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Wie m'n forumbijdragen (en vooral vragen ;)) ) een beetje gevolgd heeft, zal inmiddels wel weten dat ik (mede) in het goede gezelschap verblijf van mijn lieve, blinde, bejaarde goudvis Fishie.
Ik ben afgelopen kerst dit forum op gesurft vanwege problemen met mijn maanvissen. Eenmaal met een account actief, heb ik m'n bejaarde kwakkelende vrind ook aan jullie voorgesteld. Dat topic is hier te vinden.
Fishie nadert inmiddels zoetjesaan de veertien jaar. Tot afgelopen zomer heeft hij met een even oude soortgenoot samen gewoond in 'zijn' rio180. Nu woont hij al een poosje samen met drie kleine oblongi.

Jullie hebben mij de afgelopen maanden veel nieuwe dingen geleerd, goede adviezen gegeven, waarmee ik het leven van Fishie een betere kwaliteit heb kunnen geven. Daar ben ik jullie enorm dankbaar voor.
Een van die adviezen was om Fishie, wanneer hij weer stabiel was en wat opgeknapt, een vriendje te geven.

En dat is nu aan het gebeuren. Medeforummer @Olympus was namelijk zo ontzettend tof om twee van zijn prachtige vissen beschikbaar te stellen. Een van hen is wellicht een (g)oude bekende; Diego. Hij komt samen met een zesjarige Ryukin bij Fishie wonen.
Afgelopen vrijdag hebben we de vissen opgehaald. En natuurlijk de vijver mogen bewonderen!
Beide vissen hebben de reis goed doorstaan, en zitten de komende tijd in quarantaine. We moeten dus nog even geduld hebben voor Fishie kennis met hen kan maken...
Ik ben heel, heel erg benieuwd, en ook heel erg blij dat ik dit voor m'n vis kan doen. En ontzettend dankbaar dat dit ook op deze manier tot stand heeft kunnen komen. Ik vind het een eer dat ik voor beide vissen mag gaan zorgen. @Olympus: miljoen dank voor je vrijgevigheid en je vertrouwen! Ben vereerd!
Visjes1.jpeg
waitforit.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heel leuk hoor:smitten:

Nog even oefenen met foto s maken want die zijn niet echt heel duidelijk ;)

Ben erg benieuwd hoe Fissie het gaat vinden van zijn mede bewoners.
 
Leuk hoor :DD

Fijn dat deze oudjes nu lekker in een warm rusthuis kunnen rondscharrelen.
 
Hier nog even twee iets duidelijkere plaatjes van de nieuwe aanwinst!
Soms even lastig scherp te krijgen met m'n telefooncamera, want het zijn beweeglijke visjes!

fishelangelo.jpeg
diego.jpeg
 
Foto s word al beter :foto:

Wat een bekkie de eerste. Is dei 2e nu een stuk kleiner of ligt dit aan je foto kunsten

Maar leuk hoor.

Wat is de planning dat ze bij Fishie worden geplaatst of heb je nog niet in de planning?
 
Diego (foto 2) is ietsje kleiner, maar het scheelt niet erg veel! Beide vissen zijn nu denk ik inclusief staart zo'n 12 centimeter, schat ik.
Ze wonen vandaag precies een week bij mij in quarantaine. Ik was van plan om dat in ieder geval nog even een week zo te houden. Kijken we wat er boven komt drijven. Of liever juist niet, hehe.
 
1-0.jpeg

Vanaf de kopse kant van de quarantainebak gemaakt.

1-1.jpeg

En nog even een iets duidelijkere 'actiefoto'.

Er zit inmiddels ook een luchtsteentje in de bak, voor wat extra zuurstof en stroming.
 
Hoe gaat nu met F&F?

Wellicht niet geheel on topic maar hoe gaat het met je terroristische manen, ook weer rustig?
 
Goeie timing @michelle1 want ik was net bezig een bericht te typen!

Wegens omstandigheden heeft het even geduurd voordat ik in de gelegenheid was om te posten. Ik heb leuk en goed nieuws! Omdat een beeld soms meer zegt dan duizend woorden, komt hier gewoon eerst een foto, en dan een stukje tekst ;).

totaal.jpeg


Alle vissen (ja, er staat echt 'alle', ook mijn dommelende kwakkelbejaarde) zijn super druk met zwemmen, dus deze foto was voor nu even het beste wat ik ervan kon maken ;).

Alle vissen maken het goed! Ze eten goed, zijn lief voor elkaar, het is gewoon geweldig. Alles wat ik had gehoopt, plus nog beter.
Ik was eigenlijk van plan Diego en Michelangelo/Fishelangelo (beiden mag van hem) pas komend weekend op zijn vroegst over te zetten, maar dat heb ik uiteindelijk op eerste paasdag moeten doen vanwege twee boze manen in mijn rio grande. Ze wonen nu dus ruim een week bij Fishie in. En tot nu toe gaat het gewoon fantastisch. De vissen zijn goed aan elkaar gewaagd. Fishie is blind, maar ook de grootste (en snelste) en heeft daarmee ook de leiderspositie. Met andere woorden, Fishie do what Fishie do, en sinds hij vrienden heeft doet hij echt een stuk meer! Diego is een echte explorer, een visje met een eigen plan, maar ook erg lief, en dol op de waterpest. Fish/Michelangelo is een ontzettende leuke alerte en vooral ook hypersociale vis. De eerste nacht kwam hij gelijk bij Fishie rusten (tenminste, dat probeerde hij. Fishie was het nog niet helemaal gewend, en besloot steeds te verkassen vanwege dat rare wiebelende organisme naast hem ineens). Was echt mega aandoenlijk om te zien.

Speciale complimenten en een diepe buiging voor @Olympus, die me zijn vissen heeft toevertrouwd, maar die ook de fantastische goede inschatting gemaakt heeft dat dit mogelijk goed zou kunnen werken met deze drie vissen samen. Want het werkt perfect.
Alle vissen blijken goed met elkaar in balans, qua vermogen, en ook qua karakter, geheel conflictloos. Ik heb Fishie echt zien opleven. Sinds een paar dagen ligt hij niet meer te dommelen als ik de vissen 's morgens kom begroeten, maar is hij al druk aan het zwemmen. Echt geweldig. En ook de andere twee lijken hun plekje gevonden te hebben in dit bejaardenbakje!

Daar wil ik @Giebeltje en @michelle1 overigens ook nog even speciaal voor bedanken. Want het waren onder andere jullie opmerkingen die me hebben doen besluiten om er tóch een vis bij te plaatsen, ondanks het risico.
Dus, super bedankt ook aan jullie!
 
Wellicht niet geheel on topic maar hoe gaat het met je terroristische manen, ook weer rustig?
Lief dat je het vraagt! Nee, nog steeds wat manisch (agressief). Ik heb ze vandaag terug geplaatst in de rio grande, nadat ze een week uit huis geplaatst zijn geweest. Dat was denk ik een aardige vakantie, all inclusive in een tropisch oord met driegangendiner, er zijn nog eieren gelegd ook, denk dat ze wel een leuke tijd gehad hebben. Maar bij thuiskomst reageerden ze eigenlijk vrij snel weer erg agressief tegen de andere drie. Ik geef het nog even wat tijd, mogelijk dat ze nu bezig zijn een territorium terug te claimen, maar als het niet verbetert moet ik wat anders verzinnen. Dan verschijnt er mogelijk elders wel weer een topic over ;).
 
Niet geheel toevallige timing hoor. Ik zag dat je online was ;)

Maar super dat het zo goed gaat met F&F. Leuke foto en zie nu eigenlijk kwakkel voor het eerst in de juiste proportie. Aardig bakbeest :eek: Leuk om te lezen dat hij nu THE FISHIE is die de leading heeft na jaren lang onderdrukking.

Super dat @Olympus een goede inschatting qua Friends heeft gemaakt (y)Zou ook erg zuur geweest zijn als het niet goed zou zijn gegaan.

Balen van die manen. Het is te hopen dat ze wat inbinden maar heb zo maar een voor gevoel van niet. Dus maar weer kijken of er nog een metertje glas bij kan :p

Aquarium ziet er ook zo heel leuk uit met de plantjes en witte en oranje kleurtjes
 
Trouwens zie ik nu allerlei slak achtige aan het raam hangen?
 
Aardig bakbeest :eek: Leuk om te lezen dat hij nu THE FISHIE is die de leading heeft na jaren lang onderdrukking.
Ja hij heeft wel +1 leadership, die Fishie! Daar heeft ie me mooi mee verrast.
Tot nu toe voeren ze nog een democratisch bestel uit in hun visilizatie, waarbij Fishie waarschijnlijk als enige veto-recht heeft omdat ie groter is ;). Ben benieuwd of dat nog verandert.

Super dat @Olympus een goede inschatting qua Friends heeft gemaakt (y)Zou ook erg zuur geweest zijn als het niet goed zou zijn gegaan.
Jaaa, superfijn hoe dit heeft uitgepakt! Was ook even spannend, maar dat was inderdaad ook daadwerkelijk maar heel even! Het ging eigenlijk best snel gewoon goed. Ook wel eens fijn, dat zoiets gewoon ongecompliceerd gaat :DD.

Aquarium ziet er ook zo heel leuk uit met de plantjes en witte en oranje kleurtjes
Dank je wel! Wat leuk om te lezen! De inrichting is een beetje zo ontstaan vanwege de blinde vis en botsgevaar, noem het functioneel over esthetisch, dus niet teveel spannende dingen erin, eigenlijk gewoon groen wat hij kan eten en wat hij met rust laat, was ooit de gedachte. Rechts een groen hoopje voor de oblongi die er nu nog in zitten (mogelijk verhuizen die op termijn naar mijn rio grande, maar ik moet zeggen dat ze de bak aardig algvrij houden, dus ik maak daar niet veel haast mee). Die anubias in het midden heb ik al jaren. De vallisneria (gigantica heet het geloof ik) vrij recent geplant, ben benieuwd hoe dat uit pakt.

Trouwens zie ik nu allerlei slak achtige aan het raam hangen?
Ja, heel erg veel posthoornslakken! De laatste keer dat ik telde waren het er minstens 50. @Olympus heeft er inmiddels ook een paar :DD. Ze kwamen ooit per ongeluk met een plant mee, en houden nu mijn bak(ken) anaconda-vrij. ;))
 
Tot nu toe voeren ze nog een democratisch bestel uit in hun visilizatie, waarbij Fishie waarschijnlijk als enige veto-recht heeft omdat ie groter is

visilizatie :ROFLMAO: Je zou het goed doen in Den Haag ;)
 
Het gaat uitstekend in de bejaardensoos! Inmiddels lijkt iedereen goed gewend, en al is eigenlijk wel!
De oudjes zijn aardig actief, het gaat allemaal behoorlijk gemoedelijk. Diego eet inmiddels al uit m'n hand, zelfs nog wat enthousiaster dan Fishie. Fishelangelo/Michelangelo vindt het allemaal nog een beetje bedenkelijk, die kijkt het voer liever nog even uit de hand.
Ze krijgen twee keer per week vers water, dat lijkt hier ook een goede balans te geven, dus voorlopig zet ik dit gewoon zo voort.
Fishie heeft nog steeds wel zijn kwakkelperiodes, die houdt erg van dommelen, en de andere twee laten hem eigenlijk ook gewoon met rust op die momenten. Alle vissen zijn lief en verdraagzaam tegen elkaar, ook tijdens etenstijd. Dus eigenlijk gaat het gewoon heel erg goed! Yay!
 
Fijn dat het zo goed gaat! ^^ En fantastisch dat plaatje, haha.
 
Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat. Dat mag ook wel eens na alle ellende die je heb mee gemaakt. Ziet er leuk uit zo bij elkaar.
 
:petjeaf:

Fijn dat Diego nu lekker normaal kan zwemmen (hier in de winter zwom ie vaak op z'n kop, omdat z'n zwemblaas niet zo goed reageerde op koud water)
 
Tijd voor een klein updateje.
De ouwes maken het over het algemeen prima. De drie kunnen nog steeds ontzettend vreedzaam met elkaar overweg, super fijn om te zien.
Fishie zwemt met momenten vrolijk en actief mee maar is duidelijk op leeftijd en minder vitaal dan de anderen, dommelt ook veel, en dan laten Diego en Fishelangelo (Michelangelo) heb eigenlijk gewoon begaan. Maar, Diego zat hem laatst wel een beetje te plagen, dan lag ie te dommelen, en kwam Diego hem bij de staart aantikken, waarmee hij Fishie 'lanceerde', waarna Fishie ergens anders ging liggen en zo begon het spelletje overnieuw. Ik zou graag willen weten wat er om gaat in die kleine vissenbreintjes van ze.

Diego is een heel leuk en erg assertief visje. Voor de duvel niet bang en voor mij ook niet. Als ik m'n hand in de bak steek komt hij gelijk aanzwemmen en eraan happen, "geef me eten!".
Fishelangelo had wat zwemblaasprobleempjes. Die had het op een avond even erg moeilijk met zijn balans te houden, leek ook wat te gaan 'drijven'. Een paar dagen erwten geven heeft het probleem opgelost. Dank aan @Olympus voor het meedenken hierover, moet even genoemd! Hij maakt het nu goed, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het hikari-voer wat ze krijgen (goldfish excel). Ze krijgen nu de hikari fancy goldfish balance van me, als iemand nog andere voedertips heeft, hoor ik het uiteraard graag!

Ik heb zojuist een tweede filter geïnstaleerd, ze hebben er een JBL 902 bij gekregen nu. Het binnenfilter trok het prima, maar ik vond het toch een prettige gedachte dat er nu een filter bij is gekomen. Als er wat stuk gaat is er minder probleem. Het filter past echt nét in de onderkast, gelukkig, maar met het in- en uithalen van het filter voor onderhoud wordt het erg krap met het binnenscharnier van het kastdeurtje, dus ik heb het deurtje er uit moeten halen, daar moet ik nog even wat op verzinnen.

Binnenkort probeer ik even wat goede foto's te maken en te plaatsen, voor nu heb ik deze voor jullie ;) .
Diego_1_2.jpg
 
Met die pellets is het vaak wat uitproberen merk ik. De Hikari goldfish excel gaf bij mij geen problemen, en de balance vonden ze eerst wat minder. De excel is hier nu op en ik ben begonnen met Kingyo, die hier ook goed gaat,
 
Nou, voer je wel genoeg want dat kreng roept wel erg hard en ziet er op zijn minst wat geirriteerd uit. Ik zou me hand er niet in durven te steken als hij zo kijkt.:br:

Fijn dat je nog een filter erbij heb. Dit werkt veel fijner en goede back up. Kun je hem niet gewoon geheel uit het kastje halen dan? Ik pak hele filter en breng geheel naar keuken om daar open te maken want is toch altijd knoeien. Naar voren uit kastje, hendels om zetten om in en uitvoer te blokkeren stekker eruit en dan slangen blokje eruit wippen.

Onstabiliteit is inderdaad kwestie van soorten voer proberen. Waar de een het goed op doet kukkeld de ander van om. Ik heb standaard een erwten dag in de week en soms ook wat meerdere dagen. Niet erg want erwten is net als artemia zwaar favoriet. Als ze eenmaal gewend zijn om zo nu en dan om te kukkelen is ook geen drama. Daar wennen ze wel aan. Kun je zien als paniek is dan gaan ze snel ademen (kieuwen). Hier ligt er soms eentje een dag te relaxen op zijn rug. Ik maak me er niet meer druk om en de sluier al helemaal niet :cool:

Leuk om weer een update te zien van je bejaarde goldies die het goed hebben getroffen met jou en elkaar
 
Ik probeer al een poosje om een goede foto voor jullie te maken van de bak, maar de vissen zwemmen te snel en mijn camera beent dat slecht bij :LOL:.
Goed teken, zullen we maar denken!

Toch even een update tussendoor dan. De vissen maken het goed! Diego en Fishelangelo zijn inmiddels wat gegroeid ook, sinds ze in dit bourgondische visbejaardentehuis leven. Het zijn ontzettend pientere wezentjes, die geen kans onbenut laten om te bedelen om eten. Ze hebben het feilloos door als ik naar ze kijk, dan begint het geflirt en het gesjans om voer weer. Momenteel voer ik ze een paar keer per dag echt hele kleine beetjes. Ik wissel verschillende pellets af met groente (broccoli en erwten zijn favoriet). En verder knabbelen ze aan de waterpest en vallisneria.
Ik heb dit voerschema op een bepaald moment ingestart vanwege Fishie, die oud en lui is en halve dagen spendeert met dommelen, tenzij hij (denkt dat hij) eten krijgt, dan veert hij op en komt ie in beweging. Dus op deze manier probeer ik hem een beetje te motiveren om te blijven zwemmen. En het blijkt tot nu toe aardig te werken. Ik volg de discussie rondom het voeren en het uitgroeien met grote interesse, ik vind het ook in het kader van mijn eigen vishouderij nuttig om dat te volgen, en leuk. Ik heb daar nog geen conclusie uit getrokken, en voorlopig probeer ik hier goed naar de vissen te kijken, hoe ze zich gedragen, hoe ze er uit zien, en daar mijn verzorging ook op af te stemmen. Soms laat ik iets meer tijd tussen het voeren in, soms iets minder. Liever twee keer een microhoeveelheid voer dan een keer een te grote portie. Probeer er op te letten dat iedereen in ieder geval genoeg binnen krijgt. Voer soms gericht bij met de hand. Etensresten blijven bij mij nooit liggen. De vissen eten alles op, en wat niet door hen gevonden wordt is binnen no time weggegeten door de posthoornslakken.

Ik heb recentelijk ook even wat waterwaarden bijgehouden omdat ik wilde weten hoe snel de vervuiling nu met het nieuwe filter en de vissen toe neemt. Daardoor even een weekje van het verversschema afgeweken (ik doe normaal eens in de 3 dagen de helft vers), dus het water gemonitord wat 'vuiler' laten worden (in dit geval na een week op vers water gezet omdat ik dat wel lang genoeg vond). Vind ik prettig om te weten, liever dat ik dat nu uit plus onder gecontroleerde omstandigheden en in kan grijpen als ik iets slechts meet, dan dat ik er achter kom in een situatie die ik niet kan monitoren. Alles mat helemaal perfecto. Dus nu weet ik dat ze in ieder geval minstens een week in gezonde waterwaarden zullen zitten, mocht er ooit een situatie zijn waardoor ik het gebruikelijke schema niet aan kan houden.

De hikari goldfish excel bleek inderdaad bij Fishelangelo de 'boosdoener' wat betreft de buoyancy-issues. Dus die voer ik nu heel af en toe met heel veel mate tussendoor, en dat lijkt een prima oplossing. Het is Fishie's favoriete pellet, dus dit is een klein compromis.

Diego is in het verleden een stukje staart verloren ten gevolg van een infectie. En dat stuk staart groeit op het moment langzaam weer terug! Opgekruld, hehe. Ben benieuwd waar dat heen gaat. Hinder met zwemmen is er helemaal niet van. Hij is ontzettend snel.

De drie oblongi's wonen nog steeds bij de sluiers in. Dat bevalt eigenlijk enorm goed. Gouden combinatie. Totaal geen concurrentie voor de sluiers, ze leven er heel rustig mee samen, of omheen. Alle goudachtigen eten inmiddels uit mijn hand (en komen er vragend (lees eisend) aan happen als ik 'm in de bak steek). En een van de oblongi heeft dat gedrag nu ook overgenomen. Dat heeft me wel verrast.

Dit is het voor nu, volgende keer heb ik hopelijk weer een foto voor jullie!
 
Wat leuk, had niet gezien dat je ook een topic had lopen! Wat fijn dat je deze ouwe beesjes een fijn t(e)huis geeft! Ik volg 😁
 
Dank @roberto1983, dat vind ik heel leuk om te lezen!

Ik mis soms echt een 'dank!' emoji om mee te reageren trouwens! Naast de 'leuk' en 'geweldig' en 'haha' zou ik dat echt een handige toevoeging vinden!
 
R180_5_8_21.jpg

Eindelijk gelukt om een foto te maken waarop ze er enigszins duidelijk herkenbaar op staan ;).

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat de vissen inmiddels 'iets' gegroeid zijn ;). Vissen en slakken maken het allen goed! Het eet, het zwemt, het eet nog meer, het stoot verteerd eten uit, en zwemt, het dommelt, het grondelt, en groeit.

Diego is zijn staart weer lang aan het laten groeien, de rebel. Daar was hij ooit voor mijn tijd een stuk van kwijtgeraakt door een infectie, maar dat groeit nu dus (opgekruld) terug. Fishelangelo heeft geen drijfproblemen meer sinds ik de hikari goldfish excel minder ben gaan geven. En Fishie is nog steeds Fishie. De ogen zijn nog steeds wel een puntje van zorg voor me. Toch wat opgezetter dan eerst. Hij lijkt er geen last van te hebben, dat scheelt, maar ik vind het wel sneu voor hem. Ik heb wat baktotabs besteld, en ik ben van plan om hem daar wat gericht van met de hand te voeren, om te kijken of dat nog iets voor hem kan doen. Het is iets wat ik in het verleden nooit geprobeerd heb, en iets wat ik zonder al te veel en heftig ingrijpen nog kan proberen, was mijn gedachte.
Als het zijn tijd is, is het zijn tijd. Maar hij lijkt het nog prima naar zijn zin te hebben, al helemaal met de andere twee. Prachtig om te zien.

Fishie ligt halve dagen te dommelen in steeds een ander hoekje, en zo eens in de zoveel tijd komt een van de andere twee bij hem liggen, dat vind ik super aandoenlijk om te zien. Of ze komen hem 'halen', dan ligt ie ergens te dutten en dan geven ze hem een por, maar daar is hij geheel ongevoelig voor. Kijken of hij nog leeft, aandacht vragen, ik weet niet wat het is, en soms dan zit ik wel even te kijken of hij nog ademt ;). En als ik dan de klep van de bak open trek (dan denken ze dat ze eten krijgen), dan veert ie ineens op en wordt het een super actieve jachthondvis die de andere twee in zijn enhousiasme zo omver zwemt. Moet er toch elke keer weer om grinniken.
 
Erg leuk om te lezen dat het zo goed gaat met je bejaarden soos. Denk ook dat de sluiers een perfecte oplossing zijn. Zijn toch denk een stukje socialer dan de enkelvinnen en voor fishie de perfecte match.

Ja die ogen zullen altijd een zwakke plek zijn en blijven. Het kan ook heel goed dat achter de ogen wat vocht gaat op stapelen. Op zich moet dit geen heel groot isseu zijn tenzij ze er natuurlijk door de druk te erg gaan uitpuilen. Als hij een bacteriele aandoening heeft/had dan was hij denk al lang in de fishie hemel geweest.

Inderdaad zolang hij nog heeft en redelijk "gelukkig" is met zijn nieuwe maatjes lekker laten dommelen. Beetje rustig aan op je oude dag mag best.

Je vallisnera doet het ook erg goed zo te zien (y)
 
Fishie ligt halve dagen te dommelen in steeds een ander hoekje, en zo eens in de zoveel tijd komt een van de andere twee bij hem liggen, dat vind ik super aandoenlijk om te zien.
Hier nog even over. Fishie kukelt altijd een beetje om als hij ligt te dommelen (door de stroming) en dan als hij kiept, dan herstelt hij zich weer een beetje, gaat ie verliggen, en dan begint het overhellen opnieuw. Maar nu zag ik vanmorgen dat Fishelangelo hem aan het stutten was. Vond het zo ontzettend aandoenlijk, en hier is uiteraard de foto ;).
180_6_8_21.jpg


Denk ook dat de sluiers een perfecte oplossing zijn. Zijn toch denk een stukje socialer dan de enkelvinnen en voor fishie de perfecte match.
Dit denk ik ook. Hier hebben jij (en o.a. @Giebeltje ook) me ontzettend verstandig in geadviseerd. Maar ook grote eer aan de inschatting van @Olympus wat dit betreft, naast uiteraard de enorme mazzel die ik hiermee gehad heb, dat hij me de vissen heeft gegeven.

Ja die ogen zullen altijd een zwakke plek zijn en blijven. Het kan ook heel goed dat achter de ogen wat vocht gaat op stapelen. Op zich moet dit geen heel groot isseu zijn tenzij ze er natuurlijk door de druk te erg gaan uitpuilen. Als hij een bacteriele aandoening heeft/had dan was hij denk al lang in de fishie hemel geweest.
Je schrijft hier een paar wijze dingen die ik even ga laten bezinken. Op dit moment doe ie het goed, alleen dat puilen vind ik wel een dingetje.
Er zijn veel momenten geweest dat ik dacht dat hij al met een vin in de eeuwige visvelden zwom, maar daar heeft ie elke keer toch mooi een twist aan gegeven. Wonderlijk beest.

Je vallisnera doet het ook erg goed zo te zien
Ja dank je! Dat groeit hier echt bizar goed! Ik heb iets van zes flinke planten uit de grote bak gehaald en hier bij geplant, en dat maakt nu ook weer allemaal nieuwe uitlopers aan. De vissen vinden het ook heerlijk om zich er tussen te verstoppen, en er wat van af te eten. Ik gebruik geen plantenvoeding. Dus kennelijk gaan ze goed op wat er al in de bak zit. Verlichting is een ouwe TL- daylight en nature combinatie, staat nu aan van 15u tot 21u30, ons huis is redelijk licht dus daar komt ook nog wat lumen van bij, en verder vermoed ik ook dat de slakken een boel goeds betekenen voor de planten. Ze eten de dode zooi er van af, en laten de goede delen met rust. Het is trouwens de gigantica die het hier zo goed doet. Die is een stuk bestendiger heb ik gemerkt dan een kleinere variant (die er ook tussen staat, maar het minder goed doet).
 
Heb me gisteren maar eens gewaagd aan het schoonmaken van de JBL 902 die ik nu sinds 10 weken mee heb draaien.
Ik verwachtte eigenlijk een soort grime-en-slosjh-entiteit aan te treffen, een soort smurriemonster wat al uit zichzelf het deksel van het potfilter op zou duwen wanneer ik de clips los zou maken, dat idee, maar tot mijn verbazing viel dat heel erg mee.

jbl902_10weken.jpg

Paar slakjes, dat wel.
Mogelijk dat die een rol hebben gespeeld in het inperken van de smurrie?
Deze draait samen met een juwel intern bioflow M.

Wat betreft het schoonmaken ben ik er achter gekomen dat dat het makkelijkste voor mij werkt als ik dat doe tijdens het water verversen. Ik pomp het water met een opvoerpomp aan een gardena-slang de keukengootsteen in, en de filtersponzen kan ik op deze manier onder (zacht) stromend aquariumwater afspoelen. Potfilter gooi ik leeg, dan de mandjes opnieuw stapelen. Daarna vul ik het potfilter weer met het aquariumwater vanuit de tuinslang. Kop er weer op, en klaar was ik.
Ik ben nog relatief nieuw op potfiltergebied, en lees het graag als er iets aan deze methode niet helemaal verstandig is.

Laatste nieuwtje uit het bejaardentehuis is dat ik Fishie nu net op een baktotabs-kuur gezet heb. Dat kan ik 'm gericht voeren. Dus hij krijgt één tabletje per keer met de hand gevoederd. Andere vissen krijgen voorlopig gewoon het reguliere voer, ook gericht gevoederd. Het scheelt enorm dat ze allemaal uit de hand eten nu, waardoor dit mogelijk is.
De gebruikshandleiding op de achterkant is niet erg specifiek. Daarom zijn alle verdere gebruiksadviezen die jullie mogelijk voor me hebben van harte welkom!

Reden dat ik hem dit nu geef, is dat ik wil kijken of het iets kan doen voor zijn ogen. Daar had hij laatst weer een bloeding in, wat wel helemaal weg getrokken is, maar dat, plus het verder puilen van de ogen vond ik een reden om het toch eens te proberen. Het is bij Fishie altijd een beetje een afweging of behandelen nuttig is of niet, maar dit leek me een mild-invasieve en veilige manier om het te proberen. Het is ook iets wat ik eerder nog niet geprobeerd heb.
@michelle1 ik heb ook nagedacht over wat je me hier over schreef. Vooral die bloeding deed me besluiten om toch te behandelen. Ook al doe ik het liever niet als het niet moet. Nu vind ik dat 'moeten' een lastige om bij Fishie vast te stellen. Maar ik heb het gevoel dat ik hier verstandig aan doe.
Als ik hier, iemands insziens, een inschattingsfout maak, lees ik dat graag.
Ik hou 'm goed in de gaten. En jullie op de hoogte.
 
Hoelang stond je JBL filter? Ziet er beschaafd uit. Prima toch hoe je het doe. Is ook in oud aquariumwater en gezien de hoeveelheid ook niet meer nodig. Hoe gaat het mandjes stapelen? Ik heb altijd ruzie met die dingen dat de kop er niet goed op past en weer opnieuw moet stapelen totdat ik er gek van word. Links te hoog, veranderen, rechts te hoog etc. :mad:

Met medicatie moet je altijd je gevoel volgen hoor. Ik snap het gevoel baat het niet schaad het wellicht ook niet. Nu is dit met anti biotica anders maar toch. Als Fizzie op eens met gestrekte vinnen ligt dan sla je jezelf ook voor de kop, had ik maar wat gedaan. Die keuze is en blijft altijd erg moeilijk.

Ik kan niets vinden over het gebruik van die bacto tabs. Hoveel etc. Weer lekker handig. Maar kan me ook wel voorstellen dat dit moeilijk te bepalen is want je heb kleine/grote Fishies en ook nog de mate van bacterie aanval.

Staat er niets op het potje hoeveel je dient te geven?

Ik zou denk ervoor kiezen 2x of 3x per dag te geven om de 12 of 8 uur. 10 dagen lang. Zo heeft Fishie altijd wat in het lichaam gezien de snelle spijsvertering.
 
Hoelang stond je JBL filter? Ziet er beschaafd uit. Prima toch hoe je het doe. Is ook in oud aquariumwater en gezien de hoeveelheid ook niet meer nodig. Hoe gaat het mandjes stapelen? Ik heb altijd ruzie met die dingen dat de kop er niet goed op past en weer opnieuw moet stapelen totdat ik er gek van word. Links te hoog, veranderen, rechts te hoog etc.
10 weken en één dag. Blijken m'n vissen ineens best kakkers te zijn:DD.
Dat stapelen gaat best aardig eigenlijk! Nog geen ruzie mee gehad! Ik wiebel er een beetje mee als ik ze terug zet zodat ze in hun voorganger haken. Misschien scheelt dat. Dat handvatje van die mandjes moet wel goed omlaag zitten merk ik, anders gaat het bij mij inderdaad ook schuin staan.

Met medicatie moet je altijd je gevoel volgen hoor. Ik snap het gevoel baat het niet schaad het wellicht ook niet. Nu is dit met anti biotica anders maar toch. Als Fizzie op eens met gestrekte vinnen ligt dan sla je jezelf ook voor de kop, had ik maar wat gedaan. Die keuze is en blijft altijd erg moeilijk.
Je omschrijft m'n dilemma goed hier. Het blijft een puzzeltje en ook een afweging. En een gok.

Ik kan niets vinden over het gebruik van die bacto tabs. Hoveel etc. Weer lekker handig. Maar kan me ook wel voorstellen dat dit moeilijk te bepalen is want je heb kleine/grote Fishies en ook nog de mate van bacterie aanval.
Super bedankt voor het opzoeken! Wat fijn dat je even mee kijkt met me.
Heb maar even een foto gemaakt van het etiket.
baktotabs.jpg

De tabletten zijn redelijk groot. Ik schat zo'n 7mm doorsnee. Precies behapbaar voor Fishie, dat scheelt weer, maar ik vraag me echt stevig af hoe je zoiets zou willen voeren aan een vis van zeg 5 cm.

Staat er niets op het potje hoeveel je dient te geven?

Ik zou denk ervoor kiezen 2x of 3x per dag te geven om de 12 of 8 uur. 10 dagen lang. Zo heeft Fishie altijd wat in het lichaam gezien de snelle spijsvertering.
Twee keer per dag 'iets', is het advies.
Dan komt er nog een instructie bij over bodem reinigen waarvan ik vermoed dat dat bij mij anders ligt, omdat ik met de hand voer en het eten de bodem niet raakt.
Zal voor de duur van de kuur ook wel even wat vaker water verversen. Bedenk met net, is het handig om koolstof er in te doen om eventuele medicijnresten die via de uitwerpselen de bak in komen gelijk te filteren?

Ik denk dat ik het rustig op bouw en hem er eentje per keer voer, kijken wat dat met hem doet.
Hij was met de eerste wel een poosje bezig om dat allemaal op te sabbelen, dus ik denk dat eentje wel voldoende is.

Is het wijs om de andere vissen hun gebruikelijke voer te blijven geven? Ik heb niet het idee dat zij de baktotabs nodig hebben.
 
Nou 10 weken vind ik je filter er super schoon uitzien hoor (y) Werkt zo te zien prima met de juwel filter

Ik heb de bacto tabs heel lang geleden eens gebruikt en kan me er niets van herinneren. Ik gebruik wel eens fishtale, dit zijn kleine pellets maar nadeel hiervan is dat het drijft en je dus ook niet gericht kan voeren. Dus meestal pak ik een quarantaine met de direct versie.

Ik zou zeker de 2x per dag optie doen gezien het ook op het potje staat.

Ja de rest moet natuurlijk ook gewoon eten want 10 dagen zonder voer zou best kunnen maar ik denk dat je Fancy s je nooit meer willen aankijken. Zou dan na 10 dagen vasten ook even niet uit de hand laten eten. :br:

Zou dan eerst Fishie zijn brokje geven om te sabbelen zodat die zo min mogelijk ander voer erbij krijgt want dan poept ie de AB sneller eruit. Zal geen ramp wezen als ie nog een brokje vind maar beperken is denk wel handig.

Kool in je filter? Ik weet niet of wat er nog in de uitwerpselen zit zo van invloed zou kunnen zijn op je filter bacties. NH3 en NO2 meten. Als je iets wil om het uit te vangen zou ik gaan voor een zakje zeoliet in de outflow hangen. Geen filter open want die heb je net te grazen genomen en zeoliet kun je renegeren maar ik ben nu eenmaal meer fan van zeoliet dan kool. Ik weet niet goed waarom iedereen kool gebruikt ipv zeoliet. Maar ieder zijn ding. Als je kool in huis heb dan prima dit werkt ook. Zou het wel erna meteen weg gooien want je weet niet of de kool na z on klusje verzadigd is.

@Gino88 heeft volgens mij ook de bacto tabs gebruikt dus misschien heeft hij meer up too date info over alle vragen.
 
Kool lijkt mij nu niet nodig. Leuke bak trouwens en gaaf om te zien hoe jij voor Fishie zorgt.

Kool in je filter? Ik weet niet of wat er nog in de uitwerpselen zit zo van invloed zou kunnen zijn op je filter bacties. NH3 en NO2 meten. Als je iets wil om het uit te vangen zou ik gaan voor een zakje zeoliet in de outflow hangen. Geen filter open want die heb je net te grazen genomen en zeoliet kun je renegeren maar ik ben nu eenmaal meer fan van zeoliet dan kool. Ik weet niet goed waarom iedereen kool gebruikt ipv zeoliet. Maar ieder zijn ding. Als je kool in huis heb dan prima dit werkt ook. Zou het wel erna meteen weg gooien want je weet niet of de kool na z on klusje verzadigd is.
De werking van kool vs zeoliet is net even anders. Kool is goed in het absorberen van chloor, tannines (verkleuring), medicatie en ook als je water stinkt kan kool helpen. Belangrijkste is dat kool niet komt aan ammonia, nitriet of nitraat. Ook plantenvoeding (metalen etc) kan geabsorbeerd worden door kool, dus meestal wordt het in een planten aquarium niet standaard gebruikt.
Zeoliet daar in tegen is juist erg goed in het absorberen van ammonia en doet zo ver ik weet weer weinig met tannines of geur. Medicatie en zeoliet weet ik niet zo goed maar pas op met alle vormen van zout! Als je dus medicatie wilt absorberen maar niet de (kans) lopen dat je het biologische filter ontneemt van voeding (ammonia) gebruik je kool. Als je juist problemen met je filter hebt en je vissen niet wil vergiftigen met ammonia, gebruik je weer zeoliet.

Ik ben zelf altijd enorm terughoudend in het adviseren van zeoliet, juist omdat het ammonia absorbeert en hiermee de ontwikkeling van je biologische filter zal remmen. Plus een beetje zout laat al die geabsorbeerde ammonia weer vrij komen.
 
Ik begrijp het verschil maar bij AB gebruik tast dit nu eenmaal vaak je bactie evenwicht aan waardoor je NH3 krijg. Persoonlijk heb ik liever een langzamere opbouw van bacties dan een snellere groei door NH3 pieken en oplopende NO2 als er vissen in zwemmen. Vooral grote goldies die heel wat op dit gebied produceren.

Voor beginners en AB/medicatie denk ik ook dat zeoliet een veiliger manier is gezien het geklungel met test strips of gewoon niet meten/verversen. De kans op ongezonde pieken is minder dan bij kool. Vooral na gebruik medicatie wil je een schoon watertje. Chloor, tannines, NO3 en al wat nog meer vind ik dan weer in deze kwestie niet van belang. Chloor een zijstraatje natuurlijk want dat wil je ook niet maar dit zul je ook niet heel vaak treffen.

Zout is fijn gezien je hiermee kunt renegeren en altijd een vers portie in huis heb. Kool raakt op een gegeven moment verzadigd en je weet niet wanneer. Tuurlijk moet je geen zout in je aquarium gooien maar dat doe ik zo en zo nooit. Weet dat hier ook voordelen aan kunnen zitten maar vind ikzelf ook een onberekenbaar factor in een aquarium. Ook niet alle medicatie kan in combi met zout dus kun je nooit snel handelen want dan moet je weer eerst van dat zout af.

Maar ieder zijn ding hoor blijf jij maar "klungelen" met kool en ik "klungel" liever met zeoliet. Vind het eigenlijk een onmisbaar product met goldies.
 

Terug
Bovenaan